
Eleverna växer otroligt mycket under sina år på skolan, menar dansläraren Linda Nihlén. Foto: Annika Lind
Eleverna under genrepet till föreställningen Pippin som har premiär på Lunds stadsteater idag, tisdag 19 mars. Foto: Annika Lind
Musikal
Under tre veckor nu i mars är Lunds stadsteater bokad av stadens dans- och musikalgymnasium – det enda av sitt slag i landet.
– Det blir sex föreställningar av musikalen Pippin som lär dra fulla hus, berättar dansläraren Linda Nihlén.
Musikalen i årskurs tre är de 60 elevernas gymnasiearbete, hälften av eleverna går i dansklassen och den andra hälften i musikalklassen. Idag, tisdag, är det premiär (bilden ovan är från generalrepetitionen).
Linda Nihlén. Foto: Kajsa Ragnerstam
Vi fick tag i Linda Nihlén på telefon i slutet av förra veckan då de för första gången fått öva med den professionella sjumannaorkestern på plats i stadsteatern.
– Nu börjar vi tända eld på saker också!
Brinnande facklor, eldsolfjädrar och luftakrobatik kommer att bli en del av upplevelsen. Och mycket dans förstås.
– Eleverna har lagt ner ett enormt arbete med produktionen, från den allra första planeringen till slutmålet den här veckan.
Pippin är en Broadway-musikal från 1972 med en ung prins i huvudrollen, en karaktär som söker sin väg i livet.
Linda Nihlén beskriver hur eleverna som sökt sig till utbildningen också gör en livsresa under åren i Lund, många är från mindre orter, utspridda över landet.
– De flyttar hit som osäkra 16-åringar, överväldigade av att ha flyttat hemifrån. Och nu, tre år senare, står de på stadsteaterns scen i en fullängdsmusikal och bara strålar!
Eleverna växer otroligt mycket under sina år på skolan, menar dansläraren Linda Nihlén. Foto: Annika Lind
Lunds dans- och musikalgymnasium har inget eget internat, men hjälper till att hitta familjer där elever kan vara inneboende. Varje år har man fler sökande än som kommer in, men söktrycket har ännu inte helt återhämtat sig efter pandemin.
Skolan, som funnits sedan 2006, har ytterst få avhopp, eleverna som kommer in bär på ett stort driv.
– Men ett fåtal drabbas av för svår hemlängtan eller känner att utbildningen är alltför tuff för dem.
Det är fysiskt krävande att ha flera danslektioner per dag – när man därtill har ett krav på sig att klara alla teoretiska ämnen för att få ut sin gymnasieexamen.
– Teorilärarna jobbar ibland med projekt kopplade till dans och musikal. Och flera av lärarna har ett eget specialintresse för musik och teater, vår engelsklärare är till exempel utbildad dramapedagog.
Skolan har ett väl utbyggt elevhälsoteam, inte minst för att pressen kan bli hård på eleverna inför den stora slutproduktionen.
– Det är förstås känsligt med castingen, alla får inte de roller som de skulle vilja ha.
Ja, hur gör ni urvalet? Det bygger väl inte bara på deras konstnärliga talanger?
– Nej, det är mer komplicerat än så. Man ska förstås passa för rollen, men det ska också vara en utmaning som eleven klarar, som hen behöver. Sedan kan du aldrig få en bärande roll om du försummar övriga studier eller har hög frånvaro.
Häromveckan var det mellofinal med många dansare. Några av era gamla elever också?
– Jo, även i år. Och det finns knappast en större musikalproduktion i landet där inte åtminstone någon av våra gamla elever är med.
Skolan har gott anseende internationellt, det är vanligt att de mest motiverade eleverna går vidare till högskoleutbildningar inom dans och musikteater i andra länder.
Lorin Cetin under genrepet. Foto: Annika Lind
LÄS ÄVEN
De vägrar låta corona stoppa musikalen
Krönika Slöjdlärarens vittnesmål: ”Väldigt få saker blev som vi önskat”.
Idrott och hälsa ”Det krävs inte så mycket för att få eleverna att känna glädje.”
Musik ”Nu kan eleverna rabbla alla planeterna efter att de sjungit låten.”
Vi lärare debatt ”Vilket betyg som helst går att sätta på vilken elev som helst.”
Vi lärare debatt Idrottsforskaren: Varför kunde de inte enas om vilket ben de skulle stå på när de skrev betygskriterierna?
Vi lärare debatt ”Simtestet kan för många elever vara ett moment av ångest.”
Vi lärare debatt ”Lätt att göra fel när man inte får veta vad som är rätt.”
Krönika Slöjdlärarens lärdomar från terminen.
Vi lärare debatt Professorn om att de allra flesta forskare är idrottslärare i grunden.
Forskning Forskaren om resultatet: ”Förfärligt”.
Forskning Forskaren om hur ”anti-ansträngningskulturen” mattades av.
Forskning Forskaren: Skärmtiden har blivit ett ökat samhällsproblem.
Skolslöjdens dag Slöjdläraren: Manifestera den fantastiska möjligheten till skolslöjd som alla barn i Sverige får ta del av.
Kulturskolan Musikläraren: Lugnare stämning och elevinflytandet ökar.
Krönika ”En alltför abstrakt bild av slöjdämnet gör det svårt för eleverna att förstå vad de ska öva på.”
Vi lärare debatt ”Att berätta detta borde idag vara en av Sveriges Lärares viktigaste uppgifter.”
Lärarutbildning Slöjdläraren: ”Jag har haft mest nytta av de praktiska momenten.”
Forskning Forskaren: Skolverkets allmänna råd är rätt intetsägande.
Kulturskolan ”Lagreglering är vår viktigaste fråga.”
Kulturskolan ”Vi kan tydligt visa att bredden ökar.”
Forskning ”Skevt att elever inte ska få visa att de är duktiga i just idrottsämnet.”
Idrott och hälsa Idrottslärarens bästa tips.
Musik ”Får lok i klassen som är med och drar.”
Reportage Hemligheterna bakom framgångsrika satsningen i Växjö.
Krönika ”Jag är utbildad för att undervisa i slöjd, inte för att agera personlig assistent.”
Krönika ”Relationerna som idrottslärarna bygger med sina elever är ovärderliga.”
Läromedel ”Under sådana förhållanden är det extra viktigt att ha ett läromedel.”
Lektionstipset Bildlärarens uppgift förändrar elevernas syn på samhället.
Forskning Forskaren: Eleverna känner att de blir tagna på allvar.
Forskning Forskaren: En wow-upplevelse att se vad som hände när eleverna fick nya intryck.
Vi lärare debatt ”De förlorar den sociala träningen, konditionen och skärmarna vinner.”
Krönika Idrottsläraren: Ta bort formuleringen som skrevs in när digitaliseringshysteri rådde i Sverige.
Vi lärare debatt Uppmaningen efter flickornas betygsras i idrott och hälsa.
Betyg Idrottsläraren: ”Dessa telefoner är toxiska.”
Praktiska tips ”Tror att det skulle hjälpa många estetiskt inriktade elever som har svårt för matte.”
Krönika ”Denna dynamik ger alla elever en chans att delta och bidra.”
Vi lärare debatt ”Detta kan vara en hjälp att se på den här svåra balansen på ett annat sätt”
Undervisning Tre lärare i praktisk-estetiska ämnen svarar.
Reportage Slöjdläraren: Monotont arbete är grunden för mänsklig överlevnad.
Krönika Idrottsläraren: Är idrott och hälsa ett kunskaps- eller rörelseämne?
Lektionstipset Martin Laps om hur musiken lyfter med litteraturens hjälp.
Forskning Forskaren: Får läraren att se nya sidor av sina elever.
Krönika ”Hur kan jag hjälpa eleven att hushålla med sin energi?”
Krönika Redaktören tackar kulturskolan för en oförglömlig eftermiddag
Lärarlegitimation Bildläraren: Jag förstår verkligen de som ger upp.
Forskning Forskaren om hur man får eleverna att våga ge sig hän.
Krönika Slöjdläraren: Höger och vänster hand måste mötas för att lösa en uppgift.
Krönika Slöjdläraren vill backa bandet när det gäller skolans digitalisering.
Stoffträngseln Bildläraren: Vi drog en nitlott.
Digitala verktyg Slöjdläraren: Jag är övertygad om att det gynnar elevernas kreativitet och möjlighet till skapande.