
Samarbetet som ger mattelärarna nya perspektiv
Annat ”Från första dagen älskade eleverna dig.”
Tre lärare om hur de stämmer av elevernas kunskapsnivå
Gymnasieskola Här är gymnasielärarnas bästa tips.


Fysiktävlingen som vässar både elever och lärare
Matematik no teknik ”Vi vill stimulera elever som är intresserade av forskning och fysik.”
Debatt: Läroplanen stympar kemin och fysiken i skolan
Vi lärare debatt ”Eleverna vet inte vad fysik och kemi innebär när de går ut grundskolan.”


Stor granskning: 9 av 10 lärare sågar fortbildningen i skolan
Fortbildning ”Värdelöst slöseri med tid.”

Forskaren: Lärare nedgraderas av fortbildningen
Fortbildning ”Lärare avprofessionaliseras när alla ska bli rörelsepedagoger eller konflikthanterare.”

Kollegialt lärande döms ut som ovetenskapligt
Fortbildning Forskaren: Modellen är utvecklad av Skolverket och saknar vetenskaplig grund.
Lärarnas egna sågningar av fortbildningen i skolan
Fortbildning ”J-a babblande av inhyrda amatörer, förolämpning mot legitimerade lärare.”


Sveriges Lärare har fått nog av peppiga konsulter
Fortbildning Här är Åsa Fahléns krav på nya professionsprogrammet.
Få Ämneslärarens nyhetsbrev
Nyheter och inspiration direkt i din mejlkorg
Ta del av vår integritetspolicy
Forskaren: Elever lyckas inte tillämpa matten i slöjden
Forskning ”I slöjden var han tvungen att tänka på ett helt annat sätt.”

Persson: Jag är lärare – inte kurator, socialarbetare och psykolog
Krönika ”Jag har varken kompetensen eller uppdraget att jobba med alla frågor som hamnar på mitt bord.”


Hon ger liv åt den vardagliga matematiken
Lektionstipset Grafberättelserna som visar hur vacker matematiken kan vara.

Ny studie: Sämre resultat för elever med fortbildade lärare
Forskning Forskaren: Vissa arbetsmetoder kan vara direkt skadliga.
Så ska säkerheten stärkas i svenska kemisalar
Matematik no teknik ”Nu hoppas vi att lärarna vågar göra fler labbar.”

Ny satsning rustar elever för gymnasiematten
Matematik no teknik Så vänder mattelärarna på spelbrädet för att undvika att elever misslyckas.


Tre lärare om den perfekta läxan
Läxor Högstadie- och gymnasielärare i matematik och naturvetenskapliga ämnen ger sina bästa tips.

Kan roboten Pepper få igång mattesamtalen?
Forskning Forskaren: Då har ju roboten faktiskt lyckats.

Kritik mot Skolinspektionen efter mattelärarnas larm
Skolinspektionen Betygsexperten: Ett flagrant exempel på när skolor missbrukar systemet.
Lärarilska mot hur friskolan får elever godkända i matte
Betyg ”En käftsmäll på oss lärare.”

Debatt: Jag är ett levande bevis på att lärarbristen är en myt
Vi lärare debatt Gymnasieläraren. ”Vilken lögn, vilket skämt!”


Studiebesöken som gör tekniken verklig
Reportage Häng med på ett av besöken som ska lyfta framtidens tekniklärare.

Matematiska begreppen som ställer till det för eleverna
Forskning Forskaren: Många vet inte hur lägesmåtten används i verkligheten.

Prisad lärare får det att svänga om NO-lektionerna
Lektionstipset ”När elever blir nyfikna är halva jobbet gjort.”
Dahl: Varför har vi så mycket matte i skolan?
Krönika ”Ett av de vanligaste argumenten är att man blir smartare”, skriver matteläraren.

De vill få fler kemilärare att arbeta på ett nytt sätt
Pedagogik Forskaren: Vanan finns inte alltid och många har inte det tankesättet.

Forskaren: Lärarleg påverkar mer i matte än i svenska
Forskning Mattelärare är mer avgörande för elevernas betyg.


Mängdläran fick mattekunskaperna att rasa
Den trendkänsliga skolan Historien bakom totalfloppen.

Efter problemen – nu vänder det för teknikämnet
Matematik no teknik ”Betraktas inte längre som en praktisk oas i en teoretisk skola.”

Elever skolkar från NP för att skydda sina betyg
Nationella prov NO-läraren: Nästan en tredjedel av eleverna var borta.
Uteprojektet gör kemin tydligare
Forskning Forskaren: Bidrar till en ökad förståelse.

Debatt: Vad har hänt med matten i skolan?
Vi lärare debatt KPU-studenten: Hade jag gått i skolan idag hade jag troligtvis krossats av matematiken.


Så blir sexualundervisningen mer relevant
Sexualundervisning Forskaren om hur man utmanar elevernas föreställningar.

Metoden som fick Ewa att lägga om sin matteundervisning
Reportage ”I dag arbetar jag mer med boken som ett uppslagsverk med metoder i fokus.”

Så får han mattekunskapen att sätta sig
Lektionstipset Matteläraren: Jag tror på att nöta in grundkunskaperna ordentligt.
De tar stor hänsyn till NP – kritiseras av kommunen
Nationella prov Matteläraren: Det är klart att man blir förbannad.

NP-resultaten i mattekurs störtdök – men inte betygen
Nationella prov ”Proven ligger på en högre teoretisk nivå än den som eleverna är vana vid.”

Persson: Nationella proven gör inte skolan mer likvärdig
Krönika Matteläraren: Att misslyckas på NP betyder inte att man är helt värdelös i ämnet.


Därför döljer elever sin särskilda begåvning
Forskning Forskaren: De gör sig ofta osynliga.

Så är nya lönerna för ämneslärare
Lönestatistik Erfarna ämneslärare på gymnasiet och högstadiet straffas hårdast.
Så får de eleverna att välja teknikprogrammet
Matematik no teknik Rektorn: Vi har väldigt inspirerande lärare.

Debatt: Teknik – ett viktigt men bortprioriterat ämne
Vi lärare debatt Läraren: Det är dags att prioritera teknikundervisningen i grundskolan!

Dahl: Vi borde tänka mer på vårt eget beteende
Krönika Kan vi få ett ”mattelyft” som fokuserar på sådant?


Splittrad bild av vad Matematiklyftet gav
Forskning Forskaren: Svårt att veta exakt vad som har lett till vad.

Naturens rockstjärna räddar urskogar med sina elever
Reportage Biologiläraren: Handlar om att få ta del av skog och miljö – på riktigt.
Diskussionerna i matten som gynnar alla
Forskning Forskaren: Det eleverna brottades med var inte samma sak som läraren trodde var svårt.

Han gör matten levande för ekonomieleverna
Lektionstipset Matteläraren: Kan vara kul att förstå vad ekonomichefen pratar om.


Därför kräver mattelärare att eleverna skriver för hand
Skriva för hand Matteläraren: Det händer något med minnet.

Pandemin slog hårt mot matematikundervisningen
Coronaviruset Skolverket: Förstärkte de utmaningar vi ser i vanliga fall.

Ekblad: Därför är det fel att ta bort labbarna från de nationella proven
Krönika NO-läraren: Dessa elever får möjlighet att glänsa under laborationerna.
Lärarens iskalla uppdrag: Vakta isbjörnar på Nordpolen
Lektionstipset Anna var med när de fann djur – på 4 000 meters djup.

Inger stärker eleverna och höjer matteresultaten
Reportage Så fungerar hennes intensivmatte i praktiken


Charlottas forskning ska lyfta teknikämnet
Forskning Har utvecklat ett nytt ramverk för tekniklärare.

Därför är det dumt att nöta en sak i taget i matten
Forskning Matteläraren: Ska det nötas, så ska det nötas smart.

Matteresultaten störtdyker på nationella proven
Nationella prov Nästan varannan elev underkänns.
Stora brister i skolornas kemisalar
Matematik no teknik Ny studie: Hälften av kemikalierna saknar märkning.

Så kan lärare få i gång yngre elevers algebraiska tänkande
Matematik no teknik ”Vi kan absolut ge yngre elever utmanande komplexa uppgifter.”

Persson: Varför kan eleverna ingen matte när de kommer till oss?
Krönika Matteläraren: Har vi för dålig koll på vad som står i kursplanen för de yngre barnen?


Så har mattekunskaperna förändrats över tid
Forskning Nya unika siffror från 1960-talet fram till idag.

Världsledande ingenjör hittade rätt som lärare
Reportage ”Läraryrket lär mig att utvecklas som människa.”