
Ingrid Remvall föreläste för alla elever under projektet.
Linda Bruhn (till vänster), gymnasielärare i svenska och samhällskunskap på Hedda Anderssongymnasiet i Lund, har samarbetat med författaren Ingrid Remvall (till höger) i projektet.
Pedagogiska tips
En majoritet av eleverna berättar sällan eller aldrig för någon när det känns jobbigt. Det framgår i ett tema om psykisk hälsa.
– Det kan vara ett tufft klimat och krav från sociala medier att man ska må så himla bra, säger läraren Linda Bruhn, som har arbetat med temat.
Totalt 78 procent av eleverna svarar att de sällan eller aldrig brukar prata med någon när det känns jobbigt. Det visar svar från elever som deltagit i en temavecka om psykisk hälsa.
Linda Bruhn, gymnasielärare i svenska och samhällskunskap på Hedda Anderssongymnasiet i Lund, har tillsammans med teamet för det samhällsvetenskapliga programmet arbetat med temat där ungdomsböcker har varit en central del.
– Vi vet att det är svårt för många unga att prata om hur de mår. Det kan ibland vara ett tufft klimat och krav från omgivningen och sociala medier på att man ska må så himla bra i dag. Då kan böcker med fiktiva karaktärer och annan kultur göra det lättare att prata om mående och vad god psykisk hälsa är. Det har även varit inspirerande och givande att arbeta med författaren Ingrid Remvall, säger Linda Bruhn.
Totalt har 150 elever i årskurs 1 på samhällsvetenskapsprogrammet deltagit i projektet ”Ungas röster för andra unga”.
Flera ämnen har involverats i temaveckan. I svenska har eleverna läst Ingrid Remvalls böcker om unga och psykisk hälsa, i samhällskunskap har de arbetat med FN:s globala hållbarhetsmål, i matematik har de tagit upp statistik om hälsa och ohälsa och i idrottsämnet har eleverna haft mindfulness.
Författaren Ingrid Remvall, som har deltagit aktivt i projektet med eleverna, betonar värdet av att använda kultur och skrivande.
– Det är ett bra sätt att se till att unga genom eget skrivande höjer sina röster i frågor som de tycker är viktiga. I litteraturen kan unga känna att de inte är ensamma om sina tankar och sin situation. Man kan följa en karaktär som går från mörker till ljus. I temat har de först läst mina böcker, arbetat med diskussionsfrågor och sedan skrivit dikter, säger hon.
Ingrid Remvall föreläste för alla elever under projektet.
En orsak till att många unga inte väljer att prata om sitt mående tror Ingrid Remvall beror på ideal och normer kring hur vi ”borde” må och vara i sociala medier, i skolan eller andra miljöer.
– Det kan kännas svårt att säga att man har det jobbigt. Men det är viktigt att våga prata om psykisk hälsa och att veta att om man mår dåligt så finns det hjälp att få. Skolan har en viktig uppgift i att jobba förebyggande och ge verktyg för goda levnadsvanor och få elever att våga prata om känslor.
Det ämnesövergripande temat pågick i en vecka men läraren Linda Bruhn betonar att hälsofrämjande arbete måste pågå kontinuerligt. Hon brukar ta upp vad som krävs för en god psykisk hälsa utifrån den så kallade ”mentala tallriksmodellen”. Modellen är framtagen av amerikanska forskare och kan ses som ett tankestöd för att synliggöra balansen i vardagen mellan de olika tårtbitarna: sömn, motion, hjärnvila, aktiviteter, chilltid, relationer och fokustid.
– Vi lyfter även detta på mentorstiden med våra elever. Det är viktigt att när vi ser att en elev inte mår bra eller uppvisar psykiska besvär kopplar in elevhälsan.
Linda Bruhn menar att lärarna kan underlätta elevernas vardag och minska stressen genom att samarbeta.
– Det kan vara att se till att examinationer inte samlas utan sprids över tid för olika ämnen, att arbeta ämnesövergripande. Jag välkomnar Gy25 som kan lyfta fokus från examinationer till mer långsiktig inlärning. Det finns en progression med olika nivåer där det ges tid till att utveckla förmågor då betyget kommer att spegla vad eleven kan i slutet. Det tror jag tror kommer att minska stressen.
Ingrid Remvall har i samarbete med Linda Bruhn skrivit en artikel med tips om arbetet på Hedda Anderssongymnasiet och att använda kultur som verktyg för psykisk hälsa. Artikeln är faktagranskad av en specialistläkare i barn- och ungdomspsykiatri.
– Artikeln är tänkt att inspirera andra lärare och skolpersonal att göra liknande projekt. Att först arbeta med kunskap om psykisk hälsa, sedan använda skönlitteratur för diskussion och att de unga får höja sina röster.
Temat på Hedda Anderssongymnasiet avslutades med en utställning i Lunds stadshall för andra unga, politiker och allmänhet.
LÄS ÄVEN
Debatt: Sluta hetsa eleverna att jaga ett högre betyg
Bup-läkaren: Lärare lämnas ensamma med elevernas tunga problem
Krönika ”Samtalet om elevens ansträngning och ansvar känns bortglömt.”
Debatt Debattörerna: Vi blir närmast idiotförklarade av Skolverket.
Reportage ”Allt som vi försöker förklara kan vi koppla till geografin.”
Läsning ”Fem stora författare som hjälper oss att känna den svenska sommaren, starkare och skönare.”
Undervisning Lärarna tipsar: Momenten som funkar bra utomhus.
Komvux SFI-läraren: Gör det svårt att planera en hållbar undervisning.
Guiden Expertens fem bästa tips.
Krönika Svenskläraren: Osäkerheten och rädslan för att misslyckas är stor.
Lektionstipset Svensklärarens uppgift får eleverna att gräva djupare i texten.
Debatt Läraren: ”Formativ bedömning har faktiskt visat sig fungera för många.”
Pedagogiska tips Svenskläraren: ”Det kan vara ett tufft klimat och krav från sociala medier.”
Debatt Läraren: Henrekson har gravt missförstått en av problemets viktigaste lösningar.
Läs och skriv Svenskläraren: ”Jag trodde inte mina ögon.”
Bedömningshetsen Läraren: ”Jag är chockad över hetsen.”
Bedömningshetsen Läroplansutredaren: ”Går emot själva idén med skolan.”
Bedömningshetsen ”Man slänger kunskap åt sidan och lärarna under bussen.”
Bedömningshetsen Svenskläraren: ”Lärare blir redan i dag hudflängda för elevernas resultat.”
Bedömningshetsen ”Mängden bedömningar skapar en väldig osäkerhet hos eleverna.”
Bedömningshetsen Svenskläraren: ”Mina elever utvecklas och de utvecklas snabbt.”
Bedömningshetsen ”Vore ju underbart om det kunde bli så, men…”
Bedömningshetsen Högstadieeleven: Till slut tror vi att vårt värde går att mäta i en bokstav.
Debatt Lärarstudenten: ”Rejäl klyfta mellan utbildning och arbetsmarknad.”
Läsning Lektorn: Finns en ytterst rik litteratur att lyfta fram.
Debatt Debattörerna: Sverige når inte upp till EU:s flerspråkighetsmål.
Debatt Expertrådet: Diskriminerande att inte låta elever utveckla sina färdigheter som läsare.
Krönika ”Inte diskriminerande att kämpa för att någon ska lära sig att läsa.”
Läsning ”Kerstin Thorvall är en föregångare i den moderna svenska litteraturen.”
Moderna språk ”Enbart negativa konsekvenser för moderna språk.”
Krönika Svenskläraren: Vi biter oss själva i svansen på flera sätt.
Krönika SO-läraren: Tjatet om kortare lektioner står som spön i backen.
Pedagogik Svensklärarföreningen: ”Jag ser allvarligt på vår situation”.
Läsning ”Om inte vi i skolan tar upp de här svåra ämnena, vem ska då göra det?”
Läsning Så firar lektorn världsbokdagen.
Forskning Professorns fem bästa tips.
Debatt Per Måhl: ”Fortfarande en blind fläck i Sverige.”
Debatt ”AI är ett värdefullt redskap som kan avlasta läraren från rutinuppgifter.”
Undervisning ”Att kunna uttrycka sig formellt är ett viktigt vapen.”
Krönika Svenskläraren om att vi alltför ofta tenderar att hoppa på det nya och kasta bort det gamla.
Undervisning Hur mycket feedback hinner du ge?
Pedagogiska tips Vardagsnära case gör juridiken meningsfull för eleverna.
Debatt Gymnasieläraren: Deras lösningsförslag kokar i realiteten ner till önskedrömmar.
Debatt Friends: Nu behöver vi gemensamt stå upp för demokratiuppdraget.
Debatt Forskarna: Försvagat elevinflytande kan få ödesdigra konsekvenser.
Krönika Svenskläraren: Vi lärare behöver få möjlighet att diskutera våra bedömningar.
Forskning Elever glömmer att vara källkritiska när de blir upprörda.
Fokus Stor enkät: 7 av 10 lärare kräver att de återfår makten i klassrummet.
Fokus ”Tonåringar som äter chips till frukost kan inte bestämma vad vi ska göra på lektionerna.”
Fokus ”Alla är förlorare på detta, precis alla.”
Fokus ”Det är en myt att eleverna har ett stort behov av inflytande.”
Fokus Lärarnas egna vittnesmål om det skenande elevinflytandet i skolan.