Tre NO-lärare om uteundervisning

Andreas Andersson, Majid Mowia och Marko Pulkkinen.

Vårsolen värmer men hur hett är det att undervisa ute? Vi tog hjälp av tre lärare för att ta tempen på utomhuspedagogiken.

Andreas Andersson

Lärare i matematik, NO och teknik i årskurs 7–9 på Axonaskolan i Tollarp.

Skulle du vilja ha fler lektioner utomhus?

Jag skulle definitivt vilja ha mer utomhusundervisning! Naturen främjar både inlärning och välmående. Som odlande lärare skulle jag vilja lyfta just detta. Genom att odla lär sig elever om ekosystem, hållbarhet och ansvar – samtidigt som de får konkret och menings­full koppling till undervisningen.

Vilka moment fungerar bra att flytta ut?

Utomhuspedagogik används i många ämnen med yngre elever. När innehållet blir mer teoretiskt blir det svårare, men i ämnen som biologi, slöjd och praktisk matematik finns goda möjligheter även på högstadiet. Odling används på vår skola som metodik och skapar en bra bas för ämnessamverkan utomhus.

Vilka fördelar ser du med att undervisa ute?

Vi har alltid flyttat ut undervisningen utomhus så fort vi haft möjlighet. Kollegiet upplever att det främjar både delaktighet, kreativitet och inlärning. Att vara utomhus stimulerar fler av elevernas sinnen. Det påverkar även lektionen efter, eftersom eleverna upplevs pigga och mer aktiva.

Majid Mowla

lärare i matematik, teknik och NO i årskurs 9 på Hammerstaskolan i Botkyrka.

Skulle du vilja ha fler lektioner utomhus?

 Ja. Det kan främja samarbete, kreativitet och problemlösningsförmåga, samtidigt som det skapar minnesvärda lärsituationer som stärker inlärningen. Eleverna får röra sig mer, vilket kan förbättra koncentrationen och deras välmående.

Vilka moment fungerar bra att flytta ut?

Statistik, sannolikhet och geometri arbetar jag med utomhus.

Vilka fördelar ser du med att undervisa ute?

Att arbeta ute gör det lättare för eleverna att koppla ämnet till vardagliga situationer och saker som de möter i sin omgivning. Det hjälper dem att konkretisera abstrakta begrepp, såsom sannolikhet. Det bidrar till en varierad undervisning, vilket kan öka elevernas engagemang och motivation.

Marko Pulkkinen

Lärare i NO och teknik i årskurs 7 på Sammilsdalskolan i Leksand.

Skulle du vilja ha fler lektioner utomhus?

Ja. Men det är svårt att få till schemamässigt när man har flera andra klasser.

Vilka moment fungerar bra att flytta ut?

Vilka som helst men det fungerar utmärkt för gruppförstärkande ­aktiviteter. Att laga mat i grupp utomhus är något helt annat än att göra en likvärdig aktivitet inomhus. Eleverna kan få helt andra roller när de är ute.

Vilka fördelar ser du med att undervisa ute?

Det är fler elever som inte är utomhus på sin fritid och därför är det extra viktigt att skolan ger dem den chansen. Skolan bör ge en varierad ­undervisning och därmed också ha undervisning utomhus.

LÄS ÄVEN

Tre lärare om naturämnenas särart

Tre mattelärare om sin utbildning

Tre lärare om bästa labbarna

Tre mattelärare om när alla vill ha hjälp samtidigt