Ny bok: Viktig delaktighet för barn i förskolan
Fackböcker Det talas alltmer om hur hjärnan fungerar, och hur undervisningen kan formas utifrån den vetskapen. Den här boken tar ett förskolegrepp på samma ämne.
Befria skolan från floskler – det är tillit den behöver
Krönika Sveriges Lärare har kommit ett steg närmare en ny förbundsordförande. Nu måste skolan våga ta ett steg bort från tyckonomin. Specialläraren Niclas Fohlin vill vara med och bygga upp en tillit till professionen och en skola i världsklass.
”Höj nivån! Det är inte fel på barnen”
Enkätundersökning ”Vi vet exakt vad som krävs men har inte rätt förutsättningar”, säger specialpedagogerna Ulrika Stenbäck och Caroline Wernqvist, som deltog i Specialpedagogiks enkätundersökning och bjöd in oss till sin skola i Stockholm för att berätta mer.
Specialläraren: ”Lösningarna ser vi om vi lyfter blicken”
Enkätundersökning I bristen på främjande och förebyggande arbete har den svenska skolan blivit reaktiv. Specialläraren och skolutvecklaren Niclas Fohlin skriver själv om både problemen och lösningen han ser i sina kontakter med elevhälsoteam.
Specarnas kamp för att hjälpa alla elever
Enkätundersökning ”Det handlar om att släcka bränder, eller sopa upp askan”, säger en speciallärare i Specialpedagogiks granskning.
Specarna har fått nog: ”Insatspyramiden har hamnat upp och ner”
Enkätundersökning Vi fick in väldigt många spontana fritextsvar i vår stora enkätundersökning bland Sveriges alla speciallärare och specialpedagoger. Här är ett axplock.
Bildspråket får liv i Veronicas sva-undervisning
Lektionstipset Läraren om varför skönlitteratur är bästa läromedlet.
Så upptäcker de svårigheterna som nationella proven missar
Läsa-skriva-räkna-garantin Många godkänns på NP – trots svag läsförståelse.
Att vara spec på Estniska skolan: ”Alla gör det där lilla extra”
Porträtt En familjär skola med fokus på kunskapsutveckling – så beskriver specialpedagogen Laine Laks Sivertun Estniska skolan i Stockholm.
Få Specialpedagogiks nyhetsbrev
Nyheter och inspiration direkt i din mejlkorg
Ta del av vår integritetspolicy
Lärarutbildningen missar konsten att lära ut
Krönika Efter många år som VFU-handledare och mentor åt nyutexade frågar sig specialläraren Niclas Fohlin – hur kunde lärarutbildningen tappa så mycket, så snabbt?
Fohlin: ”Lärande och undervisning är något elever och lärare gör tillsammans”
Inlärning Individuellt lärande kan lösa problem i vissa situationer, men skapa större problem i andra, skriver specialläraren Niclas Fohlin.
Yrkesgruppen som aldrig ger upp – nytt nummer ute
Specialpedagogik Redaktören hälsar välkommen till ett nytt nummer av Specialpedagogik, som redovisar en stor enkät där speciallärare och specialpedagoger berättar om sin arbetssituation – och om hur elevernas intressen alltid måste sättas främst.
Boktips: Bred kunskap om missbruksproblem
Fackböcker Elevhälsan kan behöva denna djupa kunskapsöversikt om missbruksproblematik.
Boktips: Det sociala arbetet i skolan
Fackböcker Ny, uppdaterad utgåva av ett referensverk om skolsocialt arbete.
Boktips: Stötta barns motorik
Fackböcker Om barns motoriska utveckling i förskolans vardag och omsorgsmoment.
Boktips: Stärk empatin hos barn med autism
Fackböcker Autism och emapti – hur ligger det till, egentligen? Hur kan den tränas? Här är en ny bok med verktyg och strategier.
Fohlin: ”Det som fattas dagens skola är det besjälade”
Inlärning För 20 år sedan fanns det tid för biologilärande i skogen. I dag tittar man på film. Mål- och resultatstyrningen är skolans största problem, skriver specialläraren Niclas Fohlin.
Boktips: Allt om RTI-modellen
Fackböcker Evidensbaserad läsundervisning, progressionsmonitorering och kollaborativa möten tas upp i en bok för speciallärare och F–6-lärare.
Boktips: 3 böcker om AI i skolan
Fackböcker Arbetar man i skolan måste man förhålla sig till AI. Här är tre böcker som ger en grundlig introduktion.
Specialpedagogikens dag: Höjdpunkter i ändrat program
Specialpedagogik Höjdpunkterna på årets Specialpedagogikens dag, som arrangeras den 6 mars – kostnadsfritt och digitalt.
”Relationerna svårare än pedagogiken”
Specialpedagogik På Malmaskolan jobbar både specialpedagoger och speciallärare direkt med elever som behöver extra stöd.
Från anpassningar till färdighetsträning
Studiero Positivt beteendestöd bygger på evidensbaserad pedagogisk psykologi på både teori- och metodnivå. Peter Karlsson har skrivit flera böcker om PBS och implementerat förhållningssättet i skolor.
IBIS-modellen ger en tryggare skola
Studiero IBIS-modellen bygger på kartläggning och dokumentation som inte slukar resurser utan i stället frigör dem. Vi pratar med forskningsledaren Martin Karlberg.
”Nu arbetar vi mer effektivt på klassnivå”
Studiero Att snabbt kunna identifiera och hantera händelser direkt i klassrummet, i trygg förvissning om hur och varför, är en av många vinster Väringaskolan upplever med arbetet enligt IBIS-principerna.
”Sluta läsa för att träna – läs för att leva!”
Läsinlärning Specialläraren Niclas Fohlin besöker skolor som satsar på lästräning, och får en orolig känsla – håller vi på och ersätter läsfrämjande insatser med billiga läslistor?
Specialpedagoger: Så håller vi oss uppdaterade
Fortbildning Tre specialpedagoger berättar om hur de håller sig uppdaterade om forskningsläget.
Eva Augustsson: ”Du måste vara där eleven är”
Krönika När det tar stopp – ta reda på vad eleven kan. Där har du din utgångspunkt att jobba vidare från, skriver specialpedagogen Eva Augustsson.
Kan en justerad skolpolitik äntligen hamna rätt?
Skolpolitik Redaktören inleder nya numret med att rapportera vart speciallärare och specialpedagoger tror förändringens vindar blåser i skolan.
Undervisning och elevhälsa måste samverka
Fackböcker Innebörden i de uppdaterade riktlinjerna för elevhälsan går inte längre att väja för, oavsett om man är rektor, elevhälsopersonal eller lärare.
Speciallärarens fokus: ”Eleverna måste med”
Porträtt Niclas Fohlin har jobbat som lärare, speciallärare, specialpedagog. I dag är han pedagogisk utvecklingsledare och visar andra vägen till ett lärande där elever inte bara är åhörare utan även medskapare i undervisningen.
Positivt beteendestöd: Uppmuntran alltid bättre än kritik
Studiero Allt fler skolor anställer beteendeanalytiker för att skapa trygghet ihop med specialpedagoger och lärare.
Mikael Vestman: ”Vi speciallärare är inte imponerade, Lotta Edholm”
Vi lärare debatt Skolministerns skolvision är en omöjlig ekvation, både i pengar och personal. Det skriver specialläraren Mikael Vestman, som försöker skaka av sig misstanken att Lotta Edholms utspel var populistiskt påverkat av en polariserad debatt.
Fler hemmasittare kan omhändertas
Elevhälsa ”Domen möjliggör för socialtjänsten att ta i med hårdhandskarna snabbare”, säger professor Titti Mattsson.
Boktips: Övergångar i gymnasiet
Fackböcker Svensk skola är dokumenterat usel på övergångar. Därför är Anna Borgs och Linda Hallbergs nya bok ovärderlig.
Niclas Fohlin: ”Vilka blir förlorarna i en alltmer auktoritär skola?”
Krönika Specialläraren Niclas Fohlin var själv inte den lättaste eleven. Här berättar han om vändningen för honom själv – och om sin djupa oro över auktoritära strömningar i skolan.
Boktips: Allt om specialdidaktik
Fackböcker Specialdidaktik handlar om undervisning som tar hänsyn till alla elever. Emma Leifler har skrivit den kompletta guiden.
Nytt svenskt 5-minuterstest för adhd – forskare positiva
Npf En ny snabbmetod för att identifiera adhd fungerar riktigt bra, enligt en studie från Lunds universitet.
Boktips: Stor guide till Wittingmetoden
Fackböcker Ominlärning och nyinlärning är bärande begrepp inom Wittingmetoden, som sammanfattas i en ny bok.
Diskriminerande skola? HD prövar mål för elev med autism
Särskilt stöd Högsta domstolen har beviljat prövningstillstånd i ett mål gällande en elev med autism som under nästan ett helt läsår nekats särskilt stöd.
Skolinspektionen: Lärare och specialpedagoger måste synka bättre
Särskilt stöd För att garantin för tidiga stödinsatser ska fungera måste samrådsarbetet mellan lärare och specialpedagoger förbättras, enligt en ny rapport från Skolinspektionen.
Boktips: Möt föräldrar med npf
Fackböcker Idérikt om kommunikation med vårdnadshavare som har npf-diagnoser.
Niclas Fohlin: ”Vi måste stoppa ’vi och dom’-tänket i skolan”
Krönika Polariseringen mellan elevhälsa och lärarkår är mest ett sociala medier-fenomen. Men för att den inte ska slå rot i verksamheten krävs starkare samarbete och öppnare samtal, skriver specialläraren Niclas Fohlin.
”Risk för feltolkning utan specialpedagog”
Fackböcker Kan en ny bok om positivt beteendestöd i förskolan göra mer skada än nytta? I teoridelen börjar det skava rejält.
Mikael Vestman: ”Mindre populism, mer till förskolan!”
Krönika
”Elever blir nedtryckta av systemet”
Mitt jobb För 20 år sedan visste Lena Fernlund knappt vad en specialpedagog var. Men efter många karriär-kringelikrokar blev det hennes slutmål. ”Jag har äntligen hittat rätt!”
Attention bjuder in till NPF-forum 2024
Npf Nästa år är det dags igen för ett nytt, stort NPF-Forum, i Riksföreningen Attentions regi. Nu är det möjligt att anmäla sig.
Niclas Fohlin: ”Jag hatar första veckan när Pisa-resultaten släpps”
Krönika Pisa-chocken är här igen – dags att stänga av notisplinget i mobilen. Det skriver specialläraren Niclas Fohlin, som dock aldrig slutar hoppas på en verklig, bred skoldiskussion när krutröken lagt sig.
”Inkludering betyder inte alla i samma klassrum”
Panelen Tre specialpedagoger ger sin syn på inkludering – även ur elevers och vårdnadshavares perspektiv.
”Det som funkar för eleverna måste funka för skolan”
Krönika När systemet sviker och sprickor skär genom skolverksamheten … är vi ändå skyldiga eleverna en skola som fungerar, skriver Specialpedagogiks redaktör.
”Skolinspektionen sanktionerar besparingar på dem som behöver mest”
Debatt Högstadieläraren Pontus Vesterberg är inte nöjd med Skolnspektionens svar på hans kritik mot deras rapport om lärmiljöer för elever med npf – eftersom han tycker att den tyvärr ger honom rätt.
Skolinspektionen svarar: ”Vi kritiserar inte lärare”
Debatt Kritiken mot rapporten om lärmiljöer för elever med npf är missriktad, menar Skolinspektionen. Eftersom rapporten är direkt riktad till huvudmännen står deras ansvar redan i fokus – ansvaret för elevernas utbildning.
LegiLexi vinner mark – Skolverket tvingas se över sitt kartläggningsmaterial
Screening ”Nuvarande kartläggningsmaterial missar många elever med svårigheter”, säger pedagogikforskaren Nils Kirsten, som välkomnar regeringens översyn.
Var tredje elev slås ut i svensk skola
Behörighet I över 20 kommuner är det fler än hälften av eleverna som inte når gymnasieexamen på tre år. Det visar ny statistik från Skolverket som Sveriges Lärare bearbetat.
”Skolinspektionen vinklar sin rapport så att den slår mot lärare”
Debatt Skolinspektionens rapport om lärmiljöerna för elever med npf sovrar bland slutsatserna och skapar en för snäv lägesbild, skriver högstadieläraren Pontus Vesterberg.
Elever med npf möts ofta av okunskap och negativ attityd
Npf En ny rapport från Skolinspektionen visar på stora brister i lärmiljön och risk för stigmatisering för elever med neuropsykiatriska funktionshinder – men samtidigt visade en tredjedel av de granskade skolorna hög kvalitet.
Skolan ser ofta särskilt begåvade barn som problem
Särskilt stöd Särskild begåvning borde vara en tillgång – men skolpersonal och rektorer fokuserar snarare på svårigheter och problem, enligt en ny avhandling.
Debatt: ”Skolministern får mig att vilja reklamera min specialpedagog-utbildning”
Debatt Det som kan förbättra tryggheten och studieron i dagens skola är inte ordningsregler och straff utan kraftigt ökade resurser.
Tema Åtgärdsprogram: Skolor behöver stöd för att ge stöd
Särskilt stöd 65 000 elever har i dag åtgärdsprogram. Färre får det stöd de har laglig rätt till. Hur får skolor stöd när det inte fungerar? Och hur hamnade vi här?
Tema Åtgärdsprogram: Lärplattformar kräver läraransvar
Särskilt stöd Särskilt stöd tar tid och kraft som man hellre vill lägga på elevinsatser än på snåriga processkartor. Verksamhetsutvecklaren Monika Mattsson guidar mellan risker och möjligheter.