![](/contentassets/bb34f31bf2af45fa9515d342ad086283/propagandabild2.jpg?width=782&rmode=crop&rsampler=bicubic&compand=true)
Arvid Ingermaa i nian har gjort en parafras av Eugène Delacroixs världskända målning från franska revolutionen.
Lektionstipset Bildläraren Åza Löfstedt Carlsson har undervisat om bilder och bilders påverkan i många år. I dessa dagar arbetar hennes elever med bilder från Ukraina.
När hon nyligen jobbade med parafraser – härmningar eller bearbetningar av kända konstverk – dök ett exempel upp i hennes internetflöde från krigets Ukraina.
– Då kunde jag visa för eleverna att det här med parafraser inte bara är något som bildfröken hittar på!
Parafrasen som väckte hennes intresse var en 1800-talsmålning av den kända ryska konstnären Ilja Repin. Målningen föreställer ett gäng tuffa kosacker som sitter runt ett bord och besvarar ett brev till den turkiska sultanen som kräver deras underkastelse – intill konstverket har man lagt in ett foto av välbeväpnade ukrainska soldater som sitter på ett liknande sätt och uppges skriva ett brev till Rysslands president Vladimir Putin.
– Bilden satte igång elevernas fantasi. Kriget i Ukraina är ju något de funderar mycket kring, säger Åza Löfstedt Carlsson som arbetar på Innovitaskolan i Visby.
Nu är flera av niondeklassarnas kompositioner i det närmaste färdiga. Någon använder sig av den ikoniska bilden från Iwo Jima där amerikanska soldater reser en amerikansk flagga – och har bytt ut den mot en ukrainsk. En annan har satt ryska flaggor på stridsvagnarna som stoppas av en ensam kinesisk student på den omtalade bilden från Himmelska fridens torg 1989.
En tredje har valt Eugène Delacroixs världskända målning från franska revolutionen och placerat Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj i mitten och Vladimir Putin utslagen intill.
– Utifrån elevernas kompositioner talar vi nu om bilders kraft och hur de används i propagandan.
Arvid Ingermaa i nian har gjort en parafras av Eugène Delacroixs världskända målning från franska revolutionen.
I hennes undervisning om bilder och bildspråk försöker hon hela tiden utgå från elevernas egna intressen och tankevärld. När hon hösten 2020 började jobba med den amerikanska konceptkonstnären Barbara Krugers bilder och beskrev sina metoder i en Facebookgrupp för bildlärare möttes hon av stor entusiasm.
– Jag fick över 300 lajks och gjorde sedan en film på Youtube för att beskriva projektet.
Bakgrunden är Krugers konflikt med det globala varumärket Supreme som tillverkar kläder och skateboards med ungdomar som målgrupp. Supreme hade redan på 1990-talet använt sig av Krugers formspråk i sin marknadsföring och själva logotypen anser många är att plagiat av Krugers verk.
– Supreme är ett varumärke som många elever kände till. Nu ville jag att eleverna skulle prova att använda sig av Krugers stil för att sälja sina egna valfria budskap.
För att hjälpa eleverna på traven föreläste hon om gester och uttryck som använts i bilder och i propaganda genom historien: en knuten näve, ett pekande finger, en muskulös arm, ett handslag och en fot som trampar på någon eller något.
Sedan fick de välja bilder eller ta fotografier, inte sällan med varandra som modeller, och lägga in textremsor i Barbara Krugers stil med olika budskap i sina bilder. Det färdiga resultatet trycktes därefter ut på A3-ark.
– Resultaten blev fantastiska. Först var jag lite förskräckt av en bild på en fot som trampar på den svenska lagboken. Men jag blev lugnad av elevens budskap om att lagen borde ändras så att EPA-traktorer tillåts köra fortare än idag!
Elevernas verk kom sedan att ställas ut i en affärsgalleria i Visby, en elev fick rentav sitt verk sålt. I år har hon genomfört övningen igen.
– Eleverna har varit väldigt engagerade, just för att övningarna utgått från deras egen värld. Sedan känns det ju också bra att vårt arbete ligger helt i linje med vad läroplanen säger att de ska lära sig om propaganda och bilders makt.
LÄS ÄVEN
Hon synar bilder med skeva ideal
Bildläraren: Här ser ni varför vårt ämne gör nytta
Idrott och hälsa Forskaren: Formuleringar från den tiden återkommer än idag.
Panelen Tre praktisk-estetiska lärare svarar.
Krönika Slöjdläraren kräver tydligare kursplaner
Sen sist Skolministern: ”Fokus bör ligga på praktiska och hantverksmässiga färdigheter.”
Krönika ”Är det fel? Kanske. Men det är så vi människor fungerar.”
Reportage Idrottsläraren: Ett sätt att försöka ge våra elever ett rikt liv.
Praktiska tips Bildläraren: De blir mer engagerade.
Lektionstipset Hanna Lackmar om att arbeta i anpassad grundskola.
Uthållighetsraset Saxlarmet visade hur illa ställ det är.
Uthållighetsraset Så tränar hon sina elever på att inte ge upp.
Idrott och hälsa ”Sedan kan vi fortsätta längre ut i rymden nästa år!”
Vi lärare debatt Idrottsläraren: Katastrofalt dålig likvärdighet i ämnet.
Krönika ”Hinderbanan blir helt enkelt en metafor för livets gång.”
Vi lärare debatt Idrottsforskarna: Här är ansatsen vi tror är bättre än ett test av fysisk prestationsförmåga.
Kulturskolan Pianoläraren: En win-win.
Kulturskolan Ellen van Lokhorst: Misstron gentemot oss gör mig förbannad.
Vi lärare debatt Idrottsläraren: Vi kommer längre och längre ifrån själva kärnan i ämnet.
Anpassad grundskola Kulturskolläraren: Det är så roligt, så gör det bara!
Praktiska tips Här är de praktisk-estetiska lärarnas bästa knep.
Reportage Brassläraren om blåskrisen: ”Vill visa att de här instrumenten är fantastiska”.
Krönika Musikläraren: Om jag vill skapa nyfikna elever måste även jag vara det.
Forskning Här tvingade pandemin fram nya arbetssätt.
Forskning Forskaren om tre ideal som gör att utvecklingen går långsamt.
Lektionstipset Slöjdläraren om uppgiften som får kreativiteten att explodera
Forskning ”Vill smida medan järnet är varmt.”
Krönika Slöjdläraren om att äntligen få lov att prata om fakta igen.
Krönika Slöjdläraren: Jag hör inga resonemang alls kring fakta i de praktiska ämnena.
Musikal Dansläraren: Eleverna har lagt ner ett enormt arbete med produktionen.
Hållbarhet Slöjdlärarna: ”Eleverna tycker att det är väldigt roligt.”
Musik Musikläraren om Ludwig Göransson: Svårt att sticka ut i exceptionellt talangfull klass.
Krönika Musikläraren: Tack för din musik som både förtrollar, inspirerar och förenar oss.
Vi lärare debatt ”Helsingborg lyfts ofta fram som ett gott exempel, men jag har invändningar.”
Reportage Slöjdprofilen om unika satsningen: ”Brukar vara antingen eller”.
Panelen Här är uppgifterna i praktisk-estetiska ämnen elever tycker är svårast.
Krönika Slöjdläraren: Låt inte barnens händer förtvina och bli en ny slags blindtarm.
Krönika ”Jag åker INTE skridskor. ALDRIG!”
Undervisning ”Att ha någon att bolla med är fantastiskt.”
Krönika ”Är det något i vattnet som gör att svenska elever är särskilt bra på hkk?”
Lärarpriser ”Eleverna uppskattar att man bjuder på sig själv.”
Lektionstipset Bildläraren om uppgiften som får eleverna att tända på alla cylindrar.
Forskning Forskaren: En rik lärmiljö som skapar samspel med andra.
Nedskärningar ”Man känner sig lurad.”
Kulturskolan Sveriges Lärare: Vem ska då vilja arbeta i kulturskolan?
Idrott och hälsa Skolverket: Idrottande ungdomar är duktiga på planering.
Idrott och hälsa ”Jag möter också elever som helt enkelt inte vet hur man gör kullerbyttor.”
Vi lärare debatt Slöjdläraren: Vårt larm borde vara en tydlig signal för föräldrarna.
Distansundervisning Kulturskolläraren: Vilken utveckling de har haft!
Finmotorik ”Det är sorgligt, man blir beklämd.”
Jämställdhet ”Zlatans Volvo-reklam satte fart på inspirationen.”
Forskning Forskaren: De får stå tillbaka till följd av knappa resurser.