Professorns tips: Betrakta rörelseförmåga som kunskap
Vi lärare debatt ”Detta kan vara en hjälp att se på den här svåra balansen på ett annat sätt”
Tre lärare om övningarna som alltid fungerar
Undervisning Tre lärare i praktisk-estetiska ämnen svarar.
Han tar tillbaka slöjden till rötterna
Reportage Slöjdläraren: Monotont arbete är grunden för mänsklig överlevnad.
Skytte: Svårt att hitta en vettig balans som idrottslärare
Krönika Idrottsläraren: Är idrott och hälsa ett kunskaps- eller rörelseämne?
Larmet: Sämre lärande när ämnena svämmar över
Stoffträngseln Varannan lärare: Våra ämnen lider av stoffträngsel.
Så slits skolan sönder av bedömningshets
Stoffträngseln Forskaren: Skolan har blivit en kvalificeringsarena.
Vädjan: Fokusera på grunderna i lågstadiet
Stoffträngseln Specialpedagogen: Vi rusar vidare från det ena till det andra – barnen hänger inte med.
Mer tid höjer inte resultaten i matematik
Stoffträngseln Skolverket: Enbart mer undervisningstid hjälper inte.
Hårdast trängda – nu får lärare i historia mer tid
Stoffträngseln ”Jag tror att det kan hjälpa, men frågan är större än så.”
Få Ämneslärarens nyhetsbrev
Nyheter och inspiration direkt i din mejlkorg
Ta del av vår integritetspolicy
Larmet: Så rasar elevernas uthållighet i skolan
Utållighetsraset 9 av 10 lärare: Eleverna ger upp direkt.
Så många unga har skadligt dåliga vanor
Uthållighetsraset Forskaren: Dubblerar risken att utveckla ångestproblematik.
Experten: Mängdträning gör hjärnan mer effektiv
Uthållighetsraset ”Utantillkunskaper gör att man kan jobba snabbare och avancera.”
Lärarnas vittnesmål: Elever tappar fokus och somnar
Uthållighetsraset ”De tappar fokus, är trötta och somnar, har svårt att sitta stilla.”
Professorn: Allt fokus på lust har lett skolan fel
Uthållighetsraset Agneta Gulz: Ger eleverna en felaktig bild av lärande.
Musikläraren låter känslorna sätta tonen
Lektionstipset Martin Laps om hur musiken lyfter med litteraturens hjälp.
Så kan idrottsundervisningen lyfta med cirkus
Forskning Forskaren: Får läraren att se nya sidor av sina elever.
DiMaria: Glöm inte bort varför vissa elever beter sig respektlöst
Krönika ”Hur kan jag hjälpa eleven att hushålla med sin energi?”
Jarnlo: När mobilen läggs undan uppstår magi
Krönika Redaktören tackar kulturskolan för en oförglömlig eftermiddag
Siffror: Varannan praktisk-estetisk lärare är obehörig
Lärarlegitimation Bildläraren: Jag förstår verkligen de som ger upp.
Fyra tips som får fart på dansen på idrotten
Forskning Forskaren om hur man får eleverna att våga ge sig hän.
Söderberg: Skriva för hand är ingen garanti för att bli bra på slöjd
Krönika Slöjdläraren: Höger och vänster hand måste mötas för att lösa en uppgift.
Söderberg: Att pumpa ut en dator till varje elev är ingen bra idé
Krönika Slöjdläraren vill backa bandet när det gäller skolans digitalisering.
Kritik när musik och bild bara växer på lågstadiet
Stoffträngseln Bildläraren: Vi drog en nitlott.
Här är digitala verktygen som lyfter slöjden
Digitala verktyg Slöjdläraren: Jag är övertygad om att det gynnar elevernas kreativitet och möjlighet till skapande.
Tävlingsmoment i idrotten får elever att dra sig undan
Forskning Forskaren: Svårt för dagens idrottslärare att hitta en balans.
Simkravet hopplös uppgift för många idrottslärare
Simundervisning Ny studie visar hur ohållbar situationen är: ”Genuint orättvist”.
Söderberg: Insikten fick mig att lägga om min slöjdundervisning
Krönika Slöjdläraren: Nu är slöjden mer begriplig för eleverna.
Så erövrade elever litteraturen genom musiken
Forskning Forskaren: Ett sätt för eleverna att få utlopp för sin fantasi.
Forskaren: Nygamla problem när idrottsämnet växte
Forskning ”Jag blev förvånad över idrottsrörelsens medverkan i ämnet.”
Lindgren: Vi lärare måste hjälpa varje elev att hitta sin plats i pusslet
Krönika ”Så kommer de där ögonblicken, när ett barn plötsligt ser hur bitarna passar ihop.”
Låg status – ett gammalt problem för idrottslärare
Idrott och hälsa Forskaren: Formuleringar från den tiden återkommer än idag.
Tre lärare om hur de peppar elever som riskerar att få F
Panelen Tre praktisk-estetiska lärare svarar.
Söderberg: Hopplöst när vi inte vet vilka hantverkstekniker eleverna ska lära sig
Krönika Slöjdläraren kräver tydligare kursplaner
Edholm bryter tystnaden om de praktisk-estetiska ämnena
Sen sist Skolministern: ”Fokus bör ligga på praktiska och hantverksmässiga färdigheter.”
Skytte: Elevernas uppförande påverkar hur jag bedömer dem
Krönika ”Är det fel? Kanske. Men det är så vi människor fungerar.”
Så får Helen fart på orienteringen
Reportage Idrottsläraren: Ett sätt att försöka ge våra elever ett rikt liv.
Flera vinster när elevernas arbeten visas upp
Praktiska tips Bildläraren: De blir mer engagerade.
Hkk-läraren ger eleverna ett mer självständigt liv
Lektionstipset Hanna Lackmar om att arbeta i anpassad grundskola.
Slöjdlärarens motoriklarm gav nationell debatt
Uthållighetsraset Saxlarmet visade hur illa ställ det är.
Bildläraren: Därför måste vi våga vara jättejobbiga
Uthållighetsraset Så tränar hon sina elever på att inte ge upp.
Idrottslärarens initiativ ska ta eleverna till månen
Idrott och hälsa ”Sedan kan vi fortsätta längre ut i rymden nästa år!”
Debatt: Otydliga kursplaner slår hårt mot idrotten i skolan
Vi lärare debatt Idrottsläraren: Katastrofalt dålig likvärdighet i ämnet.
Lindgren: Hinderbanans tre viktiga beståndsdelar förbereder eleverna för livet
Krönika ”Hinderbanan blir helt enkelt en metafor för livets gång.”
Replik: Renodlade fysiska tester missar viktiga förmågor
Vi lärare debatt Idrottsforskarna: Här är ansatsen vi tror är bättre än ett test av fysisk prestationsförmåga.
Dubbel vinst när kulturskolan turnerar med bokbussen
Kulturskolan Pianoläraren: En win-win.
Så ska hon driva kulturskollärarnas frågor
Kulturskolan Ellen van Lokhorst: Misstron gentemot oss gör mig förbannad.
Debatt: Kan fysiska nationella prov få idrotten på rätt köl?
Vi lärare debatt Idrottsläraren: Vi kommer längre och längre ifrån själva kärnan i ämnet.
Här brassar eleverna loss med proffs
Anpassad grundskola Kulturskolläraren: Det är så roligt, så gör det bara!
Tre lärare om hur de får eleverna att vänta på sin tur
Praktiska tips Här är de praktisk-estetiska lärarnas bästa knep.
Så vill han blåsa nytt liv i orkestrarna
Reportage Brassläraren om blåskrisen: ”Vill visa att de här instrumenten är fantastiska”.
DiMaria: Så behåller vi nyfikenheten för vårt ämne
Krönika Musikläraren: Om jag vill skapa nyfikna elever måste även jag vara det.
Forskare vill se fler hemläxor i slöjden
Forskning Här tvingade pandemin fram nya arbetssätt.
Musiklärarutbildning i otakt med tiden
Forskning Forskaren om tre ideal som gör att utvecklingen går långsamt.
Eleverna klär legogubbar med känslor
Lektionstipset Slöjdläraren om uppgiften som får kreativiteten att explodera
Efter motoriklarmet: Nu djupdyker forskare i frågan
Forskning ”Vill smida medan järnet är varmt.”
Söderberg: Efter 25 års tokigheter har vi snurrat hela varvet runt
Krönika Slöjdläraren om att äntligen få lov att prata om fakta igen.
Söderberg: Varför pratar du inte om faktakunskaper i slöjden, Edholm?
Krönika Slöjdläraren: Jag hör inga resonemang alls kring fakta i de praktiska ämnena.
Musikalen som tar eleverna till högre höjder
Musikal Dansläraren: Eleverna har lagt ner ett enormt arbete med produktionen.
”ToK-slöjdarna” prisas för sitt arbete med att förädla skräp
Hållbarhet Slöjdlärarna: ”Eleverna tycker att det är väldigt roligt.”
Gamla musikläraren stolt över hyllade världsstjärnan
Musik Musikläraren om Ludwig Göransson: Svårt att sticka ut i exceptionellt talangfull klass.
DiMaria: Tack för allt Riedel, nu fortsätter vi förtrolla barnen med din musik
Krönika Musikläraren: Tack för din musik som både förtrollar, inspirerar och förenar oss.
Debatt: 10 argument mot semestertjänst i kulturskola
Vi lärare debatt ”Helsingborg lyfts ofta fram som ett gott exempel, men jag har invändningar.”
Här får slöjdlärarna fortbilda både händer och hjärna
Reportage Slöjdprofilen om unika satsningen: ”Brukar vara antingen eller”.
Tre lärare om praktiska uppgifter som ställer till det
Panelen Här är uppgifterna i praktisk-estetiska ämnen elever tycker är svårast.