De vägrar låta corona stoppa musikalen

Mega Musik gymnasieskolas treor i Helsingborg hade i veckan en annorlunda premiär för sin slutmusikal. Foto: Jesper Klemedsson
Den här artikeln publicerades ursprungligen på en tidigare version av Ämnesläraren | Lärare i praktisk-estetiska ämnen

Coronapandemin tvingade eleverna att repetera slutmusikalen på videolänk – utspridda i sina hem. Men trots alla utmaningar har föreställningen nu en annorlunda premiär.

Musikklassen hade gjort sina förberedelser. Under höstterminen lästes teoretiska ämnen in så att hela våren skulle kunna ägnas åt slutmusikalen Hotel Kalifornia.

Musikläraren Sara Olrog. Foto: Jesper Klemedsson

Men för årets treor på gymnasieskolan Mega Musik i Helsingborg har ingenting blivit som det var tänkt. Just som repetitionerna kommit igång ordentligt rullade coronapandemin in och den 17 mars proklamerade regeringen att alla gymnasieelever skulle studera hemma. För musikeleverna på Mega Musik var det ett dråpslag. Allt tillintetgjordes; repetitionerna, framförandet av den egenskrivna musikalen, ja hela avslutningen på gymnasietiden.

– De var jätteledsna, grät och ville inte gå hem, alla var så inställda på att göra detta tillsammans. Efter allt kämpande med det teoretiska var det också som att hela moroten drogs undan, säger musikläraren Sara Olrog.

Teoretisk undervisning via nätet är en utmaning. Att dansa, spela teater och musicera över videolänk är nästintill omöjligt. Men det är precis vad eleverna gjort under våren.

Vissa saker blev bättre

Så när regeringens beslut kom att låta gymnasieelever slutföra vissa moment på plats i skolan var det halmstrået som Mega Musik behövde. I nära samråd med skolans rektor kom lärargruppen fram till en lösning. Dels att ställa in den publika föreställningen och i stället filma musikalen och lägga ut den på nätet. Och dels att repetitionerna skulle genomföras uppdelade i segment, med mycket eget ansvar. Resultatet blev att eleverna till stora delar övat ensamma i hemmen, och ibland i mindre grupper. Men trots det har en del saker faktiskt blivit bättre än vanligt.

– Som när man ska spela jättearg eller väldigt ledsen. Sådant kan vara jobbigt att öva på inför klassen. Nu har eleverna fått testa hemma och spela in sig själva. Då kan de själva bestämma när de är nöjda och skicka in den videon. Det är en redovisningsform som jag tror kommer användas även i framtiden, säger Sara Olrog.

Hon fick även coronareglera manuset. Bland annat har dansarna tvingats hålla längre avstånd och bandmedlemmarna sitta längre ifrån varandra.

"Verkligen guldlärare"

Men trots att våren varit fylld av besvikelser har eleverna fått syn på lite andra saker än vad de vanligtvis får under ett sådant här arbete.

 Vi har insett hur tacksamma vi ska vara över allt extra lärarna har gjort för att detta ska fungera. De är verkligen guldlärare, och det säger jag inte ens för att fjäska, säger Jack Nordström och skrattar.

Det stora arbetet med att repetera, filma och klippa ihop musikalen blev klart i veckan. Nu har läraren Sara Olrog bara en förhoppning kvar. 

– Att kunna ordna en visning där klassen får se inspelningen tillsammans med lärarna, så att de får höra en applåd eller ett spontant skratt. Då får de i alla fall några mänskliga reaktioner. Det är trots allt viktigt.

Här nedan kan ni se musikalen i två olika versioner, då klassen delats in i två ensembler.