
Källa: Skolverket
”Eleverna har svårare att hålla koncentrationen när de blivit vana vid alla snabba kickar på Tiktok. Dessa telefoner är toxiska”, säger idrottsläraren Jennie Nobelius (till höger). Flickan till vänster har ingen koppling till texten.
Betyg
Tjejer i nian har på senare år tappat rejält i ämnet idrott och hälsa. Mer än åtta procent blev underkända i våras, den högsta siffran sedan det nuvarande betygssystemet infördes 2013.
– Det gör mig jätteledsen, säger Jennie Nobelius, ny ordförande i Svenska idrottslärarföreningen.
Nyligen kom nyheten att andelen elever som förra läsåret inte nådde behörighet till gymnasiet hade ökat jämfört med året innan.
Tittar man närmare på niornas tapp finns en tydlig tendens inom idrott och hälsa: andelen som fick F i betyg ökade till över sju procent för samtliga elever – men till hela 8,5 procent för flickorna.
Det som gör saken extra bekymmersam är att nedgången för flickor nu har pågått i flera år – med en kraftig acceleration från 2020 då andelen underkända låg på 6,7 procent. Andelen underkända killar har ”bara” ökat från 5,7 till 5,9 procent under samma tidsperiod. Varför denna skillnad mellan tjejer och killar?
Ännu finns ingen klargörande forskning på området. Men Jennie Nobelius har sina misstankar:
– Jag tror att det handlar om ett vidare samhälleligt problem där sociala medier spelar en avgörande roll.
Det finns indikationer på att flickor tillbringar mer tid än pojkar på sociala medier. Och att de i högre grad drabbas av både nätmobbning och utseendehets.
– Det vore inte konstigt om det också bidrar till en ökad stress, utsatthet och minskad aktivering av kroppen, säger Jennie Nobelius.
Om de sitter klistrade vid mobiltelefonen leder det också till att de får minskad ork och sämre kondition, vilket i sin tur kan göra det svårare att klara idrottsämnet.
– Idrottslärare märker att eleverna orkar mycket mindre än tidigare. Och de har svårare att hålla koncentrationen när de blivit vana vid alla snabba kickar på Tiktok. Dessa telefoner är toxiska, säger Jennie Nobelius.
Hon ser också en post-pandemieffekt, som möjligen har drabbat tjejer i högre grad än killar.
– Många har aldrig hittat tillbaka till de idrottsklubbar där de var aktiva före pandemin.
På Jennie Nobelius egen skola, Göteborgs Högre Samskola, ser hon hur sociala medier påverkar eleverna varje dag. Hon har dock inte märkt några större skillnader mellan tjejer och killar.
– Men vi måste alla tänka på risken att låta killar ta mer plats än tjejer på lektionerna. Den risken finns absolut där.
Ämnet idrott och hälsa, som fick det namnet i och med nya läroplanen 1994, var länge ett av de få ämnen där killar hade bättre resultat än flickor. För ett tiotal år sedan hade emellertid tjejerna kommit ikapp – för att nu på nytt halka efter.
Flickornas genomsnittliga betygspoäng i idrott och hälsa har minskat från 14,6 för fem år sedan till 13,9 i år. Under samma tid ökade killarnas betygspoäng från samma siffra, 14,6, till 14,8 i år.
Källa: Skolverket
LÄS ÄVEN
Forskarna: Vagt ämnesspråk leder till mer idrott än hälsa
Idrottsläraren om övningen som gör alla elever aktiva
Professorns tips: Betrakta rörelseförmåga som kunskap
Musik ”Nu kan eleverna rabbla alla planeterna efter att de sjungit låten.”
Vi lärare debatt ”Vilket betyg som helst går att sätta på vilken elev som helst.”
Vi lärare debatt Idrottsforskaren: Varför kunde de inte enas om vilket ben de skulle stå på när de skrev betygskriterierna?
Vi lärare debatt ”Simtestet kan för många elever vara ett moment av ångest.”
Vi lärare debatt ”Lätt att göra fel när man inte får veta vad som är rätt.”
Krönika Slöjdlärarens lärdomar från terminen.
Vi lärare debatt Professorn om att de allra flesta forskare är idrottslärare i grunden.
Forskning Forskaren om resultatet: ”Förfärligt”.
Forskning Forskaren om hur ”anti-ansträngningskulturen” mattades av.
Forskning Forskaren: Skärmtiden har blivit ett ökat samhällsproblem.
Skolslöjdens dag Slöjdläraren: Manifestera den fantastiska möjligheten till skolslöjd som alla barn i Sverige får ta del av.
Kulturskolan Musikläraren: Lugnare stämning och elevinflytandet ökar.
Krönika ”En alltför abstrakt bild av slöjdämnet gör det svårt för eleverna att förstå vad de ska öva på.”
Vi lärare debatt ”Att berätta detta borde idag vara en av Sveriges Lärares viktigaste uppgifter.”
Lärarutbildning Slöjdläraren: ”Jag har haft mest nytta av de praktiska momenten.”
Forskning Forskaren: Skolverkets allmänna råd är rätt intetsägande.
Kulturskolan ”Lagreglering är vår viktigaste fråga.”
Kulturskolan ”Vi kan tydligt visa att bredden ökar.”
Forskning ”Skevt att elever inte ska få visa att de är duktiga i just idrottsämnet.”
Idrott och hälsa Idrottslärarens bästa tips.
Musik ”Får lok i klassen som är med och drar.”
Reportage Hemligheterna bakom framgångsrika satsningen i Växjö.
Krönika ”Jag är utbildad för att undervisa i slöjd, inte för att agera personlig assistent.”
Krönika ”Relationerna som idrottslärarna bygger med sina elever är ovärderliga.”
Läromedel ”Under sådana förhållanden är det extra viktigt att ha ett läromedel.”
Lektionstipset Bildlärarens uppgift förändrar elevernas syn på samhället.
Forskning Forskaren: Eleverna känner att de blir tagna på allvar.
Forskning Forskaren: En wow-upplevelse att se vad som hände när eleverna fick nya intryck.
Vi lärare debatt ”De förlorar den sociala träningen, konditionen och skärmarna vinner.”
Krönika Idrottsläraren: Ta bort formuleringen som skrevs in när digitaliseringshysteri rådde i Sverige.
Vi lärare debatt Uppmaningen efter flickornas betygsras i idrott och hälsa.
Betyg Idrottsläraren: ”Dessa telefoner är toxiska.”
Praktiska tips ”Tror att det skulle hjälpa många estetiskt inriktade elever som har svårt för matte.”
Krönika ”Denna dynamik ger alla elever en chans att delta och bidra.”
Vi lärare debatt ”Detta kan vara en hjälp att se på den här svåra balansen på ett annat sätt”
Undervisning Tre lärare i praktisk-estetiska ämnen svarar.
Reportage Slöjdläraren: Monotont arbete är grunden för mänsklig överlevnad.
Krönika Idrottsläraren: Är idrott och hälsa ett kunskaps- eller rörelseämne?
Lektionstipset Martin Laps om hur musiken lyfter med litteraturens hjälp.
Forskning Forskaren: Får läraren att se nya sidor av sina elever.
Krönika ”Hur kan jag hjälpa eleven att hushålla med sin energi?”
Krönika Redaktören tackar kulturskolan för en oförglömlig eftermiddag
Lärarlegitimation Bildläraren: Jag förstår verkligen de som ger upp.
Forskning Forskaren om hur man får eleverna att våga ge sig hän.
Krönika Slöjdläraren: Höger och vänster hand måste mötas för att lösa en uppgift.
Krönika Slöjdläraren vill backa bandet när det gäller skolans digitalisering.
Stoffträngseln Bildläraren: Vi drog en nitlott.
Digitala verktyg Slöjdläraren: Jag är övertygad om att det gynnar elevernas kreativitet och möjlighet till skapande.
Forskning Forskaren: Svårt för dagens idrottslärare att hitta en balans.
Simundervisning Ny studie visar hur ohållbar situationen är: ”Genuint orättvist”.