![](/contentassets/e5a72517f83d4d289c671025ceb48c28/kristin-westerholm-ger-den-tidiga-mattegarantin-kritik.jpg?width=980&height=420&rmode=crop&rsampler=bicubic&compand=true)
Tidiga mattegarantin sätter lärarna i en svår situation
Forskning Forskaren: ”Garantin kan nästan vara ett hinder för stöd”.
NO-undervisningen har fastnat i en tradition
Forskning Forskaren: Lärarna pressas att sträva efter mycket men ytligt ämnesinnehåll.
![](/contentassets/462d1643d06844198da2160df3c18240/lina-varg-om-att-no-undervisningen-fastnat-i-en-akademisk-tradition.jpg?width=980&height=420&rmode=crop&rsampler=bicubic&compand=true)
![](/globalassets/ann-sofi-johansson-kemilarare-rudbeckianska-gymnasiet-vasteras-om-att-skolverkets-beslut-ger-fler-godtyckliga-betyg.jpg?width=980&height=420&rmode=crop&rsampler=bicubic&compand=true)
”Varför vill inte Skolverket ge oss den hjälpen?”
Vi lärare debatt Kemiläraren: De stryper det viktigaste riktmärket vi har när vi sätter betyg.
Forskare vill stärka djurens rätt i skolan
Forskning ”Djur är ofta närvarande som objekt men sällan som subjekt.”
![](/contentassets/5da1e6eb2a2046fc82a8bf93375e53bc/jonna-hakansson-vill-starka-djurens-ratt-i-skolan.jpg?width=980&height=420&rmode=crop&rsampler=bicubic&compand=true)
![](/contentassets/3502c33e08844e558333d331597ae934/trotta-elever-huvudbild.jpg?width=980&height=420&rmode=crop&rsampler=bicubic&compand=true)
Larmet: Så rasar elevernas uthållighet i skolan
Utållighetsraset 9 av 10 lärare: Eleverna ger upp direkt.
![](/contentassets/0598f5765fb74874b9e70715d00046b2/huvudbild-sissela-nutley.jpg?width=438&height=244&rmode=crop&rsampler=bicubic&compand=true)
Så många unga har skadligt dåliga vanor
Uthållighetsraset Forskaren: Dubblerar risken att utveckla ångestproblematik.
![](/contentassets/62bd90c66e2642c6ba881c4e8e29007c/sara-l-bengtsson-huvudbild.jpg?width=438&height=244&rmode=crop&rsampler=bicubic&compand=true)
Experten: Mängdträning gör hjärnan mer effektiv
Uthållighetsraset ”Utantillkunskaper gör att man kan jobba snabbare och avancera.”
Lärarnas vittnesmål: Elever tappar fokus och somnar
Uthållighetsraset ”De tappar fokus, är trötta och somnar, har svårt att sitta stilla.”
![](/contentassets/a7a71b9022f34060b09ed17874dc4892/huvudbild-vittnesmal.jpg?width=980&height=420&rmode=crop&rsampler=bicubic&compand=true)
![](/contentassets/a7313fff26aa473a92e645c222a1bc24/agneta-gulz-om-elevernas-uthallighetsras.jpg?width=980&height=420&rmode=crop&rsampler=bicubic&compand=true)
Professorn: Allt fokus på lust har lett skolan fel
Uthållighetsraset Agneta Gulz: Ger eleverna en felaktig bild av lärande.
Få Ämneslärarens nyhetsbrev
Nyheter och inspiration direkt i din mejlkorg
Ta del av vår integritetspolicy
![](/globalassets/fokus-garanti-bostrom-hansson.jpg?width=980&height=420&rmode=crop&rsampler=bicubic&compand=true)
”Garantin” döms ut av både lärare och forskare
Läsa-skriva-räkna-garantin Specialläraren: ”Ett övergrepp på vår professionalism”.
![](/globalassets/inger-fridolfsson-och-exempel.jpg?width=438&height=244&rmode=crop&rsampler=bicubic&compand=true)
Låga krav – elever som inte kan läsa och skriva godkänns
Läsa-skriva-räkna-garantin Specialläraren: ”Det här är allvarligt eftersom avkodning är grundläggande”.
![](/globalassets/fokus-garanti-persson-malmsten.jpg?width=438&height=244&rmode=crop&rsampler=bicubic&compand=true)
Elever slussas vidare – utan grundkunskaper
Läsa-skriva-räkna-garantin Gymnasielärarna: Många saknar basala kunskaper när de kommer till oss.
Lärarstudenten: Vi får inte lära oss hur man lär barn att läsa
Läsa-skriva-räkna-garantin ”Har fått 30 minuters undervisning om metoder för den tidiga läsinlärningen.”
![](/globalassets/aron-ihse-tragardh.jpg?width=980&height=420&rmode=crop&rsampler=bicubic&compand=true)
![](/globalassets/asa-fahlen-garantin-doms-ut.jpg?width=980&height=420&rmode=crop&rsampler=bicubic&compand=true)
Sveriges Lärares krav på Skolverkets nya testmaterial
Läsa-skriva-räkna-garantin Åsa Fahlén: Skolverkets uppdrag från regeringen är för vagt.
Ny rapport: Prestationsgapet i matte bara växer
Forskning Professorn: Likvärdigheten är allra lägst i Sverige.
![Bild på desperat elev som inte förstår ett mattetal samt Kajsa Yang Hansen, professor vid Göteborgs universitet.](/globalassets/kajsa-yang-hansen-professor-vid-goteborgs-universitet-om-att-gapet-i-matematik-bara-vaxer.jpg?width=980&height=420&rmode=crop&rsampler=bicubic&compand=true)
![](/contentassets/94e26cabac5644acb89f9e11a6f474cb/ann-sofi-johansson-om-att-skolverket-lamnar-kemilarare-i-sticket.jpg?width=438&height=244&rmode=crop&rsampler=bicubic&compand=true)
Debatt: Skolverket lämnar oss kemilärare i sticket
Vi lärare debatt Kemiläraren: Varför vill Skolverket försvåra för oss i tydligheten mot elever?
![](/contentassets/48477345fffc49f7879a3b9367ee017a/huvudbild-sexsplit-panelen.jpg?width=438&height=244&rmode=crop&rsampler=bicubic&compand=true)
Sex gymnasielärare om att säga hejdå
Panelen ”Det kan vara lite ledsamt att ta avsked.”
Persson: Sluta tvinga yrkeselever räkna matte de inte behöver
Krönika ”För en skoltrött 16-åring kan det kännas helt främmande.”
![](/globalassets/anna-persson_foto_jonas-walla.jpg?width=258&height=300&rmode=crop&rsampler=bicubic&compand=true)
Många skolor är dåligt förberedda för digitala NP
Efterspelet Skolverket: Hög tid att huvudmännen tar tag i tekniken.
![](/contentassets/35f0e215d1c54b558408a64268f46215/huvudbild-efterspelet.jpg?width=980&height=420&rmode=crop&rsampler=bicubic&compand=true)
Här avgör behoven vilken mattegrupp eleverna hamnar i
Reportage Mattelärarna om modellen som får alla att höja sig.
![](/contentassets/06767effa77c4979a8066cc4cea940be/kalltorpsskolan-huvudbild.jpg?width=980&height=420&rmode=crop&rsampler=bicubic&compand=true)
![](/contentassets/be2c472055e34fd4945c209bc48029ab/anders-jonsson-huvudbild.jpg?width=980&height=420&rmode=crop&rsampler=bicubic&compand=true)
Så blir du bättre på att sätta betyg
Betyg och bedömning Här är professorns fem bästa tips.
![](/contentassets/06a9a91bc2b54d13a56ae2c4c6986bdb/forskning-teknik-huvudbild.jpg?width=438&height=244&rmode=crop&rsampler=bicubic&compand=true)
Forskarens tips för att få fler tjejer att välja teknik
Forskning Finns ett behov av att skapa sammanhang och forum där tjejerna kan träffas.
![](/contentassets/c9258975580642ba85451f77b7b149a8/malin-viklund-huvudbild.jpg?width=438&height=244&rmode=crop&rsampler=bicubic&compand=true)
Tekniklärarens lässtrategier fördjupar elevernas kunskaper
Lektionstipset Så får hon eleverna att förstå svåra facktexter.
Matteläraren får eleverna att inte ge upp
Uthållighetsraset Arbetssättet – steg för steg.
![](/contentassets/885dec0755ed4f1da9998642c5515ee3/gustav-bjork-huvudbild.jpg?width=980&height=420&rmode=crop&rsampler=bicubic&compand=true)
Dissektioner av djur skapar starka känslor i biologin
Matematik no teknik ”Jag kommer inte tvinga någon elev att vara med.”
![](/contentassets/2815f50ccee84e999f7232410039bba7/dissektioner-skapar-starka-kanslor-i-biologin.jpg?width=980&height=420&rmode=crop&rsampler=bicubic&compand=true)
![](/contentassets/d0f76120c7b2427ba2ad86d55ed60af3/per-berggren-om-att-det-ar-orimligt-att-np-ar-efter-gymnasieanmalan.jpg?width=980&height=420&rmode=crop&rsampler=bicubic&compand=true)
Debatt: Orimligt att NP i matte görs efter gymnasieansökan
Vi lärare debatt Matteläraren: Det är ovärdigt, Skolverket!
![](/contentassets/69de9deeaea7468f9c26042cb4dde5b7/ola-helenius-om-kursplanerna-i-matematik.jpg?width=438&height=244&rmode=crop&rsampler=bicubic&compand=true)
Så vill han förändra kursplanen i matematik
Forskning Professorn: Jag vill ta chansen att försöka påverka
![](/contentassets/ff31176fe1764fd28b016d50eb46a2ec/jessica-jarhall-pa-skolverket-om-att-flera-nationella-prov-har-lackt.jpg?width=438&height=244&rmode=crop&rsampler=bicubic&compand=true)
Flera nationella prov läckte efter en timme
Nationella prov NO-läraren: Det är förjävligt.
Hur peppar du elever som riskerar att få betyget F?
Panelen Sex lärare svarar.
![](/contentassets/6eacd45a20f245aead22822146d5c80e/panel-ma-sv.jpg?width=980&height=420&rmode=crop&rsampler=bicubic&compand=true)
Så kan du möta elevers klimatoro
Pedagogiska tips Här är forskarens fem bästa tips.
![](/globalassets/maria-ojala-klimat.jpg?width=980&height=420&rmode=crop&rsampler=bicubic&compand=true)
Dahl: När förenklingar stjälper mer än de hjälper i skolan
Krönika Gymnasieläraren: Delvis en moralisk fråga.
![](/contentassets/a74eea2f637649bdb89274d9e301febb/olof-dahl.jpg?width=258&height=300&rmode=crop&rsampler=bicubic&compand=true)
![](/globalassets/lena-vestberg-2.jpg?width=438&height=244&rmode=crop&rsampler=bicubic&compand=true)
Så tränar matteläraren elevernas uthållighet
Reportage ”De ger upp mycket snabbare och vill att det ska gå fort.”
![](/contentassets/74ad4ce8f62d403d9581c8897544484d/anette-de-ron-om-att-intresset-for-problemlosning-skot-i-hojden.jpg?width=438&height=244&rmode=crop&rsampler=bicubic&compand=true)
Så sköt intresset för problemlösning i höjden
Forskning Forskaren om hur synen på matte förändrats över tid.
Därför brister elevers förståelse för likhetstecknet
Forskning Forskaren: Viktigt att förstå hur matematiken hänger ihop.
![](/contentassets/f4bcda94c00d454ab54c42d6b927b910/lars-madej-om-att-likhetstecknet-staller-till-det-for-manga-elever.jpg?width=980&height=420&rmode=crop&rsampler=bicubic&compand=true)
Prisade lärarnas klubb djupdyker i naturvetenskap
Lektionstipset ”Här undersöker vi problem tillsammans utan att alltid veta lösningarna.”
![](/contentassets/e974d93fca7f4aabb91c36289a3f3e43/prisade-larare.jpg?width=980&height=420&rmode=crop&rsampler=bicubic&compand=true)
![](/contentassets/a05e28175dc34cb78fde9c1189a878c6/anna-teledahl-om-skrifliga-losningar-i-matematiken.jpg?width=980&height=420&rmode=crop&rsampler=bicubic&compand=true)
Hon ska ta reda på hur en bra mattelösning skrivs
Forskning Forskaren: Finns väldigt få regler.
![](/contentassets/e3fb3de473644295bb1ccbeb6e2055e3/pernilla-olsson-om-att-no-larare-tog-fram-egna-appar-i-forskningsprojekt.jpg?width=438&height=244&rmode=crop&rsampler=bicubic&compand=true)
NO-lärare tog fram egna appar i forskningsprojekt
Matematik no teknik Professorn: ”En aha-upplevelse för lärarna.”
![](/contentassets/f188a192bd254d81aad62124a38d65b0/per-berggren-och-cecilia-christiansen-prisades-under-matematikbiennalen.jpg?width=438&height=244&rmode=crop&rsampler=bicubic&compand=true)
Lärarprofiler prisades på matematikbiennalen
Lärarpriser Matteläraren: Jag är stolt som en tupp.
Programmering på schemat – då minskar intresset
Programmering Forskaren om oväntade insikten.
![](/contentassets/9d78c8d8f4bc43209f1d890d191df65c/una-talhed-om-att-elevernas-intresse-minskade-nar-programmering-hamnade-pa-schemat.jpg?width=980&height=420&rmode=crop&rsampler=bicubic&compand=true)
Fem lärare prisas för sin innovativa undervisning
Lärarpriser Här är lärarna som får Kungliga Vetenskapsakademiens Ingvar Lindqvistpris 2024.
![](/contentassets/0c719f31ea9f4fac96a3bd3b150dfc9f/lindqvist.jpg?width=980&height=420&rmode=crop&rsampler=bicubic&compand=true)
![](/contentassets/1a40a19e587c41f89691328436eb6df6/lars-kjellander-om-att-det-ar-orimligt-att-en-elev-far-godkant-slutbetyg-i-no-efter-en-termin.jpg?width=980&height=420&rmode=crop&rsampler=bicubic&compand=true)
Debatt: Orimligt att en termins studier räcker för godkänt slutbetyg i NO-ämnen
Vi lärare debatt Läraren om Skolverkets svar: Det kan inte vara så.
Persson: Sluta plocka billiga poäng och ta tag i skolans riktiga problem
Krönika Matteläraren: Många elever saknar grundkunskaper när de börjar gymnasiet.
![](/contentassets/e83f2819383540248a675be9321e233f/anna-persson_foto_jonas-walla.jpg?width=258&height=300&rmode=crop&rsampler=bicubic&compand=true)
![](/contentassets/8540517e413740efb2bd48696bbba71a/kurt-rosenlund.jpg?width=438&height=244&rmode=crop&rsampler=bicubic&compand=true)
Rutinerad mattelärare för arvet vidare
Matematik no teknik ”Det är underbart att få bekräftelse på att det man trott på också är något som andra tror på.”
![](/globalassets/amneslararen-m-0124-clas-asp-maria-r-thoresson-1.jpg?width=438&height=244&rmode=crop&rsampler=bicubic&compand=true)
Ambulerande lärare får fart på matematiken
Reportage Så stöttar kringresande mattelärare alla skolor i Kalmar.
Förälderns matteklubb skapade dilemma för skolan
Matematik no teknik Initiativet applåderades av många, men det skapade också en del spänningar i klassen.
![](/contentassets/8e9f5db9316c4b8abb7f9d3c35fbd4fb/mattias-schains-matteklubb-skapade-dilemma-for-skolan.jpg?width=980&height=420&rmode=crop&rsampler=bicubic&compand=true)
Tre mattelärare om när alla vill ha hjälp samtidigt
Panelen Gymnasielärarnas bästa tips.
![](/globalassets/panel-am-01-2024.jpg?width=980&height=420&rmode=crop&rsampler=bicubic&compand=true)
![](/globalassets/julia-tsygan-lektion.jpg?width=980&height=420&rmode=crop&rsampler=bicubic&compand=true)
Därför satsar matteläraren på begreppsliga uppgifter
Lektionstipset Julia Tsygan: Det läggs alldeles för mycket tid på att traggla rutinuppgifter.
![](/contentassets/cf6327816ae84233955f4708bf1f9526/anna-svalanders-svar-pa-mattelararens-larm.jpg?width=438&height=244&rmode=crop&rsampler=bicubic&compand=true)
Politikerns svar på lärarlarmet: ”Plågar mig”
Omöjligt uppdrag L-toppen: ”2024 är ett riktigt skitår”.
![](/contentassets/9740394fbd3646728114ac80e32e33e7/eva-britt-ulfstrom-ar-klassmormor-pa-orust.jpg?width=438&height=244&rmode=crop&rsampler=bicubic&compand=true)
Klassens ”mormor” skapar lugn på skolan
I skolan Pensionerade matteläraren: ”Känner att jag gör stor nytta”.
Begreppet gränsvärde ställer till det på gymnasiet
Forskning Forskaren: Därför är det så svårt.
![](/contentassets/0d916c767eee4f1fb0543f73c28e2e68/begreppet-gransvarde-staller-till-det-pa-gymnasiet.jpg?width=980&height=420&rmode=crop&rsampler=bicubic&compand=true)
Matteläraren om galet tuffa klassen: ”Var ska jag börja?”
Omöjligt uppdrag Anna Smit: ”Det tär på en och jag jobbar för mycket.”
![](/globalassets/anna-smit-daniel-stiller.jpg?width=980&height=420&rmode=crop&rsampler=bicubic&compand=true)
![](/contentassets/8d32b1445a9b4741a3cf6c1fccab0c5d/hannele-junkala-om-att-vissa-grupper-exkluderas-ur-skolans-sexualundervisning.jpg?width=980&height=420&rmode=crop&rsampler=bicubic&compand=true)
Vissa grupper utelämnas ur sexualundervisningen
Forskning Forskaren: Undervisningen måste ge möjligheter till igenkänning för alla elever
![](/contentassets/b5043978f6b74fc280732bbeaa987397/ana-fuentes-om-att-programmering-maste-ta-plats-i-de-nationella-proven.jpg?width=438&height=244&rmode=crop&rsampler=bicubic&compand=true)
Därför har programmering svårt att få fäste i matten
Forskning Forskaren: Uppgifter om programmering kan behöva finnas med i de nationella proven.
![](/contentassets/d453bbc15aed4928bc81e3f3c764d883/erik-ramberg-slar-ifran-sig-skolinspektionens-kritik-mot-watma.jpg?width=438&height=244&rmode=crop&rsampler=bicubic&compand=true)
Friskola tillbakavisar kritiken efter betygsfusket
Skolinspektionen VD:n: Det handlar om olika lärares bedömningar vid olika tillfällen.
Ny hård kritik mot betygsfusket på friskolan
Skolinspektionen Matteläraren: Tillsynen bekräftar min kritik på så gott som alla punkter.
![](/contentassets/ae8592c1c0e04dbeb23ad38cd8a39d8f/henrik-berg-om-ny-harda-kritiken-mot-watmas-betygsfusk.jpg?width=980&height=420&rmode=crop&rsampler=bicubic&compand=true)
Så kan bra relationer lyfta matteundervisningen
Forskning Forskaren: Eleverna blev mer delaktiga i matematiken.
![](/contentassets/af26e5bbca8f4cb0880dc9130cda0036/malin-gardesten-om-att-bra-relationer-kan-lyfta-matteundervisningen.jpg?width=980&height=420&rmode=crop&rsampler=bicubic&compand=true)
![](/contentassets/a98bfe6678aa4e928f387420f74f4a21/kristian-strid-om-satsningen-som-lyfter-matematiken-pa-gymnasiet.jpg?width=980&height=420&rmode=crop&rsampler=bicubic&compand=true)
Satsningen som stärker matten på gymnasiet
Matematik no teknik Läraren: Tack vare den extra tiden hinner vi reda ut missförstånd.
![](/contentassets/0b41eca3693c4cae9ef48f177d557e02/friskola-far-kritik-efter-var-granskning.jpg?width=438&height=244&rmode=crop&rsampler=bicubic&compand=true)
Friskola får hård kritik efter Ämneslärarens granskning
Skolinspektionen Skolinspektionen om de omfattande bristerna: ”Anmärkningsvärt”
![](/contentassets/fc3dd1bb78af4d538de9b99132f97a41/per-berggren-och-samuel-sollerman-om-matteraset.jpg?width=438&height=244&rmode=crop&rsampler=bicubic&compand=true)
Oro efter matteraset i Pisa: ”Dramatisk förändring”
Pisaraset ”Man kan inte nog understryka vikten av att ha behöriga lärare.”
38 inspirerande böcker om matematikundervisning
Böcker Ämneslärarens bokredaktör tipsar om massor av inspirerande läsning.
![](/contentassets/82bdf4542f0f4650be28dbb83260d82d/tre-mattebocker.jpg?width=980&height=420&rmode=crop&rsampler=bicubic&compand=true)
Så många betyg höjs jämfört med nationella proven
Nationella prov Ny statistik: Hela listan – ämne för ämne.
![](/contentassets/cfab5950d4d54c4d9aa668543f15a6cf/jan-kontinen-om-hur-manga-betyg-som-hojs-jamfort-med-np.jpg?width=980&height=420&rmode=crop&rsampler=bicubic&compand=true)
![](/contentassets/60af44a6a74049cdb8ef99f2b57619e1/anders_nyberg-topp.jpg?width=980&height=420&rmode=crop&rsampler=bicubic&compand=true)
Prisad lärare om viktiga nycklar i matteundervisningen
Reportage ”Måste acceptera att alla inte tycker matematik är det roligaste som finns.”
![](/contentassets/c1114c7ffccd469d80c3e31b0c39c8df/ylva-hamnell-pamment-om-att-spraksvaga-elever-har-svarare-att-forsta-kemin.jpg?width=438&height=244&rmode=crop&rsampler=bicubic&compand=true)
Språksvaga elever får det tufft även i kemin
Forskning Forskaren: Om språket är dåligt utvecklat har eleverna svårare att begripa.
![](/contentassets/a115494043e641ba8d4f6591ab790444/paneltopp.jpg?width=438&height=244&rmode=crop&rsampler=bicubic&compand=true)
Tre lärare om hur de får igång diskussioner på matten
Matematik no teknik Lärarnas bästa tips – så blir mattesamtalen givande för alla.