![](/contentassets/e21ffe11016446ab8645deeabc4ee1f0/lararutbildade-andra-jobb.jpg?width=782&rmode=crop&rsampler=bicubic&compand=true)
Diagrammet visar vad de utbildade lärare som gör annat sysslar med. Källa: Sveriges Lärare
Bildläraren Terje Adkins, till vänster, sitter i förbundsstyrelsen för Sveriges Lärare.
Arbetsmiljö
Lärare i praktiskt-estetiska ämnen lämnar läraryrket i högre grad än andra lärare. Orsaken? Den tuffa arbetsmiljön.
– Idag har du bättre arbetsvillkor i en gruva än i många av landets klassrum, säger bildläraren Terje Adkins.
Det är Sveriges Lärare som med hjälp av data från SCB tagit reda på hur många utbildade lärare som gör något annat idag. Sammanlagt handlar det om cirka 35 000 personer.
Bland samtliga lärare är det närmare 20 procent som för närvarande (2021) inte arbetar som lärare – men bland lärare i praktisk-estetiska ämnen handlar det om närmare 30 procent.
För Terje Adkins, som också sitter i Sveriges Lärares förbundsstyrelse, var resultatet väntat:
– Vi lärare i praktisk-estetiska ämnen har ofta sämre arbetsvillkor än andra lärare. Och vi värderas inte lika högt.
Har ni blivit lägre värderade på senare år?
– Det har gått lite upp och ner, men det blir alltid värre under sämre tider. Nu är det ett dystert ekonomiskt läge och då ifrågasätter allt fler nyttan med praktisk-estetiska ämnen.
Var hör du sådana tongångar?
– Det kan vara från politiker och tjänstemän i kommunerna. Men ibland också från kollegor i andra ämnen. Man kan få höra att fokus i ännu högre grad borde ligga på de teoretiska ämnena.
Kan det bidra till att fler lärare i praktiskt-estetiska ämnen till sist väljer att lämna yrket?
– Ja, det kan vara den där sista orsaken som gör att man inte vill fortsätta. Men huvudorsaken är förstås den bristfälliga arbetsmiljön.
Terje Adkins, som är fackligt ombud i Göteborg, var nyligen delaktig i en enkät om arbetsmiljön i staden som besvarades av över 200 lärare i bild, musik, slöjd, hem- och konsumentkunskap samt idrott och hälsa. Resultatet var nedslående: Närmare var tredje lärare ”saknar ändamålsenliga lokaler för sitt ämne”.
– Vi fann många skräckexempel. Bildlärare kan få undervisa i klassrum utan rinnande vatten, hkk-lärare kan tvingas klara sig med två spisar till 15 elever.
Arbetsmiljöexperterna hos Sverige Lärare misstänker att problemen för lärarna i Göteborg är ganska representativa för landet som helhet. Enkäten visade också att många upplever att stressen på jobbet har ökat, mer ska hinnas med på kortare tid.
Diagrammet visar vad de utbildade lärare som gör annat sysslar med. Källa: Sveriges Lärare
Mot den bakgrunden är inte Terje Adkins förvånad över det stora antalet som lämnat yrket.
– När dåliga arbetsvillkor kombineras med en låg värdering av ens insatser, ja då är det lätt att ge upp.
I rapporten om avhopp från yrket lyfter man ytterligare en förklaringsfaktor, att ”de praktisk-estetiska lärarna kan ha en alternativ karriär inom det område som de är utbildade att undervisa i, till exempel musiklärare som arbetar som musiker i stället”.
Terje Adkins är skeptisk till förklaringen:
– Vår arbetsmarknad utanför skolan är begränsad. Ska en bildlärare bli välavlönad konstnär? En idrottslärare inleda en egen idrottskarriär? Nej, förklaringen kan gälla för yrkeslärarna, men inte för oss.
Men i norra Sverige vet vi att de nya gröna näringarna har dragit till sig arbetskraft också från skolorna?
– Jo, det stämmer, jag vet att gruvan i Kiruna har lockat lärare. I gruvindustrin har arbetsmiljön förbättrats på ett helt annat sätt än inom skolan!
Andra kollegor, berättar han, har gått till restaurangbranschen, men vanligare är att de stannar inom yrken som kräver högskoleutbildning. Vissa är kvar i skolans värld, ofta på chefsbefattningar.
Att en del av hans kollegor slutar att vara lärare behöver inte heller vara negativt, menar han.
– Det är ju bra att de inte är kvar så länge att de hinner bli utbrända. Jag har tyvärr kollegor som gått in i väggen innan de fyllt 30.
LÄS ÄVEN
Stora brister i arbetsmiljön för praktisk-estetiska lärare
Lärarna som lämnar skolan – här jobbar de idag
Lön för prestlärare: Så mycket tjänar lärare i praktisk-estetiska ämnen där du bor
Idrott och hälsa Forskaren: Formuleringar från den tiden återkommer än idag.
Panelen Tre praktisk-estetiska lärare svarar.
Krönika Slöjdläraren kräver tydligare kursplaner
Sen sist Skolministern: ”Fokus bör ligga på praktiska och hantverksmässiga färdigheter.”
Krönika ”Är det fel? Kanske. Men det är så vi människor fungerar.”
Reportage Idrottsläraren: Ett sätt att försöka ge våra elever ett rikt liv.
Praktiska tips Bildläraren: De blir mer engagerade.
Lektionstipset Hanna Lackmar om att arbeta i anpassad grundskola.
Uthållighetsraset Saxlarmet visade hur illa ställ det är.
Uthållighetsraset Så tränar hon sina elever på att inte ge upp.
Idrott och hälsa ”Sedan kan vi fortsätta längre ut i rymden nästa år!”
Vi lärare debatt Idrottsläraren: Katastrofalt dålig likvärdighet i ämnet.
Krönika ”Hinderbanan blir helt enkelt en metafor för livets gång.”
Vi lärare debatt Idrottsforskarna: Här är ansatsen vi tror är bättre än ett test av fysisk prestationsförmåga.
Kulturskolan Pianoläraren: En win-win.
Kulturskolan Ellen van Lokhorst: Misstron gentemot oss gör mig förbannad.
Vi lärare debatt Idrottsläraren: Vi kommer längre och längre ifrån själva kärnan i ämnet.
Anpassad grundskola Kulturskolläraren: Det är så roligt, så gör det bara!
Praktiska tips Här är de praktisk-estetiska lärarnas bästa knep.
Reportage Brassläraren om blåskrisen: ”Vill visa att de här instrumenten är fantastiska”.
Krönika Musikläraren: Om jag vill skapa nyfikna elever måste även jag vara det.
Forskning Här tvingade pandemin fram nya arbetssätt.
Forskning Forskaren om tre ideal som gör att utvecklingen går långsamt.
Lektionstipset Slöjdläraren om uppgiften som får kreativiteten att explodera
Forskning ”Vill smida medan järnet är varmt.”
Krönika Slöjdläraren om att äntligen få lov att prata om fakta igen.
Krönika Slöjdläraren: Jag hör inga resonemang alls kring fakta i de praktiska ämnena.
Musikal Dansläraren: Eleverna har lagt ner ett enormt arbete med produktionen.
Hållbarhet Slöjdlärarna: ”Eleverna tycker att det är väldigt roligt.”
Musik Musikläraren om Ludwig Göransson: Svårt att sticka ut i exceptionellt talangfull klass.
Krönika Musikläraren: Tack för din musik som både förtrollar, inspirerar och förenar oss.
Vi lärare debatt ”Helsingborg lyfts ofta fram som ett gott exempel, men jag har invändningar.”
Reportage Slöjdprofilen om unika satsningen: ”Brukar vara antingen eller”.
Panelen Här är uppgifterna i praktisk-estetiska ämnen elever tycker är svårast.
Krönika Slöjdläraren: Låt inte barnens händer förtvina och bli en ny slags blindtarm.
Krönika ”Jag åker INTE skridskor. ALDRIG!”
Undervisning ”Att ha någon att bolla med är fantastiskt.”
Krönika ”Är det något i vattnet som gör att svenska elever är särskilt bra på hkk?”
Lärarpriser ”Eleverna uppskattar att man bjuder på sig själv.”
Lektionstipset Bildläraren om uppgiften som får eleverna att tända på alla cylindrar.
Forskning Forskaren: En rik lärmiljö som skapar samspel med andra.
Nedskärningar ”Man känner sig lurad.”
Kulturskolan Sveriges Lärare: Vem ska då vilja arbeta i kulturskolan?
Idrott och hälsa Skolverket: Idrottande ungdomar är duktiga på planering.
Idrott och hälsa ”Jag möter också elever som helt enkelt inte vet hur man gör kullerbyttor.”
Vi lärare debatt Slöjdläraren: Vårt larm borde vara en tydlig signal för föräldrarna.
Distansundervisning Kulturskolläraren: Vilken utveckling de har haft!
Finmotorik ”Det är sorgligt, man blir beklämd.”
Jämställdhet ”Zlatans Volvo-reklam satte fart på inspirationen.”
Forskning Forskaren: De får stå tillbaka till följd av knappa resurser.