Fem faktorer som lyfter tidiga skrivundervisningen
Mångsidig handskriftsundervisning är en av framgångsfaktorerna, enligt Eva Bergman Skolforskningsinstitutet.
Forskning
Balans och variation är viktigt i skrivundervisning för de yngsta eleverna. Det visar en sammanställning av Skolforskningsinstitutet.
– Eleverna behöver ges grundläggande kunskaper som att skriva meningar men också förstå syftet med en text, säger projektledaren Eva Bergman.
Skolforskningsinstitutet har publicerat en sammanställning om forskning i skrivundervisning för elever från förskoleklass till årkurs 3. Rapporten visar olika arbetssätt som lärare kan använda i sin undervisning
Vikten av en balanserad skrivundervisning betonas.
– Eleverna behöver ha undervisning i grundläggande skrivkunskaper som att stava, skriva bokstäver, ord och meningar. Men de behöver också skriva hela texter och lära sig att det finns en mottagare och ett syfte. Det finns studier som visar hur skrivundervisningen redan tidigt kan främja elevernas kunskaper i att skriva argumenterande texter och instruktioner, säger Eva Bergman, som är projektledare för sammanställningen vid Skolforskningsinstitutet.
Totalt ingår 34 studier
Forskningssammanställningen fokuserar på skrivundervisning som hjälper elever att utveckla handskrift, stavning och textkvalitet. Totalt ingår 34 studier om skrivutveckling. Framgångsfaktorerna har delats in i följande kategorier:
- Samtal om text.
- Explicit skrivstrategiundervisning.
- Meningsfulla kontexter.
- Explicit stavningsundervisning.
- Mångsidig handskriftsundervisning.
Ingen kategori ska prioriteras före någon annan.
– De ska integrera och samspela med varandra. Om läraren undervisar i skrivstrategier så kan man till exempel ha textsamtal för att fördjupa kunskaper om begrepp och syfte med texten. Ett annat exempel är att undervisning i stavning och ordförråd kan samspela med undervisningen i meningsfull kontext så att eleverna förstår syftet med skrivandet. Det handlar om att ge en balans mellan de olika kategorierna, säger Eva Bergman.
”Balans och variation viktigt”
När det gäller samtal om texter så lyfter ett par studier fram Rödluvan men även att använda elevernas egna texter att samtala om.
– Här behöver man också hitta en meningsfull kontext. Ska de skriva en instruktion så skulle den som exempel kunna vara om en lek som de känner till, eller något man gjort tillsammans för att hitta nivån och det intresse som eleverna har.
Är det viktigt att skriva för hand?
– Översikten visar att det är viktigt att skriva för hand. Men man kan balansera upp det med att använda digitala lärverktyg. Även här är balans och variation viktig.
Har skrivundervisningen fått stå tillbaka i skolan på grund av satsningar på läsning?
– Det har i alla fall satsas mycket på läsning till exempel med läslyft och läslov. På det sättet har skrivning fått stå tillbaka och det är lite därför som vi har valt att ta fram och publicera den här forskningssammanställningen. Skrivande är väldigt viktig för at klara skolans mål och delta i samhället. Det är också en väg att utveckla sin personlighet.
Titeln på sammanställningen är Främja skrivkunskaper i de allra tidigaste skolåren och går att ladda ner på Skolforskningsinstitutets hemsida.
Alla artiklar i vårt temapaket om handskrift i skolan
Var femte lärare: Mina elever skriver inte för hand
Läraren: Bort med datorerna från lågstadiet
Håkan tog bort skärmarna – då höjdes resultaten
Här skulle pennorna bort – så gick det
Penna eller dator – så väljer du rätt
Plus och minus med handskrift – lärarnas kommentarer
Debatt: Häpnadsväckande resultat när sonen med dyslexi fick skriva för hand
Eleven Felicia om varför hon skriver för hand
Jarnlo: Bakvänt att inte först lära barnen att skriva för hand