
”Lärarutbildningen riskerar att bli historielös”
Vi lärare debatt ”Skolhistorisk kunskap är inte onyttig lyx – det är avgörande för lärares självförståelse” skriver fem forskare.

”Regeringen sviker den anpassade skolan”
Anpassad grundskola ”Alla skulle reagera om våra politiker minskade undervisningstiden i grundskolan, men när det gäller den anpassade skolans läroplan är det tyst”, skriver specialläraren Denice Sverla.

16 forskare: ”Utredningen underminerar lärare”
Vi lärare debatt Utredningen saknar egen grund för sina förslag, skriver 16 forskare.

Lärare saknas – mindre barnkullar hjälper inte bristen
Lärarbrist 2038 kommer skolväsendet att sakna 10 600 behöriga lärare, enligt en ny prognos – och speciallärare kommer att vara ett av de största underskotten.

Larmet: 2 av 3 skolor saknar resurser till npf-stöd
Npf För lite resurser till npf-elever – bland annat till utbildning av lärare.

Spec-panelen: ”Så jobbar vi mot demokratihotet”
Panelen Vi frågade tre specialpedagoger hur de tycker skolan hanterar sitt demokratifrämjande uppdrag – och om demokratins utsatthet i dag.

”Jag förväntar mig bättre från lärare och forskare”
Vi lärare debatt Inte okej att utsätta forskare för personangrepp i sociala medier efter debattinlägg, skriver Sofia Hort, biträdande lektor i svenska.

Elin Z: ”Lögnen om inkludering måste stoppas”
Krönika ”I pedagogiska forum kastar skolfolk i olika trådar absurda anklagelser mot varandra och skyller skolans problem på fotfolket och eleverna i stället för på politikerna och resursbristen”, skriver läraren och specialpedagogen Elin Zlatanovski.

Fohlin: ”När konservativa vindar blåser i skolan – håll hårt i det du håller kärt”
Krönika ”Vem tjänar på att ropa varg hela tiden? Jo, de som vill driva igenom stora systemförändringar på kort tid, innan man hinner analysera följderna för elever, lärare och samhället i stort”, skriver specialläraren Niclas Fohlin.
Niclas Fohlin: Regeringens akutskolehaveri röjer en populistisk skolpolitik

De varnar för riskerna med storsatsning på akutskolor
Studiero Anna Olskog: ”Lärare som ber om hjälp ska inte behöva få nej”.

Sverige på tvären när skolvärlden inkluderar
Inkludering Internationellt är trenden tydlig: skolor strävar mot ökad inkludering, fokus ligger på specialpedagogiska insatser i klassrummen. Varför går Sverige i motsatt riktning?

Så jobbar vi – specialpedagoger i tre världsdelar
Inkludering Specialpedagoger över hela världen – vad förenar, vad skiljer? Det gemensamma är fokus på elever, utmaningar, förhoppningar och möjligheter oavsett hemvist. Det som skiljer är förutsättningar i fråga om lagar, kultur och traditioner.

Framsteg på världens största inkluderingsmöte
Inkludering Uppgiften är tung. En kvarts miljard barn går över huvud taget inte i skolan i dag. Men över hela världen organiserar skolfolk en handlingsplan, och årets stora Pariskonferens byggde självförtroende.

Specar i europeiskt samarbete
Inkludering När den EU-finansierade projektgruppen för inkludering träffas blir de nationella skillnaderna tydliga – liksom de utmaningarna. Men via samtal och fallbeskrivningar stärks den gemensamma grunden.

Svensk inkludering = besparingar?
Inkludering Temat för årets sista nummer av Specialpedagogik är inkludering ur ett globalt perspektiv – något som saknas i den svenska skoldebatten.

Kan VR-baserad ögonträning förbättra läsförmågan?
Hjälpmedel På ett seminarium i riksdagen under onsdagen presenterades en teknisk metod för att hjälpa elever som har problem med ”samsynen” mellan ögonen. Den redovisade effekten verkar kunna höja läsförmågan.

”När ett fält vill innefatta ’allt’ blir gränserna suddiga”
Neuropedagogik Specialläraren Niclas Fohlin svarar Agneta Gulz och Magnus Haake: ”I ert svar approprierar ni allt som är bra och beprövat i skolan som kognitionsvetenskap, som om läraryrket och pedagogiken inte redan inrymmer dessa insikter.”

Replik: ”Halmgubbar om kognitionsvetenskap”
Neuropedagogik ”Det Fohlin tar upp är effekterna av att svensk skola är utsatt för en inre marknad av charlataner, som säljer neuromyter och påstådd kognitionsvetenskap”, skriver Agneta Gulz ocg Magnus Haake i en replik till Niclas Fohlins krönika.

”Kognitionsvetenskap kan aldrig bli mer än ett komplement”
Krönika Kognitionsvetenskap ska absolut tas in för att bidra till insikter. Men inte konkurrera med pedagogiken, som är skolans vetenskapliga fundament. Det skriver specialläraren Niclas Fohlin i en ny krönika.

Replik: ”Skyll inte på specialpedagogerna”
Vi lärare debatt Uppmaningen till Filippa Mannerheim: ”Lärarkåren behöver ena sig om inkluderingarna”

Rejäl introduktion till logopedi
Fackböcker Äntligen en ny, omfattande logopedisk grundbok.

Tips! Nya böcker om språkutveckling
Fackböcker Vi tipsar om tre nya böcker om språkutvecklande arbete.

Enda lösningen på problematisk skolfrånvaro
Fackböcker Experter från flera fält samverkar i en både teoretisk och konkret antologi om problematisk skolfrånvaro.

Hjärnforskarna efterlyser: Mer samarbete med pedagogiken
Forskning Självklar koppling: ”Finns behov så att forskare inte pratar förbi varandra.”

Inkluderingstanken i skolan problematiseras i ny bok
Fackböcker Forskaren: Sverige är det land som har flest elever i ordinarie klassrum.

Larmrapport: Otillräcklig kvalitet i särskilda undervisningsgrupper
Särskilt stöd Över 70 procent av granskade skolor får kritik av Skolinspektionen i en ny rapport.

”När eleverna tror på sig själva släpper det”
Mattekrisen Förr var nyttan av matematik uppenbar, i dag är den mer abstrakt. Samtidigt brister likvärdigheten. Det är hinder som forskaren Anette Bagger och hennes nät av lärare hittar nya vägar för att komma runt.
Få Specialpedagogiks nyhetsbrev
Nyheter och inspiration direkt i din mejlkorg
Ta del av vår integritetspolicy
Fohlin: ”Rapporten är en tickande bomb”
Tema utbrändhet


”Ingen behöver någonsin känna sig ensam här”
Tema utbrändhet På Noblaskolan i Saltsjö-Boo lyser spec-utbrändheten med sin frånvaro, tack vare framgångsfaktorerna samverkan, gemenskap, struktur och arbetsfördelning.

Ny rapport: 30 av 100 specar hotas av utbrändhet
Tema utbrändhet Sveriges Lärare larmar om specialpedagogers och speciallärares utsatthet på jobbet. Här är mekanismerna bakom missförhållandena, och kraven från Sveriges Lärare.
”Vi är gisslan i vårt eget engagemang”
Tema utbrändhet Så förklarar specialläraren och specialpedagogen Emma, som äter ångestdämpande för att orka jobba, specars höga risk för utbrändhet Här är hennes berättelse.

Nytt nummer ute – stort tema om utbrändhet
Arbetsmiljö Chockerande hög risk för utbrändhet bland specar – Specialpedagogiks redaktör om arbetet bakom larmrapporten.


Fohlin: ”Tar skolan demokratiuppdraget på allvar?”
Krönika ”Min dröm är att skolan får vara en plats där teori och praktik, forskning och konst, kognitionsvetenskap och relationellt lärande får mötas och berika varandra”, skriver specialläraren Niclas Fohlin.

”Vi borde samtala i stället för debattera”
Mitt jobb Planen var att arbeta på bank. Men efter ett tillfälligt jobb som elevassistent har Tord Söderqvist varit skolan trogen – som lärare, specialpedagog och nu rådgivare på SPSM.

Elin Z: ”Elevernas brister skapas i skolan”
Krönika ”Att utrusta elever med distraherande nöjesmaskiner och undra varför deras koncentrationsförmåga försämras är som att hälla bensin på en eld och undra varför det brinner”, skriver specialpedagogen och ämnesläraren Elin Zlatanovski.
Elin Z: ”Vi vann! Eller … fick vi bara en tidsfrist?”
Krönika Problemet att ens ha en ”angiverilag” på plats är större än lättnaden över undantagen, menar läraren och specialpedagogen Elin Zlatanovski.

Elin Z: ”Inkluderingshaveriet är att vi inte inkluderar”
Krönika Ska det tas krafttag med skolan eller inte? Elin Zlatanovski, gymnasielärare och specialpedagog i Växjö, listar fyra punkter som vi inte borde behöva kompromissa med.


”Välkommen till oss specar också, Edholm! Vi vill prata EHT”
Krönika ”Hur kan regeringen på fullt allvar mena att en SKOLAS elevhälsoteam bör sakna pedagogisk kompetens?” undrar Elin Zlatanovski, lärare och specialpedagog i Växjö, och bjuder in skolminister Lotta Edholm för samtal.

DLD-dagen – ”Varje skola måste börja anpassa för elever med språkstörning”
Vi lärare debatt Språkstörning/DLD är minst lika vanligt som adhd men skolans kunskap släpar efter, skriver debattörena Berit Robrandt Ahlberg och Kerstin Wiström på internationella DLD-dagen den 18 oktober.

Niclas Fohlin: ”Staten skapar analfabeter”
Vi lärare debatt Specialläraren Niclas Fohlin listar tre nödvändiga krav på staten för att vända läs- och skrivutvecklingen.
På spansk praktik med elevhälsan
Apl Ibland ger en utlandsresa inte bara minnen utan också lärdomar för livet. Vi följde med eleverna och elevhälsan från Praktiska gymnasiet i Uppsala.

”Så löser vi mattekrisen”
Mattekrisen Tre lärare som länge verkat för att förbättra undervisningen berättar om sina metoder – åsikterna är vitt skilda men resultaten lika goda.


Elin Zlatanovski: ”Håll ert malliga lärarhuvud högt genom krisen”
Krönika Det gick! Den här hösten också … Specialpedagogiks nya krönikör om konsten att få en helklass att dra åt samma håll.

Niclas Fohlin: ”Skolan måste inkludera – men ska vi sluta prata om det?”
Vi lärare debatt Har inkludering som skolbegrepp i Sverige blivit för abstrakt – vad menar vi egentligen med det?

Hektiskt och högljutt men kreativt – löser TRR-metoden mattekrisen?
Mattekrisen ”Tänka, resonera, räkna”-metoden sprider sig snabbt men anses kontroversiell. Vi pratar med forskare, lärare och elever.
Uteblivet särskilt stöd bakom sjunkande behörighet
Särskilt stöd Uteblivet särskilt stöd är den största faktorn bakom att niondeklassare saknar gymnasiebehörighet.

Speciallärare: ”Finns evidens för EHT-upplägget?”
Debatt ”Om spec ska ingå i elevhälsan tas engagemanget från något annat”, skriver specialläraren Jessica Hansson, angående förslaget om att organisera om EHT.

Niclas Fohlin: ”Visa viljan att förstå varje elev!”
Krönika Höstterminen är på väg att sätta sig. Har du grundat väl med elevrelationerna?


Speciallärare med facklig karriär
Mitt jobb För specialläraren Helen Nilsson i Halmstad har ett långvarigt fackligt engagemang lett till att hon blivit ledamot i Sveriges Lärares intresseförening för speciallärare och specialpedagoger.

Specar om sina viktigaste digitala verktyg
Panelen Vi frågade specialpedagoger och speciallärare om digitala verktyg och risken med externa entreprenörer – och om deras drömföreläsare!
Utbrändhet bland specialpedagoger
Arbetsmiljö Hur stor är egentligen utbrändheten bland speciallärare och specialpedagoger? Efter Specialpedagogiks stora enkätundersökning fortsätter berättelserna att strömma in.

Nytt stödmaterial om tillgänglighet
Skolutveckling Tillgänglighetsarbetet i skolan kan aldrig ta paus. Det är budskapet från Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM, när den lanserar ett nyutvecklat stödmaterial för att skapa större möjlighet för fler att nå trygghet, studiero och utbildningsmål.


Lär dig jobba med blyga barn
Fackböcker Specialpedagogik i förskolan: Så får du ta blyga barn att våga delta i förskolans aktiviteter och få stöd i sin utveckling.

Boktips: Starta särskild undervisningsgrupp
Fackböcker

Så skapar vi rörelseglädje för barn med Downs
Fackböcker Forskarna Gerth Hedov och Ann-Christin Sollerhed redaktörar en ny antologi om Downs syndrom och fysisk aktivitet.
Hyllad debattbok om ungas psykiska ohälsa
Fackböcker Christian Hjortkjaer skriver om vad som skapar psykisk ohälsa hos unga i dag.

Boktips: Handfast guide om resursskolan
Fackböcker Ny bok om hur undervisningen kan organiseras i resursskolan.


Vad mer kan vi göra åt skolfrånvaron?
Fackböcker Specialpedagogen och forskaren Annica Jäverbys nya bok ger många nya förslag på arbetssätt och verktyg att ta till för att nå fram till elever med oroande frånvaro.

Speciallärare med syv-mission
Vuxenutbildning Lärcenter i Falköping är en spännande plats. Här arbetar man tvärdisciplinärt med specialpedagogik och ett studie- och yrkeslivsförberedande utbildningspaket, med fokus på entreprenörskap och studieteknik.

Utbyggd elevhälsa kan lösa komvux-krisen
Vuxenutbildning 400 000 personer studerar på komvux varje år – fler än på gymnasiet. Ändå saknas lagkrav på elevhälsa och stödfunktionerna är inte lika utbyggda. Nu slår forskarna larm.
Specialpedagoger lyfter komvux
Vuxenutbildning Inom vuxenutbildningen är särskilt stöd och elevhälsa ett eftersatt område – men Komvux Malmö är ett ljus i mörkret som satsar på likvärdigheten via främjande specialpedagogik.

Niclas Fohlin: ”Tack för allt, Anne-Marie Körling!”
Krönika Anne-Marie Körling har precis haft sin sista lektion med elever. Specialläraren Niclas Fohlin hyllar här sin största förebild.


Lärarnas slutreplik: ”Övertygade om att Linnea håller med oss”
Vi lärare debatt ”Vi håller med Linnea Lindquist om att det är viktigt att lära barn att skilja på rätt och fel, men vi menar också att det spelar stor roll hur”, skriver lärarna Jennie Wilson och Niclas Fohlin i en slutreplik i ”skamdebatten”.

Linnea Lindquist svarar: ”Inte kränkande att lära elever rätt och fel”
Vi lärare debatt Det handlar om ”pedagogiska knep och vår fingertoppskänsla”, svarar Linnea Lindquist, efter att lärarna Jennie Wilson och Niclas Fohlin reagerat på hennes ledartext om att skriva in skambestraffning i skollagen.

Lärarnas svar till Linnea: ”Vi vill inte ha en skola som hotar och skrämmer”
Vi lärare debatt ”Våra elever förtjänar att vara i en skola som präglas av lärande och utveckling, inte av rädsla och skam”, svarar lärarna Jennie Wilson och Niclas Fohlin Expressens Linnea Lindquist.
Eva Augustsson: ”Till alla oss som inte räcker till”
Krönika ”Vi får tänka att för just det här barnet betyder det allt om jag kan hjälpa, och det får vara gott nog”, skriver specialpedagogen Eva Augustsson i sin nya krönika.

Mer hands-on som spec i resursskolan
Mitt jobb Som en byggnadsställning – så beskriver Ida Simberg sin roll som specialpedagog inom resursskolan.

Spec i vuxenutbildningen – nytt nummer ute
Specialpedagogik Redaktören hälsar välkommen till ett nytt nummer av Specialpedagogik – huvudtemat denna gång är specialpedagogik inom vuxenutbildningen.


Specialpedagoger om att tas bort från elevhälsan
Panelen Vi frågade tre specialpedagoger vad de anser om detta senaste utspel från skolministern – och om EHT i stort.

”Att kunna läsa är nyckeln till allt lärande”
Krönika När eleven knäcker läskoden öppnar sig skolans och livets alla möjligheter. Niclas Fohlin, speciallärare i läs- språk och skrivutveckling, berättar om en milstolpe i karriären.

Boktips: Vad tycker unga i förorten om skola och lärande?
Fackböcker Ungas och lokalt engagerades röster om skolan – framfiltrerade via kvalitativa forskningsmetoder.
Boktips: Få nya perspektiv på interkulturella frågor
Fackböcker En metod för integration – integration av interkulturella perspektiv i skolverksamheten.

Så stöttas barn med trauma
Fackböcker Psykologen Jenny Nordin Hertzberg har skrivit en guide för alla som arbetar eller lever med traumatiskt utsatta barn och unga.


Boktips: Gör skolan meningsfull för elever i anpassad skola
Fackböcker Metoder och hjälpmedel för elever i anpassade skolformer.

Fohlin: ”Vad är fakta utan förståelse?”
Krönika Vi kan inte förminska skolan och debatten till att enbart handla om att kunna rabbla utantill, skriver Niclas Fohlin, speciallärare i läs- språk och skrivutveckling.

Boktips: Byggstenar för en transinkluderande skola
Fackböcker Heltäckande handbok för transinkludering i skolan – främjande, förebyggande och åtgärdande, med många praktiska exempel.
Lärarutbildningen missar konsten att lära ut
Krönika Efter många år som VFU-handledare och mentor åt nyutexade frågar sig specialläraren Niclas Fohlin – hur kunde lärarutbildningen tappa så mycket, så snabbt?
