Olivia Tjernström: Därför är jag lärare

Olivia Tjernström är gymnasielärare i biologi samt idrott och hälsa på Täby Enskilda Gymnasium. Foto: Magnus Lejhall

Olivia Tjernström är gymnasielärare på Täby Enskilda Gymnasium.
Här berättar Olivia om varför hon är lärare – och vad hon skulle göra om hon var skolminister för en dag.

Därför är jag lärare:

– På mitt gymnasium – shoutout Räddningsgymnasiet Sandö – hade jag fantastiska lärare som brann för sina ämnen och fick mig att bli genuint intresserad, både lärare i matematik, fysik och biologi men framför allt vår idrottslärare.

– Jag, som under uppväxten inte haft något större ­intresse av fysisk aktivitet, fick upp ögonen för rörelse och tyckte plötsligt att idrotten var fantastisk och har sedan gymnasiet fått ett livslångt intresse för all sorts sport, naturvistelse och fysisk aktivitet. Denna rörelseglädje, ihop med förståelsen för sin kropp, är något jag verkligen strävar efter att få dela med mina elever.

Verksamheten är helt utan fokus på betyg och prestation.

Då känner jag extra glädje:

– När den grupp av elever som på förhand varit mest skeptisk mot dans plötsligt glömmer tid och rum eftersom de varit helt fokuserade på att dansa salsa med varandra. Det kommer spontana skratt och de vågar släppa loss med varandra, det är helt magiskt.

Om jag var skolminister för en dag skulle jag ...

– ... dela upp ämnet idrott och hälsa och enbart betygsätta kursen som behandlar det teoretiska. Rörelsedelen blir i stället cirka tre pass i veckan under hela skolgången, med deltagande som enda krav. Passen består av varierande aktiviteter där verksamhetens enda fokus är rörelse­glädje och att bygga en god relation till fysisk aktivitet och välmående, helt utan fokus på betyg och prestation.