Debatt: Sluta hetsa eleverna att jaga ett högre betyg

Alpha Keita, till vänster, är SO-lärare på Ånestadsskolan i Linköping.

Jag tycker att vi som arbetar inom skola måste lugna oss lite så länge en elev når ett godkänt betyg. Eleverna har ju 17 ämnen under sin högstadietid och vi kan inte alla kräva att de ska prestera maximalt hela tiden, skriver SO-läraren Alpha Keita.

Lust och lärande! Visst låter det bra? Lust att lära hur, löser vi det idag i skolan? Självklart genom att öka mängden tid i skolan samt ha så långa dagar som möjligt med så späckade scheman som det bara går. Rimmar detta med lust och lärande? I mina ögon nej!

Mitt namn är Alpha Keita och jag är 48 år. I nästan hela mitt liv har jag antingen varit elev, student eller verksam inom skola, förutom en sväng inom militären samt kortare perioder som brevbärare och konditor. Jag undervisar i alla fyra SO-ämnen samt i entreprenörskap. Jag ansvarar även för vår nationella spetsutbildning i entreprenörskap på Ånestadsskolans högstadium i Linköping. Jag är också pappa till tre tonåringar som alla nu går på gymnasiet så jag vet också vad det innebär med allt hemarbete. Så då har ni lite mer koll på vem jag är.

Psykiska ohälsan ökar

Varje år gör vi lokala och även nationella undersökningar kring elevers mående och resultaten talar för sig själv. Den psykiska ohälsan ökar, vi har fler och fler elever som känner en enorm press på sig att prestera och när eleven har nått högsta betyg är det inte säkert att det räcker utan mer utmaningar och ansträngningar ska erbjudas. Här tycker jag att vi som arbetar inom skola måste lugna oss lite så länge en elev når ett godkänt betyg, eleven har ju 17 ämnen under sin högstadietid och vi kan inte alla kräva att eleven ska prestera maximalt hela tiden. Ett E i betyg kan ibland vara gott nog. Några kommer säkert reagera på att jag skriver detta som driver en spetsutbildning, ja det kanske kan låta knepigt men i kursen entreprenörskap så får eleverna träna på andra viktiga aspekter i livet än att bara jaga ett betyg.

Vi har ett ökat antal elever med en problematisk skolgång, elever som vi ofta benämner som hemmasittare. För dessa elever är det ännu svårare att hantera en vardag i skolan som är fylld med lektioner från morgon till sen eftermiddag med knappt några raster och tid för reflektion.

Skolpersonal i vår kommun har lyssnat på föreläsningar och diskuterat en hel del kring hjärnforskning, utifrån Sissela Nutley. Vi har även genomfört ”Det syns inte” med alla våra klasser så eleverna kan få hjälpmedel kring hur de kan arbeta med stress och så vidare. Med detta i bagaget så känns det konstigt när vi sen visar elevernas scheman och dess långa dagar och korta raster.

Fler pålagor från våra politiker

Med skolans långa dagar och med efterföljande läxarbete så har eleverna knappt någon fritid. Fritid som kan ägnas åt sport, familj och vänner. Inom fotbollen som jag är väldigt bekant med kan vi se att det finns allt färre lag och färre utövare och avhoppen sker tidigt, oftast redan under högstadietiden. Ja, det finns absolut ett väldigt stort utbud av data- och tv-spel som lockar. Orsaken till det kanske kan vara att om det bara blir en timme över så är det lättare att ta till spel istället för att ta sig till en träning, vilket kräver mer tid. Ett av hjälpmedlen för att minska stress och psykisk ohälsa är att röra sig och träna, det känns inte som att skolans långa dagar och läxor är ett stöd för detta.

Trots allt vi vet så kommer det ännu fler pålagor från våra politiker, ännu mer undervisning och ja varför inte kanske korta ner sommarlovet? Allt det låter ju som väldigt bra idéer om vi vill skapa lust och lärande, eller kanske inte?

När ska det bli en förändring som faktiskt överensstämmer med de undersökningar som genomförs. Kanske kortare skoldagar men med hög kvalitet som också ger möjlighet till mer fritid, mer rörelse och träning eller ska vi bara fortsätta att mata på, vilket definitivt inte kommer leda till lust och lärande!

Nej, det räcker nu, tänk om och gör rätt!

Alpha Keita, SO-lärare på Ånestadsskolan i Linköping

  • Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Ämnesläraren

LÄS ÄVEN

Sandström: Hög tid att riva alla fuskbyggen i svensk skola

Larmet: Lärare tvingas offra elever när stödet uteblir

Sandström: Elever tvingas betala priset för skolans mirakelmetoder

Forskaren: Lärare nedgraderas av fortbildningen