Forskarna: Fritid och vila viktigt på fritidshemmet
För att barnen ska känna att skolan är slut kan det vara bra lägga in ett pass med fri tid först, och ha planerade aktiviteter senare på eftermiddagen, föreslår forskarna Lina Lago och Helene Elvstrand.
Forskning Hur blir tiden på fritidshemmet meningsfull för barnen? Det är när personalen lyckas hantera balansen mellan barnens och de vuxnas önskemål – som inte alltid är så enkla att förena. Det menar forskarna Lina Lago och Helene Elvstrand, som här ger fyra exempel på hur man kan gå tillväga.
Även fritidsaktiviteter bidrar till lärande
Undervisning och lärande har på senare tid varit i fokus för debatten om fritidshemmets roll. Utifrån fritidspedagogiken planerar man gärna för undervisningen – men kan glömma att planera för fritiden. För att lyckas med bägge ska man påminna sig om att undervisning och fritid hänger ihop, även fritidsaktiviteter bidrar till ett meningsfullt lärande. På ett fritids ville barnen flyga till Italien – och då gjorde man det. Barnen fick tillverka pass, en lärare utklädd till flygvärdinna gick igenom säkerhetsinstruktionerna och det serverades smörgåsar. Väl framme blev det sightseeing. ”Det känns verkligen som vi är i Italien”, sa ett barn.
Ge barnen tid att ställa om från skola till fritidshem
Tendensen just nu är att man schemalägger alltmer på fritidshemmen, i takt med att lärandet får en mer framskjuten plats. Det blir mer styrd verksamhet, vilket leder till en ännu större skillnad mellan vuxnas och barns förväntningar på fritidshemmet. När barnen vill få tid att vara med kompisar, får de ofta svaret att den fria tiden börjar efter klockan 16. Det vore bättre att lägga ett pass med fri tid i början, när barnen behöver ställa om från skola till fritids. Det ger mer energi inför den schemalagda tiden – därtill kan det vara en poäng att ha planerade aktiviteter även efter 16 då det är färre barn på plats. Man får då acceptera att inte alla barn är med alla gånger.
Viktigt att få vila och samla energi
Numera talas det ofta om att läxläsning på fritidshemmet kan bidra till skolans måluppfyllelse, barnen får höra att ”nu ska vi lära oss saker på ett fritidspedagogiskt sätt”. Men det gäller att inte göra det för likt skolan, inte säga att ”nu ska vi ha en aktivitet”.
De stegrade ambitionerna på fritidshemmet riskerar att skymma barnens behov av vila.
Då är det bättre, om möjligt, att samla barn kring högläsning eller kanske ett populärt spel, vilket också bidrar till lärandet. De stegrade ambitionerna på fritidshemmet riskerar att skymma barnens behov av vila. Ett exempel från ett fritidshem i Danmark är att man inrättade speciella vilorum – tysta mysrum – där barnen kan få inleda fritidspasset med att tömma huvudena från alla intryck och samla energi inför aktiviteterna därefter.
Uppmärksamma det ensamma barnets styrka
När barn får frågan vad som är det bästa med fritids, svarar de ofta ”att få vara med kompisar”. Barn som trivs ihop startar ofta aktiviteter som kan uppfylla fritidshemmets mål om lärande genom lek. Men barnen som inte bjuds in till leken? När personal uppmärksammas på problemet talar de ofta om att ”styra upp situationen”. Men det gäller att gå varsamt fram, att bryta upp kompisars lek än inte heller bra. Ett sätt är att uppmärksamma det ensamma barnets styrka, det kan ge hen ny status. I en studie beskrev personalen en pojke vars digitala färdigheter visade sig vara så imponerande att kamraterna välkomnade honom även i andra aktiviteter.”
Om författarna:
Lina Lago och Helene Elvstrand är forskare vid Linköpings universitet, specialiserade på bland annat fritidshem. Deras forskningsartikel ingår i antologin Childhoods & Leisure och bygger på resultat från fem olika studier som de gjort på senare år.
LÄS OCKSÅ
Forskaren om fritidshemmets vägskäl: Barn behöver inte mer skola
Forskaren: Så kan barnen bestämma mer på fritidshemmet
Forskning: Egna lokaler viktigt för kvaliteten