ViLärare logotype Till startsidan
Logotyp för Fritidspedagogik Till startsidan
Ges ut av
Sveriges
Lärare
Sök
Yrkesläraren
  • Ämnesläraren – svenska, SO, språk
  • Ämnesläraren – matematik, NO, teknik
  • Ämnesläraren – praktisk-estetiska
Grundskolläraren Specialpedagogik Fritidspedagogik Förskolan Folkhögskolan Vi Vägledare

Meny

  • Om Fritidspedagogik
  • Annonsera
  • Integritetspolicy
  • Sök Sök på Vi Lärare

Redaktionen

  • Porträtt av Sara Djurberg
    Sara Djurberg

    Redaktör

    070-208 93 59
  • Porträtt av Cecilia Lindgren
    Cecilia Lindgren

    Redaktör

    076-116 45 99
  • Porträtt av Hampus  Hagman
    Hampus Hagman

    Digital chef

    070-849 59 57
  • Porträtt av Michael Jonsson
    Michael Jonsson

    Chefredaktör

    073-385 24 64

Så får fritidslärarna fotbollen att fungera för alla

Fokus Slut på bråk och utdragna konflikter på fotbollsplanen.

Struktur på rasterna blev ett lyft för skolan

Fokus Mindre bråk och gladare elever med styrda aktiviteter.

Forskaren: Barnen har rätt att bestämma över sin lek

Fokus Ju mer lärarlett på rasten desto mindre initiativ och kreativitet hos barnen, menar forskaren Eva Kane.

Därför är leken livsviktig

Fokus Fem skäl till att arbeta aktivt med att främja barns egeninitierade lek på fritidshemmet, enligt läroplanen och forskning.

Djurberg: Allt fler skolledare inser betydelsen av rastverksamhet

Krönika Åsikterna om hur mycket lärare ska styra leken går isär, skriver Sara Djurberg.

Få Fritidspedagogiks nyhetsbrev

Nyheter och inspiration direkt i din mejlkorg

Välkommen
Ett fel uppstod vid anmälan till nyhetsbrevet.

Ta del av vår integritetspolicy

LOKALHAVERIET
Karin Lager är pedagogikforskare och har studerat hur lokalerna påverkar kvaliteten i fritidshemmen.

Larmet: Varannan lärare i fritidshem dömer ut lokalerna

Lokalhaveriet ”Det känns mest som att vi lånar klassrummen på eftermiddagen”, skriver en lärare i fritidshem i Fritidspedagogiks stora enkätundersökning.

Forskaren: ”Våldet blir en del av vardagen”

Lokalhaveriet Lokaler som inte är anpassade för fritidshemmets verksamhet kan leda till konflikter och våld. Det visar forskaren Anna-Lena Borg i en ny avhandling

Sveriges Lärare: Lagstifta om fritidshemmets lokaler

Lokalhaveriet Utan bra verksamheter riskerar vi att barnen går hem från fritids och i förlängningen lockas till gäng på fritiden, säger Pontus Larsson, i Sveriges Lärares förbundsstyrelse.

Carina Lindmark Jonsson är glad över att Tigerns fritidshem på Lejonströmsskolan har fått tillbaka egna lokaler.

Fritidslärarna vann striden för egna lokaler

Lokalhaveriet Nu känner jag att jag kan jobba som lärare i fritidshem igen, säger Carina Lindmark Jonsson.

Så kan du möblera för fritids i korridorer och klassrum

Lokalhaveriet ”Vi har möblerat och inrett så att det fungerar för fritidshem”, säger läraren i fritidshem Åsa Persson.

Forskarna: Så kan samverkan mellan skola och fritidshem bli bättre

Forskning Så kan samverkan mellan fritidshemmet och den obligatoriska skolan förbättras.

Så styr vuxna barnens lek på rasten

Fokus ”Det gäller att hitta en balans mellan fritt och styrt” säger forskaren Lina Lago.

Fartfyllt firande på Fritidshemmens dag

Fritidshem I dag firas Fritidshemmens dag över hela landet. På Fjärås Bräckaskolan i Kungsbacka kommer det att gå undan – för där ordnas lådbilsrace i år igen.

Debatt: Planeringstiden måste regleras för lärare i fritidshem

Debatt Att införa reglerad planeringstid för lärare i fritidshem är ett viktigt steg mot att förbättra kvaliteten på undervisningen, skriver Hadar Nordin.

Debatt: Oacceptabelt att fritidshemmen blir sämre på sommarlovet

Debatt Under sommaren går många fritidshem på sparlåga. Personalstyrkan är reducerad, vikarier sätts in med kort varsel och pedagogisk tanke saknas, skriver läraren i fritidshem Purna Thapa.

Läraren i fritidshem: ”Finns inga lärartjänster”

Behörighet När vi utbildade oss sa de att vår framtid skulle bli ljus, men så känns det inte nu, säger läraren i fritidshem.

Så tar fritidsläraren vara på elevernas skrivlust

Pedagogiska tips I skrivarverkstaden på Bryggans fritidshem på Hanvikens skola i Tyresö gör eleverna egna böcker och får tips av läraren i fritidshem Helén Englund Dock.

Gustav Sundh får fint pris: ”Vi lärare i fritidshem står i frontlinjen”

Lärarpriser Vi lärare i fritidshem utgör första linjen för att motverka konflikter och skapa trygghet i skolan, säger Gustav Sundh, som tilldelas en fint pris.

Tre lärare i fritidshem om sina favoritämnen

Undervisning Vilket av läroplanens områden är roligast att undervisa om i fritidshemmet – och vilket är knepigast? Vi bad tre lärare svara.

Forskaren sågar fem tysta minuter

Forskning Mellanmål och andra rutinsituationer på fritidshemmen måste utgå från en pedagogisk idé, framhåller forskaren Karin Lager i en ny studie.

Marie Estéen och Stina Matsson är lärare i fritidshem i Mora.

Här skapar fritidslärarna trygghet med tydliga ramar

Så gör vi Det är många barn som är osäkra i dag, så vi måste jobba för att alla ska vara trygga, säger Marie Estéen, lärare i fritidshem.

Helga Sverrisdóttir på Skolinspektionen har utrett hur skolorna tar tillvara fritidspersonalens kunskaper om eleverna under hela deras skoldag.

Skolor tar inte vara på fritidslärarnas kunskaper

Särskilt stöd Personal på fritidshem har kunskap om elever som skolan saknar, kunskaper som behövs för att ge barnen stöd – men många skolor är dåliga på att ta tillvara dessa kunskaper. Det slår Skolinspektionen fast.

Härjefors: Låt barnen leda på fritidshemmet

Debatt Fritidshemmet är en arena där barn kan utveckla sitt ledarskap, något som borde lyftas fram mer, skriver Andreas Härjefors.

Forskaren: Så viktiga är lärmiljöerna för barnens lek

Forskning Lokaler som inte är ändamålsenliga påverkar verksamheten, säger Forskaren Christina Grewell.

Eriksson: ”Att vara högsensitiv är en gudagåva – och ett rent helvete”

Krönika Varför ses inte emotionell sensitivitet som något positivt, frågar sig Irina Eriksson.

Vilket lyft när fritidshemmet flyttar ut!

Reportage Lugnare och gladare barn när fritidsavdelningen går till skogen fyra dagar i veckan.

Så lurar lärarna sina elever 1 april

April, april Det kan droppa färg från taket i matsalen, eftersom det är nymålat. Så sätt skoskydd på huvudet så att ni inte får färg i håret!

Specialpedagogen: Jag skiljer inte på skola och fritidshem

Elevhälsa Det känns lyxigt att ha ett nära samarbete med elevhälsan. Det säger Malin Tärnklint, lärare i fritidshem på Svanetorpskolan i Burlöv. Kuratorn eller specialpedagogen deltar i möten med fritidshemmets personal varje vecka och besöker verksamheten då och då.

Härjefors: Jag vill inte tysta ner barnen under lunchen

Gästkrönika Jag älskar att lyssna på barns samtal och få en inblick i deras värld, allt från prat om kärlek, vem som bäst av Ronaldo och Messi till det hemska som hände i Örebro. När vi har fem tysta minuter på lunchen eller mellis dödar vi lite de samtalen, skriver Andreas Härjefors, blivande lärare i fritidshem.

Så får du in matten i fritidshemmet

Fackböcker Matematik i fritidshemmet är ett ”görande”, menar Anna Wallin. ”Den blir en del av spelet som spelas eller leken som leks.”

Andreas Härjefors: Därför utbildar jag mig till lärare i fritidshem

Gästkrönika Helt ärligt har jag genom åren funderat mer än en gång på om det bara är dags att hänga upp den gula västen på kroken och tacka för mig efter alla år, skriver Andreas Härjefors som utbildar sig till lärare i fritidshem.

Irina Eriksson: Skyll inte stöket på eleverna

Krönika Barn som inte går att ha i klassrum, vad beror det på? Vi behöver se de verkliga orsakerna till stöket i skolan, i stället för att skylla på elever och lärare, skriver läraren i fritidshem Irina Eriksson.

AI sporrar eleverna att skriva – och skapa avatarer

Pedagogiska tips Det bästa är att eleverna kan vara delaktiga och aktiva i hela processen och att de får skriva, beskriva och förklara, säger läraren i fritidshem Bobby Svensson.

Här är gympan obligatorisk på fritids

Reportage Här bjuds idrottsföreningarna in till fritids – ”en del av vårt kompensatoriska uppdrag”.

Hon vill öka kunskapen om fritidshemmets undervisning

Pedagogik Om fritidshemmets blick på undervisning ges legitimitet även för andra skulle vi kunna komma närmare gemensamma tolkningar och tillsammans arbeta för elevens bästa, säger läraren i fritidshem Lowisa Hanzén.

”Glöm inte bort den tredje pedagogen!”

Gästkrönika En av mina hjältar i detta yrke sa en gång: ”Du får aldrig glömma bort den tredje pedagogen, Tony! Det är en mycket viktig del av ditt uppdrag och ditt pedagogiska ansvar”, skriver läraren i fritidshem Tony Jönsson.

Läraren i fritidshem Tony Jönsson om lärmiljöer i fritidshem.

Tre lärare i fritidshem: Därför älskar vi yrket

Fritidshem Tre lärare i fritidshem om fritidspedagogikens speciella glädjeämnen och hinder.

Orimliga skillnader i kvalitet mellan fritidshem

Krönika Nu blir det mest barnförvaring på vissa fritidshem, medan elever på andra fritidshem får chansen att utvecklas inom de olika områden som läroplanen beskriver, skriver redaktör Sara Djurberg.

Åsas frågelek räddar röriga situationer

Pedagogiska tips Med frågekort i nyckelringen är Åsa Anevik alltid redo för samtal om högt och lågt.

Sofia Grimm: Utan tid till reflektion – ingen utveckling!

Krönika Ett väsentligt samtal vi behöver ha på våra skolor handlar om att en stor del av planeringstiden är, och bör vara, reflektion, skriver Sofia Grimm, biträdande rektor och lärare i fritidshem.

Han ska föreslå en lägstanivå för lärare i fritidshem

Planeringshaveriet Planeringstid för lärare i fritidshem ska regleras. I en statlig utredning om lärares dokumentation filas nu på ett förslag om hur många timmar per vecka som minst krävs.

Sju av tio lärare i fritidshem hinner inte planera

Planeringshaveriet När det inte finns tid till planering är det omöjligt att leverera på uppdraget, säger Anna Olskog, ordförande i Sveriges Lärare.

Elisabet Mossberg, Sveriges Lärare.

Sveriges Lärare: Planeringstiden måste regleras

Planeringshaveriet Sveriges Lärare vill se en reglering av planerings­tiden. Kravet är centralt i yrkandet som lämnats över till SKR.

Här är argumenten för mer planeringstid

Planeringshaveriet Sveriges Lärares experter tipsar om hur du kan argumentera för mer planeringstid i samtal med din rektor – med hänvisning till styrdokument och kollektivavtal.

Facklig seger: Så fick lärarna igenom ett lokalt avtal

Planeringshaveriet Sveriges Lärare i Ludvika har nyligen fått ett lokalt avtal för planeringstiden för lärare i fritidshem.– Det känns bra att ha ett avtal på plats efter ett års förhandling, säger ordförande Ann-Margret Svendsén.

Daniel har åtta timmar till planering – ”känns jättebra”

Planeringsthaveriet Det känns jättebra. Vi har alltid haft den tiden under mina femton år på jobbet, säger läraren i fritidshem Daniel Pettersson.

”Tiden med arbetslaget är nödvändig”

Planeringshaveriet Det krävs tid för att komma in djupare i de pedagogiska frågorna, säger läraren i fritidshem Cathis Williams.

Debatt: Så kan vi undvika fotbollsbråket på skolgården

Debatt I stället för att begränsa fotbollen på raster och fritidstid behöver vi som pedagoger vägleda och stötta barnen när de spelar, skriver blivande läraren i fritidshem Andreas Härjefors.

Irina Eriksson: Var rädd om eldsjälarna i fritidshemmet!

Krönika Du som är rektor, var rädd om de få lärare i fritidshem du har, framför allt de som brinner för fritidshemmet, skriver läraren i fritidshem Irina Eriksson.

Över 50 elever i grupperna på fritids – ”blir stökigt”

Arbetsmiljö Vi får inte ha så stora grupper så att de barn som verkligen behöver fritidshemmet väljer att gå hem i stället, säger Pontus Larsson, Sveriges Lärare.

”Därför ska vi inte fördöma barnens Squid game-lekar”

Debatt Även andra säsongen av tv-serien ”Squid game” trendar på landets skolgårdar – och är en vattendelare bland lärare och personal på fritidshemmen, konstaterar Andreas Härjefors, blivande lärare i fritidshem.

Grimm: Vårt jobb är att möta eleverna där de är – här och nu

Krönika Jag tänker att fritidshemmet ibland bara behöver vara en fristad från världen och verkligheten, skriver Sofia Grimm.

”Lägg inte hela ansvaret för rasten på fritidspersonalen”

Debatt Rasten är en central del av elevernas skoldag och bör betraktas som en del av skolans övergripande pedagogiska uppdrag, inte bara en paus från undervisningen, skriver läraren i fritidshem Purna Thapa.

Tre fritidslärare om vad som stressar dem mest

Arbetsmiljö När är jobbet som bäst, och vad är mest stressande i yrket?

Debatt: Fritidshemmens potential utnyttjas inte

Debatt Med rätt förutsättningar har fritidshemmen stor potential att förebygga utanförskap och kriminalitet, skriver läraren i fritidshem Hadar Nordin.

Tommie Andersson, Lena Nordström och Sanna Bylund, lärare i fritidshem, väcker elevernas läslust.

Så får de eleverna att vilja läsa på fritidshemmet

Pedagogiska tips Trivselenkäten blev ett kvitto på att vi har lyckats öka intresset. Läslusten finns där, säger läraren i fritidshem Sanna Bylund.

Årets lärare i fritidshem prisas för att bygga relationer

Lärarpriser Nyckeln är min nyfikenhet. Jag vill lära känna varje elev för att kunna förstå vilka behov var och en har, säger Malin Vennström.

Fritidslärarnas hästbygge blev en succé

Pedagogiska tips En kasserad plint som sparats på skolgården i Funäsdalen blev, när tillfället var rätt, ombyggd till en stor häst.

Elever på Funäsdalens skola sitter på plinten som på skolgården byggts om till en häst.

Eriksson: Till alla barn som får höra att de är trotsiga

Krönika Det här skulle skona oss och skona de barn som blir så fruktansvärt negativt stämplade, och framför allt skulle vi kunna hjälpa dem i stället för att lämna dem, skriver Irina Eriksson.

Så gör fritidsläraren skärmtiden meningsfull

Skärmtid – Vi har märkt att de är väldigt sociala när de sitter tillsammans med sina mobiler, säger Johanna Jansson, lärare i fritidshem.

Läraren i fritidshem Johanna Jansson och elever på Byleskolan som använder skärm.

Senaste nytt

  1. Forskning

    Forskarna: Så kan samverkan mellan skola och fritidshem bli bättre

  2. Fokus

    Så styr vuxna barnens lek på rasten

  3. Fokus

    Forskaren: Barnen har rätt att bestämma över sin lek

  4. Krönika

    Djurberg: Allt fler skolledare inser betydelsen av rastverksamhet

  5. Fokus

    Så får fritidslärarna fotbollen att fungera för alla

  6. Fokus

    Därför är leken livsviktig

  7. Fokus

    Struktur på rasterna blev ett lyft för skolan

  8. Fritidshem

    Fartfyllt firande på Fritidshemmens dag

  9. Debatt

    Debatt: Planeringstiden måste regleras för lärare i fritidshem

  10. Debatt

    Debatt: Oacceptabelt att fritidshemmen blir sämre på sommarlovet

Senast från våra tidningar

Yrkesläraren

Kritiken växer mot yrkeslärarutbildningen

Ämnesläraren – svenska, SO, språk

Skrivuppgiften lär eleverna att läsa mellan raderna

Ämnesläraren – matematik, NO, teknik

Sana bjuder in både föräldrar och elever till läxhjälpen

Ämnesläraren – praktisk-estetiska

Så ska kursplanerna i de praktisk-estetiska ämnena förändras

Grundskolläraren

Skogsturerna som ger eleverna kunskap för livet

Specialpedagogik

Anpassad skola: Emma & Olle jobbar kämpar för förändring

Fritidspedagogik

Forskarna: Föråldrade synsätt på fritidshemmets personal

Förskolan

Lina lyfter gården med stationer

Folkhögskolan

Premiär för Åsadalen på Åsa folkhögskola

Vi Vägledare

Granskning i nya Vi Vägledare: Kris på syv-programmet

ViLärare logotype

Hör gärna av dig eller följ oss!

Vi finns på mejl, telefon och i sociala medier.

  • Om Fritidspedagogik
  • fritidspedagogik@vilarare.se
Fritidspedagogik X-konto Fritidspedagogik Facebook-konto Fritidspedagogik Instagram-konto Fritidspedagogik RSS flöde

Annonsera

Vill du annonsera på sajten eller i våra magasin?

Kontakta Rabalder media

Sverigeslärare logotype

Vi Lärare ges ut av Sveriges Lärare, kontakta dem för prenumerationsärenden.

Kontakta Sveriges Lärare