Musikalen som tar eleverna till högre höjder

Eleverna under genrepet till föreställningen Pippin som har premiär på Lunds stadsteater idag, tisdag 19 mars. Foto: Annika Lind

Under tre veckor nu i mars är Lunds stadsteater bokad av stadens dans- och musikalgymnasium – det enda av sitt slag i landet.
– Det blir sex föreställningar av musikalen Pippin som lär dra fulla hus, berättar dansläraren Linda Nihlén.

Musikalen i årskurs tre är de 60 elevernas gymnasiearbete, hälften av eleverna går i dansklassen och den andra hälften i musikalklassen. Idag, tisdag, är det premiär (bilden ovan är från generalrepetitionen).

Linda Nihlén. Foto: Kajsa Ragnerstam

Vi fick tag i Linda Nihlén på telefon i slutet av förra veckan då de för första gången fått öva med den professionella sjumannaorkestern på plats i stadsteatern.

– Nu börjar vi tända eld på saker också!

Brinnande facklor, eldsolfjädrar och luftakrobatik kommer att bli en del av upplevelsen. Och mycket dans förstås.

– Eleverna har lagt ner ett enormt arbete med produktionen, från den allra första planeringen till slutmålet den här veckan.

”Flyttar hit som osäkra 16-åringar”

Pippin är en Broadway-musikal från 1972 med en ung prins i huvudrollen, en karaktär som söker sin väg i livet.

Linda Nihlén beskriver hur eleverna som sökt sig till utbildningen också gör en livsresa under åren i Lund, många är från mindre orter, utspridda över landet.

– De flyttar hit som osäkra 16-åringar, överväldigade av att ha flyttat hemifrån. Och nu, tre år senare, står de på stadsteaterns scen i en fullängdsmusikal och bara strålar!

Eleverna växer otroligt mycket under sina år på skolan, menar dansläraren Linda Nihlén. Foto: Annika Lind

Lunds dans- och musikalgymnasium har inget eget internat, men hjälper till att hitta familjer där elever kan vara inneboende. Varje år har man fler sökande än som kommer in, men söktrycket har ännu inte helt återhämtat sig efter pandemin.

Skolan, som funnits sedan 2006, har ytterst få avhopp, eleverna som kommer in bär på ett stort driv.

– Men ett fåtal drabbas av för svår hemlängtan eller känner att utbildningen är alltför tuff för dem.

Det är fysiskt krävande att ha flera danslektioner per dag – när man därtill har ett krav på sig att klara alla teoretiska ämnen för att få ut sin gymnasieexamen. 

– Teorilärarna jobbar ibland med projekt kopplade till dans och musikal. Och flera av lärarna har ett eget specialintresse för musik och teater, vår engelsklärare är till exempel utbildad dramapedagog.

Utbildningen har gott anseende

Skolan har ett väl utbyggt elevhälsoteam, inte minst för att pressen kan bli hård på eleverna inför den stora slutproduktionen.

– Det är förstås känsligt med castingen, alla får inte de roller som de skulle vilja ha.

Ja, hur gör ni urvalet? Det bygger väl inte bara på deras konstnärliga talanger?

– Nej, det är mer komplicerat än så. Man ska förstås passa för rollen, men det ska också vara en utmaning som eleven klarar, som hen behöver. Sedan kan du aldrig få en bärande roll om du försummar övriga studier eller har hög frånvaro.

Häromveckan var det mellofinal med många dansare. Några av era gamla elever också?

– Jo, även i år. Och det finns knappast en större musikalproduktion i landet där inte åtminstone någon av våra gamla elever är med.

Skolan har gott anseende internationellt, det är vanligt att de mest motiverade eleverna går vidare till högskoleutbildningar inom dans och musikteater i andra länder.

Lorin Cetin under genrepet. Foto: Annika Lind

LÄS ÄVEN

De vägrar låta corona stoppa musikalen

Gamla musikläraren stolt över hyllade världsstjärnan

DiMaria: Tack för allt Riedel, nu är det vårt ärofyllda uppdrag att fortsätta förtrolla barnen med din musik

Tvålärarskap lyfter musikundervisningen