Hej! Genom att använda webbplatsen godkänner du vår integritetspolicy.

ViLärare logotype Till startsidan
Logotyp för Förskolan Till startsidan
Ges ut av
Sveriges
Lärare
Sök
Yrkesläraren
  • Ämnesläraren – Svenska, språk mm
  • Ämnesläraren – Matematik, NO mm
  • Ämnesläraren – Praktisk-estetiska ämnen
Grundskolläraren Specialpedagogik Fritidspedagogik Förskolan Folkhögskolan Vi Vägledare

Meny

  • Om Förskolan
  • Annonsera
  • Integritetspolicy
  • Sök Sök på Vi Lärare

Redaktionen

  • Porträtt av Sara Djurberg
    Sara Djurberg

    Redaktionschef

    070-208 93 59
  • Porträtt av Cecilia Lindgren
    Cecilia Lindgren

    Redaktör

    076-116 45 99
  • Porträtt av Markus Thunberg
    Markus Thunberg

    Digital chef

    070-922 19 51
  • Porträtt av Michael Jonsson
    Michael Jonsson

    Chefredaktör

    073-385 24 64

Debatt: Skrämmande att vuxna vill att vi ska ange barn i förskolan

Annat Som förskollärarstudent får jag hela tiden höra hur viktigt det är att låta barnen utvecklas och bli omhändertagna.

Lindström: Det här är för låg nivå, Förskoleupproret

Debatt Vi ska inte börja slänga oss med att vi kommer att orosanmäla föräldrar som lämnar förkylda barn på förskolan, skriver Eva Lindström.

Ulla-Britta Bruun-stipendiet – paus och nysatsning!

Stipendium Alltför många ansökningar uppfyller inte kriterierna. Därför blir det tyvärr inget UBB-stipendium för 2022. Men ingen skugga över er som sökt – juryn har insett att utlysningstexten behöver förtydligas.

Stora barngrupper – ”Det gäller att vara uppfinningsrik”

Reportage På Fågelsångens förskola i Norrköping märks det tydligt hur det stora antalet barn påverkar stämningen. När många är sjuka sänks tempot markant och till och med de vanligtvis mest rörliga barnen sitter stillsamt och pysslar.

Stora barngrupper – 12 tips för att palla pressen

Arbetsbelastning Hur klarar man av ett hektiskt jobb och hur får man egentligen till den där välbehövliga återhämtningen?

Lindström: Vi kan inte anpassa förskolan efter halvsjuka barn

Krönika Förskolan är ett komplement till hemmet, men vi är inte ett andra hem, skriver Eva Lindström.

7 barnböcker för det nya året

Barnkultur Vår bokredaktör Cecilia Lindgren och tre förskollärare tipsar om guldkornen bland nyutkomna böcker.

En upplevelse för livet – brasilianskt besök hos skånsk förskola

Reportage I våras var förskollärarna från lilla Stehag utanför ­Eslöv på besök hos kollegor i brasilianska mega­staden Sao Paolo. Följ med när de brasilianska förskollärarna hälsade på i Skåne!

Föräldrar kräver kränkningsanmälan – hur gör du?

Dilemmat Flera läsare upplever svårigheter i att hantera anmälningar av kränkningar i förskolan. Kent Roslund, verksamhets­utvecklare för förskola i Halmstad, förklarar hur han tänker om denna knepiga fråga.

Stenkula: ”Att som förskollärare få tänka färdigt en tanke – det är som heliga Birgitta”

Erik stenkula ”Ibland lyckas vi faktiskt sätta oss ner och ha reflektion. Det kan jag leva flera veckor på. Det påminner om de dagar då halva barngruppen råkar ha vattkoppor.” Så beskriver Förskolans krönikör sin känsla av brist på tid och utvärdering.

Fråga facket: Vem ansvarar för medicinering i förskolan?

Expertråd Om barn behöver regelbunden medicinering under förskoledagen, vem ska se till att det sker på rätt sätt? Ingår det i förskollärarens uppdrag? Lärarförbundets expert Per Edberg kommenterar.

Förskolan där lugn och återhämtning är allt

Pedagogik Genom att prioritera återhämtning ser det lantliga föräldra­kooperativet Bybarna i Ubbhult till att både stora och små mår bra och orkar med dagen.

Debatt: Vad ska min fyraåring göra på internet, Skolverket?

Läraren debatt ”Sluta digitaliseringshetsa våra förskolor.”

Eva Lindström: ”Låt potträning bli en del av förskolans uppdrag!”

Krönika Många i förskolan vittnar om hur barn i dag har blöja högre upp i åldrarna än förr. Förskolans krönikör Eva Lindström tycker potträning borde ingå i förskolans uppdrag.

Podcast: Ingen att leka med – så hjälper vi de ensamma barnen

Podd Får alla barn vara med och leka? Vi pratar om hur vi skapar bra barngrupper och varför bästisar inte alltid är det bästa.

Tyresö-förskola får årets Guldhatten!

Förskola Priset Guldhatten premierar årets störstainsats för barns språkutveckling - i år går det till förskolan Lek och Lär i Tyresö.

Förskolläraren som hjälte i kriminalromaner!

Kulturtips Läraren, dramatikern och komikern Hans Carstensen skriver även böcker om Daffy Söderlund, en 59-årig hemlig agent som är förskollärare!

Förskollärare frågar: ”Måste jag berätta allt på jobbintervjun?”

Dilemmat En läsare funderar på om man behöver vara öppen om personliga detaljer under en anställningsintervju. Erfarna rektorn Caroline Wiking berättar om hur hon tänker om det.

Podcast: Lämningar – så kan vi bli bättre

Podd Görs lämningar bäst ute eller inne? Och hur mycket ska vi anpassa oss efter olika barns behov?

Framgång med rörligt förskolestöd

Särskilt stöd Pia Svensson är förskollärare, Anne Sterner socionom och psykoterapeut – tillsammans är de ett ambulerande stödsystem som rullar runt mellan förskolorna i Jönköpings kommun.

Så hanterar du härskarteknik på jobbet

Supporten Härskarteknik kan se ut på många olika sätt och är tyvärr vanligt på arbetsplatser.

Marie Eriksson: ”Kan barnen själva leda digitaliseringen?”

Krönika Vi kommer inte undan digitaliseringen, anser Förskolans krönikör Marie Eriksson. Vad den borde handla om är hur man införlivar den i utforskandet av vår omvärld.

Frida Kahlo för de yngsta – vilket konstlyft!

Så gjorde vi Vintergatans 1–3-åringar får möta kända konstnärer och djupdyker gärna i deras konst.

”Ett stort hån” – regeringen tar bort gränsen för barngrupper i budgeten

Stora barngrupper Skolverkets krav om att följa Skolverkets riktlinjer om barngruppers storlek är borttaget i regeringens budgetproposition. Lärarfacken är förvånade och besvikna.

Podcast: Varför prioriterar vi bort vetenskapen i förskolan?

Podd Varför värderar vi inte vetenskapen högre i förskolan? Och vi som knappt har tid att sköta dokumentationen, när ska vi hinna förkovra oss i den senaste forskningen?

Förskollärare protesterar – och får medhåll: Barngrupperna ännu större

Förskola Efter utspelet om för stora barngrupper ifrågasätts Skolverkets statistik – många menar att läget är ännu mycket värre. En som förvånats över siffrorna är Kristina Lundholm, förskollärare på Orust: ”Va? Inte en enda barngrupp med fler än 15 barn? Vi har ju alla runt 20 …”

Stenkula: Så här är det att vara ensam man i förskolan

Erik stenkula Arbetsplatser som domineras av det ena ellar andra könet ha alltid sina specifika problem, och förskolan är inget undantag, konstaterar förskolläraren Erik Stenkula. Men det har också fördelar.

Cecilia tipsar: 3 nya böcker om bångstyriga känslor

Boktips Tre böcker som tar upp det som kan vara svårt att prata om: känslor. Kanske någon av dem passar att läsa för din barngrupp?

Cecilia tipsar: 3 böcker om riktigt svåra saker

Boktips

Eva Lindström: ”Förskolan fungerar för att barnen är så förlåtande”

Stora barngrupper Hur skulle riksdagen fungera om det dök upp 500 personer i stället för 349 – och om det inte fanns någon lag som slog fast antalet ledamöter? Eva Lindström testar att utsätta politikerna för samma experiment som de utsätter förskolan för.

Kommunerna med störst barngrupper – här är tabellerna

Stora barngrupper Nynäshamn, Filipstad och Tranås. Det är kommunerna som toppar listan över de som är allra sämst på att uppfylla Skolverkets rekommendationer. Över 85 procent av dessa kommuners förskolebarn går i för stora grupper.

Förskollärare på knäna: ”Politikerna måste förstå hur illa det är”

Stora barngrupper Stress, buller och konstant tidsbrist. Att arbeta med stora barngrupper sliter hårt på personalen på förskolan i Upplands Bro. ”Politikerna verkar inte förstå hur vi har det, eller så bryr de sig inte”, säger förskollärarna Sanna Näslund och Malin Ekstedt.

Krav på nya ministern – för stora barngrupper ska vara lagbrott

Stora barngrupper Skolverkets rekommendationer har inte gett effekt. Hälften av landets förskolegrupper är för stora. Nu har lärarfacken fått nog och kräver lagstiftning om barngruppernas storlek.

Arbetslaget som är experter på musik med de yngsta

Musik På Öxnehaga förskolor i Jönkö­ ping används sång och musik i språkinlärningen. En avdelning har både en musikpedagog och en operasångerska!

Kjell Häglund: ”När jag känner mig som en av er ...”

Krönika Visst är det väl exakt så ni har det?

Ropen skalla, roliga gårdar till alla!

Förskolegårdar Vi fick ett enormt positivt gensvar på vårt tema om utelek. Här presenterar vi ännu fler inspirerande verksamheter från hela landet. Ut och lek!

Språkfest eller språktest – vad vill nya ministern med förskolan?

Krönika Före valet försökte alla partier bjuda över varandra med satsningar på förskolan. Men i Tidöavtalet – ingenting. Inte ett ord. Eva Lindström skriver öppet brev till nya skolministern Lotta Edholm.

Barnen blev fågelskådare – så gjorde vi

Lektionstipset På uteavdelningen Utetrollen väcktes fågelintresset hos 4–6-åringarna när de upptäckte ett fågelbo.

Fråga facket: Är det vårt jobb att beställa tvål och toapapper?

Fråga facket

Eva Lindström: Samma visa varje år … är ni redo för kaoset med utekläderna?

Krönika Var slutar föräldrars ansvar och var börjar förskolans? Det är den eviga frågan Eva Lindström önskar inte skulle behöva ställas varje år bara för att kylan slår till.

Podcast: Så lockar vi till rörelse i förskolan

Podd Hur skapar vi rörelseglädje och möjlighet till fysisk aktivitet för alla barn på förskolan?

Konsten att ta barns bilder på allvar

Forskning Det behövs mer forskning om hur barn tolkar sin omvärld i bilder, anser professor emerita Karin Aronsson, som är aktuell med en bok i ämnet: Att läsa barns bilder.

Eva Lindström: ”Förskolans uppgift är att göra barnen till mötesproffs”

Krönika Senast barnen på Eva Lindströms förskola kallade till möte krävde de att få ha Leksaksdag. Det ledde till en normkritisk eftertanke – och en slutsats om det viktigaste förskolan kan ge barnen: möjligheten att kalla till möte.

Här är årets bästa förskolekök!

Skolmat 20 förskolor var nominerade till Årets förskolekök 2022, ett pris som delades ut på en stor gala i Helsingborg förra veckan. Almarevägens förskola i Järfälla drog längsta strået.

Podcast: Sära på tvillingar och syskon – bra eller dåligt?

Podd Nytt frågeavsnitt. Ska tvillingar gå på samma avdelning? Vid vilka lägen kan det vara bra att sära på syskon på förskolan?

Inspirerande! Sveriges enda bygglek med odling

Utelek Växtvärket i Malmö handlar om att ge barn bättre städer att växa upp i, och erbjuder både bygglek och odling. Tankar som fångas upp av forskaren Ellen Almers.

Expertens 10 bästa gårdstips

Utelek Emma Crawley arbetar som konsult i skolutvecklingsfrågor och har hjälpt många kommuner med utformningen av skol- och förskolegårdar. Här delar hon med sig av sina bästa tips.

”Orörd utemiljö är bäst” – förskolan i skogsbrynet visar runt

Utelek Barnen på nybyggda Charlottendal i Gustavsberg har gott om utrymme för olika aktiviteter i sin utemiljö. Gården har dessutom ett helt stort skogsparti. ”Magiskt!” säger förskolläraren Lottis Lundgren.

Kan man våga sig på risklekar även i förskolan?

Utelek Change the Game i Umeå vill skapa bättre förutsättningar för rörelse hos både stora och små. En komponent är spännande, riskfyllda lekar – även i förskolan.

Urspårade lekar och rädda barn – så vände Falunförskolan på allt

Utelek Det blev ofta bråkigt när barnen på förskolan lekte på gården, och vårdnadshavare klagade på att pedagogerna inte engagerade sig utan stod och pratade med varandra. Men med ett förändrat upplägg på gården förbättrades stämningen betydligt.

Storförskolan fick nya naturlekar i magiska lådor – vill ni också ha?

Utelek Den gamla förskolan jämnades med marken och en ny storförskola fick ta dess plats. På Opalen i Botkyrka jobbar pedagogerna hårt på att få den nya gården att fungera – inte minst med hjälp av nya leklådor från Naturskolan.

Podcast: Vad ska barnen göra under vakenvilan?

Podd I nya avsnittet av Förskolan pratar poddpanelen om bra aktiviteter för de barn som inte sover.

Gårdarna krymper men naturleken växer – här är forskarens landskapslabb!

Utelek Trängseln i barns utemiljö ökar, vilket påverkar hälsa, lek, lärande och behov av natur negativt. Men från ett landskaps­laboratorium i Alnarp leder forskaren Fredrika Mårtensson en motståndsrörelse.

Eva Lindström: ”Förskolan är en magisk plats för mänsklighet, inget mattelabb”

Krönika Att pedagoger lär barnen att bli empatiska och fungera med andra människor är så mycket viktigare än att väcka deras intresse för naturvetenskap. Det är i det medmänskliga som förskolans status bör ligga, inser förskolläraren och krönikören Eva Lindström.

Slår tillbaka om appen Laiban: ”De som kritiserar har aldrig prövat”

Digitala verktyg Laiban-kritikerna är bara oinsatta! Det menar Juliana Melin, barnskötare på Brunnsberga förskola i Helsingborg, som har arbetat med den plötsligt så omdebatterade appen Laiban i två år.

Senaste nytt

  1. Annat

    Debatt: Skrämmande att vuxna vill att vi ska ange barn i förskolan

  2. Arbetsbelastning

    Stora barngrupper – 12 tips för att palla pressen

  3. Reportage

    Stora barngrupper – ”Det gäller att vara uppfinningsrik”

  4. Krönika

    Lindström: Vi kan inte anpassa förskolan efter halvsjuka barn

  5. Debatt

    Lindström: Det här är för låg nivå, Förskoleupproret

  6. Barnkultur

    7 barnböcker för det nya året

  7. Reportage

    En upplevelse för livet – brasilianskt besök hos skånsk förskola

  8. Dilemmat

    Föräldrar kräver kränkningsanmälan – hur gör du?

  9. Erik stenkula

    Stenkula: ”Att som förskollärare få tänka färdigt en tanke – det är som heliga Birgitta”

  10. Expertråd

    Fråga facket: Vem ansvarar för medicinering i förskolan?

Senast från våra tidningar

Yrkesläraren

Svårt att lyckas anställa yrkeslärare

Ämnesläraren – Svenska, språk mm

Boberg: Så kan rätt musik vid starten lyfta hela lektionen

Ämnesläraren – Matematik, NO mm

Därför kräver mattelärare att eleverna skriver för hand

Ämnesläraren – Praktisk-estetiska ämnen

Skytte: Har elevernas uppförande påverkan på deras betyg?

Grundskolläraren

Så fick hon sina fyror att läsa 1,5 timme om dagen

Specialpedagogik

Lågaffektivt bemötande: ”En auktoritet sänker rösten och tar kontroll”

Fritidspedagogik

Grimm: Luckor i schemat betyder inte att vi är sysslolösa

Förskolan

Debatt: Skrämmande att vuxna vill att vi ska ange barn i förskolan

Folkhögskolan

Helhetssyn värdefullt för personer med npf

Vi Vägledare

Satsa mer på NTA!

ViLärare logotype

Hör gärna av dig eller följ oss!

Vi finns på mejl, telefon och i sociala medier.

  • Kontakta Vi Lärare
  • redaktionen@vilarare.se
Förskolan rss flöde

Annonsera

Vill du annonsera på sajten eller i våra magasin?

Kontakta Rabalder media

Sverigeslärare logotype

Vi Lärare ges ut av Sveriges Lärare, kontakta dem för prenumerationsärenden.

Kontakta Sveriges Lärare