Kniviga dilemman stärker elevernas läsintresse
Reportage Svenskläraren: Jag har blivit trygg med att vara i gråzonen.
Herlitz: När formen styr skrivandet blir orden tomma på innehåll
Krönika Svenskläraren: Backa ett steg och se till att innehållet alltid kommer först.
Så tar de reda på vilka elever som behöver sva-undervisning
Svenska som andraspråk Ögonöppnare för svensklärare: ”Äntligen förstått skillnaden”.
Så godkänns elever som inte kan läsa på NP i svenska
Nationella prov Svenskläraren: Skolverket sätter oss i en jättejobbig situation.
”Garantin” döms ut av både lärare och forskare
Läsa-skriva-räkna-garantin Specialläraren: ”Ett övergrepp på vår professionalism”.
Låga krav – elever som inte kan läsa och skriva godkänns
Läsa-skriva-räkna-garantin Specialläraren: ”Det här är allvarligt eftersom avkodning är grundläggande”.
Elever slussas vidare – utan grundkunskaper
Läsa-skriva-räkna-garantin Gymnasielärarna: Många saknar basala kunskaper när de kommer till oss.
Lärarstudenten: Vi får inte lära oss hur man lär barn att läsa
Läsa-skriva-räkna-garantin ”Har fått 30 minuters undervisning om metoder för den tidiga läsinlärningen.”
Sveriges Lärares krav på Skolverkets nya testmaterial
Läsa-skriva-räkna-garantin Åsa Fahlén: Skolverkets uppdrag från regeringen är för vagt.
Få Ämneslärarens nyhetsbrev
Nyheter och inspiration direkt till din mejlkorg
Ta del av vår integritetspolicy
Boberg: Där och då känner jag – vilket jobb jag har!
Krönika ”Kan jag få fortsätta läsa den här boken?”
Sandström: Nationella proven i svenska leder oss fel
Krönika ”Vilken blir min roll som lärare i ett sådant system?”
Debatt: Kränkande påstående om lärarutbildningen
Vi lärare debatt Lärarutbildarna: Beklagligt att frågan behandlas på ett så oinitierat sätt.
Intensivträningen som höjer elevernas läshastighet
Läsinlärning Gymnasieläraren: Ger eleverna en kick att fortsätta träna.
Bilderna som ställer till det i samhällskunskapen
Forskning Forskaren: Används utan att vi vet hur de påverkar förståelsen.
Inga Tvivel ger läsningen drag-hjälp
Lektionstipset Svenskläraren Jan Ericson om sina dubbla roller som läsfrämjare.
Debatt: Sluta hetsa eleverna att jaga ett högre betyg
Vi lärare debatt SO-läraren: Ett E i betyg kan ibland vara gott nog.
Herlitz: Nationella provet bekräftar bara hur dåligt många elever läser
Krönika Svenskläraren: Fram med problemet i dagsljus så att vi kan syna det
Bedömningarna spretar i samhällskunskapen
Forskning Forskaren: Undervisningen kan bli mindre likvärdig.
Ytligt lärande när engelskan tar över i skolan
Forskning ”Studieresultaten försämras när undervisningsspråket är ett annat än modersmålet.”
Sandström: Elevens fråga lämnade mig svarslös
Krönika ”Kompromissen kändes rimlig där och då, men elevens fråga har legat och gnagt”
Uppmaningen till rektorerna: Ta större ansvar för SFI
Sfi-undervisning Skolinspektionen om sorgebarnet: Krävs större engagemang.
Tre lärare om när alla elever vill ha hjälp samtidigt
Panelen Knepen som får eleverna att vänta på sin tur.
Här byter eleverna klass fyra gånger om året
Reportage SO-läraren: Det håller det fräscht på något vis.
Därför behöver många sva-elever individuellt stöd
Forskning Forskaren: Förväntningarna är högt ställda och målen svåra att uppnå.
Så kan skolan motverka hedersförtryck
Böcker Författarens bästa tips.
De djupdyker i olika religioner – med bara fötter
Lektionstipset Därför slänger religionslärarna av sig strumporna i klassrummet.
Herlitz: Elevdriven undervisning är en vansinnig tanke
Krönika ”Låt lärare vara lärare och låt elever vara elever.”
Sandström: Hög tid att riva alla fuskbyggen i svensk skola
Krönika Svenskläraren: Skolan är torftig, kall och full av mögel.
Experten: Så synar du nya trender i skolan
Forskning Professorns fem bästa tips.
Fyra olika sätt att undervisa om folkmord
Forskning Forskaren om sina vägledande principer.
Jarnlo: Ju svårare något är, desto mer träning krävs
Omöjligt uppdrag ”Stor risk att anpassningarna snarare blir förenklingar som leder till att själva lärandet uteblir.”
Rektorn: Jag anställer bara specialpedagoger som vill undervisa
Omöjligt uppdrag ”Plötsligt blir det som en ketchupeffekt, allt börjar fungera.”
Forskare dömer ut differentierad undervisning
Omöjligt uppdrag Agneta Gulz: Inkluderingstanken har kidnappats av ekonomiska krafter.
Elever sviks när lärandet anpassas bort
Omöjligt uppdrag Svenskläraren: Cementerar eleverna på befintliga nivåer.
Sveriges Lärare: ”Helt horribelt på vissa ställen”
Omöjligt uppdrag Ny undersökning: Varannan elev i behov av särskilt stöd får inte det
Lärare vittnar: Grova brister i stödet på skolorna
Omöjligt uppdrag 13 vittnesmål från Ämneslärarens stora enkät.
Larmet: Lärare tvingas offra elever när stödet uteblir
Omöjligt uppdrag Tre av fyra lärare hinner inte hjälpa alla elever: ”Vi är maktlösa”
Resorna fördjupar sällan förståelsen för Förintelsen
Forskning Forskaren: Fokus ligger till övervägande del på offrens lidande.
Modellen i geografin som visar hur allt hänger ihop
Forskning Forskaren: Bra stöd när man sätter ihop en helhet av ett komplext problem.
Debatt: Ge lärare full tillgång till universitetsbiblioteken
Vi lärare debatt Engelskläraren: Varför rycks denna åtkomst bort när vi är legitimerade?
Sva-eleverna som läser mer än alla andra fyror i Sverige
Läsning Läraren om vinsten: Mitt hjärta svämmade över av stolthet!
Fortbildningen krockar ofta med skolans verklighet
Forskning Forskaren: Det går inte att kompetensutveckla bort begränsade förutsättningar.
Debatt: Sluta offra ämneskunskaper för källkritik
Vi lärare debatt Gymnasieläraren: Krävs gedigna historiekunskaper för att källkritiken ska bli meningsfull.
Forskaren: Fokusera mer på glosträning i engelskan
Forskning ”Det finns inget fult i det!”
Fyra aktuella böcker för religionslärare
Böcker Ämneslärarens bokredaktör ger fyra inspirerande tips.
Storsatsning på skolmyndigheternas doldis
Forskning Ämneslärarens krönikör tar plats i nämnden.
Forskarna om läsraset i Pisa: ”Läget är allvarligt”
Pisaraset Var fjärde elev når inte basnivån – här är uppgifterna de har problem med.
”Låt inte elever tro att en text kan tolkas hur som helst”
Vi lärare debatt Professorn: Elever leds att tro att texter inte berättar någonting specifikt och unikt.
Forskaren: Pensionerade språklärare kan lyfta skolan
Forskning Det krävs för att de ska orka jobba vidare.
Lektorn: Nio julklappsböcker med lärare i centrum
Böcker ”Finns många högklassiga svenska romaner där lärare utgör huvudkaraktärer.”
Debatt: Jag blir modstulen över hur lite eleverna bryr sig
Vi lärare debatt Svenskläraren: Hur ska jag hitta entusiasmen igen?
Sandström: Elever tvingas betala priset för skolans mirakelmetoder
Krönika Svenskläraren: Skolsystemet är inkonsekvent, inhumant och bildningsfientligt.
Så öppnar de nya världar – med skönlitteratur
Reportage Svensklärarna: Många elever lever i en segregerad värld – vi måste öppna världen för dem.
Herlitz: Utan böcker kommer eleverna inte att läsa
Krönika Svenskläraren: Skolor bryter mot lagen – och kommer undan med det.
Så vill han stoppa krisen för moderna språk
Moderna språk Spanskläraren: Vi känner att vi jobbar i skymundan.
Sandström: Lektionsmallar får alla ljus att slockna
Krönika ”Jag blåser ut ljusen, släcker ned Tove Janssons konst och tar fram streckgubbarna.”
Censurerar du när du högläser för dina elever?
Högläsning Fem lärare svarar.
Användningen av skönlitteratur spretar i engelskan
Forskning Forskaren efterlyser en nationell debatt om vad skönlitteraturen på gymnasiet ska användas till.
Herlitz: Våga tänk om – gör läsningen central i skolan!
Krönika Svenskläraren: Jag önskar att vi kunde lyfta blicken lite för att se målet.