
Lärarnas larm: Därför nöter vi för lite i skolan
Fokus Stor granskning: ”Vi jobbar tyvärr mycket med att lära inför provet.”

Wyndhamn: Skolan har skadligt stort fokus på analys
Fokus Experten: Lärare har blivit inträngda med ett uppdrag som är omöjligt.

Forskaren: Att lyckas är viktigare drivkraft än lust
Fokus ”Missuppfattning att repetition måste vara tråkig.”

Både kunskapssyn och läromedel måste uppdateras
Fokus Forskarna: Lärare saknar stöd för att arbeta evidensbaserat.
Vittnesmålet: ”90-talets flumpedagogik håller i sig”
Fokus Tio lärare vittnar om varför repetition blivit en bristvara i skolan.


Här får eleverna repetera smart – i alla ämnen
Fokus Forskaren om metoden: Enkel men otroligt effektiv.

Hjärnforskaren: Så nöter man på ett smart sätt
Fokus ”Skulle vara oerhört kraftfullt om det praktiserades i skolan.”
Jarnlo: Multiplikationen satte sig med min mammas visor
Krönika ”Talen som hade så hopplöst svårt att få fäste går nu inte att radera.”


Larmet: Så fördjupar lyssneläsning läskrisen
Lyssneläsning Läraren: Jag är medberoende i ett havererat system.

Professorn om lyssneläsningen: ”Obegripligt svek”
Lyssneläsning Agneta Gulz: De här eleverna får sina livsmöjligheter kraftigt begränsade.

”Många läser så dåligt att vi inte har något val”
Lyssneläsning Högstadieläraren om varför elever får lyssneläsa i skolan.
Edholm om granskningen: ”Vi lurar barnen”
Lyssneläsning Skolministern: ”Granskningen uppmärksammar en mytbildning som är väldigt skadlig.”


De tjänar miljoner på lyssneläsningen – år efter år
Lyssneläsning Företaget: ”Inlästa läromedel passar alla, oavsett ämne.”
Få Ämneslärarens nyhetsbrev
Nyheter och inspiration direkt till din mejlkorg
Ta del av vår integritetspolicy

Larmet: Sämre lärande när ämnena svämmar över
Stoffträngseln Varannan lärare: Våra ämnen lider av stoffträngsel.

Så slits skolan sönder av bedömningshets
Stoffträngseln Forskaren: Skolan har blivit en kvalificeringsarena.

Vädjan: Fokusera på grunderna i lågstadiet
Stoffträngseln Specialpedagogen: Vi rusar vidare från det ena till det andra – barnen hänger inte med.

Mer tid höjer inte resultaten i matematik
Stoffträngseln Skolverket: Enbart mer undervisningstid hjälper inte.
Hårdast trängda – nu får lärare i historia mer tid
Stoffträngseln ”Jag tror att det kan hjälpa, men frågan är större än så.”

Så lyfter studiehandledare sårbara elever
Forskning Forskaren: Den emotionella stöttningen har stor betydelse för nyanlända elever.

Friberg: Önskar att jag slapp ”teach for the test” i vår
Krönika ”Det är tydligt att nedräkningen mot de nationella proven har börjat.”


Elevstyrda diskussioner – med begränsade ämneskunskaper
Forskning Lektorn: ”Eleverna behöver förberedas ordentligt om argumenten ska kunna bli hållbara.”

Debatt: Lyriken – en glömd nyckel till kunskap
Vi lärare debatt Svenskläraren: Fyra skäl till att lyriken bör bli en ledstjärna i klassrummet.
Forskaren: Prata mer på målspråket i klassrummet
Forskning Så stärker språklärare elevernas muntliga kommunikation.

Friberg: Elevernas agg mot läsning är dystopiskt
Krönika ”Läsning kan ta emot men jag känner bara: kom igen!”

Satsning gör elever med tuff bakgrund gymnasiebehöriga
Introduktionsprogrammen ”Elevernas språkutveckling är ett ansvar för samtliga lärare.”


Debatt: Vad är det som händer med det svenska språket?
Vi lärare debatt ”Den som inte kan skriva en korrekt svenska ska heller inte uttala sig!”

Debatt: Glöm inte bort SFI och komvux i läskrisen
Vi lärare debatt ”Låt läsrevolutionen även inkludera vuxenutbildningen.”
Ny studie: Stora brister i sva-ämnet på komvux
Forskning Forskaren: ”Varenda lärare jag talade med betonade bristen på tid.”

Friberg: Elever drömmer om en demokratisk diktator
Krönika Högstadieläraren om att ”Gen Z” är skeptiska till det politiska systemet.

Boberg: Enkla övningen som gör skillnad för eleverna hela terminen
Krönika ”Att tröskeln är så låg innebär att övningen verkligen kan göra stor skillnad.”

Friberg: SO-undervisningen äter inte längre upp mig
Krönika ”Numera känner jag att jag äger min SO-undervisning.”


Debatt: Avveckla de nationella proven på SFI
Annat ”För väldigt många som läser på SFI innebär provet en stor, energikrävande oro.”

Fem saker elever uppskattar när lärare gör
Undervisning Lektorn: Eleverna är väldigt kloka och har bra åsikter.
Boberg: Jag måste gå igång på en bok för att eleverna ska göra det
Krönika Svenskläraren om varför hon är tveksam till Skolverkets läslistor.

Debatt: Filosofi förtjänar större utrymme på gymnasiet
Vi lärare debatt ”Mer än någonsin är det viktigt att vi lär ut kritiskt tänkande i skolan.”

Friberg: Hur avgrundsdjup är läskrisen egentligen?
Krönika Svenskläraren om att eleverna inte ens har en bokhylla hemma.


Här är feel good-böckerna som maxar julmyset
Böcker Jultips: Fem romance-verk med lärare i fokus.

Fortbildningen lyfter med rätt förutsättningar
Guider & tips Forskarens fem bästa tips.
Historiskt intresse lyfter unik utbildning
Reportage Historieläraren: De flesta har sökt av rent intresse och då är betyget inte det primära.

Tre svensklärare om sin utbildning
Lärarutbildning ”Önskade alltid mer av den verksamhetsförlagda delen.”


Rollspel fördjupar förståelsen för historien
Läromedel Läraren: Eleverna tyckte att det var lärorikt och spännande.
Herlitz: Galet att plocka bort läsningen bara för att den är svår
Krönika ”Den lärare som har känt sig tveksam till det har avfärdats som funkofob.”


Läskrisen ger lyssneföretaget stor makt i skolan
Lyssneläsning Professorn: ”ILT och andra edtech-bolag lever på skolans problem.”

Siffror: Lyssneläsningen ökar dramatiskt på universiteten
Lyssneläsning Docenten: Många har svårt att koncentrera sig.
Sandström: Så satte jag hela klassen på pottkanten
Krönika ”Aha – du vill inte sätta honom i skiten?!”

Nya timplanen slår hårt mot historielärare
Timplaner ”Att vi får betala för reformen genom merarbete är häpnadsväckande.”

Läsförståelse i fokus när elever läser skönlitteratur i skolan
Forskning Forskaren: Eleverna erbjuds inte tillräckliga möjligheter att utveckla sin litterära kompetens.


Så lyfter skönlitteratur undervisningen
Forskning Forskaren: ”Skönlitteratur får inte reduceras till färdighetsträning”.
Friberg: Varför inte undervisa ett SO-ämne per läsår?
Krönika SO-läraren: Skapar helt andra möjligheter att gräva djupare i ämnet.


De tjänar miljoner på lyssneläsningen – år efter år
Lyssneläsning Företaget: ”Inlästa läromedel passar alla, oavsett ämne.”

Så lyfter man skolans bortglömda yrkesgrupp
Forskning Forskaren om hur studiehandledare på modersmålet kan ta större plats i undervisningen.
De skriver framtidsnoveller – med hjälp av AI
Lektionstipset Svensklärarens uppgift chockar eleverna: ”Men då fuskar vi ju!”

Herlitz: Jo, vi lärare har faktiskt ett val
Krönika ”Det är allas vårt ansvar att vända den här hemska krisen.”

Edholm om granskningen: ”Vi lurar barnen”
Lyssneläsning Skolministern: ”Granskningen uppmärksammar en mytbildning som är väldigt skadlig.”

Sandström: Skolans giftiga cocktail räddar ekonomin – men sänker elever och lärare
Krönika Svenskläraren: Billiga, enkla lösningar fixar inte skolans trasiga och undernärda system.


Larmet: Så fördjupar lyssneläsning läskrisen
Lyssneläsning Läraren: Jag är medberoende i ett havererat system.

Professorn om lyssneläsningen: ”Obegripligt svek”
Lyssneläsning Agneta Gulz: De här eleverna får sina livsmöjligheter kraftigt begränsade.
Lärarnas vittnesmål: Därför tar lyssneläsningen över
Lyssneläsning ”Lyssneläsning har blivit ett ’billigt’ alternativ till att sätta in stödinsatser”

”Många läser så dåligt att vi inte har något val”
Lyssneläsning Högstadieläraren om varför elever får lyssneläsa i skolan.


Experterna: Eleverna måste läsa mycket i alla ämnen
Lyssneläsning ”Läsning är lösningen – det finns ingen genväg.”

Skolverket svarar på professorns hårda lyssnekritik
Lyssneläsning Skolverket: Att lyssna är inte ett fullgott alternativ till att läsa.

Här tar alla lärare ansvar för läsningen
Lyssneläsning ”Att vi fokuserar så mycket på läsning har inneburit att lyssningen har fallit bort.”
Jarnlo: Tyvärr har vi nog bara sett början av läskrisen
Krönika ”Det många tagit för givet sker innanför skolans väggar är uppenbarligen inte alls självklart längre.”

Friberg: Nationella prov i SO är ett ångestframkallande lotteri
Krönika ”Det är en chans/risk på 25 procent att eleven lottas till ett specifikt ämne.”

Därför ställer metaforer till det för sva-elever
Forskning Forskaren: I Sverige har ämnet inte ägnats något större intresse.


Läs- och skrivsvårigheter får många att kugga gymnasiet
Forskning Forskaren: Finns en risk att vi sviker eleverna.

Tyskläraren om utmaningarna på gymnasiet
Moderna språk ”De väljer inte bort tyskan av ointresse.”
Prisad lärare stärker elever med modersmål
Modersmålsundervisning ”Jag vill att eleverna ska känna stolthet över sitt modersmål.”
