
Källa: Skolverket
Bodil Lövgren, ordförande i Sveriges matematiklärarförening, kommenterar de nya dystra siffrorna.
Betyg
Flickornas betyg rasar i matematik. För första gången på över tio år har flickorna lägre genomsnittlig betygspoäng än pojkarna, visar nya siffror från Skolverket.
– Erbjud en mer varierad undervisning, säger Bodil Lövgren, ny ordförande i Sveriges matematiklärarförening.
För fyra år sedan var tjejernas genomsnittliga betygspoäng i matte 12,8. I våras var den 12,0. Det framgår av den betygsstatistik för våren som Skolverket nyligen presenterade.
Siffrorna visar också att andelen flickor med F i matte har ökat från 8,3 procent till 11,7 procent på bara tre år.
Bodil Lövgren, ny ordförande i Sveriges matematiklärarförening, är fundersam över utvecklingen.
– Historiskt sett har tjejerna haft högre betyg än killarna, säger hon.
För att förstå varför flickorna tappar i matte krävs mer forskning, understryker Bodil Lövgren.
– Vi behöver göra djupanalyser av vilka undervisningsutmaningar vi har idag. Här kan vi synliggöra olika elevgruppers behov av stöd och stimulans och sätta in tidiga åtgärder som till exempel intensivundervisning, förundervisning, språkstöd, specialpedagogiskt stöd och utmanande undervisning.
Samtidigt framhåller Bodil Lövgren att de åtgärder som måste till för att stärka flickors attityder och prestationer i matematik ofta är desamma som behövs för att stärka pojkarna.
– Det är viktigt att fånga upp elevers intressen kopplade till matematik och ge dem möjlighet att fördjupa sig inom området. Vi behöver till exempel öka antalet matematiska samtal i klassrummet och erbjuda eleverna en varierad undervisning.
Matematik är ett ämne där det tidigt är möjligt för alla elever att lyckas utifrån sina förutsättningar, framhåller Bodil Lövgren.
– Vuxenvärlden behöver finnas runt eleverna och uppmuntra dem att våga ta sig an utmaningar, bygga upp ett starkt självförtroende och en positiv matematisk identitet, säger hon.
Skolverkets betygsstatistik visar att andelen elever totalt som fick betyget F eller streck i matematik har ökat med 1,9 procentenheter till 12,8 procent jämfört med i fjol. Det innebär att mer än 15 600 niondeklassare lämnade grundskolan i våras utan godkänt mattebetyg.
Statistiken visar också att elevernas familjebakgrund fortsatt är starkt kopplad till skolresultat. Drygt 91 procent av elever med högutbildade föräldrar är behöriga till gymnasiet, jämfört med 73 procent av elever med som högst gymnasieutbildade föräldrar. Skillnaden mellan grupperna är den största som uppmätts den senaste tioårsperioden.
Källa: Skolverket
LÄS ÄVEN
Nästan 16 000 elever misslyckades med matten
Så avdramatiserar Matilda matten
Svalt intresse för stor satsning på matte, NO och teknik
Vi lärare debatt Debattören: Fokusera på praktiska färdigheter och disciplinära grundkunskaper.
Lärarutbildning ”Jag hade verkligen önskat att få metodik i mina ämnen.”
Krönika Matteläraren om den nya tidens stora utmaningar.
Matematik no teknik Professorn: Tydlighet gör det lättare för lärare att jobba självständigt.
Matematik no teknik ”Vi kan inte vara ett land som inte läser.”
Reportage ”Skolsystemet är inriktat på medelelever och inte så bra som det skulle kunna vara för högpresterande elever.”
Lektionstipset Gymnasieläraren om varför eleverna behöver en wow-upplevelse.
Forskning Drygt två tredjedelar klarar inte ett enkelt mattetest.
Forskning Forskaren: Kopplingen mellan ämnesinnehåll och språk måste vara tydlig.
Matematik no teknik Teknikläraren: Givande för eleverna att försöka komma på nya tekniska lösningar.
Forskning Fysikläraren: Vi fastnar ofta i själva proceduren och lägger inte så mycket kraft på förståelsen.
Nationella prov Skolverket har inget definitivt svar på vad det beror på.
Forskning Forskaren: Är det bullrigt och trångt får eleverna sitta tysta och räkna i matteboken.
Forskning Forskaren: Flickorna har oftast en större rädsla att säga fel.
Betyg Sämsta noteringen någonsin i både fysik och kemi.
Läromedel Har inga planer på att sluta: ”Måste uppdatera innehållet.”
Betyg Skolverket: Andelen F ökar kraftigt.
Reportage Teknikläraren som utvecklar undervisningen i takt med samtiden.
Undervisning Därför valde vi att bli lärare i våra ämnen.
Lektionstipset Matematikläraren drar nytta av sina psykologikunskaper.
Matematik no teknik NO-läraren: Varför tar inte alla chansen?
Krönika Matteläraren: Rädslan för att göra fel minskar när stämningen är avslappnad.
Pedagogik Gymnasieläraren: Ger en variation i undervisningen som höjer elevernas motivation.
Matematik no teknik Forskaren: ”Alla kan bli bra på matte.”
Stoffträngseln Skolverket: Enbart mer undervisningstid hjälper inte.
Gy25 ”Ett haltande system med inbyggda nödlösningar.”
Matematik no teknik NO-läraren: Viktigt att höja blicken och inte fastna i sin egen lilla värld.
Forskning Forskaren: Krävs en allmän läsförståelse – men också något mer.
Forskning Forskaren: Matematiksvårigheter kan inte enbart lösas med matematikinsatser.
Forskning Forskaren: De begränsade kunskaperna påverkar elevers prestationer.
Forskning Forskaren: ”Garantin kan nästan vara ett hinder för stöd”.
Forskning Forskaren: Lärarna pressas att sträva efter mycket men ytligt ämnesinnehåll.
Vi lärare debatt Kemiläraren: De stryper det viktigaste riktmärket vi har när vi sätter betyg.
Forskning ”Djur är ofta närvarande som objekt men sällan som subjekt.”
Forskning Professorn: Likvärdigheten är allra lägst i Sverige.
Vi lärare debatt Kemiläraren: Varför vill Skolverket försvåra för oss i tydligheten mot elever?
Panelen ”Det kan vara lite ledsamt att ta avsked.”
Krönika ”För en skoltrött 16-åring kan det kännas helt främmande.”
Efterspelet Skolverket: Hög tid att huvudmännen tar tag i tekniken.
Reportage Mattelärarna om modellen som får alla att höja sig.
Betyg och bedömning Här är professorns fem bästa tips.
Forskning Finns ett behov av att skapa sammanhang och forum där tjejerna kan träffas.
Lektionstipset Så får hon eleverna att förstå svåra facktexter.
Uthållighetsraset Arbetssättet – steg för steg.
Matematik no teknik ”Jag kommer inte tvinga någon elev att vara med.”
Vi lärare debatt Matteläraren: Det är ovärdigt, Skolverket!
Forskning Professorn: Jag vill ta chansen att försöka påverka
Nationella prov NO-läraren: Det är förjävligt.
Panelen Sex lärare svarar.
Pedagogiska tips Här är forskarens fem bästa tips.