Uteblivet särskilt stöd bakom sjunkande behörighet

Foto: Adobe Stock

En ny undersökning från Sveriges Lärare visar att uteblivet särskilt stöd är den största faktorn bakom att så många niondeklassare saknar behörighet till gymnasiet.

– Det är mycket allvarligt och nedslående att betygsresultaten i årskurs 9 försvagas och behörigheten till gymnasiet sjunker. Det beror bland annat på att elever som behöver särskilt stöd inte får det, säger Anna Olskog, förbundsordförande Sveriges Lärare i ett pressmeddelande.

Skolverkets nya statistik över slutbetyg i årskurs 9 visar alltså att andelen niondeklassare som är behöriga till gymnasieskolans nationella program minskar med 1,5 procentenheter.

En ny undersökning från Sveriges Lärare, “När kunskaperna brister. Lärare om varför elever inte lyckas i skolan” ger bakgrunden till utvecklingen:

  • Elever som behöver särskilt stöd inte får det. Närmare nio av tio (86%) menar att det har mycket eller ganska stor påverkan.
  • Särskilt stöd sätts in för sent. Åtta av tio (79%) säger att det har mycket eller ganska stor påverkan.

  • Lärare har brist på tid till för- och efterarbete av undervisningen. Sju av tio (69%) menar att det har mycket eller ganska stor påverkan.

  • Det är för stora elevgrupper. Två tredjedelar (67%) säger att det har mycket eller ganska stor påverkan.

– Vår undersökning visar att utslagningen startar tidigt, slår ojämnt och får stora konsekvenser. Vi lärare vet vilka elever som riskerar att drabbas och behöver stöd, men de ansvariga lyssnar inte på oss, säger Anna Olskog. Det är inte så ett kunskapssamhälle byggs.

– Det som krävs för att bryta utvecklingen är något vi har påpekat många gånger men som politiker och ansvariga inte vill lyssna på, säger Anna Olskog. Det är mer resurser, ökad likvärdighet och rätt förutsättningar för lärarna. Det skulle höja elevernas resultat.

Skolverkets statistik:
https://www.skolverket.se/skolutveckling/statistik [https://www.skolverket.se/skolutveckling/statistik

LÄS ÄVEN

Lär dig jobba med blyga barn

Nytt stödmaterial om tillgänglighet

Vad mer kan vi göra åt skolfrånvaron?