
Kexdilemmat ger barnen nya matteinsikter
Forskning Professorn prisar kloka uppgifter som saknar ”rätt” och ”fel”.
Körling: Stöts man ut från skolan, stöts man ut från samhället
Krönika ”När betygen inte räcker till påverkas känslan av att tillhöra.”


Debatt: Om skolan är en båt drunknar vi snart
Vi lärare debatt ”Var är kajen, den hamn där vi avgav våra sköna löften.”
Här är fyrorna som läser mest i Sverige
Läsning Eleverna har läst mer än två timmar varje dag.


Lärarnas larm: Därför nöter vi för lite i skolan
Fokus Stor granskning: ”Vi jobbar tyvärr mycket med att lära inför provet.”

Wyndhamn: Skolan har skadligt stort fokus på analys
Fokus Experten: Lärare har blivit inträngda med ett uppdrag som är omöjligt.

Forskaren: Att lyckas är viktigare drivkraft än lust
Fokus ”Missuppfattning att repetition måste vara tråkig.”
Både kunskapssyn och läromedel måste uppdateras
Fokus Forskarna: Lärare saknar stöd för att arbeta evidensbaserat.


Här får eleverna repetera smart – i alla ämnen
Fokus Forskaren om metoden: Enkel men otroligt effektiv.
Få Grundskollärarens nyhetsbrev
Nyheter och inspiration direkt i din mejlkorg
Ta del av vår integritetspolicy

Larmet: Så fördjupar lyssneläsning läskrisen
Lyssneläsning Läraren: Jag är medberoende i ett havererat system.

Professorn om lyssneläsningen: ”Obegripligt svek”
Lyssneläsning Agneta Gulz: De här eleverna får sina livsmöjligheter kraftigt begränsade.

”Många läser så dåligt att vi inte har något val”
Lyssneläsning Högstadieläraren om varför elever får lyssneläsa i skolan.
Edholm om granskningen: ”Vi lurar barnen”
Lyssneläsning Skolministern: ”Granskningen uppmärksammar en mytbildning som är väldigt skadlig.”


De tjänar miljoner på lyssneläsningen – år efter år
Lyssneläsning Företaget: ”Inlästa läromedel passar alla, oavsett ämne.”
Körling: Min respektlösa fråga gav mig en funderare
Krönika ”Jag har trängt mig på utan att visa hänsyn och respekt.”

Körling: Barn läser inte för att göra vuxna glada
Krönika ”Det mest läsfrämjande ordet är ja.”


Estetiska lärprocesser lyfter SO- och NO-ämnena
Pedagogik ”Att enbart bedöma SO och NO genom att yngre elever får skriva texter ger för lite.”

Körling: Pajkastningen mellan hem och skola är destruktiv för alla
Krönika ”Hur är det ställt med tilliten till skolans arbete?”
Fem saker elever uppskattar när lärare gör
Undervisning Lektorn: Eleverna är väldigt kloka och har bra åsikter.

Stolper: Alla elever förtjänar en Annelie
Krönika ”Låt mig för evigt få ärva dina elever.”

Körling: Låt oss inspireras av alla underbara lärare i litteraturen
Krönika ”Låt dem slå sig ner på osynliga stolar i lärarrummen.”

Körling: Vi lärare har mycket att lära av varandra
Krönika ”Det är där all skolutveckling måste ta sin början.”


Faktorerna som triggar elever att vilja skriva i skolan
Forskning Forskaren: Elever vill använda skrivande för att lära sig ett ämnesinnehåll.

Körling: Skolverkets listor är här – låt oss läsa i skolan nu
Krönika ”Elevernas val av böcker måste fortsatt få vara deras.”
Körling: När läsningen inte fungerar – lägg allt annat åt sidan
Krönika ”En kvart om dagen är ynkligt lite.”

Tre grundskollärare om sin utbildning
Lärarutbildning ”Jag hade önskat ett större fokus på läsinlärningsmetoder.”

Julquiz: Hur många talesätt kan dina elever?
Krönika Testa dina elever med svensklärarens frågesport.

Israelsson: Alla nya lärare måste få det stöd de har rätt till
Krönika ”I skolans värld har vi ingen lång försäsong där vi kan spela ihop laget.”


Debatt: Nu måste läsförståelse och handskrift prioriteras
Vi lärare debatt ”Jag har med fasa åsett hur läs- och skrivinlärningen försämrats i grundskolan.”

Så utmanar hon sina vassaste matteelever
Lektionstipset Läraren i förskoleklass: Motivationen smittade och flera elever ville testa.
Körling: Låt oss bli lite mer som världens bästa Karlsson
Krönika ”Låt oss låna en nypa av Karlssons framtoning.”

Hon låter skönlitteraturen ta allt större plats
Reportage ”Det är väldigt roligt att få ett pris för något man arbetar med varje dag.”

Så vidgar du elevernas ordförråd
Forskning Forskarens fyra tips.


Så stöttar föräldrar sina barns läs- och skrivutveckling
Forskning Forskaren: Resultatet går stick i stäv med vad man hör och läser om i media.
Körling: Låt oss aldrig bli för vuxna för barnböcker
Krönika ”Vi har blivit en aning stela och våra munnar har blivit för raka.”


Därför ratar läraren läseböcker: ”Lustdödare”
Läsning Lågstadieläraren: Vanliga skönlitterära verk ger eleverna en helt annan lust.

Undervisningen lyfte när de slog ihop sina klasser
Pedagogik ”Att dela på uppdraget ger en ökad trygghet.”
Fem faktorer som lyfter tidiga skrivundervisningen
Forskning Stor forskningssammanställning pekar ut framgångsfaktorerna.

Så vidgas flerspråkiga elevers förråd med allmänna skolord
Forskning Forskaren: Man behöver jobba med språk i alla ämnen.

Körling: Det som inte kan sägas måste gå att läsas
Krönika ”Det är när orden finns som verkligheten kan delas.”

Körling: Det gör fysiskt ont i mig när elever inte får läsa det de vill läsa
Krönika ”Att kritisera en bok är att kritisera läsaren.”


Här genomsyrar läsningen all undervisning
Läsning ”Det är hela skolan, all personal ska involveras.”

Körling: Föräldrar ska inte träda in som lärare
Krönika ”En föräldrasuck kan skapa oro hos barnet.”
Tre lärare om övningarna som alltid fungerar
Undervisning ”Övningen ger alla möjlighet att tänka och uttrycka sina idéer.”

Ny rapport: Högläsningen viktig för barns läsvanor
Läsning ”Vuxenvärlden behöver se sin viktiga roll.”

Körling: Fler borde ha min mammas tillit till lärare
Krönika ”Hon litade orubbligt på skolan och vad den kunde ge mig.”


Könsuppdelad lek kan leda till mer mobbning
Forskning Forskaren: Grövre språk och machoattityder.

Ny studie: Bästa metoden för att lära barn att läsa
Forskning Forskaren: Det är den metodik som har evidens.
Så får hon eleverna att inte vilja sluta läsa
Läsning Lågstadieläraren Anki Källman om hur hon väcker böckerna till liv.

Så brister kartläggningen av språket i förskoleklass
Forskning Forskaren: Risk att lärarna inte hittar de elever som har de största behoven.

Körling: Schemalägg en lästimme varje skoldag!
Krönika ”Det skulle ge läraren stöd i sitt arbete att främja läsningen.”


Vädjan: Fokusera på grunderna i lågstadiet
Stoffträngseln Specialpedagogen: Vi rusar vidare från det ena till det andra – barnen hänger inte med.

Körling: Nej, läsningen i skolan kan inte skjutas åt sidan
Krönika ”Allt bygger på att eleverna måste kunna läsa.”
Läraren om läsning: Så kan ni föräldrar hjälpa till!
Läsning Här är lärarens fyra bästa tips.

Körling: Så drabbar stressen i skolan både elever och lärare
Krönika ”Pulsen är högre än den borde vara.”

Så brister skolornas arbete med ”garantin”
Läsa-skriva-räkna-garantin Skolinspektionen: Varannan skola lever inte upp till kraven.


Ny hård kritik mot lärarutbildningen
Lärarutbildning Professorn: De senaste 30 åren har det bara gått utför.

Körling: Skolan är det bästa skyddet våra barn har
Krönika ”Han ska inte vara där han är just nu. Han ska vara i klassrummet.”
Kartläggningen i matematik leder lärarna fel
Forskning Forskaren: Skolverkets material sticker ut på ett oroande sätt.

Körling: Nu är nyfikenheten viktigare än förra läsårets dystra resultat
Krönika I läraren väcks den gnagande känslan ”jag är inte tillräckligt bra”.

Teckningar avslöjar barnens syn på matematik
Forskning Forskaren: Skrämmande många ritade matteboken.

Körling: Plötsligt behöver eleven dikten jag läste för längesen
Krönika ”Dikter tar sig förbi förståndet och låter tanken vakna tillsammans med känslorna.”


Tidiga mattegarantin sätter lärarna i en svår situation
Forskning Forskaren: ”Garantin kan nästan vara ett hinder för stöd”.

Körling: En sommar utan läsning – då gick min hjärna i dvala
Krönika ”Förstår nu hur det är att börja läsa efter ett långt läsfritt sommarlov.”