Tre lärare i fritidshem om lekregler

Lärarna i fritidshem Emil Larsson, Fanny Ahl och Mattias Holmstrand svarar på i vilken mån barnen själva får välja vem de ska leka med på fritidshemmet.

Att få leka med sina kompisar är för många barn det bästa med fritidshemmet. Men är det okej att säga nej när någon annan vill vara med? Så här svarade fritidslärarna i panelen.

Emil Larsson, Esperedsskolan, Halmstad

Emil Larsson, lärare i fritidshem, Esperedsskolan, Halmstad

1. Får en elev säga nej till andra barn som vill vara med och leka? 

Jag tycker både ja och nej, kommunikationen är jätteviktig här. En elev som vill vara själv för att återhämta sig ska få leka ensam. Det är dock viktigt att eleven förklarar det för de andra. Pedagogerna kan också erbjuda lösningar så att eleven ser en vinning med att leka med andra elever som vill göra samma sak. 

2. Vad gör du i en situation där två barn säger nej till en tredje som vill vara med?

– Det är viktigt att samtala med eleverna om hur det kan kännas om man inte får vara med och peppa dem hur mycket mer roligt som kan ske när man är fler i leken. Sedan kan man lära eleven som vill komma in i leken att fråga hur leken går till och respektera det eleverna startat.

3. Deltar du ibland i barnens lekar?

– Ja, jag försöker vara med så mycket jag kan. Det är superintressant att höra vad de gör och vad som händer i leken. Det gör att man kan acceptera saker som inte är ok annars, exempelvis att de jagar varandra med långa pinnar. Man får också reda på elevernas intressen och kan på så vis erbjuda dem fler lekaktiviteter.

Fanny Ahl, Löddesnässkolan, Bjärred

1. Får en elev säga nej till andra barn som vill vara med och leka? 

Fanny Ahl, lärare i fritidshem, Löddesnässkolan, Bjärred

– Vi har en regel om att man inte får säga nej om det är en person frågar, men om det är två eller fler så får man det. Eftersom det inte är schysst att säga nej till någon som är ensam. Fast ibland säger de ja, men släpper ändå inte in den personen i leken. Då är det viktigt att vara där och observera. 

2. Vad gör du i en situation där två barn säger nej till en tredje som vill vara med?

Jag pratar med barnen som säger nej, frågar vad det är för lek de leker, hur det hade känts för dem att inte få vara med. Vid ett annat tillfälle kan man förklara att man förstår att de ibland vill leka själva, men föreslå att de kan försöka släppa in andra. Händer det här ofta kan man lyfta det med hela gruppen. 

3. Deltar du ibland i barnens lekar?

– Jag leker jättemycket med barnen, men det beror på vad man menar med lek. Är det att spela King eller stå på händer – då är jag med, men rollekar har jag svårt för. Jag känner mig jättetramsig om jag ska låtsas springa och hämta en brygd hos en häxa, och sådant. Men en biroll kan jag ta, eller vara kund hos frisören.

Mattias Holmstrand, Mariebergsskolan, Örebro

Mattias Holmstrand, lärare i fritidshem, Mariebergsskolan, Örebro

1. Får en elev säga nej till andra barn som vill vara med och leka? 

– Här behövs fingertoppskänsla. Ibland måste leken fredas. Om två leker, och det kommer in en tredje, som man vet gör så att leken inte blir bra, då tycker jag nog att barnen har rätt att säga nej. Det är komplext. En del barn vågar inte säga nej, och vi vuxna säger att alla ska få vara med. 

2. Vad gör du i en situation där två barn säger nej till en tredje som vill vara med?

– Det beror på situationen. Om det är samma barn som hela tiden får nej till att vara med, då försöker jag få in den i leken i alla fall på ett eller annat sätt. Jag kan också erbjuda alternativ, till exempel föreslå att jag och barnet gör något annat tillsammans eller att vi att vi går till Pelle och kollar vad han gör. 

3. Deltar du ibland i barnens lekar?

– Jag får ofta frågan om jag vill vara med i en lek. Att bli inbjuden som vuxen är ett bevis på att man kommit någonstans, det är ett förtroende. Jag är ganska ofta med och leker, sedan kanske jag backar när jag ser att leken går åt rätt håll. Det är väldigt bra att vara med, barnen gillar ju det också. 

LÄS ÄVEN:

Så kan fritidslärare ta vara på leken i undervisningen

Så får Anne barnen att läsa på fritidshemmet

Överdrivet säkerhetstänk begränsar leken

Fritidshemmet som ger plats för riskfyllda lekar