Replik: ”Skyll inte på specialpedagogerna”
Vi lärare debatt Uppmaningen till Filippa Mannerheim: ”Lärarkåren behöver ena sig om inkluderingarna”
Spec-panelen: ”Så jobbar vi mot demokratihotet”
Panelen Vi frågade tre specialpedagoger hur de tycker skolan hanterar sitt demokratifrämjande uppdrag – och om demokratins utsatthet i dag.
Niclas Fohlin: Regeringens akutskolehaveri röjer en populistisk skolpolitik
Krönika Avslöjandena om regeringens satsning på akutskolor kommer inte som någon överraskning, anser specialläraren Niclas Fohlin, utan är en typisk konsekvens av populistisk skolpolitik.
”Välkommen till oss specar också, Edholm! Vi vill prata EHT”
Sverige på tvären när skolvärlden inkluderar
Inkludering Internationellt är trenden tydlig: skolor strävar mot ökad inkludering, fokus ligger på specialpedagogiska insatser i klassrummen. Varför går Sverige i motsatt riktning?
Så jobbar vi – specialpedagoger i tre världsdelar
Inkludering Specialpedagoger över hela världen – vad förenar, vad skiljer? Det gemensamma är fokus på elever, utmaningar, förhoppningar och möjligheter oavsett hemvist. Det som skiljer är förutsättningar i fråga om lagar, kultur och traditioner.
Framsteg på världens största inkluderingsmöte
Inkludering Uppgiften är tung. En kvarts miljard barn går över huvud taget inte i skolan i dag. Men över hela världen organiserar skolfolk en handlingsplan, och årets stora Pariskonferens byggde självförtroende.
Specar i europeiskt samarbete
Inkludering När den EU-finansierade projektgruppen för inkludering träffas blir de nationella skillnaderna tydliga – liksom de utmaningarna. Men via samtal och fallbeskrivningar stärks den gemensamma grunden.
Svensk inkludering = besparingar?
Inkludering Temat för årets sista nummer av Specialpedagogik är inkludering ur ett globalt perspektiv – något som saknas i den svenska skoldebatten.
Kan VR-baserad ögonträning förbättra läsförmågan?
Hjälpmedel På ett seminarium i riksdagen under onsdagen presenterades en teknisk metod för att hjälpa elever som har problem med ”samsynen” mellan ögonen. Den redovisade effekten verkar kunna höja läsförmågan.
Rejäl introduktion till logopedi
Fackböcker Äntligen en ny, omfattande logopedisk grundbok.
Tips! Nya böcker om språkutveckling
Fackböcker Vi tipsar om tre nya böcker om språkutvecklande arbete.
Enda lösningen på problematisk skolfrånvaro
Fackböcker Experter från flera fält samverkar i en både teoretisk och konkret antologi om problematisk skolfrånvaro.
Hjärnforskarna efterlyser: Mer samarbete med pedagogiken
Forskning Självklar koppling: ”Finns behov så att forskare inte pratar förbi varandra.”
Inkluderingstanken i skolan problematiseras i ny bok
Fackböcker Forskaren: Sverige är det land som har flest elever i ordinarie klassrum.
Larmrapport: Otillräcklig kvalitet i särskilda undervisningsgrupper
Särskilt stöd Över 70 procent av granskade skolor får kritik av Skolinspektionen i en ny rapport.
Niclas Fohlin: ”Skolan måste inkludera – men ska vi sluta prata om det?”
Vi lärare debatt Har inkludering som skolbegrepp i Sverige blivit för abstrakt – vad menar vi egentligen med det?
Elin Zlatanovski: ”Håll ert malliga lärarhuvud högt genom krisen”
Krönika Det gick! Den här hösten också … Specialpedagogiks nya krönikör om konsten att få en helklass att dra åt samma håll.
”När eleverna tror på sig själva släpper det”
Mattekrisen Förr var nyttan av matematik uppenbar, i dag är den mer abstrakt. Samtidigt brister likvärdigheten. Det är hinder som forskaren Anette Bagger och hennes nät av lärare hittar nya vägar för att komma runt.
”Så löser vi mattekrisen”
Mattekrisen Tre lärare som länge verkat för att förbättra undervisningen berättar om sina metoder – åsikterna är vitt skilda men resultaten lika goda.
Hektiskt och högljutt men kreativt – löser TRR-metoden mattekrisen?
Mattekrisen ”Tänka, resonera, räkna”-metoden sprider sig snabbt men anses kontroversiell. Vi pratar med forskare, lärare och elever.
Specar om sina viktigaste digitala verktyg
Panelen Vi frågade specialpedagoger och speciallärare om digitala verktyg och risken med externa entreprenörer – och om deras drömföreläsare!
Få Specialpedagogiks nyhetsbrev
Nyheter och inspiration direkt i din mejlkorg
Ta del av vår integritetspolicy
Elin Z: ”Vi vann! Eller … fick vi bara en tidsfrist?”
Krönika Problemet att ens ha en ”angiverilag” på plats är större än lättnaden över undantagen, menar läraren och specialpedagogen Elin Zlatanovski.
Elin Z: ”Inkluderingshaveriet är att vi inte inkluderar”
Krönika Ska det tas krafttag med skolan eller inte? Elin Zlatanovski, gymnasielärare och specialpedagog i Växjö, listar fyra punkter som vi inte borde behöva kompromissa med.
DLD-dagen – ”Varje skola måste börja anpassa för elever med språkstörning”
Vi lärare debatt Språkstörning/DLD är minst lika vanligt som adhd men skolans kunskap släpar efter, skriver debattörena Berit Robrandt Ahlberg och Kerstin Wiström på internationella DLD-dagen den 18 oktober.
Niclas Fohlin: ”Staten skapar analfabeter”
Vi lärare debatt Specialläraren Niclas Fohlin listar tre nödvändiga krav på staten för att vända läs- och skrivutvecklingen.
På spansk praktik med elevhälsan
Apl Ibland ger en utlandsresa inte bara minnen utan också lärdomar för livet. Vi följde med eleverna och elevhälsan från Praktiska gymnasiet i Uppsala.
Uteblivet särskilt stöd bakom sjunkande behörighet
Särskilt stöd Uteblivet särskilt stöd är den största faktorn bakom att niondeklassare saknar gymnasiebehörighet.
Speciallärare: ”Finns evidens för EHT-upplägget?”
Debatt ”Om spec ska ingå i elevhälsan tas engagemanget från något annat”, skriver specialläraren Jessica Hansson, angående förslaget om att organisera om EHT.
Niclas Fohlin: ”Visa viljan att förstå varje elev!”
Krönika Höstterminen är på väg att sätta sig. Har du grundat väl med elevrelationerna?
Speciallärare med facklig karriär
Mitt jobb För specialläraren Helen Nilsson i Halmstad har ett långvarigt fackligt engagemang lett till att hon blivit ledamot i Sveriges Lärares intresseförening för speciallärare och specialpedagoger.
Utbrändhet bland specialpedagoger
Arbetsmiljö Hur stor är egentligen utbrändheten bland speciallärare och specialpedagoger? Efter Specialpedagogiks stora enkätundersökning fortsätter berättelserna att strömma in.
Nytt stödmaterial om tillgänglighet
Skolutveckling Tillgänglighetsarbetet i skolan kan aldrig ta paus. Det är budskapet från Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM, när den lanserar ett nyutvecklat stödmaterial för att skapa större möjlighet för fler att nå trygghet, studiero och utbildningsmål.
Lär dig jobba med blyga barn
Fackböcker Specialpedagogik i förskolan: Så får du ta blyga barn att våga delta i förskolans aktiviteter och få stöd i sin utveckling.
Boktips: Starta särskild undervisningsgrupp
Fackböcker
Så skapar vi rörelseglädje för barn med Downs
Fackböcker Forskarna Gerth Hedov och Ann-Christin Sollerhed redaktörar en ny antologi om Downs syndrom och fysisk aktivitet.
Hyllad debattbok om ungas psykiska ohälsa
Fackböcker Christian Hjortkjaer skriver om vad som skapar psykisk ohälsa hos unga i dag.
Boktips: Handfast guide om resursskolan
Fackböcker Ny bok om hur undervisningen kan organiseras i resursskolan.
Vad mer kan vi göra åt skolfrånvaron?
Fackböcker Specialpedagogen och forskaren Annica Jäverbys nya bok ger många nya förslag på arbetssätt och verktyg att ta till för att nå fram till elever med oroande frånvaro.
Speciallärare med syv-mission
Vuxenutbildning Lärcenter i Falköping är en spännande plats. Här arbetar man tvärdisciplinärt med specialpedagogik och ett studie- och yrkeslivsförberedande utbildningspaket, med fokus på entreprenörskap och studieteknik.
Utbyggd elevhälsa kan lösa komvux-krisen
Vuxenutbildning 400 000 personer studerar på komvux varje år – fler än på gymnasiet. Ändå saknas lagkrav på elevhälsa och stödfunktionerna är inte lika utbyggda. Nu slår forskarna larm.
Specialpedagoger lyfter komvux
Vuxenutbildning Inom vuxenutbildningen är särskilt stöd och elevhälsa ett eftersatt område – men Komvux Malmö är ett ljus i mörkret som satsar på likvärdigheten via främjande specialpedagogik.
Niclas Fohlin: ”Tack för allt, Anne-Marie Körling!”
Krönika Anne-Marie Körling har precis haft sin sista lektion med elever. Specialläraren Niclas Fohlin hyllar här sin största förebild.
Lärarnas slutreplik: ”Övertygade om att Linnea håller med oss”
Vi lärare debatt ”Vi håller med Linnea Lindquist om att det är viktigt att lära barn att skilja på rätt och fel, men vi menar också att det spelar stor roll hur”, skriver lärarna Jennie Wilson och Niclas Fohlin i en slutreplik i ”skamdebatten”.
Linnea Lindquist svarar: ”Inte kränkande att lära elever rätt och fel”
Vi lärare debatt Det handlar om ”pedagogiska knep och vår fingertoppskänsla”, svarar Linnea Lindquist, efter att lärarna Jennie Wilson och Niclas Fohlin reagerat på hennes ledartext om att skriva in skambestraffning i skollagen.
Lärarnas svar till Linnea: ”Vi vill inte ha en skola som hotar och skrämmer”
Vi lärare debatt ”Våra elever förtjänar att vara i en skola som präglas av lärande och utveckling, inte av rädsla och skam”, svarar lärarna Jennie Wilson och Niclas Fohlin Expressens Linnea Lindquist.
Eva Augustsson: ”Till alla oss som inte räcker till”
Krönika ”Vi får tänka att för just det här barnet betyder det allt om jag kan hjälpa, och det får vara gott nog”, skriver specialpedagogen Eva Augustsson i sin nya krönika.
Mer hands-on som spec i resursskolan
Mitt jobb Som en byggnadsställning – så beskriver Ida Simberg sin roll som specialpedagog inom resursskolan.
Spec i vuxenutbildningen – nytt nummer ute
Specialpedagogik Redaktören hälsar välkommen till ett nytt nummer av Specialpedagogik – huvudtemat denna gång är specialpedagogik inom vuxenutbildningen.
Specialpedagoger om att tas bort från elevhälsan
Panelen Vi frågade tre specialpedagoger vad de anser om detta senaste utspel från skolministern – och om EHT i stort.
”Att kunna läsa är nyckeln till allt lärande”
Krönika När eleven knäcker läskoden öppnar sig skolans och livets alla möjligheter. Niclas Fohlin, speciallärare i läs- språk och skrivutveckling, berättar om en milstolpe i karriären.
Boktips: Vad tycker unga i förorten om skola och lärande?
Fackböcker Ungas och lokalt engagerades röster om skolan – framfiltrerade via kvalitativa forskningsmetoder.
Boktips: Få nya perspektiv på interkulturella frågor
Fackböcker En metod för integration – integration av interkulturella perspektiv i skolverksamheten.
Så stöttas barn med trauma
Fackböcker Psykologen Jenny Nordin Hertzberg har skrivit en guide för alla som arbetar eller lever med traumatiskt utsatta barn och unga.
Boktips: Gör skolan meningsfull för elever i anpassad skola
Fackböcker Metoder och hjälpmedel för elever i anpassade skolformer.
Fohlin: ”Vad är fakta utan förståelse?”
Krönika Vi kan inte förminska skolan och debatten till att enbart handla om att kunna rabbla utantill, skriver Niclas Fohlin, speciallärare i läs- språk och skrivutveckling.
Boktips: Byggstenar för en transinkluderande skola
Fackböcker Heltäckande handbok för transinkludering i skolan – främjande, förebyggande och åtgärdande, med många praktiska exempel.
Lärarutbildningen missar konsten att lära ut
Krönika Efter många år som VFU-handledare och mentor åt nyutexade frågar sig specialläraren Niclas Fohlin – hur kunde lärarutbildningen tappa så mycket, så snabbt?
Ny bok: Viktig delaktighet för barn i förskolan
Fackböcker Det talas alltmer om hur hjärnan fungerar, och hur undervisningen kan formas utifrån den vetskapen. Den här boken tar ett förskolegrepp på samma ämne.
Befria skolan från floskler – det är tillit den behöver
Krönika Sveriges Lärare har kommit ett steg närmare en ny förbundsordförande. Nu måste skolan våga ta ett steg bort från tyckonomin. Specialläraren Niclas Fohlin vill vara med och bygga upp en tillit till professionen och en skola i världsklass.
”Höj nivån! Det är inte fel på barnen”
Enkätundersökning ”Vi vet exakt vad som krävs men har inte rätt förutsättningar”, säger specialpedagogerna Ulrika Stenbäck och Caroline Wernqvist, som deltog i Specialpedagogiks enkätundersökning och bjöd in oss till sin skola i Stockholm för att berätta mer.
Specialläraren: ”Lösningarna ser vi om vi lyfter blicken”
Enkätundersökning I bristen på främjande och förebyggande arbete har den svenska skolan blivit reaktiv. Specialläraren och skolutvecklaren Niclas Fohlin skriver själv om både problemen och lösningen han ser i sina kontakter med elevhälsoteam.
Specarna har fått nog: ”Insatspyramiden har hamnat upp och ner”
Enkätundersökning Vi fick in väldigt många spontana fritextsvar i vår stora enkätundersökning bland Sveriges alla speciallärare och specialpedagoger. Här är ett axplock.
Specarnas kamp för att hjälpa alla elever
Enkätundersökning ”Det handlar om att släcka bränder, eller sopa upp askan”, säger en speciallärare i Specialpedagogiks granskning.
Fohlin: ”Lärande och undervisning är något elever och lärare gör tillsammans”
Inlärning Individuellt lärande kan lösa problem i vissa situationer, men skapa större problem i andra, skriver specialläraren Niclas Fohlin.
Att vara spec på Estniska skolan: ”Alla gör det där lilla extra”
Porträtt En familjär skola med fokus på kunskapsutveckling – så beskriver specialpedagogen Laine Laks Sivertun Estniska skolan i Stockholm.
Yrkesgruppen som aldrig ger upp – nytt nummer ute
Specialpedagogik Redaktören hälsar välkommen till ett nytt nummer av Specialpedagogik, som redovisar en stor enkät där speciallärare och specialpedagoger berättar om sin arbetssituation – och om hur elevernas intressen alltid måste sättas främst.
Vestman: ”Elevens grova provokation gör mig glad”
Krönika Specialläraren Mikael Vestman skriver om eleverna ”som behöver ramar och regler men framför allt förståelse från trygga vuxna, som står pall när svordomarna haglar och matteboken förvandlas till konfetti”.
Boktips: Bred kunskap om missbruksproblem
Fackböcker Elevhälsan kan behöva denna djupa kunskapsöversikt om missbruksproblematik.
Boktips: Det sociala arbetet i skolan
Fackböcker Ny, uppdaterad utgåva av ett referensverk om skolsocialt arbete.
Boktips: Stötta barns motorik
Fackböcker Om barns motoriska utveckling i förskolans vardag och omsorgsmoment.
Boktips: Stärk empatin hos barn med autism
Fackböcker Autism och emapti – hur ligger det till, egentligen? Hur kan den tränas? Här är en ny bok med verktyg och strategier.