”Välkommen till oss specar också, Edholm! Vi vill prata EHT”
Krönika ”Hur kan regeringen på fullt allvar mena att en SKOLAS elevhälsoteam bör sakna pedagogisk kompetens?” undrar Elin Zlatanovski, lärare och specialpedagog i Växjö, och bjuder in skolminister Lotta Edholm för samtal.
Hjärnforskarna efterlyser: Mer samarbete med pedagogiken
Forskning Självklar koppling: ”Finns behov så att forskare inte pratar förbi varandra.”
Inkluderingstanken i skolan problematiseras i ny bok
Fackböcker Forskaren: Sverige är det land som har flest elever i ordinarie klassrum.
Larmrapport: Otillräcklig kvalitet i särskilda undervisningsgrupper
Särskilt stöd Över 70 procent av granskade skolor får kritik av Skolinspektionen i en ny rapport.
Niclas Fohlin: ”Skolan måste inkludera – men ska vi sluta prata om det?”
Vi lärare debatt Har inkludering som skolbegrepp i Sverige blivit för abstrakt – vad menar vi egentligen med det?
Elin Zlatanovski: ”Håll ert malliga lärarhuvud högt genom krisen”
Krönika Det gick! Den här hösten också … Specialpedagogiks nya krönikör om konsten att få en helklass att dra åt samma håll.
”När eleverna tror på sig själva släpper det”
Mattekrisen Förr var nyttan av matematik uppenbar, i dag är den mer abstrakt. Samtidigt brister likvärdigheten. Det är hinder som forskaren Anette Bagger och hennes nät av lärare hittar nya vägar för att komma runt.
”Så löser vi mattekrisen”
Mattekrisen Tre lärare som länge verkat för att förbättra undervisningen berättar om sina metoder – åsikterna är vitt skilda men resultaten lika goda.
Hektiskt och högljutt men kreativt – löser TRR-metoden mattekrisen?
Mattekrisen ”Tänka, resonera, räkna”-metoden sprider sig snabbt men anses kontroversiell. Vi pratar med forskare, lärare och elever.
Specar om sina viktigaste digitala verktyg
Panelen Vi frågade specialpedagoger och speciallärare om digitala verktyg och risken med externa entreprenörer – och om deras drömföreläsare!
På spansk praktik med elevhälsan
Apl Ibland ger en utlandsresa inte bara minnen utan också lärdomar för livet. Vi följde med eleverna och elevhälsan från Praktiska gymnasiet i Uppsala.
DLD-dagen – ”Varje skola måste börja anpassa för elever med språkstörning”
Vi lärare debatt Språkstörning/DLD är minst lika vanligt som adhd men skolans kunskap släpar efter, skriver debattörena Berit Robrandt Ahlberg och Kerstin Wiström på internationella DLD-dagen den 18 oktober.
Anpassningar får inte innebära att kraven sänks
Extra anpassningar Skolverket: ”Läraren själv beslutar om anpassningar.”
Speciallärare: ”Finns evidens för EHT-upplägget?”
Debatt ”Om spec ska ingå i elevhälsan tas engagemanget från något annat”, skriver specialläraren Jessica Hansson, angående förslaget om att organisera om EHT.
Utbrändhet bland specialpedagoger
Arbetsmiljö Hur stor är egentligen utbrändheten bland speciallärare och specialpedagoger? Efter Specialpedagogiks stora enkätundersökning fortsätter berättelserna att strömma in.
Niclas Fohlin: ”Visa viljan att förstå varje elev!”
Krönika Höstterminen är på väg att sätta sig. Har du grundat väl med elevrelationerna?
”Magister Nordström” i nytt reklambråk
Yrkesetik Yrkesetiska rådet uttalar sig om ”Magister Nordströms” Instagram-reklam.
Nytt stödmaterial om tillgänglighet
Skolutveckling Tillgänglighetsarbetet i skolan kan aldrig ta paus. Det är budskapet från Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM, när den lanserar ett nyutvecklat stödmaterial för att skapa större möjlighet för fler att nå trygghet, studiero och utbildningsmål.
Lärarna hinner inte med sitt uppdrag: ”Blev riktigt arg”
Särskilt stöd Så säger sakkunnig expertis politiker om Sveriges Lärares senaste rapport.
Mer hands-on som spec i resursskolan
Mitt jobb Som en byggnadsställning – så beskriver Ida Simberg sin roll som specialpedagog inom resursskolan.
Niclas Fohlin: ”Tack för allt, Anne-Marie Körling!”
Krönika Anne-Marie Körling har precis haft sin sista lektion med elever. Specialläraren Niclas Fohlin hyllar här sin största förebild.
Lärarnas slutreplik: ”Övertygade om att Linnea håller med oss”
Vi lärare debatt ”Vi håller med Linnea Lindquist om att det är viktigt att lära barn att skilja på rätt och fel, men vi menar också att det spelar stor roll hur”, skriver lärarna Jennie Wilson och Niclas Fohlin i en slutreplik i ”skamdebatten”.
Linnea Lindquist svarar: ”Inte kränkande att lära elever rätt och fel”
Vi lärare debatt Det handlar om ”pedagogiska knep och vår fingertoppskänsla”, svarar Linnea Lindquist, efter att lärarna Jennie Wilson och Niclas Fohlin reagerat på hennes ledartext om att skriva in skambestraffning i skollagen.
Lärarnas svar till Linnea: ”Vi vill inte ha en skola som hotar och skrämmer”
Vi lärare debatt ”Våra elever förtjänar att vara i en skola som präglas av lärande och utveckling, inte av rädsla och skam”, svarar lärarna Jennie Wilson och Niclas Fohlin Expressens Linnea Lindquist.
Forskaren om balansgången kring differentiering i skolan
Vi lärare debatt Inkludering eller exkludering – forskaren och föräldern om skolan för barn med npf.
Specialpedagoger om att tas bort från elevhälsan
Panelen Vi frågade tre specialpedagoger vad de anser om detta senaste utspel från skolministern – och om EHT i stort.
Eva Augustsson: ”Till alla oss som inte räcker till”
Krönika ”Vi får tänka att för just det här barnet betyder det allt om jag kan hjälpa, och det får vara gott nog”, skriver specialpedagogen Eva Augustsson i sin nya krönika.
Lättlästa texter tar allt större plats i skolan
Sen sist Professorn: Litteratur måste utmana, annars sker ingen utveckling.
Läraren om nyckeln till läsning: ”Alla kan lära”
Porträtt Lågstadieläraren Anna-Linnéa Olsson: ”Jag har raderat ordet ’borde’, som i ’vad barn borde kunna’.
Spec i vuxenutbildningen – nytt nummer ute
Specialpedagogik Redaktören hälsar välkommen till ett nytt nummer av Specialpedagogik – huvudtemat denna gång är specialpedagogik inom vuxenutbildningen.
Fohlin: ”Vad är fakta utan förståelse?”
Krönika Vi kan inte förminska skolan och debatten till att enbart handla om att kunna rabbla utantill, skriver Niclas Fohlin, speciallärare i läs- språk och skrivutveckling.
Så stöttas barn med trauma
Fackböcker Psykologen Jenny Nordin Hertzberg har skrivit en guide för alla som arbetar eller lever med traumatiskt utsatta barn och unga.
Boktips: Gör skolan meningsfull för elever i anpassad skola
Fackböcker Metoder och hjälpmedel för elever i anpassade skolformer.
Boktips: Byggstenar för en transinkluderande skola
Fackböcker Heltäckande handbok för transinkludering i skolan – främjande, förebyggande och åtgärdande, med många praktiska exempel.
Specarna har fått nog: ”Insatspyramiden har hamnat upp och ner”
Enkätundersökning Vi fick in väldigt många spontana fritextsvar i vår stora enkätundersökning bland Sveriges alla speciallärare och specialpedagoger. Här är ett axplock.
Specialläraren: ”Lösningarna ser vi om vi lyfter blicken”
Enkätundersökning I bristen på främjande och förebyggande arbete har den svenska skolan blivit reaktiv. Specialläraren och skolutvecklaren Niclas Fohlin skriver själv om både problemen och lösningen han ser i sina kontakter med elevhälsoteam.
”Höj nivån! Det är inte fel på barnen”
Enkätundersökning ”Vi vet exakt vad som krävs men har inte rätt förutsättningar”, säger specialpedagogerna Ulrika Stenbäck och Caroline Wernqvist, som deltog i Specialpedagogiks enkätundersökning och bjöd in oss till sin skola i Stockholm för att berätta mer.
Specarnas kamp för att hjälpa alla elever
Enkätundersökning ”Det handlar om att släcka bränder, eller sopa upp askan”, säger en speciallärare i Specialpedagogiks granskning.
Ny bok: Viktig delaktighet för barn i förskolan
Fackböcker Det talas alltmer om hur hjärnan fungerar, och hur undervisningen kan formas utifrån den vetskapen. Den här boken tar ett förskolegrepp på samma ämne.
Bildspråket får liv i Veronicas sva-undervisning
Lektionstipset Läraren om varför skönlitteratur är bästa läromedlet.
Så upptäcker de svårigheterna som nationella proven missar
Läsa-skriva-räkna-garantin Många godkänns på NP – trots svag läsförståelse.
Att vara spec på Estniska skolan: ”Alla gör det där lilla extra”
Porträtt En familjär skola med fokus på kunskapsutveckling – så beskriver specialpedagogen Laine Laks Sivertun Estniska skolan i Stockholm.
Vestman: ”Elevens grova provokation gör mig glad”
Krönika Specialläraren Mikael Vestman skriver om eleverna ”som behöver ramar och regler men framför allt förståelse från trygga vuxna, som står pall när svordomarna haglar och matteboken förvandlas till konfetti”.
Få Specialpedagogiks nyhetsbrev
Nyheter och inspiration direkt i din mejlkorg
Ta del av vår integritetspolicy
Elin Z: ”Inkluderingshaveriet är att vi inte inkluderar”
Krönika Ska det tas krafttag med skolan eller inte? Elin Zlatanovski, gymnasielärare och specialpedagog i Växjö, listar fyra punkter som vi inte borde behöva kompromissa med.
Niclas Fohlin: ”Staten skapar analfabeter”
Vi lärare debatt Specialläraren Niclas Fohlin listar tre nödvändiga krav på staten för att vända läs- och skrivutvecklingen.
Uteblivet särskilt stöd bakom sjunkande behörighet
Särskilt stöd Uteblivet särskilt stöd är den största faktorn bakom att niondeklassare saknar gymnasiebehörighet.
Speciallärare med facklig karriär
Mitt jobb För specialläraren Helen Nilsson i Halmstad har ett långvarigt fackligt engagemang lett till att hon blivit ledamot i Sveriges Lärares intresseförening för speciallärare och specialpedagoger.
Lär dig jobba med blyga barn
Fackböcker Specialpedagogik i förskolan: Så får du ta blyga barn att våga delta i förskolans aktiviteter och få stöd i sin utveckling.
Boktips: Starta särskild undervisningsgrupp
Fackböcker
Så skapar vi rörelseglädje för barn med Downs
Fackböcker Forskarna Gerth Hedov och Ann-Christin Sollerhed redaktörar en ny antologi om Downs syndrom och fysisk aktivitet.
Hyllad debattbok om ungas psykiska ohälsa
Fackböcker Christian Hjortkjaer skriver om vad som skapar psykisk ohälsa hos unga i dag.
Boktips: Handfast guide om resursskolan
Fackböcker Ny bok om hur undervisningen kan organiseras i resursskolan.
Vad mer kan vi göra åt skolfrånvaron?
Fackböcker Specialpedagogen och forskaren Annica Jäverbys nya bok ger många nya förslag på arbetssätt och verktyg att ta till för att nå fram till elever med oroande frånvaro.
Speciallärare med syv-mission
Vuxenutbildning Lärcenter i Falköping är en spännande plats. Här arbetar man tvärdisciplinärt med specialpedagogik och ett studie- och yrkeslivsförberedande utbildningspaket, med fokus på entreprenörskap och studieteknik.
Utbyggd elevhälsa kan lösa komvux-krisen
Vuxenutbildning 400 000 personer studerar på komvux varje år – fler än på gymnasiet. Ändå saknas lagkrav på elevhälsa och stödfunktionerna är inte lika utbyggda. Nu slår forskarna larm.
Specialpedagoger lyfter komvux
Vuxenutbildning Inom vuxenutbildningen är särskilt stöd och elevhälsa ett eftersatt område – men Komvux Malmö är ett ljus i mörkret som satsar på likvärdigheten via främjande specialpedagogik.
”Att kunna läsa är nyckeln till allt lärande”
Krönika När eleven knäcker läskoden öppnar sig skolans och livets alla möjligheter. Niclas Fohlin, speciallärare i läs- språk och skrivutveckling, berättar om en milstolpe i karriären.
Boktips: Vad tycker unga i förorten om skola och lärande?
Fackböcker Ungas och lokalt engagerades röster om skolan – framfiltrerade via kvalitativa forskningsmetoder.
Boktips: Få nya perspektiv på interkulturella frågor
Fackböcker En metod för integration – integration av interkulturella perspektiv i skolverksamheten.
Lärarutbildningen missar konsten att lära ut
Krönika Efter många år som VFU-handledare och mentor åt nyutexade frågar sig specialläraren Niclas Fohlin – hur kunde lärarutbildningen tappa så mycket, så snabbt?
Befria skolan från floskler – det är tillit den behöver
Krönika Sveriges Lärare har kommit ett steg närmare en ny förbundsordförande. Nu måste skolan våga ta ett steg bort från tyckonomin. Specialläraren Niclas Fohlin vill vara med och bygga upp en tillit till professionen och en skola i världsklass.
Fohlin: ”Lärande och undervisning är något elever och lärare gör tillsammans”
Inlärning Individuellt lärande kan lösa problem i vissa situationer, men skapa större problem i andra, skriver specialläraren Niclas Fohlin.
Yrkesgruppen som aldrig ger upp – nytt nummer ute
Specialpedagogik Redaktören hälsar välkommen till ett nytt nummer av Specialpedagogik, som redovisar en stor enkät där speciallärare och specialpedagoger berättar om sin arbetssituation – och om hur elevernas intressen alltid måste sättas främst.
Boktips: Bred kunskap om missbruksproblem
Fackböcker Elevhälsan kan behöva denna djupa kunskapsöversikt om missbruksproblematik.
Boktips: Det sociala arbetet i skolan
Fackböcker Ny, uppdaterad utgåva av ett referensverk om skolsocialt arbete.
Boktips: Stötta barns motorik
Fackböcker Om barns motoriska utveckling i förskolans vardag och omsorgsmoment.
Boktips: Stärk empatin hos barn med autism
Fackböcker Autism och emapti – hur ligger det till, egentligen? Hur kan den tränas? Här är en ny bok med verktyg och strategier.
Fohlin: ”Det som fattas dagens skola är det besjälade”
Inlärning För 20 år sedan fanns det tid för biologilärande i skogen. I dag tittar man på film. Mål- och resultatstyrningen är skolans största problem, skriver specialläraren Niclas Fohlin.
Boktips: Allt om RTI-modellen
Fackböcker Evidensbaserad läsundervisning, progressionsmonitorering och kollaborativa möten tas upp i en bok för speciallärare och F–6-lärare.
Boktips: 3 böcker om AI i skolan
Fackböcker Arbetar man i skolan måste man förhålla sig till AI. Här är tre böcker som ger en grundlig introduktion.
Specialpedagogikens dag: Höjdpunkter i ändrat program
Specialpedagogik Höjdpunkterna på årets Specialpedagogikens dag, som arrangeras den 6 mars – kostnadsfritt och digitalt.
”Relationerna svårare än pedagogiken”
Specialpedagogik På Malmaskolan jobbar både specialpedagoger och speciallärare direkt med elever som behöver extra stöd.
Från anpassningar till färdighetsträning
Studiero Positivt beteendestöd bygger på evidensbaserad pedagogisk psykologi på både teori- och metodnivå. Peter Karlsson har skrivit flera böcker om PBS och implementerat förhållningssättet i skolor.
IBIS-modellen ger en tryggare skola
Studiero IBIS-modellen bygger på kartläggning och dokumentation som inte slukar resurser utan i stället frigör dem. Vi pratar med forskningsledaren Martin Karlberg.
”Nu arbetar vi mer effektivt på klassnivå”
Studiero Att snabbt kunna identifiera och hantera händelser direkt i klassrummet, i trygg förvissning om hur och varför, är en av många vinster Väringaskolan upplever med arbetet enligt IBIS-principerna.
”Sluta läsa för att träna – läs för att leva!”
Läsinlärning Specialläraren Niclas Fohlin besöker skolor som satsar på lästräning, och får en orolig känsla – håller vi på och ersätter läsfrämjande insatser med billiga läslistor?
Specialpedagoger: Så håller vi oss uppdaterade
Fortbildning Tre specialpedagoger berättar om hur de håller sig uppdaterade om forskningsläget.
Eva Augustsson: ”Du måste vara där eleven är”
Krönika När det tar stopp – ta reda på vad eleven kan. Där har du din utgångspunkt att jobba vidare från, skriver specialpedagogen Eva Augustsson.
Kan en justerad skolpolitik äntligen hamna rätt?
Skolpolitik Redaktören inleder nya numret med att rapportera vart speciallärare och specialpedagoger tror förändringens vindar blåser i skolan.
Undervisning och elevhälsa måste samverka
Fackböcker Innebörden i de uppdaterade riktlinjerna för elevhälsan går inte längre att väja för, oavsett om man är rektor, elevhälsopersonal eller lärare.
Speciallärarens fokus: ”Eleverna måste med”
Porträtt Niclas Fohlin har jobbat som lärare, speciallärare, specialpedagog. I dag är han pedagogisk utvecklingsledare och visar andra vägen till ett lärande där elever inte bara är åhörare utan även medskapare i undervisningen.
Positivt beteendestöd: Uppmuntran alltid bättre än kritik
Studiero Allt fler skolor anställer beteendeanalytiker för att skapa trygghet ihop med specialpedagoger och lärare.
Mikael Vestman: ”Vi speciallärare är inte imponerade, Lotta Edholm”
Vi lärare debatt Skolministerns skolvision är en omöjlig ekvation, både i pengar och personal. Det skriver specialläraren Mikael Vestman, som försöker skaka av sig misstanken att Lotta Edholms utspel var populistiskt påverkat av en polariserad debatt.
Fler hemmasittare kan omhändertas
Elevhälsa ”Domen möjliggör för socialtjänsten att ta i med hårdhandskarna snabbare”, säger professor Titti Mattsson.
Boktips: Övergångar i gymnasiet
Fackböcker Svensk skola är dokumenterat usel på övergångar. Därför är Anna Borgs och Linda Hallbergs nya bok ovärderlig.
Niclas Fohlin: ”Vilka blir förlorarna i en alltmer auktoritär skola?”
Krönika Specialläraren Niclas Fohlin var själv inte den lättaste eleven. Här berättar han om vändningen för honom själv – och om sin djupa oro över auktoritära strömningar i skolan.
Boktips: Allt om specialdidaktik
Fackböcker Specialdidaktik handlar om undervisning som tar hänsyn till alla elever. Emma Leifler har skrivit den kompletta guiden.
Nytt svenskt 5-minuterstest för adhd – forskare positiva
Npf En ny snabbmetod för att identifiera adhd fungerar riktigt bra, enligt en studie från Lunds universitet.
Boktips: Stor guide till Wittingmetoden
Fackböcker Ominlärning och nyinlärning är bärande begrepp inom Wittingmetoden, som sammanfattas i en ny bok.
Diskriminerande skola? HD prövar mål för elev med autism
Särskilt stöd Högsta domstolen har beviljat prövningstillstånd i ett mål gällande en elev med autism som under nästan ett helt läsår nekats särskilt stöd.
Skolinspektionen: Lärare och specialpedagoger måste synka bättre
Särskilt stöd För att garantin för tidiga stödinsatser ska fungera måste samrådsarbetet mellan lärare och specialpedagoger förbättras, enligt en ny rapport från Skolinspektionen.
Boktips: Möt föräldrar med npf
Fackböcker Idérikt om kommunikation med vårdnadshavare som har npf-diagnoser.
Niclas Fohlin: ”Vi måste stoppa ’vi och dom’-tänket i skolan”
Krönika Polariseringen mellan elevhälsa och lärarkår är mest ett sociala medier-fenomen. Men för att den inte ska slå rot i verksamheten krävs starkare samarbete och öppnare samtal, skriver specialläraren Niclas Fohlin.