![](/contentassets/b00b2e093ebe4a00bd3a78523bc37b7c/ulrikavass.jpg?width=782&rmode=crop&rsampler=bicubic&compand=true)
Innan det är dags att kalkera har Ulrika Vass och hennes elever diskuterat hur kraftfulla varumärken kan vara och hur de kan påverka oss människor. På bilden hjälper Ulrika Vass eleven Benjamin. Foto: Fredrik Karlsson
Ulrika Vass är bild-, slöjd- och SO-lärare på Hammarlundens skola, årskurs 7–9, i Hammarö kommun utanför Karlstad. Här med en parafras på Gekås Ullareds logotyp. Foto: Fredrik Karlsson
Lektionstipset Ibland måste man ”lura” sina elever till kunskap, menar bild- och slöjdläraren Ulrika Vass. Ett sätt att göra det på är att låta eleverna förvandla sina namn till kända logotyper. Uppgiften är extra tacksam eftersom den är både konkret och ger snabbt resultat.
Uthållighet, noggrannhet och finmotorik är tyvärr egenskaper som blir allt sämre hos eleverna för varje år som går. Det menar bild- och slöjdläraren Ulrika Vass som arbetar på Hammarlundens skola i Hammarö kommun utanför Karlstad. Hon slås dagligen av vilken stark dragningskraft och påverkan mobiltelefonerna har på eleverna. Ibland måste praktiska moment bara nötas och nötas. Men det finns förstås även kortare uppgifter som kan bidra med kunskap – utan att eleverna ens märker det. Ett exempel är Ulrika Vass arbete med logotyper.
– Eleverna brukar gå in i den här uppgiften med hull och hår. Vi inleder med att prata om vad en logotyp är, dess syfte, slagkraftighet och hur vi ofta känner igen dem utan att ens se texten. Sedan ska eleverna omforma en känd logotyp, fast med sina egna namn, säger Ulrika Vass och förklarar att det här är ett av många sätt att arbeta med symboler och bildanalys i årskurs sex.
När samtliga elever har valt sin logotyp är de på det klara med att det som bedöms är noggrannhet och förmågan att få fram rätt färger, typsnitt och form.
Ulrika Vass har arbetat som lärare i 27 år och tycker att det blir allt svårare att få elever att använda sin fantasi, men i just den här uppgiften ligger inte fokus på det. Eleverna kommer snabbt igång och får börja med att kalkera av originallogotypen mot ett fönster eller ljusbord.
– I och med att de får kalkera så ser det ju jätteproffsigt ut. Dessutom blir det snabbt resultat, och då blir de nöjda. Quickfix är tyvärr det som är grejen i dag. Samtidigt har jag liksom lurat dem till att vara noggranna, att blanda rätt färgnyanser, använda rätt typsnitt och att vara lite kreativa när de skapar sina bokstäver, säger hon.
Innan det är dags att kalkera har Ulrika Vass och hennes elever diskuterat hur kraftfulla varumärken kan vara och hur de kan påverka oss människor. På bilden hjälper Ulrika Vass eleven Benjamin. Foto: Fredrik Karlsson
För Ulrika Vass del är relationsskapande bland det viktigaste i läraryrket. Hon har 330 elever och vet vad alla heter och i de flesta fall även vad de ägnar sig åt på fritiden.
– Jag är ett socialt monster. Det är min superkraft som lärare. Och så är jag nog lite nördig också, säger hon och fortsätter:
– I slöjden har vi veckans ord. Exempelvis ”säkerhetsnål”. Då visar jag en lite nördig film om hur man tillverkar säkerhetsnålar. Och det gillar eleverna.
Namn: Ulrika Vass.
Ålder: 58 år.
Bor: Värmskog, Värmland.
Arbetar: Bild-, slöjd- och SO-lärare på Hammarlundens skola, årskurs 7–9, i Hammarö kommun utanför Karlstad.
Fritiden: Har en egen häst (rider dressyr).
Därför blev jag lärare: ”Jag arbetade på restaurang för många år sedan. Då nämnde en kollega till mig att jag borde bli lärare, och det fastnade i mig.”
Ulrika Vass tycker att det är viktigt att eleverna lär sig att använda rätt ord.
– Det är inte okej att bara säga ”och sedan tog jag en grejemoj och gjorde så här”. Eleverna ska kunna säga att de tvärnålade med knappnålar när de sydde en fåll. Det ger tyngd åt det man gör. Att använda rätt ord ger power.
1. Visa några kända logotyper och diskutera deras syfte och påverkanskraft.
2. Tala om typsnitt och vilka tänkbara anledningar som finns till att man väljer olika typsnitt i olika sammanhang.
3. När eleverna har valt ut en logotyp får de skissa och fundera över hur deras eget namn ska skrivas i logotypen.
4. Logotyperna skrivs ut i stort format för att de ska gå att kalkera mot ett fönster eller ljusbord.
5. Färgläggning utförs med hjälp av vattenfärg, allt för att eleverna ska lära sig att blanda färger, använda rätt penslar och måla med jämna lager.
Källa: Läs mer på Lektionsbanken där Ulrika Vass hittade uppgiften.
LÄS ÄVEN
Bildläraren om hur slumpen lyfter eleverna
Experter ska vässa lärare i bildanalys
Så lyfter elever i bild med genomtänkt återkoppling
Bildläraren: Bättre arbetsvillkor i gruvan än i många klassrum
Bildlärarens gamla målningar visar att mycket är sig likt i skolans värld
Idrott och hälsa Forskaren: Formuleringar från den tiden återkommer än idag.
Panelen Tre praktisk-estetiska lärare svarar.
Krönika Slöjdläraren kräver tydligare kursplaner
Sen sist Skolministern: ”Fokus bör ligga på praktiska och hantverksmässiga färdigheter.”
Krönika ”Är det fel? Kanske. Men det är så vi människor fungerar.”
Reportage Idrottsläraren: Ett sätt att försöka ge våra elever ett rikt liv.
Praktiska tips Bildläraren: De blir mer engagerade.
Lektionstipset Hanna Lackmar om att arbeta i anpassad grundskola.
Uthållighetsraset Saxlarmet visade hur illa ställ det är.
Uthållighetsraset Så tränar hon sina elever på att inte ge upp.
Idrott och hälsa ”Sedan kan vi fortsätta längre ut i rymden nästa år!”
Vi lärare debatt Idrottsläraren: Katastrofalt dålig likvärdighet i ämnet.
Krönika ”Hinderbanan blir helt enkelt en metafor för livets gång.”
Vi lärare debatt Idrottsforskarna: Här är ansatsen vi tror är bättre än ett test av fysisk prestationsförmåga.
Kulturskolan Pianoläraren: En win-win.
Kulturskolan Ellen van Lokhorst: Misstron gentemot oss gör mig förbannad.
Vi lärare debatt Idrottsläraren: Vi kommer längre och längre ifrån själva kärnan i ämnet.
Anpassad grundskola Kulturskolläraren: Det är så roligt, så gör det bara!
Praktiska tips Här är de praktisk-estetiska lärarnas bästa knep.
Reportage Brassläraren om blåskrisen: ”Vill visa att de här instrumenten är fantastiska”.
Krönika Musikläraren: Om jag vill skapa nyfikna elever måste även jag vara det.
Forskning Här tvingade pandemin fram nya arbetssätt.
Forskning Forskaren om tre ideal som gör att utvecklingen går långsamt.
Lektionstipset Slöjdläraren om uppgiften som får kreativiteten att explodera
Forskning ”Vill smida medan järnet är varmt.”
Krönika Slöjdläraren om att äntligen få lov att prata om fakta igen.
Krönika Slöjdläraren: Jag hör inga resonemang alls kring fakta i de praktiska ämnena.
Musikal Dansläraren: Eleverna har lagt ner ett enormt arbete med produktionen.
Hållbarhet Slöjdlärarna: ”Eleverna tycker att det är väldigt roligt.”
Musik Musikläraren om Ludwig Göransson: Svårt att sticka ut i exceptionellt talangfull klass.
Krönika Musikläraren: Tack för din musik som både förtrollar, inspirerar och förenar oss.
Vi lärare debatt ”Helsingborg lyfts ofta fram som ett gott exempel, men jag har invändningar.”
Reportage Slöjdprofilen om unika satsningen: ”Brukar vara antingen eller”.
Panelen Här är uppgifterna i praktisk-estetiska ämnen elever tycker är svårast.
Krönika Slöjdläraren: Låt inte barnens händer förtvina och bli en ny slags blindtarm.
Krönika ”Jag åker INTE skridskor. ALDRIG!”
Undervisning ”Att ha någon att bolla med är fantastiskt.”
Krönika ”Är det något i vattnet som gör att svenska elever är särskilt bra på hkk?”
Lärarpriser ”Eleverna uppskattar att man bjuder på sig själv.”
Lektionstipset Bildläraren om uppgiften som får eleverna att tända på alla cylindrar.
Forskning Forskaren: En rik lärmiljö som skapar samspel med andra.
Nedskärningar ”Man känner sig lurad.”
Kulturskolan Sveriges Lärare: Vem ska då vilja arbeta i kulturskolan?
Idrott och hälsa Skolverket: Idrottande ungdomar är duktiga på planering.
Idrott och hälsa ”Jag möter också elever som helt enkelt inte vet hur man gör kullerbyttor.”
Vi lärare debatt Slöjdläraren: Vårt larm borde vara en tydlig signal för föräldrarna.
Distansundervisning Kulturskolläraren: Vilken utveckling de har haft!
Finmotorik ”Det är sorgligt, man blir beklämd.”
Jämställdhet ”Zlatans Volvo-reklam satte fart på inspirationen.”
Forskning Forskaren: De får stå tillbaka till följd av knappa resurser.