Hej! Genom att använda webbplatsen godkänner du vår integritetspolicy.

ViLärare logotype Till startsidan
Logotyp för Förskolan Till startsidan
Ges ut av
Sveriges
Lärare
Sök
Yrkesläraren
  • Ämnesläraren – Svenska, språk mm
  • Ämnesläraren – Matematik, NO mm
  • Ämnesläraren – Praktisk-estetiska ämnen
Grundskolläraren Specialpedagogik Fritidspedagogik Förskolan Folkhögskolan Vi Vägledare

Meny

  • Om Förskolan
  • Annonsera
  • Integritetspolicy
  • Podden Förskolan
  • Sök Sök på Vi Lärare

Redaktionen

  • Porträtt av Sara Djurberg
    Sara Djurberg

    Redaktionschef

    070-208 93 59
  • Porträtt av Cecilia Lindgren
    Cecilia Lindgren

    Redaktör

    076-116 45 99
  • Porträtt av Jonna Olsson
    Jonna Olsson

    Formgivare

    070-796 84 38
  • Porträtt av Markus Thunberg
    Markus Thunberg

    Digital chef

    070-922 19 51
  • Porträtt av Michael Jonsson
    Michael Jonsson

    Chefredaktör

    073-385 24 64

Så väcker hon förskolebarnens intresse för teknik

Reportage Förskolläraren Sofia Olsson utmanar barnens förmåga till problemlösning i förskolans vattenreningsprojekt.

Eriksson: Goda berättelser är grunden för språkförståelse

Krönika En stor del av språkförståelsen kommer av att vi skapar oss inre bilder, det är då det berättade får ett sammanhang och ges en mening, skriver förskolläraren Marie Eriksson.

Ont i hälarna var klimakteriebesvär

Stress Förskolläraren Maria Karlander fick reda på att hennes hälsoproblem berodde på klimakteriet genom Partille kommuns unika satsning.

Förskolan firar av barnen med hemlig fest

Pedagogiska tips Klivet från förskolan till förskoleklass är ett stort steg att ta för barnen – så här kan man göra för att de ska få säga hej då till sin förskola.

Förskolans dag firades med vårlopp

Aktuellt Stora som små deltog i Skogsbrynets vårlopp på Förskolans dag.

Lindström: Jag orkar bemöta din dumhet av en enda anledning, Carl

Krönika Carl Albinsson, Timbro, skriver att förskolan verkar anpassas mer efter personalens behov än barnens. Ursäkta om jag småler, skriver förskolläraren Eva Lindström.

Podden Förskolan

Podcast: Så jobbar vi med bedömning i förskolan

Podd Bedömning i förskolan – varför provocerar det så många? Måste vi inte jobba med bedömning om vi ska kunna utvecklas? I senaste avsnittet av podden "Förskolan" diskuterar vi bedömning.

Podcast: Hur skapar vi en bra överlämning till förskoleklassen?

Podd I senaste avsnittet av Förskolan pratar vi om överlämningen till skolan. Vilken information förväntar sig förskoleklassen av oss? Hur ska vi göra överlämningen på ett bra sätt?

Podcast: Linda blev rektor över sina gamla kollegor

Podd Vår före detta poddkollega Linda lämnade jobbet som förskollärare för att bli rektor. Nu gästar hon oss för att berätta om hur det är att plötsligt vara chef över sina gamla kollegor.

Podcast: Borde förskolan ta ett större ansvar för att göra barnen blöjfria?

Podd I senaste avsnittet av ”Förskolan” pratar vi om problemet med att allt fler barn har blöja högt upp i åldrarna. ”Låt potträning bli en del av förskolans uppdrag”, säger Eva Lindström i poddavsnittet.

Podcast: Arbetsmiljön – vad stressar oss allra mest på jobbet?

Podd I nya avsnittet av Förskolan pratar vi om våra största arbetsmiljöproblem.

Podcast: Varför värderar vi inte omsorgen?

Podd Värderar vi inte omsorgen trots att det är så centralt i vårt jobb? Är det inte ”fint” nog för vissa förskollärare?

Få Förskolans nyhetsbrev

Nyheter och inspiration direkt i din mejlkorg

Välkommen!
Ett fel uppstod vid anmälan till nyhetsbrevet.

Ta del av vår integritetspolicy

Podcast: Så jobbar vi med bedömning i förskolan

Podd Bedömning i förskolan – varför provocerar det så många? Måste vi inte jobba med bedömning om vi ska kunna utvecklas? I senaste avsnittet av podden "Förskolan" diskuterar vi bedömning.

Stenkula: Så här dags på året undrar jag vad som får mig att fortsätta

Krönika Det är då jag börjar fundera på vad min motor för det här jobbet är, vad det är som motiverar mig att komma tillbaka efter ännu en semester i augusti, glad i hågen, skriver förskolläraren Erik Stenkula.

Tre förskollärare: Så förbereder vi barnen för förskoleklassen

Pedagogiska tips Hur förbereder man barnen för förskoleklassen på bästa sätt? Tre förskollärare ger sin syn på saken.

Debatt: Vi vägrar bidra till en förskola som sorterar barn

Vi lärare debatt Vi säger nej till bedömning och anser att förskolan bör gå ifrån det ensidiga fokuset på ordet “lärande”.

Djurberg: Anmärkningsvärt många är kritiska till digitaliseringen

Krönika Att digitaliseringen av förskolan och skolan nu ifrågasätts från olika håll är kanske inte så konstigt. Men det är ändå anmärkningsvärt att så många av förskollärarna tycker att läroplanen är fel ute, skriver redaktör Sara Djurberg.

Varannan förskollärare är kritisk till digitaliseringen

Skärmstriden Frågan om digitalisering delar förskollärarna, visar tidningen Förskolans stora undersökning.

Förskolläraren: Fler barn med språkstörningar i förskoleklass

Skärmstriden Dorte Eriksson och hennes kollegor i förskoleklass ser en försämring i både språkutveckling och socialt samspel hos dagens barn.

Digitaliseringen delar förskollärarna

Skärmstriden Här är några av de hundratals svar vi fick i vår enkät som 1 511 förskollärare svarade på.

Förskolläraren Pernilla: Bort med paddor för de yngsta barnen!

Skärmstriden På Snurran i Malmö används inga digitala verktyg för 1–3-åringarna, berättar förskolläraren Pernilla Wemmenhed.

Forskaren: Då ska du använda digitala verktyg i förskolan

Skärmstriden Låt barnen producera i stället för att konsumera, säger forskaren Susanne Kjällander.

De ger barnen digitala äventyr

Skärmstriden Förskollärarna i Södertälje har prisats för sin digitala undervisning.

Podcast: Hur skapar vi en bra överlämning till förskoleklassen?

Podd I senaste avsnittet av Förskolan pratar vi om överlämningen till skolan. Vilken information förväntar sig förskoleklassen av oss? Hur ska vi göra överlämningen på ett bra sätt?

Forskaren: Bra med tidig förskolestart

Forskning Att börja förskolan i tidig ålder påverkar inte barns utveckling negativt. Åtminstone inte i länder med god barnomsorg, visar en ny studie.

Expertfrågan: Vad kan jag göra åt mina passiva kollegor?

Dilemmat Förskolans experter svarar på frågor från läsare.

Podcast: Linda blev rektor över sina gamla kollegor

Podd Vår före detta poddkollega Linda lämnade jobbet som förskollärare för att bli rektor. Nu gästar hon oss för att berätta om hur det är att plötsligt vara chef över sina gamla kollegor.

Stenkula: Kläderna påverkar vilken förskollärare jag blir

Krönika Det finns också kläder jag vägrat. Som när vi fick byxor som det stod "Visionärerna" på som sommarpresent av en chef, skriver krönikören Erik Stenkula.

Lindström: Självklart bedömer vi barnen

Krönika Vi gör bedömningar av barnens utveckling hela tiden, varför är vi då så rädda för att bedöma barnens lärande? skriver Eva Lindström.

Bokprojeket svetsade samman barngruppen

Pedagogiska tips Behovet av att stärka samspelet och skapa en vi-känsla i barngruppen ledde till en egen bok.

Debatt: Ge leken större utrymme!

Vi lärare debatt Har barns egna spontana, prestationsfria lek kommit i kläm för våra förskolebarn? undrar debattören.

”Barn behöver få möjlighet att övervinna sina rädslor”

Böcker Vi borde fokusera på så tryggt som nödvändigt i stället för så tryggt som möjligt, säger Suzanne Axelsson, författare till boken ”Riskfylld lek och undervisning”.

Barnen är med när deras förskola byggs

Reportage Pedagogerna ser ett lysande tillfälle att lära barn om byggprocesser när deras nya förskola byggs.

Debatt: ”Bedömning behövs för en likvärdig förskola”

Vi lärare debatt Barns rätt till en likvärdig utbildning innebär att förskollärare inte kan välja bort att uppmärksamma och bedöma varje barn i deras lärprocesser, skriver debattören.

Podcast: Borde förskolan ta ett större ansvar för att göra barnen blöjfria?

Podd I senaste avsnittet av ”Förskolan” pratar vi om problemet med att allt fler barn har blöja högt upp i åldrarna. ”Låt potträning bli en del av förskolans uppdrag”, säger Eva Lindström i poddavsnittet.

Debatt: ”Förskollärare ska inte fokusera på barnens kunskapsresultat”

Vi lärare debatt Mäthysterin i samhället har nått även förskolan, skriver förskolläraren och debattören Linda Linder.

Stenkula: När ska jag hinna förbereda alla samtal?

Krönika Länge var det en välkänd hemlighet att de allra flesta förskollärare satt hemma för att få det att gå ihop.

Så fördjupar sig förskollärare i yrket

Förskolan Tre förskollärare berättar vilken kompetensutveckling de fått senaste åren.

Podcast: Arbetsmiljön – vad stressar oss allra mest på jobbet?

Podd I nya avsnittet av Förskolan pratar vi om våra största arbetsmiljöproblem.

Forskarens 4 tips för bättre bedömning i förskolan

Forskning Vi måste fundera mer kring hur bedömningarna i förskolan görs, menar förskolläraren och forskaren Eva M Johansson.

Förskollärare vågar inte prata om religion vid högtider

Forskning Förskollärare kan för lite om religion och vet inte hur de ska prata med barnen om religiösa högtider.

Mis lådor väcker barnens matteintresse

Förskolan Med hjälp av portabla matematiklådor har barnen på förskolan Chrysoliten i Nacka fått ett sug efter att lära sig mer om sådant som vikt, mängd, storlek, geometri och mönster.

Borde vi få barnet att leka mer med andra?

Dilemmat Förskolans experter svarar på frågor från läsare. Denna gång om hur förskolan ska hantera situationen med ett barn som tycker om att leka ensamt.

Varannan förskollärare håller tyst om problem

Tystnadskultur Ungefär hälften av förskollärarna i kommunala och vinstdrivande förskolor känner rädsla för att tala öppet om problem på arbetsplatsen. Det visar Sveriges Lärares undersökning om tystnadskultur.

Johanna Jaara Åstrand: ”Inte värdigt ett land som Sverige”

Tystnadskultur Johanna Jaara Åstrand, ordförande för Sveriges Lärare, tycker att resultatet i rapporten om tystnadskultur är upprörande. Nu ställer facket flera krav för att förändra situationen.

Förskolläraren: ”Jag blev inkallad till chefen”

Tystnadskultur "Hon hotade även att sparka mig. Men gör det då, sa jag, jag tar inte tillbaka ett enda ord. Jag tror att de satte i system sedan att bara anställa unga och oerfarna". Anonyma röster från förskolan berättar:

Anki uppmanar förskollärarna att våga säga ifrån

Tystnadskultur Förskoleupproret har alltsedan starten för tio år sedan tagit del av historier om den rådande tystnadskulturen. Förskolläraren Anki Jansson berättar att många av rädsla inte ens vågar skriva öppet på gruppens Facebooksida utan vill förbli anonyma.

Förskolan med högt i tak och stort fackligt engagemang

Tystnadskultur På förskolan Aprilgatan 2B i Göteborg känner personalen inte igen sig i rapporten om tystnadskultur. Tvärtom vittnar de om ett stort fackligt engagemang, ett aktivt arbete med arbetsmiljön och en rektor som kan konsten att lyssna.

Juristen: Det här får du säga om din arbetsgivare

Tystnadskultur Vad menas med meddelar­frihet? Gäller det alla? Och vad får jag egentligen berätta om, och till vem? Sveriges Lärares jurist Peter Edin reder ut begreppen.

Djurberg: Förskollärare ska inte behöva vara pr-genier

Krönika Numera förväntas förskollärare bidra till att sprida sin förskolas goda rykte. Kan det vara en av orsakerna till att tystnadskulturen breder ut sig i förskolan? undrar redaktör Sara Djurberg.

Lindström: Föräldrar, låt oss sluta fred

Krönika Vilka är det som verkligen vill det bästa för barnen? Jo, vi och föräldrarna.Vi ska hålla ihop, inte tillåta att någon göder en konflikt mellan oss för att komma undan själva, skriver Eva Lindström.

Podcast: Varför värderar vi inte omsorgen?

Podd Värderar vi inte omsorgen trots att det är så centralt i vårt jobb? Är det inte ”fint” nog för vissa förskollärare?

Erfarna förskollärare halkar efter i löneutvecklingen

Lönestatistik Lojalitet och lång erfarenhet lönar sig inte i förskolan, det visar en analys från Sveriges Lärare.

Odla potatis med de yngsta på förskolan!

Pedagogiska tips En potatis på lunchtallriken blev startskottet för barnens odlingsprojekt.

Kan jag skicka hem barn vid vikariebrist?

Fråga facket Per Edberg, förskollärare Umeå kommun och huvudskyddsombud Sveriges Lärare Umeå, svarar på en fråga angående vikariebrist.

Podcast: Är okodat material mer kreativt och jämställt?

Podd Senaste avsnittet av Förskolan handlar om kodat och okodat material. Hur ser våra pedagogiska lekmiljöer ut egentligen?

Stenkula: Höj blicken innan du ställer krav på schemat

Krönika Arbetskamrater som har egna småbarn som ska lämnas på förskola ska självklart inte tvingas till jobbet klockan 06.15. Men allt för sällan hör jag ett verksamhetsperspektiv när jag pratar arbetstid med kollegor, skriver förskolläraren Erik Stenkula.

Så skapar du lärmiljöer som främjar lek

Fackböcker Förskolorna kunde ha inspirerande miljöer, fyllda av material och möjligheter, men ändå syntes inga barn som lekte och var kreativa.

Bästa lekarna när det slaskar på gården!

Reportage Utevistelse i all ära, men under vintern kan det kännas motigt när kylan biter sig fast eller när regnet smattrar i sidled.

Guld till podden Förskolan – utsedd till Europas bästa

Podcast Podden Förskolan prisas med guld i den prestigefyllda branschtävlingen European Content Awards.

Lindström: Barnen blir lidande av de nya råden

Krönika Eva Lindström sågar Folkhälsomyndighetens ändrade råd att man nu kan gå till jobb och förskola med snuva.

Podcast: Kan man snacka upp lönen?

Podd I senaste avsnittet av podden Förskolan pratar vi om lönesamtalet. Är dina lönekriterier tydliga och kan du få löneförhöjning om du presterar bra?

Senaste nytt

  1. Reportage

    Så väcker hon förskolebarnens intresse för teknik

  2. Krönika

    Lindström: Jag orkar bemöta din dumhet av en enda anledning, Carl

  3. Podd

    Podcast: Så jobbar vi med bedömning i förskolan

  4. Stress

    Ont i hälarna var klimakteriebesvär

  5. Pedagogiska tips

    Förskolan firar av barnen med hemlig fest

  6. Krönika

    Stenkula: Så här dags på året undrar jag vad som får mig att fortsätta

  7. Aktuellt

    Förskolans dag firades med vårlopp

  8. Pedagogiska tips

    Tre förskollärare: Så förbereder vi barnen för förskoleklassen

  9. Vi lärare debatt

    Debatt: Vi vägrar bidra till en förskola som sorterar barn

  10. Krönika

    Djurberg: Anmärkningsvärt många är kritiska till digitaliseringen

Senast från våra tidningar

Yrkesläraren

Yrkeslärare tycker till om högskolebehörighet

Ämnesläraren – Svenska, språk mm

Så blir skönlitteraturen levande för sva-elever

Ämnesläraren – Matematik, NO mm

Debatt: Jag är ett levande bevis på att lärarbristen är en myt

Ämnesläraren – Praktisk-estetiska ämnen

Morgan, 82, slutar efter 60 år som idrottslärare

Grundskolläraren

Körling: Livsviktigt med böcker för att barnens fantasi ska flöda fritt

Specialpedagogik

Diana Storvik på nytt jobb – möt en missionär

Fritidspedagogik

För stora barngrupper på fritidshemmen – kräver lag om maxtak

Förskolan

Så väcker hon förskolebarnens intresse för teknik

Folkhögskolan

Tänk om deltagarna saknar oss lärare!

Vi Vägledare

Hoppet – att fler tjejer gör YP-val

ViLärare logotype

Hör gärna av dig eller följ oss!

Vi finns på mejl, telefon och i sociala medier.

  • Kontakta Vi Lärare
  • redaktionen@vilarare.se
Förskolan rss flöde

Annonsera

Vill du annonsera på sajten eller i våra magasin?

Kontakta Rabalder media

Sverigeslärare logotype

Vi Lärare ges ut av Sveriges Lärare, kontakta dem för prenumerationsärenden.

Kontakta Sveriges Lärare