Petra Hultqvist: Därför är jag förskollärare

Petra Hultqvist är förskollärare i Österängens förskoleområde och förtroendevald i Sveriges Lärare.

Petra Hultqvist är förskollärare i Österängens förskoleområde.
Här berättar Petra om varför hon är förskollärare – och vad hon skulle göra om hon var skolminister för en dag.

Därför är jag förskollärare:

– Jag är förskollärare för att det är ett otroligt varierande, utmanande och stimulerande arbete där ingen dag är den andra lik. Efter gymnasiet fick jag en ungdomspraktikplats på ett fritidshem och märkte snabbt hur roligt det var att arbeta med barn och ungdomar. Jag sökte därefter in på förskollärarprogrammet i Jönköping och har aldrig ångrat mitt yrkesval.

– Utbildning är oerhört viktigt för alla barn och jag som har haft förmånen att arbeta i ett utsatt område kan bara bekräfta vikten av det kompensatoriska uppdraget. Att få bidra till barns start i lärandet är fantastiskt.

Då känner jag extra glädje:

– När jag är mitt i barngruppen och ser hur fantasi, kreativitet, lek och samarbete mellan barn flödar. För mig är det viktigt att man skrattar och har roligt tillsammans och även om dagen inte blev som man planerat på grund av till exempel sjuk­frånvaro så kan dagen bli riktigt bra ändå.

Jag lagstiftar om minimi­bemanning, förskollärartäthet och ett maxtak för barngruppers storlek.

– En favorit­stund är när man haft en tuff inskolning med ett barn en längre tid som plötsligt en dag släpper handen för att utforska på egen hand. Blicken hos barnet förändras plötsligt och visar på självständighet och tillit.

Om jag var skolminister för en dag skulle jag …

– Först och främst så skulle jag se till att samtala med förskollärarna om vilka utmaningar verksamheten har och står inför. Jag tar sedan och lagstiftar om minimi­bemanning, förskollärartäthet och ett maxtak för barngruppers storlek. Jag skulle även införa nationell reglering av förskol­lärares tid för planering, för- och efterarbete och utveckling av undervisningen. Sedan fortsätter jag med resten …