
Nytt konstprojekt får bilden att ta plats i alla ämnen
Praktiska tips Konkreta tips på hur skolor kan samarbeta med konstnärer.
Här manifesterar de bildens viktiga roll i samhället
Bildkonstens dag Bildläraren: ”Det känns oerhört viktigt”.


Slöjdläraren låter eleverna laga sina trasiga kläder
Praktiska tips ”Barnen behöver lära sig att laga sina kläder istället för att slänga dem.”
Söderberg: Många barn har låg tillgång till slöjd utanför skolan
Krönika ”Hur kan vi hjälpas åt att sänka trösklarna?”


Lärarna varnar: Därför nöter vi för lite i skolan
Fokus Stor granskning: ”Vi jobbar tyvärr mycket med att lära inför provet.”

Wyndhamn: Skolan har skadligt stort fokus på analys
Fokus Experten: Lärare har blivit inträngda med ett uppdrag som är omöjligt.

Forskaren: Att lyckas är viktigare drivkraft än lust
Fokus ”Missuppfattning att repetition måste vara tråkig.”
Både kunskapssyn och läromedel måste uppdateras
Fokus Forskarna: Lärare saknar stöd för att arbeta evidensbaserat.


Här får eleverna repetera smart – i alla ämnen
Fokus Forskaren om metoden: Enkel men otroligt effektiv.
Få Ämneslärarens nyhetsbrev
Nyheter och inspiration direkt i din mejlkorg
Ta del av vår integritetspolicy

Larmet: Så fördjupar lyssneläsning läskrisen
Lyssneläsning Läraren: Jag är medberoende i ett havererat system.

Professorn om lyssneläsningen: ”Obegripligt svek”
Lyssneläsning Agneta Gulz: De här eleverna får sina livsmöjligheter kraftigt begränsade.

”Många läser så dåligt att vi inte har något val”
Lyssneläsning Högstadieläraren om varför elever får lyssneläsa i skolan.
Edholm om granskningen: ”Vi lurar barnen”
Lyssneläsning Skolministern: ”Granskningen uppmärksammar en mytbildning som är väldigt skadlig.”


De tjänar miljoner på lyssneläsningen – år efter år
Lyssneläsning Företaget: ”Inlästa läromedel passar alla, oavsett ämne.”
Så möblerade hon bort stöket i bildsalen
Praktiska tips ”Fascinerande att se hur små insatser kan bidra till så stora förändringar.”


Prisad lärare förändrar synen på idrottsämnet
Lärarpriser ”För mig är det folkhälsa i grunden och att skapa rörelseglädje.”

Svårt att få till inkluderande bollspel i idrotten
Forskning Forskaren: Elever har ofta tydliga förväntningar på hur det ska gå till.
Debatt: Simkravet landar i knäet på oss idrottslärare
Vi lärare debatt ”Borde vara en nationell angelägenhet att alla blir simkunniga.”

DiMaria: Låt mig presentera det svenska musiklärarundret
Krönika Musikläraren om att övandet är viktigare än någonsin.

Musikläraren: Så kan vi läsa mer – i alla ämnen
Läsning ”Läsning är ju ett sätt att både befästa och fördjupa ämneskunskaper.”


Debatt: Vi idrottslärare är experter på att skapa trygghet
Vi lärare debatt Idrottsläraren om hur idrottssalen förvandlats till skolans tryggaste rum.

Ny ”hkk-bibel” ska leda lärarna rätt
Boktips Läraren om de tre viktigaste faktorerna bakom bra hkk-undervisning.
Debatt: Sluta blunda för våra orättvisa idrottsbetyg!
Vi lärare debatt Idrottsläraren: Betygen påverkas kraftigt av lärarens egen tolkning av kursplanen.

Tre lärare om utvecklande misstag
Undervisning Musikläraren: ”En klass vägrade sjunga i två lektioner”.


Så ska de stärka elevernas allt sämre motorik
Reportage ”Fler barn än någonsin sitter framför skärmar istället för att vara ute.”

Betygen höjs när matsvinnet minskar i Manals hkk-kök
Undervisning ”Eleverna ställer andra typer av frågor och utvecklas verkligen.”

Så lyfter elevernas samarbete i hkk-köket
Forskning Forskarens fyra bästa tips för att göra alla elever delaktiga.
Debatt: Drömbilden av idrottsläraryrket stämmer inte
Vi lärare debatt ”Idrottslärarens drömjobb har i många fall förvandlats till en mardröm.”

Söderberg: Sorgligt när även nybyggda slöjdsalar är undermåliga
Krönika Slöjdlärarens vittnesmål: ”Väldigt få saker blev som vi önskat”.

Prisad lärare gör idrotten lekfullt peppig
Idrott och hälsa ”Det krävs inte så mycket för att få eleverna att känna glädje.”


Musiklärarens låtar får kunskapen att sätta sig
Musik ”Nu kan eleverna rabbla alla planeterna efter att de sjungit låten.”

Musikläraren om Sveriges galet olikvärdiga betygssystem
Vi lärare debatt ”Vilket betyg som helst går att sätta på vilken elev som helst.”
Replik: Vi behöver ta oss ur den onda cirkel vi fastnat i
Vi lärare debatt Idrottsforskaren: Varför kunde de inte enas om vilket ben de skulle stå på när de skrev betygskriterierna?

”Bristen på badvakter skapar problem för idrottslärare”
Vi lärare debatt ”Simtestet kan för många elever vara ett moment av ångest.”


Debatt: Vi idrottslärare blir slängda under bussen
Vi lärare debatt ”Lätt att göra fel när man inte får veta vad som är rätt.”
Söderberg: Därför måste vi prioritera repetition och automatisering
Krönika Slöjdlärarens lärdomar från terminen.


Debatt: Vi idrottsforskare är inte ett eget släkte
Vi lärare debatt Professorn om att de allra flesta forskare är idrottslärare i grunden.

Ny studie: Barnens motorik försämras drastiskt
Forskning Forskaren om resultatet: ”Förfärligt”.
Så fick hon med sig killarna i bildundervisningen
Forskning Forskaren om hur ”anti-ansträngningskulturen” mattades av.

Ny studie: Elever med mycket skärmtid har sämre betyg
Forskning Forskaren: Skärmtiden har blivit ett ökat samhällsproblem.


Nog med depp – nu firar vi Skolslöjdens dag!
Skolslöjdens dag Slöjdläraren: Manifestera den fantastiska möjligheten till skolslöjd som alla barn i Sverige får ta del av.

Kulturskolans satsning skapar tydlighet för alla
Kulturskolan Musikläraren: Lugnare stämning och elevinflytandet ökar.

Söderberg: Faktorerna som försvårar betygsättning i slöjd
Krönika ”En alltför abstrakt bild av slöjdämnet gör det svårt för eleverna att förstå vad de ska öva på.”
”Glöm inte att våra händer är en förlängning av hjärnan”
Vi lärare debatt ”Att berätta detta borde idag vara en av Sveriges Lärares viktigaste uppgifter.”

Tre praktisk-estetiska lärare om sin utbildning
Lärarutbildning Slöjdläraren: ”Jag har haft mest nytta av de praktiska momenten.”


Komplexa religionsfrågor landar i knäet på idrottslärare
Forskning Forskaren: Skolverkets allmänna råd är rätt intetsägande.

Så vill Sveriges Lärare reglera kulturskolan
Kulturskolan ”Lagreglering är vår viktigaste fråga.”

Ny rapport: Kulturskolornas utbud blir allt bredare
Kulturskolan ”Vi kan tydligt visa att bredden ökar.”
Idrottslärare har fått nog av forskarnas ensidiga fokus
Forskning ”Skevt att elever inte ska få visa att de är duktiga i just idrottsämnet.”

Så får man in teorin i praktiken i idrott
Idrott och hälsa Idrottslärarens bästa tips.


Musikläraren om lyckade samarbetet med kulturskolan
Musik ”Får lok i klassen som är med och drar.”

Här når kulturskolan helt nya elevgrupper
Reportage Hemligheterna bakom framgångsrika satsningen i Växjö.

Söderberg: Nu går det inte att sänka kunskapskraven mer
Krönika ”Jag är utbildad för att undervisa i slöjd, inte för att agera personlig assistent.”
Sarkisian: Idrottslärare har en avgörande roll för elevernas framtid
Krönika ”Relationerna som idrottslärarna bygger med sina elever är ovärderliga.”

Hennes läroböcker gör musiklärarna mindre ensamma
Läromedel ”Under sådana förhållanden är det extra viktigt att ha ett läromedel.”

Han låter konsten ta plats i skolan
Lektionstipset Bildlärarens uppgift förändrar elevernas syn på samhället.


Så kan teater stärka elever i skolan
Forskning Forskaren: Eleverna känner att de blir tagna på allvar.

Därför vill hon att mobilerna används i slöjden
Forskning Forskaren: En wow-upplevelse att se vad som hände när eleverna fick nya intryck.

Idrottsläraren om flickornas kraftigt försämrade betyg
Vi lärare debatt ”De förlorar den sociala träningen, konditionen och skärmarna vinner.”
Skytte: Avdigitalisera idrott och hälsa i skolan
Krönika Idrottsläraren: Ta bort formuleringen som skrevs in när digitaliseringshysteri rådde i Sverige.

Prioritera grundmotoriken i undervisningen
Vi lärare debatt Uppmaningen efter flickornas betygsras i idrott och hälsa.

Andelen underkända flickor ökar kraftigt i idrott och hälsa
Betyg Idrottsläraren: ”Dessa telefoner är toxiska.”


Så kan bild- och mattelärare samarbeta
Praktiska tips ”Tror att det skulle hjälpa många estetiskt inriktade elever som har svårt för matte.”
Idrottsläraren om övningen som gör alla elever aktiva
Krönika ”Denna dynamik ger alla elever en chans att delta och bidra.”
