![](/contentassets/998fa6ae46874e52835f61da35159aee/20220206_140950.jpg?width=782&rmode=crop&rsampler=bicubic&compand=true)
Snaaaaart sommarlov men innan vi kommer dit!!
”Jag i 30-årsåldern, då jag arbetade som bildlärare på en grundskola”, skriver den numera pensionerade bildläraren Louise Lindehoff.
Vi lärare debatt Man blir svettig bara man tänker på allt som ska stämma, det gäller att inte bli stressad. Men forskning på stress har visat att lärare är bland de mest stresståliga – känns betryggande att veta, skriver den pensionerade bildläraren Louise Lindehoff.
Det började med att jag gjorde lite humoristiska tavlor av olika företeelser i skolan under senare delen av 1980-talet, tavlor som vi hängde i vårt arbetslagsrum, det var bilder av lärarnas vardag.
En del fenomen är desamma än idag, men en del ser ju helt annorlunda ut.
Före sommarlovet var det ett sjå att hinna med. Man blir svettig bara man tänker på allt som ska stämma, det gäller att inte bli stressad. Men forskning på stress har visat att lärare är bland de mest stresståliga – känns betryggande att veta.
Snaaaaart sommarlov men innan vi kommer dit!!
Sätta betyg var analogt, man satt alltså med en papperskatalog och skrev in betygen för hand. Expeditionspersonalen var ledig för att kunna sitta i lugn och ro hemma för att skriva in betygen rätt så att betygen kunde signeras.
Samvetsfråga?
Planeringen havererade alltid i slutet av terminen. Det slog aldrig fel! Likaså slog det aldrig fel att det alltid kom någon elev sista dagen av terminen och undrade vad de skulle göra för att bli godkända.
Plötsligt var det massor av andra aktiviteter och utflykter, studiebesök och så vidare som var ett måste, massor av lektioner gick bort, och plötsligt skulle man sätta betyg. Att sätta betyg är delvis en samvetsfråga, och slutmålet, sedan är det lugnt. Men innan man kommer dit ska alla uppgifter ha gåtts igenom. Alla ska ha fått samma chans att redovisa klara uppgifter. För att det ska bli så bra som möjligt gör man sitt yttersta för eleverna så att de ska ha allt material som de behöver, ibland låna hem eller arbeta på håltimmar. Som lärare ställer man upp på lediga stunder. Ibland ska plats och material skaffas fast man har en lektion med andra samtidigt.
Örnkoll?
Att kopiera tycks alltid ske i sista minut och kopiatorn bryter alltid ihop när man som bäst behöver den.
Hur många gånger har man inte med livet som insats med fingrarna inne i kopiatorn rullat valsar, petat ut papper som fastnat, fyllt på papper? Hittat kvarglömda original, och högar av kopior osv, osv.
Kö vid kopiatorn.
Louise Lindehoff, legitimerad Bild/medialärare
Ps. Jag har både skrivit texten och målat bilderna. De hängde på en grundskola i Helsingborg, cirka 30X40 cm stora. Några av bilderna fick kollegor, de andra bilderna står inramade på vinden.
LÄS ÄVEN
Bildlärare poddar om selfies och fejkade bilder
Bildlärarnas ilska ledde till en helt ny förening
Bildläraren Paula har 518 elever: ”Jag kan inte ens namnen på alla”
Idrott och hälsa Forskaren: Formuleringar från den tiden återkommer än idag.
Panelen Tre praktisk-estetiska lärare svarar.
Krönika Slöjdläraren kräver tydligare kursplaner
Sen sist Skolministern: ”Fokus bör ligga på praktiska och hantverksmässiga färdigheter.”
Krönika ”Är det fel? Kanske. Men det är så vi människor fungerar.”
Reportage Idrottsläraren: Ett sätt att försöka ge våra elever ett rikt liv.
Praktiska tips Bildläraren: De blir mer engagerade.
Lektionstipset Hanna Lackmar om att arbeta i anpassad grundskola.
Uthållighetsraset Saxlarmet visade hur illa ställ det är.
Uthållighetsraset Så tränar hon sina elever på att inte ge upp.
Idrott och hälsa ”Sedan kan vi fortsätta längre ut i rymden nästa år!”
Vi lärare debatt Idrottsläraren: Katastrofalt dålig likvärdighet i ämnet.
Krönika ”Hinderbanan blir helt enkelt en metafor för livets gång.”
Vi lärare debatt Idrottsforskarna: Här är ansatsen vi tror är bättre än ett test av fysisk prestationsförmåga.
Kulturskolan Pianoläraren: En win-win.
Kulturskolan Ellen van Lokhorst: Misstron gentemot oss gör mig förbannad.
Vi lärare debatt Idrottsläraren: Vi kommer längre och längre ifrån själva kärnan i ämnet.
Anpassad grundskola Kulturskolläraren: Det är så roligt, så gör det bara!
Praktiska tips Här är de praktisk-estetiska lärarnas bästa knep.
Reportage Brassläraren om blåskrisen: ”Vill visa att de här instrumenten är fantastiska”.
Krönika Musikläraren: Om jag vill skapa nyfikna elever måste även jag vara det.
Forskning Här tvingade pandemin fram nya arbetssätt.
Forskning Forskaren om tre ideal som gör att utvecklingen går långsamt.
Lektionstipset Slöjdläraren om uppgiften som får kreativiteten att explodera
Forskning ”Vill smida medan järnet är varmt.”
Krönika Slöjdläraren om att äntligen få lov att prata om fakta igen.
Krönika Slöjdläraren: Jag hör inga resonemang alls kring fakta i de praktiska ämnena.
Musikal Dansläraren: Eleverna har lagt ner ett enormt arbete med produktionen.
Hållbarhet Slöjdlärarna: ”Eleverna tycker att det är väldigt roligt.”
Musik Musikläraren om Ludwig Göransson: Svårt att sticka ut i exceptionellt talangfull klass.
Krönika Musikläraren: Tack för din musik som både förtrollar, inspirerar och förenar oss.
Vi lärare debatt ”Helsingborg lyfts ofta fram som ett gott exempel, men jag har invändningar.”
Reportage Slöjdprofilen om unika satsningen: ”Brukar vara antingen eller”.
Panelen Här är uppgifterna i praktisk-estetiska ämnen elever tycker är svårast.
Krönika Slöjdläraren: Låt inte barnens händer förtvina och bli en ny slags blindtarm.
Krönika ”Jag åker INTE skridskor. ALDRIG!”
Undervisning ”Att ha någon att bolla med är fantastiskt.”
Krönika ”Är det något i vattnet som gör att svenska elever är särskilt bra på hkk?”
Lärarpriser ”Eleverna uppskattar att man bjuder på sig själv.”
Lektionstipset Bildläraren om uppgiften som får eleverna att tända på alla cylindrar.
Forskning Forskaren: En rik lärmiljö som skapar samspel med andra.
Nedskärningar ”Man känner sig lurad.”
Kulturskolan Sveriges Lärare: Vem ska då vilja arbeta i kulturskolan?
Idrott och hälsa Skolverket: Idrottande ungdomar är duktiga på planering.
Idrott och hälsa ”Jag möter också elever som helt enkelt inte vet hur man gör kullerbyttor.”
Vi lärare debatt Slöjdläraren: Vårt larm borde vara en tydlig signal för föräldrarna.
Distansundervisning Kulturskolläraren: Vilken utveckling de har haft!
Finmotorik ”Det är sorgligt, man blir beklämd.”
Jämställdhet ”Zlatans Volvo-reklam satte fart på inspirationen.”
Forskning Forskaren: De får stå tillbaka till följd av knappa resurser.