Bildläraren använder Zlatan för att utmana mansrollen
Bildläraren Catrin Welinder konstaterar att den kända Volvo-reklamen med Zlatan Ibrahimovic satte fart på elevernas inspiration. ”Vad är det för mansideal som lyfts fram där?”
Jämställdhet
Hur undervisar man om jämställdhet och stereotypa könsroller i bildämnet? Bildläraren Catrin Welinder lät eleverna göra egna reklamfilmer.
– Zlatans Volvo-reklam satte fart på inspirationen. Vad är det för mansideal som lyfts fram där?
I kursplanens centrala innehåll för bild i årskurs 7–9 står bland annat att eleverna ska analysera ”bilder som behandlar identitet och maktrelationer, till exempel sexualitet, etnicitet och kön”. Men hur kan det göras på inspirerande sätt?
Catrin Welinder på Innovitaskolan i Helsingborg bestämde sig för att fokusera på filmer och bilder från reklamens värld för sina niondeklassare.
Och det var inte vilken reklamfilm som helst som hon inledde med: den smått ikoniska Volvo-reklamen från 2014 där Zlatan dyker i en isvak, jagar älg i vinterlandskap och gör armhävningar med sin svettglansiga, tatuerade och vältränade överkropp.
– Jag frågade eleverna: Vad såg ni? Hur säljer företaget in sin produkt? Vad är det för ideal och livsstil som man vill förmedla?
Vad svarade eleverna?
– De är smarta, de förstår, flera betonade att man säljer in en manlig livsstil, en viss typ av manlig livsstil.
En stereotyp bild av en man?
– Absolut, det är extremt tydligt. Zlatan är sexualiserad. Och hans fru skymtar bara förbi, oroligt blickande ut genom fönstret eller i sängen intill sin man.
Kvinnor får ofta den underordnande rollen
Zlatan gosar också med sina barn i en sekvens, kombinerat med det utpräglade macho-idealet.
– Vi diskuterade att budskapet inte var oproblematiskt, vilket mansideal är det som förmedlas till tonårskillar? Måste de tatuera sig för att bli häftiga?
De reflekterade också över om en kvinnlig fotbollsspelare skulle kunna porträtteras i en lika aktiv roll.
– Knappast, kvinnor har oftare en mer passiv roll i reklamen. Genom att titta på olika reklambilder kunde vi se att kvinnor ofta intar den underordnade rollen.
Innan det var dags att göra egna reklamfilmer fick de med sig ett antal frågor efter att ha gått igenom reklamfilmer, bilder och dataspel: Hur yttrar sig skillnaderna i hur män och kvinnor porträtteras? Kroppsposition? Kameravinkel? Blick? Ansiktsuttryck? Kläder? Nakenhet?
Catrin Welinder var mäkta imponerad av resultatet. De lyckades både leka med – och utmana – traditionella könsroller.
– Några av killarna gjorde en film som drev med rap-kulturen, som sexualiserar kvinnor. Några andra klädde ut sig på ett roligt sätt till stiliga italienska macho-män. Och några tjejer gjorde en fantastisk parfymreklam där de slängde med håret på ett utmanande sätt.
”Ville så ett frö”
Innovitaskolan har handbollsprofil. Ett par elever fick den populära tränaren att ställa upp som skådis i deras film som vände upp och ned på invanda föreställningar om manlighet.
– Det var reklam för en sportdryck där tränaren försökte få en svag och tillbakadragen kille att dricka lite för att få upp sin energi. Detta samtidigt som tjejen i filmen var den starka och utan behov energipåfyllnad.
Vad var det viktigaste som du ville uppnå med projektet?
– Jag ville så ett frö, få igång en diskussion om könsroller. Och det kändes som att vi lyckades.
LÄS ÄVEN
Bildläraren: Här ser ni varför vårt ämne gör nytta
Här blir kriget i Ukraina bildundervisning
Bildläraren om hur slumpen lyfter eleverna
Bildlärarens gamla målningar visar att mycket är sig likt i skolans värld
Så skapar du ett jämställt klassrum