Skolverkets replik: Vi tar visst hänsyn till kritiken
Vi lärare debatt Skolverket: ”Mätsäkerheten måste bli högre”.
Körling: Det räcker inte att säga att vi är en läsande skola
Krönika ”Läsandet måste på allvar bli skolans viktigaste fråga.”
Vad gör du när elevernas koncentration tryter?
Panelen Tre lärare om den perfekta lektionslängden.
Debatt: Jag skulle vilja reklamera lärarutbildningen
Vi lärare debatt ”Hade jag vetat hur dålig utbildningen skulle vara hade jag inte tagit det här stora studielånet.”
”Garantin” döms ut av både lärare och forskare
Läsa-skriva-räkna-garantin Specialläraren: ”Ett övergrepp på vår professionalism”.
Låga krav – elever som inte kan läsa och skriva godkänns
Läsa-skriva-räkna-garantin Specialläraren: ”Det här är allvarligt eftersom avkodning är grundläggande”.
Elever slussas vidare – utan grundkunskaper
Läsa-skriva-räkna-garantin Gymnasielärarna: Många saknar basala kunskaper när de kommer till oss.
Lärarstudenten: Vi får inte lära oss hur man lär barn att läsa
Läsa-skriva-räkna-garantin ”Har fått 30 minuters undervisning om metoder för den tidiga läsinlärningen.”
Sveriges Lärares krav på Skolverkets nya testmaterial
Läsa-skriva-räkna-garantin Åsa Fahlén: Skolverkets uppdrag från regeringen är för vagt.
Få Grundskollärarens nyhetsbrev
Nyheter och inspiration direkt i din mejlkorg
Ta del av vår integritetspolicy
Replik: Viktigt att ta hänsyn till olika typer av forskning
Vi lärare debatt ”Vi ser inte ett enda forskningsperspektiv som allenarådande.”
Här går alla barnen ettan – två gånger
Reportage Därför öser Hammarkullsskolan på rejält med lästräningen redan i förskoleklass.
Replik: Vi har nog olika bild av vad god läsundervisning är
Vi lärare debatt Lärarstudenten: Utan grund ifrågasätter forskarna mina erfarenheter.
Debatt: Nu måste Skolverket sluta slå ifrån sig kritiken
Vi lärare debatt Specialläraren: Bedömningsstödet har kritiserats åtskilliga gånger nu.
Bildspråket får liv i Veronicas sva-undervisning
Lektionstipset Läraren om varför skönlitteratur är bästa läromedlet.
Edholm efter massiva kritiken: ”Måste göras om i grunden”
Läsa-skriva-räkna-garantin Skolministern om regeringens bakläxa till Skolverket.
Jarnlo: Ett gigantiskt svek att inte alla får lära sig läsa i skolan
Läsa-skriva-räkna-garantin ”Med rätt resurser hade svårigheterna kunnat tränas bort.”
Låga krav – elever som inte kan läsa och skriva godkänns
Läsa-skriva-räkna-garantin Specialläraren: ”Det här är allvarligt eftersom avkodning är grundläggande”.
”Garantin” döms ut av både lärare och forskare
Läsa-skriva-räkna-garantin Specialläraren: ”Ett övergrepp på vår professionalism”.
Elever slussas vidare – utan grundkunskaper
Läsa-skriva-räkna-garantin Gymnasielärarna: Många saknar basala kunskaper när de kommer till oss.
Lärarstudenten: Vi får inte lära oss hur man lär barn att läsa
Läsa-skriva-räkna-garantin ”Har fått 30 minuters undervisning om metoder för den tidiga läsinlärningen.”
Sveriges Lärares krav på Skolverkets nya testmaterial
Läsa-skriva-räkna-garantin Åsa Fahlén: Skolverkets uppdrag från regeringen är för vagt.
Så upptäcker de svårigheterna som nationella proven missar
Läsa-skriva-räkna-garantin Många godkänns på NP – trots svag läsförståelse.
Ny rapport: Läslyftet fick liten effekt på elevernas resultat
Fortbildning 1 av 30 höjde sitt provbetyg: ”Den generella effekten är liten.”
Forskare vill se nytt fokus när skolor bekämpar mobbning
Forskning ”Rikta inte in er på regelbrott och konflikter.”
Förälderns matteklubb skapade dilemma för skolan
Matematik no teknik Initiativet applåderades av många, men det skapade också en del spänningar i klassen.
Tre lärare om när alla elever vill ha hjälp samtidigt
Panelen Knepen som får eleverna att vänta på sin tur.
Israelsson: Bra samarbete med fritids avgörande för många elever
Krönika ”Både lärare och lärare i fritidshem bör vara involverade i arbetet med tillsyn.”
Därför har många elever svårt för tiobassystemet
Forskning Forskaren om att elever inte förstår – trots att vi tror det.
Därför låtsas arbetsgivare att vi har tioårig grundskola
Förskoleklass Sveriges Lärare: Mycket illa, man börjar i helt fel ände.
Litteraturfestival får barnen att kasta sig över böckerna
Läsning ”De vill läsa så mycket de hinner av författarna som de ska få träffa.”
Lottas uppgift får alla att lyckas i engelskan
Lektionstipset ”Zoo animal”-känslan får eleverna att erövra det skrivna språket.
Nu utvärderar forskare omstridda mattemetoden
Forskning ”TRR är väldigt krävande och lärarna behöver mycket stöd.”
Hård lärarkritik mot omstridda mattemetoden
Pedagogik Läraren: Riskerar att förstärka elevers dåliga självkänsla.
Mattemetoden som får adrenalinet att pumpa
Pedagogik Matteläraren om hur omstridda TRR-metoden funkar i praktiken.
Körling: Så försvinner elevernas rädsla för att göra fel
Krönika ”De som tidigare inte vågat pröva kan nu göra det.”
Rihab Garci om boken som ska få lärare att inte ge upp
Böcker ”Det är en hyllning till oss som kämpar för våra elever.”
Viktigt för barnen med vacker natur när de går till skolan
Forskning Forskaren: De uppskattar verkligen träd och planteringar.
Körling: Läsförmågan får aldrig överges och förväntas vara en färdig kunskap
Krönika ”Läsinlärningen gynnas av lugn och ro, envist arbete och undervisning som inte överges.”
”Eleven som fick kämpa med handskriften tackar mig idag”
Vi lärare debatt Pensionerade läraren: ”Visst har en och annan elev knorrat”.
Ny studie: Barn som läser på skärm minns texten sämre
Forskning Forskarens råd: Introducera inte digitala hjälpmedel för tidigt.
Körling: Så kan skolan möta barnens oro för krig
Krönika ”Det är så läskigt att jag kräks. Så rädd är jag.”
Mikalides: Räcker inte att säga åt eleverna att det är viktigt att läsa
Krönika ”Det är som att övertyga någon att man ska äta grönsaker för att det är nyttigt.”
Forskaren: Fokusera mer på glosträning i engelskan
Forskning ”Det finns inget fult i det!”
Forskaren om hur man blir en utmärkt lärare
Forskning Professorn: ”Finns alla förutsättningar för ett utmärkt lärarskap.”
Läraren efter Pisa-raset: Återinför småskolan
Vi lärare debatt ”Skulle avsevärt förbättra elevernas förutsättningar att kunna lämna grundskolan med godkända betyg”
Körling om Pisa-raset: Skapar ett helvetesgap att inte kunna läsa
Krönika ”Eleven i årskurs åtta är förtvivlad. Han kan inte läsa. Han vet att det är ute med honom.”
Debatt: Läsning är mer än bokstäver och ljud
Vi lärare debatt Forskaren: Barn är beroende av sammanhang där de motiveras att läsa och skriva.
Körling: Jag tyckte om ordet lust tills jag förstod hur föräldrar tolkar det
Krönika ”Skolan satt fast i ordet som i en rävsax.”
Så får hon de yngsta sva-eleverna att erövra språket
Reportage ”Eleverna måste bli berörda, man måste väcka någonting hos dem. Då är skönlitteraturen bäst.”
Skolverket tvingas se över sitt kartläggningsmaterial
Skolverket Forskarens hårda kritik: Det nuvarande materialet har låg träffsäkerhet.
Körling: Det är inte skryt att berätta om sitt viktiga arbete som lärare
Krönika ”I skolan har läraren sedan länge berövats möjligheten att tänka och reflektera.”
Fem tips som gör utvecklingssamtalet bättre
Guider & tips Här är expertens bästa råd.
Forskaren om när bedömningar blir meningslösa
Forskning ”Lärarna ska inte skuldbeläggas, de är inne i ett system med litet handlingsutrymme.”
Annelies flörtövning fångade eleverna på första försöket
Lektionstipset Mellanstadieläraren: ”Jag måste fånga upp det här intresset tänkte jag.”
Systemet som gör att lärare får vara lärare
Mentorskapet ”I dag känner jag att det vore jättetufft att arbeta utan det här systemet.”
Forskaren: ”Lyssneläsning” får aldrig ersätta riktig läsning
Forskning ”För den som är på väg att lära sig läsa är skillnaden enorm.”
Körling: Vad ska vi läsa i dessa dystra tider?
Krönika ”Det är inte frånvänt. Det är bara ett annat sätt att tackla världen.”
Körling: Ett skärmstopp främjar den så viktiga ögonkontakten
Krönika ”De små barnen behöver främst samvaro med viktiga vuxna.”
Professorn uppmanar lärare att trassla till matten
Forskning ”Lägg ut fällor så att eleverna inte ser lösningarna så lätt.”