Tre praktisk-estetiska lärare om uteundervisning

Ihab Harandi, Malin Götzinger och Maria Gamba Randér.

Vårsolen värmer men hur het är undervisning ute? Vi tog hjälp av tre lärare för att ta tempen på utomhuspedagogiken.

Ihab Harandi

Lärare i hem- och konsumentkunskap i årskurs 4–9 på Kunskapsskolan Trelleborg.

Skulle du vilja ha fler lektioner utomhus?

Ja, gärna! Det finns många synergier mellan ämnen, till exempel idrott och hälsa och hem- och konsumentkunskap. Utomhusundervisning skapar nya möjligheter för lärande och engagemang.

Vilka moment fungerar bra att flytta ut?

Matlagning i stormkök fungerar utmärkt, särskilt kopplat till en idrottsdag. Det ger eleverna praktiska kunskaper i både matlagning och friluftsliv.

Vilka fördelar ser du med att undervisa ute?

Utomhusmiljön ger andra förutsättningar för inlärning. Frisk luft ökar koncentrationen och det främjar kreativt lärande.

Malin Götzinger

Lärare i bild och teknik i årskurs 3–6 på Högsäters skola i Färgelanda kommun.

Skulle du vilja ha fler lektioner utomhus?

Ja, absolut! Det är verkligen ­inspire­rande och ger ofta en extra dimension till lärandet. Jag tycker att det är ett värdefullt komplement till traditionell klassrumsundervisning. När eleverna får möjlighet att skapa i en naturlig miljö märker jag att de ofta finner ett helt annat lugn än inne.

Vilka moment fungerar bra att flytta ut?

De flesta moment fungerar bra att ­flytta ut. Ett moment som jag har genomfört flera gånger, som ofta blir en av de mest minnesvärda utomhuslektionerna, är ”naturmandala”. Då får eleverna ­använda naturens material som löv, kottar, blommor, stenar och pinnar för att skapa sina egna mandalas.

Vilka fördelar ser du med att undervisa ute?

Miljöombytet ger eleverna möjlighet att se saker ur nya perspektiv och hitta ­infallsvinklar. Den öppna miljön stimulerar kreativitet och problemlösning. En annan fördel är naturens ständiga förändring, årstidernas skiftningar och vädervariationer alltid erbjuder något nytt att observera och utforska.

Maria Gamba Randér

Lärare i textilslöjd i årskurs 3–7 på Engelbrektskolan i Stockholm.

Skulle du vilja ha fler lektioner utomhus?

Det skulle jag gärna ha. Det som kan försvåra för utomhusunder­visning i slöjd är att hitta en bra plats att vara på samt det väder vi har i Sverige. Vissa skolgårdar har platser där man kan vara utomhus under tak, men det har inte alla.

Vilka moment fungerar bra att flytta ut?

Kladdiga och smutsiga moment som till exempel gjutning, täljning och våttovning. Lättast är det att ha undervisning utomhus på sommar­halvåret om det inte regnar.

Vilka fördelar ser du med att undervisa ute?

Det är härligt att vara ute och eleverna tycker att det är spännande att få vara på en annan plats. Det blir inte lika mycket att städa upp om man gör de kladdiga och smutsiga momenten utomhus.

LÄS ÄVEN

Tre lärare om verktygen de inte klarar sig utan

Tre praktisk-estetiska lärare om sin utbildning

Tre lärare om hur de ger spillmaterial nytt liv

Tre lärare om praktiska uppgifter som ställer till det

Tre lärare om när en elev riskerar att få F