Bildläraren Paula har 518 elever: ”Jag kan inte ens namnen på alla”

Paula Nilsson är en av Mälarhöjdens skolas två bildlärare. Foto: Oskar Omne
Den här artikeln publicerades ursprungligen på en tidigare version av Ämnesläraren | Lärare i praktisk-estetiska ämnen

Paula Nilsson är bildlärare på Mälarhöjdens skola i Stock­holm med 1 233 elever. Hon undervisar 518 av dem.
– Det skapar en enorm stress. Jag kan inte ens namnen på alla barnen, det kunde jag förut, säger hon.

Paula Nilsson har jobbat på Mälarhöjdens skola, Sveriges fjärde största grundskola, i 25 år och den har alltid varit stor. Skillnaden mot tidigare är att hon i dag har 20 klasser i årskurs 4–9 mot cirka 15 när hon började. Förut fanns också elevens val och ”extra bild” som gav henne mer tid med eleverna.

– Därtill har lektionerna blivit kortare och klasserna större vilket har gett mig fler elever varje vecka. Förut fanns tre heltidstjänster för bildlärare, i dag finns knappt två.

Går det att göra ett bra jobb med 518 elever?

– Nej, faktiskt inte, det är väldigt frustrerande att inte ha tid att se och hjälpa alla elever. Jag jobbar som vid ett stort löpande band.

Hur känns det att inte kunna namnen på alla?

– Jättepinsamt. Tur att det finns en skolkatalog med bilder.

Hon berättar att klasserna har blivit stökigare, att fler elever har ­diagnoser och att dessa elever behöver hjälp att komma i gång.

– Man tänker, shit, vad heter flickan där i hörnet, hon som aldrig säger något?

Korta lektioner

Paula Nilsson är också kritisk till att lektionerna blivit kortare.

– Med 50 minuter för en femteklass hinner vi knappt komma i gång innan vi måste börja städa.

Är det ens möjligt att bygga relationer med alla elever?

– Jag försöker, men nej, det går inte alltid. Och då blir jag både ­ledsen och stressad samtidigt.

Skulle du säga att man kan sätta rättssäkra betyg på så många elever?

– Det känns skakigt, men det måste gå. Jag hinner inte gå in i alla elevers arbetsprocesser, men jag har ett bra bildminne. När jag ser deras verk så minns jag processen, vet hur självgående de var, hur mycket hjälp de behövde.

Har du tagit upp din arbetssituation med skolledningen?

– Ja, min kollega och jag har gjort det flera gånger. Men det saknas pengar, säger de. De menar att vår situation inte är värre än många andras.

"Musiklärare kan ha ännu fler elever"

Paula Nilsson måste tyvärr hålla med dem, hon har pratat med ­kollegor på andra stora skolor som har en liknande situation.

– Och musiklärare kan ha ännu fler elever än vi! Slöjdlärare däremot har ofta halvklasser.

Under pandemin hände det att hon fick halvklass igen och mindes hur kul undervisningen kunde vara.

– Jag tänker att det skulle vara en fördel med att jobba på en mindre skola, att man oftare skulle få mindre klasser.