Debatt: Sveriges elever förtjänar en bättre kursplan i matematik

Ludvig Filhm, ledamot Moderaterna Hägersten-Liljeholmen, Stockholms stad.

För att skapa en stabil grund måste undervisningen prioritera det som är mest relevant för elevernas framtid. Sveriges elever förtjänar en ny kursplan i matematik, skriver Ludvig Filhm, Moderaterna i Hägersten/Liljeholmen.

I den gällande kursplanen för matematik i grundskolan finns flera skrivningar om att elever ska reflektera om ämnets historia och relevans. Sådan undervisning tar tid från det som eleverna faktiskt ska lära sig, nämligen praktiska färdigheter i matematik. Sveriges elever förtjänar en ny kursplan i matematik.

Efterfrågan på ingenjörer och teknisk kompetens ökar stadigt, men svenska elever visar oroväckande låga kunskaper i matematik när de påbörjar högskolestudier. Den nuvarande kursplanen för matematik i grundskolan innehåller skrivningar om matematikens historia och relevans, vilket tar tid från undervisning kring de praktiska färdigheter som eleverna verkligen behöver. För att möta framtidens krav krävs en ny kursplan som fokuserar på ämnets kärna: problemlösning, logiskt tänkande och grundläggande matematiska färdigheter.

Riskerar att tappa konkurrenskraft

Det är glädjande att Timss-undersökningen visar förbättrade resultat bland svenska elever, men förbättringen är inte tillräcklig. Många elever som har genomfört svensk grundskola och gymnasium saknar likväl de nödvändiga kunskaper som krävs för högre utbildning och framtidens arbetsmarknad. Behovet av ingenjörer växer snabbt, och utan starkare matematiska grunder riskerar Sverige att tappa konkurrenskraft.

I dag har matematikundervisningen inslag där eleverna ska reflektera över ämnets historia och relevans i samhället, vilket tar fokus från viktiga praktiska färdigheter som algebra, statistik och problemlösning. För att skapa en stabil grund måste undervisningen prioritera det som är mest relevant för elevernas framtid.

Lärarna är en viktig resurs i denna förändring. Sveriges skickliga matematiklärare behöver stöd i form av en ny kursplan som stärker deras möjlighet att ge eleverna de verktyg som krävs. En sådan reform skulle ge lärarna större utrymme att fokusera på att utveckla elevernas kunskaper i ämnets kärna.

Fokusera på praktiska färdigheter

Framtidens arbetsmarknad kräver fler yrkesgrupper med stark matematisk kompetens. Redan i dag är bristen på ingenjörer och tekniker ett hot mot Sveriges utveckling. För att möta dessa utmaningar måste matematikundervisningen förbättras genom hela skolsystemet. Om skolan inte anpassas riskerar vi att hamna efter andra länder som prioriterar grundläggande färdigheter i sina utbildningssystem.

En kursplan som fokuserar på praktiska färdigheter och disciplinära grundkunskaper kan ge eleverna bättre förutsättningar att möta en teknologisk framtid. Detta är avgörande både för Sveriges konkurrenskraft och för elevernas individuella möjligheter. Förändringen måste börja i skolan, där vi rustar våra elever för framtidens utmaningar och möjligheter.

Ludvig Filhm, ledamot Moderaterna Hägersten-Liljeholmen, Stockholms stad

  • Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Ämnesläraren

LÄS ÄVEN

Persson: Hur gör vi när elever varken kan, vill eller orkar?

Därför krävs tydligare kursplaner i matte och NO-ämnena

Läsning i fokus när NO- och mattekrisen diskuterades

Spetsskola får mattetalangerna att frodas

Allt fler godkänns på NP i matematik 1