Krönika Höstterminen är på väg att sätta sig. Har du grundat väl med elevrelationerna?
LÄS MER Niclas Fohlin: ”Tack för allt, Anne-Marie Körling!”
Det är alltid en särskild känsla i luften när skolan drar i gång igen efter sommarlovet. Förväntan, nyfikenhet och nervositet inför vad den nya terminen ska föra med sig. För oss som arbetar som speciallärare och specialpedagoger innebär skolstarten en fantastisk möjlighet att lägga grunden för ett framgångsrikt läsår.
Under de första veckorna, innan den särskilda undervisningen hunnit sätta sig på allvar, har vi inom EHT en unik chans att verkligen lära känna våra elever på ett djupare plan. Det är ofta nu vi har chans att observera dem i deras naturliga miljöer – på rasterna och i klassrummen. Denna tid är ovärderlig och bör utnyttjas till fullo.
När jag investerar tid i elevgruppen och i klassrummen underlättar det kommunikationen med lärarna, ökar förtroendet för mig som speciallärare och gör det lättare att sätta in rätt stöd.
Ett tips så här under de första veckorna: lär känna eleverna. Gå ut i klassrummen och rör dig ute på skolrasten. Ta dig tid att prata med eleverna och var nyfiken på vilka de är och hur de fungerar. Ställ frågor om deras intressen, drömmar och funderingar inför det nya läsåret. Bjud på dig själv – varför inte följa med dem ut på rasten och lära ut en gårdslek du själv lekte som ung? Det kan vara ett roligt sätt att knyta an till eleverna och samtidigt ge dem något att samlas kring.
Se även till att lyssna på eleverna och vara uppmärksam på deras samtal sinsemellan. Det kan ge dig värdefulla insikter om vad som händer i deras värld, om deras tankar, farhågor och förhoppningar. Denna information kan vara guld värd när du senare ska utforma stödinsatser eller anpassa undervisningen. Du får även tid att se med egna ögon om vissa elever behöver socialt stöd, är isolerade i gruppen eller om det finns elever som saknar vänner. Det är lätt att glömma bort all fokus på kunskapskrav: skolan är en social arena där eleverna formar sin identitet. Många kommer i skolan att bygga vänskap som kan vara livet ut.
Glöm inte heller bort att besöka olika klassrum under dessa första veckor. Genom att vara närvarande i undervisningssituationer får du inte bara en bild av eleverna i en annan kontext, utan du bygger också värdefulla relationer med klass- och ämneslärarna. Erbjud ditt stöd där det behövs – ibland kan lite extra hjälp till en stressad lärare i början av terminen göra stor skillnad när det brinner till senare under terminen. Jag har märkt att när jag investerar tid i elevgruppen och i klassrummen underlättar det kommunikationen med lärarna, ökar förtroendet för mig som speciallärare och gör det lättare att sätta in rätt stöd.
För när terminen väl är i full gång och olika stödinsatser ska genomföras, blir det ofta mindre tid över för att bygga djupare relationer med hela elevgruppen och med lärarna. Därför är det så viktigt att vara på dessa första veckor. Av den anledningen skulle jag tycka att all personal inom EHT la de två första skolveckorna tillsammans med eleverna och med lärarna för att få en så bra start på terminen som möjligt.
Som speciallärare eller specialpedagog har du ofta en nyckelroll i skolan för att skapa en inkluderande och stödjande skolmiljö. En sådan miljö behöver vuxna som engagerar sig i eleverna och bygger goda relationer med dem. När vi visar omtanke, lyhördhet och en genuin vilja att förstå varje elev, visar vi både personal och elever att vi vill att de ska lyckas både akademiskt och socialt.
Till alla kollegor: lycka till med den nya terminen!
LÄS ÄVEN
Eva Augustsson: ”Till alla oss som inte räcker till”
”Höj nivån! Det är inte fel på barnen”
Att vara spec på Estniska skolan: ”Alla gör det där lilla extra”