ViLärare logotype Till startsidan
Logotyp för Förskolan Till startsidan
Ges ut av
Sveriges
Lärare
Sök
Yrkesläraren
  • Ämnesläraren – Svenska, språk mm
  • Ämnesläraren – Matematik, NO mm
  • Ämnesläraren – Praktisk-estetiska ämnen
Grundskolläraren Specialpedagogik Fritidspedagogik Förskolan Folkhögskolan Vi Vägledare

Meny

  • Om Förskolan
  • Annonsera
  • Integritetspolicy
  • Podden Förskolan
  • Sök Sök på Vi Lärare

Redaktionen

  • Porträtt av Sara Djurberg
    Sara Djurberg

    Redaktör

    070-208 93 59
  • Porträtt av Cecilia Lindgren
    Cecilia Lindgren

    Redaktör

    076-116 45 99
  • Porträtt av Jonna Olsson
    Jonna Olsson

    Formgivare

    070-796 84 38
  • Porträtt av Markus Thunberg
    Markus Thunberg

    Digital chef

    070-922 19 51
  • Porträtt av Michael Jonsson
    Michael Jonsson

    Chefredaktör

    073-385 24 64

Bristande svenskkunskaper hos förskolepersonalen i utsatta områden

Skolinspektionen Förskolepersonalens kunskaper i svenska brister på många håll där de behövs som mest, visar Skolinspektionens nya rapport.

Lindström: Bevare oss, nu flyttar tomtenissen in i förskolan

Krönika Ursäkta om jag frågar, men vad är det som har prioriterats bort för att genomföra inflyttningen av nissen? Eller bygget av det drömmiga jullandskapet som byggts upp av er vuxna i ett av rummen? undrar förskolläraren Eva Lindström.

Censurerar du när du högläser för barnen?

Läsning Censurerar du ord när du läser högt för barnen på förskolan? Tre förskollärare svarar på vår fråga.

Här sätter förskolebarnen spår i närmiljön

Så gör vi På Donsö i Göteborgs skärgård får barnen både synas och sätta spår i sin omgivning. Arbetsmetoden har använts länge och har blivit något av ett signum för Töttefällevägens förskola – där både stora och små gläds åt utvecklingen.

Negativ kollega drar ner hela arbetslaget

Dilemmat Hur ska man göra när en kollega är negativ till det mesta och drar ner stämningen på förskolan?

Stenkula: En förskollärares arbetsdag är som ett Super-G-lopp

Krönika ”Jag låter telefonen ringa för nu är det inte bara det att Pirmin gråter, Bojan börjar dessutom bli otålig därute på toaletten”, skriver Erik Stenkula i sin beskrivning av en arbetsdag som går i rasande fart.

Podden Förskolan

Podcast: Vikarier – så får vi det att fungera

Podcast På många förskolor innebär vinterhalvåret att den ordinarie personalstyrkan krymper i takt med att sjukorna blir fler. Hur gör man för att få det att fungera smidigt när extrapersonal kommer in och vad ska man tänka på som vikarie?

Podcast: Hur gör vi när föräldrar ställer orimliga krav?

Podcast I senaste avsnittet av Förskolan pratar vi om orimliga krav från föräldrar. Vad gör man när vårdnadshavare kommer med krav på förskolan som inte är rimliga och vad får det för konsekvenser?

Podcast: Skärmar – varför rör det upp så mycket känslor?

Podcast I senaste avsnittet av Förskolan avhandlas skärmar i förskolan. Varför blir det sådan debatt så fort skärmar är på tapeten?

Få Förskolans nyhetsbrev

Nyheter och inspiration direkt i din mejlkorg

Välkommen!
Ett fel uppstod vid anmälan till nyhetsbrevet.

Ta del av vår integritetspolicy

Så undervisar du i svenska som andraspråk i förskolan

Forskning Vart tredje barn i förskolan har två utlandsfödda föräldrar – ändå saknar de flesta förskollärare kunskaper i hur man undervisar i svenska som andraspråk.

Podcast: Vikarier – så får vi det att fungera

Podcast På många förskolor innebär vinterhalvåret att den ordinarie personalstyrkan krymper i takt med att sjukorna blir fler. Hur gör man för att få det att fungera smidigt när extrapersonal kommer in och vad ska man tänka på som vikarie?

Krisen i förskolan – barngrupperna blir ännu större

Arbetsmiljö Över åtta av tio förskollärare arbetar i barngrupper som är större än Skolverkets riktmärken för gruppstorlekar, visar en ny undersökning från Sveriges Lärare.

De lyfte förskolan med lek

Reportage Årets Ulla-Britta Bruun-stipendium går till förskolläraren Martin Eneling. Med lekens och gestaltningens hjälp vändes situationen på Björkbackens förskola i Sunne.

Så fick föräldrar större inflytande i förskolan

Föräldrapressen Vårdnadshavare som ställer orimliga krav och pedagoger som inte vågar säga ifrån. Hur hamnade vi här?

Djurberg: Många förskollärare saknar chefens stöd

Krönika Föräldrars orimliga krav innebär en ökad arbetsbelastning för förskollärarna. Men över en fjärdedel av förskollärarna uppger att de inte backas upp av sin rektor när det gäller att hantera kraven.

Podcast: Hur gör vi när föräldrar ställer orimliga krav?

Podcast I senaste avsnittet av Förskolan pratar vi om orimliga krav från föräldrar. Vad gör man när vårdnadshavare kommer med krav på förskolan som inte är rimliga och vad får det för konsekvenser?

Vilka krav kan föräldrar ställa på förskolan?

Föräldrapressen Anna Lindberg, rektor på Kardborrens förskola i Gävle, reder ut vilka krav som är rimliga att ställa på förskolan.

Tydliga regler på förskolan uppskattas av föräldrarna

Föräldrapressen På den privata förskolan Kardborren i Gävle är det väldigt tydligt vilka regler som gäller.

Så vill Sveriges Lärare stoppa föräldrarnas orimliga krav på förskolan

Föräldrapressen Sveriges Lärares ordförande Åsa Fahlén har svårt att förstå att för­skolans problem inte tas på större allvar.

Forskaren: Det ingår i yrket att hantera föräldrarelationer

Föräldrapressen Om man upplever exemplen i Sveriges Lärares undersökning som krav att leva upp till tyder det på brist på profes­s­ionalitet, anser Ingrid Pramling Samuelsson, professor i pedagogik.

Anmälningarna mot förskolan har ökat

Föräldrapressen Det har blivit vanligare att vända sig till Skolinspektionen om man är missnöjd med förskolan.

Förskollärarnas larm: Föräldrar ställer orimliga krav

Föräldrapressen Orimliga krav från vårdnadshavare har blivit ett arbetsmiljöproblem. Det vittnar många förskollärare om i Sveriges Lärares undersökning. – Det här är ett bevis på att det saknas rätt förutsättningar i förskolan, säger förbundets Petra Hultqvist, ordförande i skolformsföreningen förskola.

”Alla behöver vara delaktiga i förändringen på förskolan”

Fackböcker Delaktighet är och a och o när förskolan går igenom en förändringsprocess, säger Maria Elbrand, förskollärare utvecklingsledare och en av författarna till boken ”Förändringsprocesser i förskolan”.

För lite personal i förskolan – nu kan kommunen straffas

Arbetsmiljö Stress, stora barngrupper, för små lokaler och hög sjukfrånvaro. Nu kräver Arbetsmiljöverket bot och bättring annars riskerar kommunen 300 000 kronor i vite.

Skenande kostnader för vikarier i förskolan

Arbetsbelastning Kostnader för motsvarande 160 heltidstjänster lades på korttidsvikarier i Örebros förskolor ifjol.Ett symptom på arbetsmiljöproblem, menar facket.

Lindström: Vi är många som varnat för att barnen far illa

Krönika Jag tänker på alla dessa barn som nu ”dras” in i kriminalitet, begår brott och helt spårat ur. Det är barn som gått på förskola under de år jag arbetat där. Vad har hänt under dessa år? Vad har dessa barn haft för förutsättningar?

Ministern efter förskolans protestbrev: Nej till lärarnas krav

Nedskärningar Så svarar Lotta Edholm (L) på lärarnas krav om maxtak i barngruppen.

Podcast: Skärmar – varför rör det upp så mycket känslor?

Podcast I senaste avsnittet av Förskolan avhandlas skärmar i förskolan. Varför blir det sådan debatt så fort skärmar är på tapeten?

Pokémon fick fart på barnens språk

Så gör vi Pikachu blev nyckeln till ett lyckat språkutvecklingsprojekt för barnen på Regnbågens förskola i Hedemora.

Förskolans metod får alla barn att hänga med i läsningen

Läsinlärning Barnen blir bättre på att tolka bilder och ordförrådet växer. Det ser förskolläraren Anna Rundström, som arbetar med australiska pedagogiken Reading to Learn (R2L).

Ny studie: Planerad högläsning ovanlig i förskolan

Forskning Högläsning är ett av verktygen för att utveckla barnens språkförmåga och läs- och skrivkunnighet. För att uppnå det målet borde den organiseras på ett mer systematiskt sätt än idag, anser en grupp nordiska forskare.

Podcast: Riskfylld lek – utmanar alla

Podcast I senaste avsnittet av Förskolan pratar vi riskfylld lek. Vem är det som sätter gränser för barnens lek – är det förskollärarna, barnen eller föräldrarna?

”Regeringens prat om ’skärmtid’ avslöjar okunskap om förskolan”

Vi lärare debatt ”Det här är en signal till förskolor att de inte behöver gå i takt med utvecklingen”, skriver Sara Lindberg, chef för Pysslingen förskolor och Ann Bisenius, skolchef Österåkers kommun.

Fråga facket: Vad kan leda till uppsägning?

Fråga facket Den här gången handlar frågan om vad som krävs för en uppsägning i förskolan.

Lotta Edholm (L): ”Små barn behöver inte digital kompetens”

Digitala verktyg Skolministern Lotta Edholm (L) svarar på förskollärarnas kritik mot förändringarna i läroplanen.

Sveriges Lärare: Regeringen lägger fokus på fel saker

Digitala verktyg Åsa Fahlén, ordförande i Sveriges Lärare, tycker att det är bra att regeringen tar bort pekpinnar om hur digitala läromedel ska användas i förskolan. Men regeringen har fokus på fel saker, anser hon.

Förskollärarnas kritik mot slopade skärmkravet

Digitalisering Skolminister Lotta Edholms (L) besked om att begränsa användningen av digitala verktyg i förskolan möter bred kritik.

Podcast: Ny barngrupp – så gör vi för att få ihop gruppen

Podd I senaste avsnittet av Förskolan pratar vi om nya barngrupper. Hur gör man för att få ihop en ny barngrupp?

Lindström: Bra att digitala verktyg ska bort ur förskolan

Krönika Var finns dessa vetenskapliga grunder som bevisar att skärmar är bra för barn? Ho ho? Nä, ingenstans, skriver förskolläraren Eva Lindström.

Kravet på digitala verktyg i förskolan ska slopas

Digitalisering Regeringen ger Skolverket i uppdrag att ta bort de krav som finns i läroplanen på att digitala läromedel ska användas i förskolor.

Stenkula: Går kass förskolekultur att städa bort?

Krönika Det här med vilken förskolekultur man jobbar i är spännande. Speciellt när chefen då och då vill sticka ner handen i den, röra om, och förhoppningsvis förändra den till något bättre.

Forskarna: Prioritera högläsning i förskolan

Forskning Det finns uppenbara brister i många förskolors arbete med att uppmuntra barn till läsning och skrivande, visar ny forskning.

Minikockarna ordnar mellanmålet på förskolan Pärlan

Reportage Barnen turas om i köket när Pärlans förskola i Vårby gård arbetar för att öka intresset för både matlagning och det som äts.

Hur bemöter jag föräldrarnas orimliga krav?

Dilemmat Föräldrar som kräver att deras barn ska vara ute mer och hotar med att ”ringa chefen” om de inte får som de vill är exempel på situationer som förskolläraren vill ha hjälp med att hantera.

Lindström: Det borde vara självklart att vi inte pussas i förskolan

Krönika Vad är det egentligen som gäller i förskolan, får man pussa barn? Bör man pussa på barnen? Jag har funderat, jag har till och med letat efter riktlinjer om vad som gäller. Det jag har hittat är otydligt, skriver förskolläraren Eva Lindström.

Överdrivet säkerhetstänk begränsar barns lek

Riskfylld lek Att få pröva sin förmåga är grundläggande i barns utveckling. Men nu varnar forskare och experter för att ökat säkerhetstänk och vuxenkontroll äventyrar barns möjlighet till riskfylld lek – något som kan få långtgående konsekvenser.

Örebro satsar på äventyrliga lekmiljöer

Riskfylld lek Örebro kommun har anlagt ett flertal lekotoper, platser för rörelseglädje där lek och landskap är tätt sammanflätade.

Forskaren: Gröna lekmiljöer får barnen att våga mer

Riskfylld lek Barns fantasi och utforskande frodas i park- och skogsmiljö. Dessutom blir leken mer utmanande.

Förskolan som säger ja till riskabla lekar

Riskfylld lek Riskfylld lek finns det gott om på Äventyrets förskola i Växjö – med tydliga instruktioner om vad som ska göras om olyckan skulle vara framme.

”Barn har rätt till skrubbsår”

Riskfylld lek Kunskapsorganisationen Riskful Play värnar barns rätt att utvecklas på sina egna villkor, men för att utvecklas krävs också lärorika miljöer som utmanar. – Barn har rätt till skrubb­­sår, säger Ahmed Al-Breihi som är projekt­ledare.

Förskollärarna som får utflykterna att fungera för alla

Så gör vi I femårsgruppen på Loftsgårdens förskola i Horred var utflykter en utmaning. Men med speciella promenadkartor förvandlades motgång till framgång.

Lindström: Snälla förälder, hämta ditt barn när ditt jobb är slut

Krönika Jag har tänkt att det låter tokigt att vi ska hålla koll på vad föräldrarna gör på dagarna. Vi har fokus på barnen, vem har tid att bry sig om vad föräldrarna sysslar med? Men, nu kommer det, jag har ändrat mig, skriver förskolläraren Eva Lindström.

Så skolar vi in barnen i förskolan

Pedagogiska tips Tre förskollärare ger sin syn på hur man bäst gör inskolningen och introduktionen av nya barn i förskolan.

Lindström: Förskolan är snart inte värd sitt namn

Krönika Egentligen borde vi lägga av, men de som skulle drabbas hårdast är barnen och det vill vi inte. Så vi fortsätter. Men till vilket pris? skriver förskolläraren Eva Lindström.

Debatt: Hur ska jag få er politiker att förstå det allvarliga läget i förskolan?

Vi lärare debatt Hur ska jag formulera mig för att politiker och vårdnadshavare ska förstå hur allvarlig situationen i förskolan är? skriver förskolläraren och en av Förskoleupprorets ledare Katrin Nörthen.

Oron: Förskollärarna försvinner efter indraget lönetillägg

Lärarlön Kommunen ville dra in förskollärarnas lönetillägg – men Sveriges Lärare fick till en kompromiss.

Lindström: Jag tänker sluta vara så himla duktig

Krönika Första dagen är väldigt stressig, eftersom vi kommer bara strax före barnen och ofta möts av ett totalt kaos. Kaos, skriver förskolläraren Eva Lindström.

Stenkula: Nu är det gasen i botten

Krönika Måndagen den 14 augusti börjar mitt arbetsliv igen och ofta med gasen i botten från allra första början, skriver förskolläraren Erik Stenkula.

Debatt: Lärandet i förskolan behöver lyftas – inte tonas ner

Vi lärare debatt Jag ser med oro på en utveckling där förskolans uppdrag blir att visa upp ”resultat” i form av små människor som passar in i ett effektivt samhälle, skriver förskolläraren Elin Larsson.

Senaste nytt

  1. Krönika

    Lindström: Bevare oss, nu flyttar tomtenissen in i förskolan

  2. Forskning

    Så undervisar du i svenska som andraspråk i förskolan

  3. Dilemmat

    Negativ kollega drar ner hela arbetslaget

  4. Skolinspektionen

    Bristande svenskkunskaper hos förskolepersonalen i utsatta områden

  5. Läsning

    Censurerar du när du högläser för barnen?

  6. Podcast

    Podcast: Vikarier – så får vi det att fungera

  7. Så gör vi

    Här sätter förskolebarnen spår i närmiljön

  8. Krönika

    Stenkula: En förskollärares arbetsdag är som ett Super-G-lopp

  9. Arbetsmiljö

    Krisen i förskolan – barngrupperna blir ännu större

  10. Reportage

    De lyfte förskolan med lek

Senast från våra tidningar

Yrkesläraren

Det här är viktigt för att yrkeslärare ska trivas på jobbet

Ämnesläraren – Svenska, språk mm

Professorn: Låt inte elever tro att en text kan tolkas hur som helst

Ämnesläraren – Matematik, NO mm

Oro efter matteraset i Pisa: ”Dramatisk förändring”

Ämnesläraren – Praktisk-estetiska ämnen

Kritiska responsen som lyfter skapandet i kulturskolan

Grundskolläraren

Läraren efter Pisa-raset: Återinför småskolan

Specialpedagogik

”Risk för feltolkning utan specialpedagog”

Fritidspedagogik

Årets lärare i fritidshem är Hadar Nordin

Förskolan

Lindström: Bevare oss, nu flyttar tomtenissen in i förskolan

Folkhögskolan

”Det är så viktigt att få känna sig speglad, att se någon som liknar en själv”

Vi Vägledare

Elin Fellers: Företagen behöver mentorer

ViLärare logotype

Hör gärna av dig eller följ oss!

Vi finns på mejl, telefon och i sociala medier.

  • Om Förskolan
  • forskolan@vilarare.se
Förskolan twitterkonto Förskolan facebookskonto Förskolan instagramkonto Förskolan rss flöde

Annonsera

Vill du annonsera på sajten eller i våra magasin?

Kontakta Rabalder media

Sverigeslärare logotype

Vi Lärare ges ut av Sveriges Lärare, kontakta dem för prenumerationsärenden.

Kontakta Sveriges Lärare