![](/contentassets/9bb922b25df74bf7a6220836ae9067e1/2c4a0729.jpg?width=782&rmode=crop&rsampler=bicubic&compand=true)
Eleverna växer otroligt mycket under sina år på skolan, menar dansläraren Linda Nihlén. Foto: Annika Lind
Eleverna under genrepet till föreställningen Pippin som har premiär på Lunds stadsteater idag, tisdag 19 mars. Foto: Annika Lind
Musikal
Under tre veckor nu i mars är Lunds stadsteater bokad av stadens dans- och musikalgymnasium – det enda av sitt slag i landet.
– Det blir sex föreställningar av musikalen Pippin som lär dra fulla hus, berättar dansläraren Linda Nihlén.
Musikalen i årskurs tre är de 60 elevernas gymnasiearbete, hälften av eleverna går i dansklassen och den andra hälften i musikalklassen. Idag, tisdag, är det premiär (bilden ovan är från generalrepetitionen).
Linda Nihlén. Foto: Kajsa Ragnerstam
Vi fick tag i Linda Nihlén på telefon i slutet av förra veckan då de för första gången fått öva med den professionella sjumannaorkestern på plats i stadsteatern.
– Nu börjar vi tända eld på saker också!
Brinnande facklor, eldsolfjädrar och luftakrobatik kommer att bli en del av upplevelsen. Och mycket dans förstås.
– Eleverna har lagt ner ett enormt arbete med produktionen, från den allra första planeringen till slutmålet den här veckan.
Pippin är en Broadway-musikal från 1972 med en ung prins i huvudrollen, en karaktär som söker sin väg i livet.
Linda Nihlén beskriver hur eleverna som sökt sig till utbildningen också gör en livsresa under åren i Lund, många är från mindre orter, utspridda över landet.
– De flyttar hit som osäkra 16-åringar, överväldigade av att ha flyttat hemifrån. Och nu, tre år senare, står de på stadsteaterns scen i en fullängdsmusikal och bara strålar!
Eleverna växer otroligt mycket under sina år på skolan, menar dansläraren Linda Nihlén. Foto: Annika Lind
Lunds dans- och musikalgymnasium har inget eget internat, men hjälper till att hitta familjer där elever kan vara inneboende. Varje år har man fler sökande än som kommer in, men söktrycket har ännu inte helt återhämtat sig efter pandemin.
Skolan, som funnits sedan 2006, har ytterst få avhopp, eleverna som kommer in bär på ett stort driv.
– Men ett fåtal drabbas av för svår hemlängtan eller känner att utbildningen är alltför tuff för dem.
Det är fysiskt krävande att ha flera danslektioner per dag – när man därtill har ett krav på sig att klara alla teoretiska ämnen för att få ut sin gymnasieexamen.
– Teorilärarna jobbar ibland med projekt kopplade till dans och musikal. Och flera av lärarna har ett eget specialintresse för musik och teater, vår engelsklärare är till exempel utbildad dramapedagog.
Skolan har ett väl utbyggt elevhälsoteam, inte minst för att pressen kan bli hård på eleverna inför den stora slutproduktionen.
– Det är förstås känsligt med castingen, alla får inte de roller som de skulle vilja ha.
Ja, hur gör ni urvalet? Det bygger väl inte bara på deras konstnärliga talanger?
– Nej, det är mer komplicerat än så. Man ska förstås passa för rollen, men det ska också vara en utmaning som eleven klarar, som hen behöver. Sedan kan du aldrig få en bärande roll om du försummar övriga studier eller har hög frånvaro.
Häromveckan var det mellofinal med många dansare. Några av era gamla elever också?
– Jo, även i år. Och det finns knappast en större musikalproduktion i landet där inte åtminstone någon av våra gamla elever är med.
Skolan har gott anseende internationellt, det är vanligt att de mest motiverade eleverna går vidare till högskoleutbildningar inom dans och musikteater i andra länder.
Lorin Cetin under genrepet. Foto: Annika Lind
LÄS ÄVEN
De vägrar låta corona stoppa musikalen
Idrott och hälsa Forskaren: Formuleringar från den tiden återkommer än idag.
Panelen Tre praktisk-estetiska lärare svarar.
Krönika Slöjdläraren kräver tydligare kursplaner
Sen sist Skolministern: ”Fokus bör ligga på praktiska och hantverksmässiga färdigheter.”
Krönika ”Är det fel? Kanske. Men det är så vi människor fungerar.”
Reportage Idrottsläraren: Ett sätt att försöka ge våra elever ett rikt liv.
Praktiska tips Bildläraren: De blir mer engagerade.
Lektionstipset Hanna Lackmar om att arbeta i anpassad grundskola.
Uthållighetsraset Saxlarmet visade hur illa ställ det är.
Uthållighetsraset Så tränar hon sina elever på att inte ge upp.
Idrott och hälsa ”Sedan kan vi fortsätta längre ut i rymden nästa år!”
Vi lärare debatt Idrottsläraren: Katastrofalt dålig likvärdighet i ämnet.
Krönika ”Hinderbanan blir helt enkelt en metafor för livets gång.”
Vi lärare debatt Idrottsforskarna: Här är ansatsen vi tror är bättre än ett test av fysisk prestationsförmåga.
Kulturskolan Pianoläraren: En win-win.
Kulturskolan Ellen van Lokhorst: Misstron gentemot oss gör mig förbannad.
Vi lärare debatt Idrottsläraren: Vi kommer längre och längre ifrån själva kärnan i ämnet.
Anpassad grundskola Kulturskolläraren: Det är så roligt, så gör det bara!
Praktiska tips Här är de praktisk-estetiska lärarnas bästa knep.
Reportage Brassläraren om blåskrisen: ”Vill visa att de här instrumenten är fantastiska”.
Krönika Musikläraren: Om jag vill skapa nyfikna elever måste även jag vara det.
Forskning Här tvingade pandemin fram nya arbetssätt.
Forskning Forskaren om tre ideal som gör att utvecklingen går långsamt.
Lektionstipset Slöjdläraren om uppgiften som får kreativiteten att explodera
Forskning ”Vill smida medan järnet är varmt.”
Krönika Slöjdläraren om att äntligen få lov att prata om fakta igen.
Krönika Slöjdläraren: Jag hör inga resonemang alls kring fakta i de praktiska ämnena.
Musikal Dansläraren: Eleverna har lagt ner ett enormt arbete med produktionen.
Hållbarhet Slöjdlärarna: ”Eleverna tycker att det är väldigt roligt.”
Musik Musikläraren om Ludwig Göransson: Svårt att sticka ut i exceptionellt talangfull klass.
Krönika Musikläraren: Tack för din musik som både förtrollar, inspirerar och förenar oss.
Vi lärare debatt ”Helsingborg lyfts ofta fram som ett gott exempel, men jag har invändningar.”
Reportage Slöjdprofilen om unika satsningen: ”Brukar vara antingen eller”.
Panelen Här är uppgifterna i praktisk-estetiska ämnen elever tycker är svårast.
Krönika Slöjdläraren: Låt inte barnens händer förtvina och bli en ny slags blindtarm.
Krönika ”Jag åker INTE skridskor. ALDRIG!”
Undervisning ”Att ha någon att bolla med är fantastiskt.”
Krönika ”Är det något i vattnet som gör att svenska elever är särskilt bra på hkk?”
Lärarpriser ”Eleverna uppskattar att man bjuder på sig själv.”
Lektionstipset Bildläraren om uppgiften som får eleverna att tända på alla cylindrar.
Forskning Forskaren: En rik lärmiljö som skapar samspel med andra.
Nedskärningar ”Man känner sig lurad.”
Kulturskolan Sveriges Lärare: Vem ska då vilja arbeta i kulturskolan?
Idrott och hälsa Skolverket: Idrottande ungdomar är duktiga på planering.
Idrott och hälsa ”Jag möter också elever som helt enkelt inte vet hur man gör kullerbyttor.”
Vi lärare debatt Slöjdläraren: Vårt larm borde vara en tydlig signal för föräldrarna.
Distansundervisning Kulturskolläraren: Vilken utveckling de har haft!
Finmotorik ”Det är sorgligt, man blir beklämd.”
Jämställdhet ”Zlatans Volvo-reklam satte fart på inspirationen.”
Forskning Forskaren: De får stå tillbaka till följd av knappa resurser.