![](/contentassets/32dd56bb36844149a4d04518ee9d8578/svartedalsskolanfritidshem.jpg?width=782&rmode=crop&rsampler=bicubic&compand=true)
Theo Kurlberg ägnar sig åt skapande tillsammans med elevassistenten Aldina Gvozdar i korridoren som byggts om för att passa fritidshemmets verksamhet.
Stephanie Krljic och Adam Ben Sassi på Svartedalsskolans fritidshem ser flera fördelar med att elever från anpassad grundskola och grundskola går på samma fritidshem.
Reportage
På Svartedalsskolan i Göteborg är fritidshemmet gemensamt för grundskolan och den anpassade grundskolan.
– Eleverna i den anpassade grundskolan blir mer självständiga och eleverna i grundskolan får en större förståelse för att alla är olika, säger Stephanie Krljic, arbetslagsledare.
Det har gått mer än tio år sedan Svartedalsskolan slog ihop de båda skolformerna i fritidshemmet. Stephanie Krljic har varit med från början, då som elevassistent, nu som arbetslagsledare för den anpassade grundskolans fritidshem.
När tidningen Fritidspedagogik kommer till Svartedalsskolan har det blivit dags för mellanmål. Varje eftermiddag börjar likadant för de båda grupperna. Först en stunds utevistelse för att ställa om från skoldag till fritids. Sedan mellanmål.
Theo Kurlberg ägnar sig åt skapande tillsammans med elevassistenten Aldina Gvozdar i korridoren som byggts om för att passa fritidshemmets verksamhet.
– Vi har en tydlig grundstruktur för hur dagarna ser ut. Därifrån kan vi sedan göra anpassade lösningar utifrån elevernas dagsform, säger Stephanie Krljic.
Efter mellanmålet har grupperna varsin samling, antingen i hemvisten Solen (anpassad grundskola) eller Liran (grundskola). Eleverna kan själva välja vilken samling de vill gå på, men samlingen i Solen är anpassad efter elever som behöver mer struktur över sin eftermiddag.
Både Stephanie Krljic och hennes kollega Adam Ben Sassi går just nu grundlärarprogrammet mot fritidshem för yrkeserfarna.
Även om grupperna ibland delas upp är det genomgående för Svartedalsskolans fritidshem att verksamheterna går i varandra. Ibland är alla elever tillsammans, ibland i mindre grupper eller för sig själva med ansvarig vuxen. Målet är att alla elever till slut ska känna sig trygga med så många som möjligt, både personal och kamrater.
– Verksamheten blir mindre sårbar om eleverna lär känna fler och samtidigt blir det en utmaning att öppna upp sin värld lite mer. Men vi utgår alltid från individen för att sedan jobba på gruppnivå. Det är ett långsiktigt arbete som nu har lett till att vi till exempel kan ge oss av på utflykt och åka spårvagn med en stor grupp, säger Stephanie Krljic.
För grundskolans fritidshem blir också den stora personalgruppen i den anpassade grundskolan en tillgång. De 33 eleverna i den anpassade grundskolan har totalt 26 personal (varav 23 elevassistenter) medan grundskolans mellan 30 och 50 elever* har cirka fyra personal (lärare i fritidshem och elevassistenter) under eftermiddagen på fritids. Stephanies kollega Kajsa Scharfe, arbetslagsledare i grundskolans fritidshem, ser bara fördelar med att jobba tillsammans.
– Jag har också många elever som har särskilda behov och samtidigt ser jag hur de av mina elever som är mer självständiga gärna tar ett större ansvar. De älskar att hjälpa till och fungerar nästan som extra assistenter. De kör rullstolar, öppnar dörrar, checkar ut elever som går hem och jag ser hur de växer! säger Kajsa Scharfe.
Alicia Wendt gillar mellanmålet på fritidshemmet.
Efter mellanmålet och samlingen har varje dag en bestämd aktivitet. Den här tisdagen är det skapande verksamhet i lokalen Stjärnan, ett före detta korridorsutrymme som Stephanie Krljic och Kajsa Scharfe byggt om för både rast- och fritidshemsverksamhet. På måndagar är det spel och gaming som gäller, på onsdagar är det dans och karaoke i blackboxen (ett svart rum för dans och musik) och på torsdagar och fredagar har alla idrott, som leds av Adam Ben Sassi, kollega till Stephanie i det anpassade fritidshemmet.
Utöver de planerade aktiviteterna har eleverna alltid möjlighet att själva välja vad de vill göra. Ett särskilt motorikrum står till förfogande för de som vill hoppa studsmatta, träna balans eller något annat. Det finns ett sinnesrum med vattensäng, ljusslingor och tyngdtäcken för den som vill ha en stunds lugn och ro.
– Vi uppmuntrar till att elever tar egna initiativ och känner att de kan påverka sin vardag, säger Stephanie Krljic.
Den viktigaste ingrediensen i samarbetet mellan skolformerna är den gemensamma planeringen. Varje fredag träffas Stephanie, Kajsa och deras fyra kolleger för att planera den kommande veckan tillsammans, men också för att inventera behovet av mer fortbildning. Genom att analysera situationer som uppkommit under den senaste veckan kan de utvärdera om verktygen var de rätta eller om de ska prova någon ny metod nästa gång.
– Vi kan aldrig skylla ett problem på barnen! Om vi inte kan lösa en situation, beror det snarare på att vi inte har rätt verktyg för att möta eleverna. Säg att en elev har problem med det talade språket. Om du då inte har kompetens i AKK (alternativ och kompletterande kommunikation, reds anm), hur ska du då möta den eleven? säger Stephanie Krljic.
Det märks att hon är inne på sin hjärtefråga. Stephanie Krljic har vuxit upp med en syster som sitter i rullstol och saknar tal. De kommunicerar med ögon och kroppsspråk, så när Stephanie som knappt 20-åring började som elevassistent på Svartedalsskolan hade hon redan en ryggsäck full med erfarenhet.
– I dag känner jag hur viktigt det är att ge vidare den kunskapen till andra, oavsett profession i skolan, säger hon.
Fredagsmötena har alltid fyra punkter på agendan: systematiskt kvalitetsarbete och fritidspedagogisk planering, då målen kontinuerligt utvärderas; elevärenden på individnivå, till exempel kartläggningar för att hitta rätt verktyg till varje elev, förhållningssätt, till exempel fallstudier för att utveckla strategier, och rutiner och vägledande regler för personalen.
I stället för att prata om problem, pratar vi om lösningar.
– I stället för att prata om problem, pratar vi om lösningar. Om det till exempel finns en elev som vägrar gå in i matsalen behöver vi ta reda på varför. Det kanske är en elev med autism som har jättesvårt för lukten av lök, då kan en lösning vara att låta eleven äta i ett annat rum, eller bara något så enkelt som att gå in i matsalen från andra sidan där det luktar mindre. Det är enkelt att tänka att det handlar om trots, men ju mer vi vet desto fler strategier kan vi hitta.
De gemensamma mötena är därför också ett bra forum för att identifiera vilken kompetens som behövs i gruppen. Om det till exempel är många nyanställda lärare eller elevassistenter kanske det behövs en studiedag i AKK eller att en av specialpedagogerna håller en föreläsning om diagnoser och neuropsykiatriska funktionsnedsättningar.
– Det finns personal här på skolan som är duktig på de praktiska metoderna, som teckenspråk eller tekniska hjälpmedel, men det gäller att identifiera vilka verktyg det är vi behöver.
Och eleverna får också en kompetensutveckling av bara farten genom det inkluderande arbetssättet. Det börjar första dagen på höstterminen när eleverna kommer till skolan. Då går Stephanie Krljic runt i alla klasser och berättar om sina elever.
– För de nya är det ovant att eleverna i anpassad grundskola finns överallt på skolan. Jag förklarar att det finns elever som ser vuxna ut, men som leker med lego eller sitter i sandlådan. Jag berättar att det tar olika tid för att lära oss saker. Och så låter jag dem fråga. De kan till exempel fråga om olika diagnoser.
Alla vi pratar med är överens om resultatet. Eleverna i grundskolan utvecklar en förståelse och empati för sina skolkamrater, samtidigt som eleverna i den anpassade grundskolan lär sig tänja på sina gränser och utvecklar både färdigheter och mod.
– Här är det inte ”vi och dom”. Även i grundskolan finns ju elever som har särskilda behov och här behöver ingen känna sig utanför. Genom olikheterna skapas också en tolerans. Om mina elever börjar bli lite för högljudda i matsalen accepterar de en tillsägelse för att de vet att det finns elever i den anpassade grundskolan som är ljudkänsliga, säger Kajsa Scharfe.
– Varje dag ser vi hur elever låter andra gå före i kön till matsalen bara för att de vet att de inte klarar av att vänta. Eller om någon förlorar kontrollen och plötsligt börjar skrika, då tittar de inte eller skrattar åt personen utan hjälper hellre till, säger Stephane Krljic.
Båda har genom skolledningens försorg fått möjligheten att studera till lärare i fritidshem på deltid med en GRY-utbildning (grundlärarprogrammet för yrkeserfarna). Kajsa Scharfe blev klar för tre år sedan och för Stephanie Krljic återstår några månaders studier innan hon har sin formella behörighet. Flera av deras kollegor, däribland Adam Ben Sassi, har också gått eller går samma utbildning.
– Vi känner oss verkligen satsade på. Det här sättet att jobba hade aldrig fungerat om vi inte hade haft en biträdande rektor som skapat möjligheter och ser till att vi får de verktyg vi behöver. Jag har till exempel sju timmars planeringstid i mitt schema varje vecka, säger Stephanie Krljic.
Förtroendefulla relationer. Det är A och O att eleverna känner sig trygga och sedda.
Använd bildstöd – överallt!
Kunskap om AKK (alternativ och kompletterande kommunikation). Varje elev har rätt att välja sitt språk. AKK är ett samlingsnamn för olika kommunikationssätt och metoder som stödjer kommunikation mellan människor och hjälper personer med kommunikationssvårigheter att förstå andra och uttrycka sig.
En skolledning som är engagerad, har kunskap om fritidshemmet och ser till att personalen får möjlighet att öka sin kompetens är en förutsättning.
Dialog med specialpedagogerna. De vet vilka verktyg som finns.
Anpassa nivån efter elevernas intressen och behov så att de kan delta utifrån sina förmågor, att till exempel i idrott kanske bara studsa med en boll medan de andra spelar basket. De kan ändå vara med på sitt unika sätt!
Förstå hur eleven tänker. Fråga mycket och ge inte upp. Det kan ta tid, men är värt det!
Bemöt inte alla likadant. Alla är unika. Det handlar om att få eleverna att känna att de kan lyckas, oavsett funktionsnedsättning.
LÄS ÄVEN:
Deras samarbete får undervisningen att lyfta
Debatt: Låt oss lärare i fritidshem göra det vi är bra på
Elevers egna initiativ viktiga i fritidshemmets teknikundervisning
Över en halv miljon elever på fritids – men lärarna blir allt färre
Gästkrönika På fritidshemmet sker språkutvecklingen varje dag, hela tiden, i det informella lärandet, skriver läraren i fritidshem Tony Jönsson.
Krönika Du som bär på stress och dåligt samvete, du som blir bemött med oförståelse från chef och kollegor. Du som ser misär och känner dig konstant otillräcklig. Jag vill ge dig tröst, skriver läraren i fritidshem Irina Eriksson.
Krönika Skolministerns fåordighet om fritidshemmets betydelse är sorglig, skriver redaktören Sara Djurberg.
Skolpolitik – Vi behöver se till att fritidshemmen har goda förutsättningar, säger skolministern.
Reportage På Svartedalsskolan i Göteborg går elever från grundskolan och den anpassade grundskolan på samma fritidshem.
Forskning Undervisningen i fritidshemmet har blivit alltför lik skolans, anser forskaren Alma Memišević.
Så gör vi Teaterstycket på engelska blev en arena för samverkan mellan lärare i fritidshem och klasslärare i Mörbylånga.
Aktuellt Fritidshemmens dag har firats i strålande sommarväder över hela landet. Möjligen samlades allra flest leksugna på Engelska skolan i Sundsvall: över 200 elever plus syskon och föräldrar.
Vi lärare debatt I en strävan efter erkännande har fritidshemmen de senaste åren utsatts för en systematisk ”skolifiering”. Men vet ni vad, nu får det räcka! skriver läraren i fritidshem Tony Jönsson.
Krönika Språkstörning passerar ofta obemärkt förbi, skriver läraren i fritidshem Sofia Grimm.
Pedagogiska tips Efter mycket planerande kunde eleverna på fritidshemmet Vintergatan 3 i Malmö äntliga öppna sitt spa.
Panelen Vilka möjligheter till vila och återhämtning finns det för eleverna på ert fritidshem? Vi bad tre lärare i fritidshem svara.
Forskning I skolan är det ett eget ämne – men teknik ingår också i fritidshemmets undervisning. Vad blir skillnaden?
Krönika Jag skulle vilja se att kommuner arbetar systematiskt med fritidshemmens likvärdighet på alla nivåer så att den enskilda fritidsläraren slipper dra en nitlott i fritidshemmets lotteri, skriver läraren i fritidshem Sofia Grimm.
Arbetsmiljö Fritidshemmen har nått en milstolpe: över en halv miljon inskrivna barn. Men att andelen behöriga lärare fortfarande är så låg är ett stort bekymmer, anser Sveriges Lärares ordförande Åsa Fahlén.
Motoriklarmet Barn pysslar mindre än tidigare – men inte på Broholmskolan i Lidköping. Där ser eleverna pysslet som en av veckans höjdpunkter, berättar läraren i fritidshem Jennie Nilsson.
Motoriklarmet Med en rad nya aktiviteter, inklusive det populära slöjdinslaget, har de äldre barnen på Fylstaskolan lockats tillbaka till fritidshemmet igen.
Så gör vi Anna Danielsson och Camilla Strand utgick från elevernas stora intresse för spelet Among Us när de skapade en egen variant av spelet på fritidshemmet.
Reportage Johanna Nordin, rektor på Dackeskolan i Tingsryd, har en bakgrund som lärare i fritidshem. När elever behöver hjälp med språkutveckling och sociala relationer väljer hon ibland en ovanlig metod: ordinerar närvaro på fritidshemmet.
Krönika Jag tänker mycket på flickor. Hur de gång på gång blir åsidosatta, hårdare korrigerade och hur vi vuxna i skolans värld förväntar oss att de ska vara bättre socialt skillade än pojkar, skriver läraren i fritidshem Irina Eriksson.
Krönika För mig är eleverna källan till energi som fyller på. Kramen man får i hallen, någon som glatt frågar vad som ska hända på fritidshemmet i eftermiddag eller samtalet på skolgården om Pokémon eller “Ronaldo eller Messi”, skriver läraren i fritidshem Sofia Grimm.
Forskning Pedagoger på fritidshem behöver släppa på kontrollen och själva delta mer i den musikaliska leken, anser Mona Persson Aronson, forskare i musikpedagogik vid Karlstads universitet.
Panelen Är det okej att säga ”nej, du får inte vara med”? Så här svarade fritidslärarna i panelen.
Reportage På Rösjöskolan uppmuntras barnen när de gör rätt i stället för att kritiseras när de gör fel.
Reportage Läraren i fritidshem Anne Fridjonsson sätter läsningen i centrum i fritidshemmet.
Krönika Efter drygt ett år som utbildad och yrkesverksam lärare i fritidshem vill jag lyfta upp det som inte syns på ytan. Det som gör att folk mår dåligt, blir sjukskrivna eller säger upp sig.
Pedagogiska tips Frida Flinck ville få till en lärorik lek om allemansrätten. Genom att skapa en trollvärld i skogen dit barnen kommer in via en magisk portal fångade hon deras intresse.
Forskning Genom att ta en lekroll kan läraren bidra till att utveckla leken, enligt forskarna Cecilia Wallerstedt och Niklas Pramling.
Fritidshem Furuparksskolans elever har designat sparkar som allmänheten kan låna och för varje kilometer de färdas går ett bidrag till Sunderby sjukhus i Luleå.
Pedagogiska tips – Det bästa med det här temat är att det engagerar på ett så brett plan, säger Tilda Pehrsson, lärare i fritidshem.
Lärarutbildning Den 49-åriga tidigare fritidsledaren Maria Söderlind Jonasson blev just färdig lärare i fritidshem – efter två års studier på distans.
Krönika En del tänker att lärare i fritidshem är de där positiva och extroverta ja-sägarna, de som kör på tills de stupar, de som kan ta alla elever under vingarna på skoltid och rädda situationer som egentligen ligger på andra professioners bord.
Krönika ”Du kan väl hitta en ny kompis att leka med?”, försöker personalen. Varför säger vi så? Som om barn hur enkelt som helst leker med alla andra barn, skriver läraren i fritidshem Sofia Grimm.
Forskning Vi är särskilt intresserade av hur lokala förutsättningar på olika skolor påverkar fritidshemmens verksamhet, säger forskningsledaren Helena Ackesjö.
Fortbildning Flerspråkighet, matematik på fritidspedagogiskt vis, relationell kompetens, ”lekens lotteri” och elevinflytande. Fritidshemmens rikskonferens bjöd på både teori och handfasta tips.
Lärarpriser Årets lärare i fritidshem 2023 har arbetat i fritidshemsverksamhet sedan han var 17 år och blivit känd för att lyfta fritidshemmet i debatten.
Forskning Nyutexaminerade lärare i fritidshem känner inte att deras unika kompetens tas tillvara på jobbet, visar en ny studie av forskarna Anne Kjellsdotter och Peter Erlandson.
Lärarpriser Fyra toppkandidater har utsetts bland de nominerade till ”Årets lärare i fritidshem” 2023.
Krönika Av någon anledning är det just fritidshemmet, där nästan hälften av skolans personal arbetar på vissa enheter, som ska klara sig själv. Jag har ofta undrat vem som ser den här gruppens behov på skolan, så att vi faktiskt kan få kvalitet, skriver läraren i fritidshem Sofia Grimm.
Timplaner Lågstadieelever får längre skoldagar, med mer svenska, enligt ett förslag från Skolverket som lämnats till regeringen. Line Isaksson, i Sveriges Lärares förbundsstyrelse, är kritisk.– Se till att fritidshemmet får vara en plats där eleverna kan lära sig och utvecklas i stället.
Arbetsmiljö Vi frågade tre lärare i fritidshem hur de är rustade för vintern när det gäller både arbetskläder och uteaktiviteter.
Krönika Det är ett spännande forskningsprojekt eftersom man här hoppas hitta argument som kan övertyga politikerna om fritidshemmets potential.
Sveriges lärare Alla lärare i fritidshem måste ha bra förutsättningar för att kunna utföra sitt jobb. Det är en av utgångspunkterna för Sveriges Lärares Nationella råd för lärare i fritidshem.
Reportage Erik Kjellander studerar till lärare i fritidshem och jobbar samtidigt. Utbildningen har fått honom att ifrågasätta hur verksamheten bedrivs.
Planeringstid Daniella Crona sitter i Nationella rådet för fritidshem och vill prioritera en fråga framför andra: mer tid för planering.
Pedagogiska tips Skolan erbjuder väldoftande rätter i matsalen – och ordnar mängder av organiserade aktiviteter på rasterna. Därför vinner Västerstrandsskolan i Karlstad utmärkelsen ”Årets Pep-skola”.
Forskning Hur blir tiden på fritidshemmet meningsfull för barnen? Det är när personalen lyckas hantera balansen mellan barnens och de vuxnas önskemål – som inte alltid är så enkla att förena.
Pedagogiska tips En upphittad symaskin gav eleverna på Apelskolans fritidshem mersmak för att sy.
Forskning Hur ska fritidshemmen hitta jämvikten mellan styrning och frivillighet? Frågan har blivit ännu svårare sedan ett tydligare undervisningsuppdrag infördes 2016.
Så gör vi Barnen blir så stolta när de får vara fritidsfixare, säger läraren i fritidshem Rebecca Loorents.