
Rasmus går på Dackeskolan i Mjölby. Med musiken blir alla saker eleverna gör mer levande, tycker läraren Maria Dahl.
Den anpassade grundskolan Egebyskolan och gymnasiet Dackeskolan i Mjölby rockar loss med Östgötamusikens orkester Brasskvintetten.
Anpassad grundskola
Eleverna var involverade i alla steg i det lyckade samarbetet mellan Östgötamusikens brasskvintett och två anpassade skolor i Mjölby.
– Det här har varit så roligt, gör det bara!, säger kulturskolläraren Mia Dahl till lärare på andra skolor i landet.
”Vad vore livet utan dig, vad vore livet utan mig. Iiiiingeting, iiiiingeting!”
Så lät det när anpassad grundskola och gymnasium, tillsammans med Östgöta
Brasskvintett på Östgötamusiken avslutade musikalen ”Musikraketen”. Och de 33 eleverna på scenen mötts av stora applåder och jubel.
Det här musikalprojektet började med att Micke Mittvång, trumpetare i Östgötamusiken, kontaktade Mia Dahl som jobbar på Kulturskolan i Mjölby.
Rasmus går på Dackeskolan i Mjölby. Med musiken blir alla saker eleverna gör mer levande, tycker läraren Maria Dahl.
Han ville dra igång ett samarbete med den anpassade grundskolan Egebyskolan och gymnasiet Dackeskolan. Och Mia Dahl svarade givetvis ja.
– Jag och de andra lärarna skrev manuset själva tillsammans med några av eleverna och sedan valde Östgötamusiken ut några låtar som passade både orkestern Brasskvintetten och eleverna.
All musik var livemusik, med instrument som trumpet, trombon, valthorn och tuba som ackompanjemang, berättar trumpetaren Micke Mittvång.
– Vi på Östgötamusiken är mycket ute och spelar på skolor och det betyder väldigt mycket för oss och för de elever vi träffar, säger han och tillägger att eleverna alltid får se och lyssna på instrumenten när de träffar musikerna under repetitionerna.
– Då känner man musiken i hela kroppen på ett helt annat sätt när det är live.
Det här har varit en stor upplevelse för eleverna.
Mia Dahl fortsätter:
– Vi har ”övat, övat och övat” hela våren så att alla eleverna kan känna sig trygga på scenen. Det är inte bara uppspelet och slutresultatet som är det viktiga, det är även hela vägen fram till premiären.
Arbetsprocessen har varit ämnesövergripande. Eleverna fick själva göra vissa kostymer och rekvisita på sin estetiska verksamhet. Alla har kämpat för att komma i mål, konstaterar Mia Dahl och hyllar lärarna och assistenterna för deras fantastiska arbete.
– Det hade inte gått utan dem. De har arbetat med stor glädje och inlevelse hela vägen. Hatten av för dem, säger hon och nämner bland annat på Bonnie Eckestam Axén, lärare på Egebyskolan och Sara Hyllerud-Lidbrandt, lärare på Dackeskolan.
Alla lärare har kämpat hårt för att genomföra det här projektet, med glädje.
Mia Dahl ser musiken som ett pedagogiskt verktyg. Med musiken blir alla saker eleverna gör mer levande, kunskaperna fastnar på ett helt annat sätt och blir något man får med sig hela livet, anser hon.
– Har man inte talet så har man kanske andra krafter som man kan visa, exempelvis. Syftet är att alla ska få synas och höras på sitt sätt. Jag vill uppmuntra alla lärare i skolan att genomföra sådana här projekt, stora som små. Det är så roligt, så gör det bara!
– Östgötamusiken har i uppdrag att arbeta med skola, bland mycket annat.
– Lärare och elever övar inledningsvis på egen hand med hjälp av inspelade låtar och manus.
– Strukturen och upplägget är ofta densamma: Planeringsmöte, introduktion, repetition, genrep och föreställning. Men det går också att lägga upp det förberedelserna på andra sätt, i samråd med Östgötamusiken.
– Den här typen av verksamhet finns på flera platser i landet.
LÄS ÄVEN
Så vill han blåsa nytt liv i orkestrarna
Musikalen som tar eleverna till högre höjder
Gamla musikläraren stolt över hyllade världsstjärnan
Debatt: 10 anledningar att inte tillämpa semestertjänst i kulturskola
Musik ”Nu kan eleverna rabbla alla planeterna efter att de sjungit låten.”
Vi lärare debatt ”Vilket betyg som helst går att sätta på vilken elev som helst.”
Vi lärare debatt Idrottsforskaren: Varför kunde de inte enas om vilket ben de skulle stå på när de skrev betygskriterierna?
Vi lärare debatt ”Simtestet kan för många elever vara ett moment av ångest.”
Vi lärare debatt ”Lätt att göra fel när man inte får veta vad som är rätt.”
Krönika Slöjdlärarens lärdomar från terminen.
Vi lärare debatt Professorn om att de allra flesta forskare är idrottslärare i grunden.
Forskning Forskaren om resultatet: ”Förfärligt”.
Forskning Forskaren om hur ”anti-ansträngningskulturen” mattades av.
Forskning Forskaren: Skärmtiden har blivit ett ökat samhällsproblem.
Skolslöjdens dag Slöjdläraren: Manifestera den fantastiska möjligheten till skolslöjd som alla barn i Sverige får ta del av.
Kulturskolan Musikläraren: Lugnare stämning och elevinflytandet ökar.
Krönika ”En alltför abstrakt bild av slöjdämnet gör det svårt för eleverna att förstå vad de ska öva på.”
Vi lärare debatt ”Att berätta detta borde idag vara en av Sveriges Lärares viktigaste uppgifter.”
Lärarutbildning Slöjdläraren: ”Jag har haft mest nytta av de praktiska momenten.”
Forskning Forskaren: Skolverkets allmänna råd är rätt intetsägande.
Kulturskolan ”Lagreglering är vår viktigaste fråga.”
Kulturskolan ”Vi kan tydligt visa att bredden ökar.”
Forskning ”Skevt att elever inte ska få visa att de är duktiga i just idrottsämnet.”
Idrott och hälsa Idrottslärarens bästa tips.
Musik ”Får lok i klassen som är med och drar.”
Reportage Hemligheterna bakom framgångsrika satsningen i Växjö.
Krönika ”Jag är utbildad för att undervisa i slöjd, inte för att agera personlig assistent.”
Krönika ”Relationerna som idrottslärarna bygger med sina elever är ovärderliga.”
Läromedel ”Under sådana förhållanden är det extra viktigt att ha ett läromedel.”
Lektionstipset Bildlärarens uppgift förändrar elevernas syn på samhället.
Forskning Forskaren: Eleverna känner att de blir tagna på allvar.
Forskning Forskaren: En wow-upplevelse att se vad som hände när eleverna fick nya intryck.
Vi lärare debatt ”De förlorar den sociala träningen, konditionen och skärmarna vinner.”
Krönika Idrottsläraren: Ta bort formuleringen som skrevs in när digitaliseringshysteri rådde i Sverige.
Vi lärare debatt Uppmaningen efter flickornas betygsras i idrott och hälsa.
Betyg Idrottsläraren: ”Dessa telefoner är toxiska.”
Praktiska tips ”Tror att det skulle hjälpa många estetiskt inriktade elever som har svårt för matte.”
Krönika ”Denna dynamik ger alla elever en chans att delta och bidra.”
Vi lärare debatt ”Detta kan vara en hjälp att se på den här svåra balansen på ett annat sätt”
Undervisning Tre lärare i praktisk-estetiska ämnen svarar.
Reportage Slöjdläraren: Monotont arbete är grunden för mänsklig överlevnad.
Krönika Idrottsläraren: Är idrott och hälsa ett kunskaps- eller rörelseämne?
Lektionstipset Martin Laps om hur musiken lyfter med litteraturens hjälp.
Forskning Forskaren: Får läraren att se nya sidor av sina elever.
Krönika ”Hur kan jag hjälpa eleven att hushålla med sin energi?”
Krönika Redaktören tackar kulturskolan för en oförglömlig eftermiddag
Lärarlegitimation Bildläraren: Jag förstår verkligen de som ger upp.
Forskning Forskaren om hur man får eleverna att våga ge sig hän.
Krönika Slöjdläraren: Höger och vänster hand måste mötas för att lösa en uppgift.
Krönika Slöjdläraren vill backa bandet när det gäller skolans digitalisering.
Stoffträngseln Bildläraren: Vi drog en nitlott.
Digitala verktyg Slöjdläraren: Jag är övertygad om att det gynnar elevernas kreativitet och möjlighet till skapande.
Forskning Forskaren: Svårt för dagens idrottslärare att hitta en balans.
Simundervisning Ny studie visar hur ohållbar situationen är: ”Genuint orättvist”.