Så klarar elever fysikuppgifter – utan att förstå ämnet
Forskning Fysikläraren: Vi fastnar ofta i själva proceduren och lägger inte så mycket kraft på förståelsen.
Allt fler godkänns på NP i matematik 1
Nationella prov Skolverket har inget definitivt svar på vad det beror på.
Bristerna i klassrummen som ställer till det för mattelärare
Forskning Forskaren: Är det bullrigt och trångt får eleverna sitta tysta och räkna i matteboken.
Självförtroendet som gör matteelever mer aktiva
Forskning Forskaren: Flickorna har oftast en större rädsla att säga fel.
Larmet: Sämre lärande när ämnena svämmar över
Stoffträngseln Varannan lärare: Våra ämnen lider av stoffträngsel.
Så slits skolan sönder av bedömningshets
Stoffträngseln Forskaren: Skolan har blivit en kvalificeringsarena.
Vädjan: Fokusera på grunderna i lågstadiet
Stoffträngseln Specialpedagogen: Vi rusar vidare från det ena till det andra – barnen hänger inte med.
Mer tid höjer inte resultaten i matematik
Stoffträngseln Skolverket: Enbart mer undervisningstid hjälper inte.
Hårdast trängda – nu får lärare i historia mer tid
Stoffträngseln ”Jag tror att det kan hjälpa, men frågan är större än så.”
Få Ämneslärarens nyhetsbrev
Nyheter och inspiration direkt i din mejlkorg
Ta del av vår integritetspolicy
Larmet: Så rasar elevernas uthållighet i skolan
Utållighetsraset 9 av 10 lärare: Eleverna ger upp direkt.
Så många unga har skadligt dåliga vanor
Uthållighetsraset Forskaren: Dubblerar risken att utveckla ångestproblematik.
Experten: Mängdträning gör hjärnan mer effektiv
Uthållighetsraset ”Utantillkunskaper gör att man kan jobba snabbare och avancera.”
Lärarnas vittnesmål: Elever tappar fokus och somnar
Uthållighetsraset ”De tappar fokus, är trötta och somnar, har svårt att sitta stilla.”
Professorn: Allt fokus på lust har lett skolan fel
Uthållighetsraset Agneta Gulz: Ger eleverna en felaktig bild av lärande.
Nya siffror: Andelen F ökar i alla NO-ämnen
Betyg Sämsta noteringen någonsin i både fysik och kemi.
Lennart, 83, har skrivit 300 matte- och fysikböcker
Läromedel Har inga planer på att sluta: ”Måste uppdatera innehållet.”
Nya siffror: Flickornas betyg rasar i matte
Betyg Skolverket: Andelen F ökar kraftigt.
Så tar Maria tekniken till högre höjder
Reportage Teknikläraren som utvecklar undervisningen i takt med samtiden.
Tre lärare om naturämnenas särart
Undervisning Därför valde vi att bli lärare i våra ämnen.
Så avdramatiserar Matilda matten
Lektionstipset Matematikläraren drar nytta av sina psykologikunskaper.
Svalt intresse för stor STEM-satsning
Matematik no teknik NO-läraren: Varför tar inte alla chansen?
Dahl: Vi borde tramsa lite mer i skolan
Krönika Matteläraren: Rädslan för att göra fel minskar när stämningen är avslappnad.
Analogier gör kemin tydligare
Pedagogik Gymnasieläraren: Ger en variation i undervisningen som höjer elevernas motivation.
Så kan man stärka elevernas matematiska självförtroende
Matematik no teknik Forskaren: ”Alla kan bli bra på matte.”
Mer tid höjer inte resultaten i matematik
Stoffträngseln Skolverket: Enbart mer undervisningstid hjälper inte.
Mattelärarens hårda kritik mot gymnasiereformen
Gy25 ”Ett haltande system med inbyggda nödlösningar.”
Lärarutbytet som lyfter NO-undervisningen
Matematik no teknik NO-läraren: Viktigt att höja blicken och inte fastna i sin egen lilla värld.
Stora skillnader i hur elever förstår matematisk text
Forskning Forskaren: Krävs en allmän läsförståelse – men också något mer.
Så kan lärare hjälpa yrkeselever att klara matten
Forskning Forskaren: Matematiksvårigheter kan inte enbart lösas med matematikinsatser.
Bråk i matematiken ställer till det för blivande lärare
Forskning Forskaren: De begränsade kunskaperna påverkar elevers prestationer.
Tidiga mattegarantin sätter lärarna i en svår situation
Forskning Forskaren: ”Garantin kan nästan vara ett hinder för stöd”.
NO-undervisningen har fastnat i en tradition
Forskning Forskaren: Lärarna pressas att sträva efter mycket men ytligt ämnesinnehåll.
”Varför vill inte Skolverket ge oss den hjälpen?”
Vi lärare debatt Kemiläraren: De stryper det viktigaste riktmärket vi har när vi sätter betyg.
Forskare vill stärka djurens rätt i skolan
Forskning ”Djur är ofta närvarande som objekt men sällan som subjekt.”
Ny rapport: Prestationsgapet i matte bara växer
Forskning Professorn: Likvärdigheten är allra lägst i Sverige.
Debatt: Skolverket lämnar oss kemilärare i sticket
Vi lärare debatt Kemiläraren: Varför vill Skolverket försvåra för oss i tydligheten mot elever?
Sex gymnasielärare om att säga hejdå
Panelen ”Det kan vara lite ledsamt att ta avsked.”
Persson: Sluta tvinga yrkeselever räkna matte de inte behöver
Krönika ”För en skoltrött 16-åring kan det kännas helt främmande.”
Många skolor är dåligt förberedda för digitala NP
Efterspelet Skolverket: Hög tid att huvudmännen tar tag i tekniken.
Här avgör behoven vilken mattegrupp eleverna hamnar i
Reportage Mattelärarna om modellen som får alla att höja sig.
Så blir du bättre på att sätta betyg
Betyg och bedömning Här är professorns fem bästa tips.
Forskarens tips för att få fler tjejer att välja teknik
Forskning Finns ett behov av att skapa sammanhang och forum där tjejerna kan träffas.
Tekniklärarens lässtrategier fördjupar elevernas kunskaper
Lektionstipset Så får hon eleverna att förstå svåra facktexter.
Matteläraren får eleverna att inte ge upp
Uthållighetsraset Arbetssättet – steg för steg.
Dissektioner av djur skapar starka känslor i biologin
Matematik no teknik ”Jag kommer inte tvinga någon elev att vara med.”
Debatt: Orimligt att NP i matte görs efter gymnasieansökan
Vi lärare debatt Matteläraren: Det är ovärdigt, Skolverket!
Så vill han förändra kursplanen i matematik
Forskning Professorn: Jag vill ta chansen att försöka påverka
Flera nationella prov läckte efter en timme
Nationella prov NO-läraren: Det är förjävligt.
Hur peppar du elever som riskerar att få betyget F?
Panelen Sex lärare svarar.
Så kan du möta elevers klimatoro
Pedagogiska tips Här är forskarens fem bästa tips.
Dahl: När förenklingar stjälper mer än de hjälper i skolan
Krönika Gymnasieläraren: Delvis en moralisk fråga.
Så tränar matteläraren elevernas uthållighet
Reportage ”De ger upp mycket snabbare och vill att det ska gå fort.”
Så sköt intresset för problemlösning i höjden
Forskning Forskaren om hur synen på matte förändrats över tid.
Därför brister elevers förståelse för likhetstecknet
Forskning Forskaren: Viktigt att förstå hur matematiken hänger ihop.
Prisade lärarnas klubb djupdyker i naturvetenskap
Lektionstipset ”Här undersöker vi problem tillsammans utan att alltid veta lösningarna.”
Hon ska ta reda på hur en bra mattelösning skrivs
Forskning Forskaren: Finns väldigt få regler.
NO-lärare tog fram egna appar i forskningsprojekt
Matematik no teknik Professorn: ”En aha-upplevelse för lärarna.”
Lärarprofiler prisades på matematikbiennalen
Lärarpriser Matteläraren: Jag är stolt som en tupp.
Programmering på schemat – då minskar intresset
Programmering Forskaren om oväntade insikten.
Fem lärare prisas för sin innovativa undervisning
Lärarpriser Här är lärarna som får Kungliga Vetenskapsakademiens Ingvar Lindqvistpris 2024.
Debatt: Orimligt att en termins studier räcker för godkänt slutbetyg i NO-ämnen
Vi lärare debatt Läraren om Skolverkets svar: Det kan inte vara så.
Persson: Sluta plocka billiga poäng och ta tag i skolans riktiga problem
Krönika Matteläraren: Många elever saknar grundkunskaper när de börjar gymnasiet.
Rutinerad mattelärare för arvet vidare
Matematik no teknik ”Det är underbart att få bekräftelse på att det man trott på också är något som andra tror på.”
Ambulerande lärare får fart på matematiken
Reportage Så stöttar kringresande mattelärare alla skolor i Kalmar.