Expertens uppmaning: Backa inte för hedersnormer i förskolan
Forskning Barn i förskolan utsätts för hedersförtryck. Det konstaterar en av landets främsta experter på området i en ny studie.
Borde inte ökade krav ge mer planeringstid?
Fråga facket Kraven på vad vi ska hinna med i förskoleklass bara ökar, borde vi inte få mer tid till planering då? Per Edberg, huvudskyddsombud för Sveriges Lärare i Umeå, svarar på förskollärarens fråga.
Knepet som fick samlingen att lyfta
Pedagogiska tips Barnen på avdelningen Regndroppen kom med ett förslag som gjorde samlingarna roligare.
Tre förskollärare om lov i förskolan
Panelen Vad planerar ni att göra i sommar på förskolan? Vi frågade tre förskollärare.
Podcast: Måste förskolan bli sämre under semestertider?
Podcast I senaste avsnittet av Förskolan pratar vi om arbetet under semestertider.
Podcast: Närhet – en känslig fråga i förskolan?
Podcast Är det okej att pussa och krama barnen – och hur avlägsnar vi barn som bråkar utan att göra fysiska övertramp?
Podcast: När ett barn behöver särskilt stöd
Podcast Man måste våga stå på barnens sida, säger Eva Lindström i senaste avsnittet av Förskolan, som handlar om särskilt stöd.
Podcast: När kollegans negativitet förgiftar arbetet
Podcast I senaste avsnittet av Förskolan pratar vi om kollegor som är negativa. Hur kan man hantera en medarbetare som anser att allt är meningslöst, tråkigt, omöjligt eller dumt?
Få Förskolans nyhetsbrev
Nyheter och inspiration direkt i din mejlkorg
Ta del av vår integritetspolicy
Podcast: Måste förskolan bli sämre under semestertider?
Podcast I senaste avsnittet av Förskolan pratar vi om arbetet under semestertider.
Petra lyfter sången i förskolan
Så gör vi – Sång ger sådan glädje och betyder också jättemycket för språkinlärningen, säger förskolläraren Petra Körner.
Podcast: Närhet – en känslig fråga i förskolan?
Podcast Är det okej att pussa och krama barnen – och hur avlägsnar vi barn som bråkar utan att göra fysiska övertramp?
Får jag inte presentera mig som förskollärare längre?
Dilemmat Den här gången handlar dilemmat om yrkestitlar i förskolan.
Stenkula: Fler skulle vilja bli förskollärare om arbetstiden förkortades
Krönika På förskolor i Göteborg har de flera gånger testat sex timmars arbetsdag. Är det inte dags för hela landet snart? skriver förskolläraren Erik Stenkula.
Forskare ser risker med digital högläsning
Forskning Den digitala boktjänsten Polyglutt används inte alltid som tänkt i förskolorna, visar en studie av forskaren Malin Nilsen.
Så ger vi barnen en fin avslutning på förskolan
Överlämning Förskollärare tipsar om olika sätt fira av barnen som slutar förskolan.
Förskollärarna tog tåget till Italien – för att fortbilda sig
Kompetensutveckling Närmare 50 förskollärare, lärare, barnskötare och chefer i Nynäshamn åkte tåg i 48 timmar till Reggio Emilia.
Så stärker de barn med språkstörningar
Reportage På Språkförskolan Bamse, för barn med grav språkstörning, har förskolläraren Maja Eriksson och logopoden Jim Gustafsson två huvudsakliga mål i undervisningen.
Podcast: Hur ofta ska vi gå på utflykt – och varför?
Podcast I senaste avsnittet av Förskolan pratar vi om verksamheten vi bedriver utanför förskolans grindar.
Eva Lindström: Tänk om vi brydde oss om viktigare saker än solkräm
Krönika Jag har ägnat en del tid senaste dagarna åt att läsa olika trådar i diskussionsforum på nätet. Det som diskuteras allra mest just nu upplever jag är solkräm. Alltså, solkräm, skriver Eva Lindström.
De firar Förskolans dag med konstutställning
Aktuellt Förskolans dag är dagen då förskollärarna och barnen tar chansen att berätta för alla andra om vad de gör. Åsa Fahlén, förbundsordförande i Sveriges Lärare, besökte förskolan Bredäng Alle 46 inför firandet.
Fackets krav: Lagstifta om storlek på barngrupper
Arbetsmiljö ”Slå fast maxgränser för barngruppernas storlek och en minimibemanning i förskolan”.
Modellen som skapar en trygg skolstart
Överlämning Förskolorna i Burlöv har en tydlig struktur för vem som gör vad, hur och när vid överlämningen – och får även återkoppling från skolan om hur det går för barnen.
Tystnadsplikt vid överlämning – det här får du inte säga
Överlämning Vad får man egentligen berätta om vid överlämningen? Lagarna som styr kommunala och privata förskolor är olika.
Så brister överlämningen till förskoleklass
Överlämning Överlämningar fungerar inte alltid som det är tänkt, och få verkar helt nöjda. Förskollärare vittnar om att skolan inte visar något intresse, samtidigt klagar förskoleklasslärare på att informationen de får är alltför knapphändig.
Här börjar barnen skolan ett år tidigare
Överlämning Femåringarna på förskolan Lindängen i Skara håller till i en egen lokal – i Varnhemsskolan.
De firar av barnen som kungar och drottningar
Överlämning På förskolan Trollsländan i Helsingborg får de kommande förskoleklassbarnen en extra pampig avslutning.
Djurberg: Övergången lägger grunden för hur det blir i skolan
Krönika Att börja skolan innebär status, men hur det sedan blir i skolan har barnen väldigt lite inflytande över, skriver redaktören Sara Djurberg.
Agné: Kom igen, nu skapar vi en professionell storm
Gästkrönika Fram till dess att vi står enade, tusentals tillsammans och skrålar, gör gemensamt motstånd genom att höja våra röster, så är vi inget hot, ingen kraft att räkna med, ingen professionell storm att behöva förhålla sig till.
Podcast: När ett barn behöver särskilt stöd
Podcast Man måste våga stå på barnens sida, säger Eva Lindström i senaste avsnittet av Förskolan, som handlar om särskilt stöd.
Erik Stenkula: Jag erkänner, jag gillar att ha utvecklingssamtal
Krönika När jag väl sätter mig där med varje förälder, en och en, och vet att vi kommer att prata om det käraste de har, det är en av de mest stimulerande bitarna av mitt jobb, skriver Erik Stenkula.
Forskaren: För stort fokus på skolan i förskolan
Forskning Professor Alison Clark vill se ett långsammare tempo och mer tid i förskolan.
Podcast: Våra bästa tips för utvecklingssamtalet
Podcast Fredrik, Eva och Ellinor pratar om utvecklingssamtal i nya avsnittet av podden.
Förskolläraren upplever att kollegorna får fördelar
Dilemmat Vad kan man göra när rektorn umgås privat med kollegorna?
Kan jag kräva åtgärder mot för hög ljudnivå?
Fråga facket Förskolläraren oroar sig över sin egen hörsel – skyddsombudet svarar.
I förskolans sinnesrum kan barnen koppla av och utforska
Tipset Tänk dig att varje dag ha tillgång till ett rum för återhämtning och taktil stimulans. Precis så har Nyckelpigans alla 1–5-åringar det.
Debatt: ”Pyssel är dagisretorik – hör inte hemma i förskolan”
Vi lärare debatt Vi anser att pyssel som begrepp är exkluderande dagisretorik som inte hör hemma inom förskolans ram, skriver lärarutbildarna Ulrika Tobieson och Birgitta Adolfson.
Somnar du med barnen på vilan?
Panelen Vi frågade tre förskollärare om deras rutiner för vilan. Och, handen på hjärtat, händer det att du somnar?
”Vi behöver rusta barnen för framtiden”
Fackböcker För barn är digitala tjänster och verktyg lika verkliga som böcker, färger, sand och vattenpölar, säger förskolläraren Marie Eriksson.
Den sociala uppdelningen börjar redan i förskolan
Forskning När föräldrar ur samma samhällsskikt gör samma val för sina barn bidrar det till att segregationen börjar redan i förskolan.
Så byggde barnen sin egen rutschkana på gården
Pedagogiska tips Hur kan barn få vara delaktiga samtidigt som man tillvaratar deras intresse för byggande? Förskolan Kristallen i Helsingborg har svaret, där byggde femåringarna en egen rutschkana på gården – och konstruerandet fortsätter.
Lindström: Vi bestämmer om ett barn är friskt nog
Krönika Häng med nu, även om det är svårt att tro det: Det är vi, det är vi, som bestämmer om ett barn är friskt nog för att vara i förskolan. Du och jag, och alla våra kollegor som arbetar i förskolan, skriver förskolläraren Eva Lindström om Folkhälsomyndighetens nya riktlinjer.
Lindström: Magiskt att vinna ett barns förtroende
Krönika Första gången jag träffade det här barnet stod hon bakom sin mammas ben, hon sa inte så mycket, tittade ner på marken under sina fötter, skriver förskolläraren Eva Lindström.
Podcast: Krig, skjutningar och död - att prata om svåra frågor med barn
Podcast I senaste avsnittet av Förskolan pratar vi om svåra frågor. Hur svarar vi barnen när de ställer stora frågor med komplicerade svar?
”Våra kroppar tar stryk av styrsystemet i förskolan”
Reportage Förskolläraren Sara Agnés masterexamen och dokumentära dikter är en uppgörelse med den managementstyrda förskolan.
Debatt: Montera inte ner förskolans läroplan!
Vi lärare debatt Vad sker med likvärdigheten om vi avlägsnar kravet på att utveckla adekvat digital kompetens hos våra barn i förskolan? skriver förskolläraren Fredrik Söderlund om Skolverkets förslag på ändringar i förskolans läroplan.
27 forskare i upprop mot skärmfri förskola
Vi lärare debatt ”Riskerar att ge negativa och allvarliga konsekvenser.”
Forskaren: För lite rörelse och motorik på lärarutbildningarna
Motoriklarmet Utbildningarna måste säkerställa att de blivande lärarna får kunskap om rörelse, lek och lärande. Det menar Suzanne Lundvall, ordförande Svenska Gymnastikförbundet och forskare i idrottsvetenskap vid Göteborgs universitet.
Djurberg: Fortsätt pyssla med stolthet
Krönika Låt oss hoppas att larmen leder till att praktiska kunskaper och rörelseundervisning får upprättelse, utan att förskollärarna för den skull måste kasta ut de digitala verktygen ur undervisningen, skriver redaktören Sara Djurberg.
Podcast: Lyssnarfrågor - Hur stor plats får barns födelsedagar ta?
Podcast I senaste avsnittet svarar Fredrik Kahn, Ellinor Lange och Eva Lindström på frågor från poddens lyssnare.
Förskolläraren: Många barn ger upp om de inte kan direkt
Motoriklarmet Det är si och så med många barns finmotoriska förmåga, har förskolläraren Malin Boström, på Karlagatans förskola i Göteborg, märkt.
Experterna: Motoriken är grunden för all inlärning
Motoriklarmet Väl utvecklade sinnen och motorik är grunden för all inlärning. Därför är det av största vikt att barn får rätt förutsättningar att öva – både inne och ute.
Bara en av tio förskolor har plan för rörelse
Motoriklarmet En undersökning av 100 förskolor i Uppsala kommun visade att bara var tionde hade ett ordentligt upplägg på enhetsnivå för barnens fysiska aktivitet.
Här förvandlas förskolan till en hinderbana – varje vecka
Motoriklarmet För barnen på förskolan Villa Ekbacken i Norra Djurgårdsstaden i Stockholm är motorikövningar ett dagligt inslag.
Professorn: Därför är det viktigt att pyssla i förskolan
Motoriklarmet Ju tidigare ett barn utvecklar sin finmotorik, desto lättare har hen att lära sig andra saker, konstaterar professorn och tidigare handkirurgen Göran Lundborg.
Förskollärarnas larm: Barnen klarar inte enkla rörelser
Motoriklarmet Barnen har svårt att gå i skogen, klättra och hålla pennan rätt. Sex av tio förskollärare ser en försämring av barns motorik de senaste åren.
Lindström: Underskatta inte hur svårt det är att arbeta med omsorg
Krönika När ska det bli ett erkänt faktum i vårt samhälle att det är otroligt svårt att arbeta med människor, både barn och vuxna? undrar förskolläraren Eva Lindström som reagerar mot förslaget att ta bort behörighetskraven till gymnasiets yrkesprogram.
Utbildades i hedersförtryck – då fördubblades anmälningarna
Orosanmälan Förskolepersonal är dålig på att upptäcka barn som lever med hedersförtryck, visade nyligen en granskning från Malmö. Haninge hade samma problem – tills en personalutbildning ledde till att antalet orosanmälningar fördubblades.
Stenkula: Vad ska vi med all dokumentation till?
Krönika När alla utvecklingssamtal är genomförda, kvalitetsrapporten ivägskickad och grynen via förskoleklassen klivit in i skolans värld – vad ska vi då göra med alla ord vi vägt på guldvåg? skriver förskolläraren Erik Stenkula.