![](/contentassets/6c814c3d546e4894af4032fa859011e1/teaatersamverkanoland.jpg?width=782&rmode=crop&rsampler=bicubic&compand=true)
Eleverna i årskurs 2 avslutade teaterprojektet med en föreställning för föräldrar, syskon och elever på skolan.
Fritidshemsläraren Sanne Undestam (sittande) samarbetar tätt med klasslärarna Amanda Amanda Cedergren (längst upp till vänster) och Linda Lindström om bland annat teater. Elever i årskurs två på Glömminge skola gjorde en föreställning på engelska.
Så gör vi
Teaterstycket på engelska blev en arena för samverkan mellan lärare i fritidshem och klasslärare i Mörbylånga.
– Vi har tid avsatt för gemensam planering, det är en förutsättning för att få till bra samverkan, säger Sanne Undestam, lärare på fritidshemmet i Glömminge skola.
Med teaterstycket ”English is fun” visade eleverna i Glömminge skola i Mörbylånga på Öland hur man kan skoja om veckodagarna, beskriva färger och iscensätta känslor på ett medryckande sätt. Föreställningen spelades upp för elever och föräldrar på skolan.
– Att få stå på scenen och ha en mottagare för det man gjort tillsammans är bra för språkutveckling, självförtroende och sammanhållning. Det är också ett bra sätt att lära sig engelska att leka fram språket, säger Sanne Undestam, lärare i fritidshem.
Hon brinner själv för teater och drama som läroform och har varit drivande i teaterprojektet som hon under sex veckor på vårterminen genomförde i årskurs två, tillsammans med klasslärarna Amanda Cedergren och Linda Lindström.
– I klassrummet övade de olika begrepp på engelska, till exempel färger, hälsningsfraser och ord för känslor. De skrev också inbjudningar på engelska. Sedan tog jag ut grupper och övade in föreställningen med dem på engelska, även det på skoltid.
Eleverna i årskurs 2 avslutade teaterprojektet med en föreställning för föräldrar, syskon och elever på skolan.
En dag i veckan har klasslärarna och lärarna i fritidshem 50 minuter avsatta för gemensam planering. När de träffas har en annan lärare musik med klassen. Då hinner de prata om vad de ska göra tillsammans med barnen utifrån sina respektive yrkesroller. Sanne Undestam utgår från hur hon kan omsätta teorin i klassrummet till praktiska övningar.
– Den gemensamma planeringstiden är en förutsättning för att få det att fungera. Vi har en skolledning som uppmuntrar oss och ser fördelar med samverkan, säger Sanne Undestam.
Amanda Cedergren
Gör: Lärare på lågstadiet på Glömminge skola.
Ålder: 35 år.
Bor: Spjutterum, Öland.
Antal år i läraryrket: 9.
Linda Lindström
Gör: Lärare på lågstadiet på Glömminge skola.
Ålder: 42 år.
Bor: Kalmar.
Antal år i läraryrket: 4.
Sanne Undestam
Gör: Lärare i fritidshem på Glömminge skola.
Ålder: 58 år.
Bor: Sönnerborg, Öland.
Antal år som lärare i fritidshem: 38.
En annan avgörande faktor är tillgången till lokaler, framhåller hon. I Glömminge skola ligger fritidshemmet nära de klassrum där årskurs ett och två håller till. Det gör det enkelt för barnen att gå från den ena verksamheten till den andra och det underlättar kontakten mellan kollegorna.
Men det behövs också andra lokaler, där mer utrymmeskrävande projekt kan hålla till, som till exempel arbetet med teaterpjäsen. Kulisser och rekvisita tar plats.
Teaterföreställningen är ett av många exempel på samverkan mellan skola och fritidshem i Glömminge skola. Utedagar i naturkunskap och äventyrspedagogik ett annat.
– För eleverna är det tryggt att veta att vi vuxna jobbar åt samma håll. I läroplanen står bland annat att skolan ska arbeta med drama, men det är inte alla klasslärare som har möjlighet att göra det. Det blir lättare när de kan samverka med oss lärare på fritids, säger Sanne Undestam.
Klasslärarna Amanda Cedergren och Linda Lindström tycker att de får in mer lek och kreativitet i undervisningen genom samarbetet med Sanne Undestam.
– En fördel är att eleverna får lära på flera olika sätt, i det här fallet även befästa sina kunskaper i engelska. De tränar på att våga prata inför folk och kommer varandra nära, vilket är bra för värdegrundsarbetet i klassen, säger Amanda Cedergren.
1. Skapa en samsyn i kollegiet om hur eleverna kan lära in kunskap genom att uppleva och dramatisera olika ämnen. Teater är ett exempel, men det finns många fler.
2. Se till att få avsatt tid för gemensam planering. Skolledningen är ansvarig för att det finns tid under skoldagen när lärare i fritidshemmet och klasslärarna kan träffas och prata om sitt gemensamma arbete.
3. Låt eleverna arbeta med lustfyllda projekt. I det senaste teaterprojektet fick barnen framföra sketcher på engelska med begrepp som bland annat beskriver hälsningsfraser, mat, klädesplagg och kroppsdelar.
4. Inventera tillgången till lokaler och se vilka som kan användas i samverkansprojekt. Upprätthåll en bra kommunikation med de kollegor som lokalerna delas med.
LÄS OCKSÅ:
Debatt: Låt oss lärare i fritidshem göra det vi är bra på
Fullt ös när Fritidshemmens dag firades
Deras lek höjer spänningen på fritidshemmet
Gästkrönika På fritidshemmet sker språkutvecklingen varje dag, hela tiden, i det informella lärandet, skriver läraren i fritidshem Tony Jönsson.
Krönika Du som bär på stress och dåligt samvete, du som blir bemött med oförståelse från chef och kollegor. Du som ser misär och känner dig konstant otillräcklig. Jag vill ge dig tröst, skriver läraren i fritidshem Irina Eriksson.
Krönika Skolministerns fåordighet om fritidshemmets betydelse är sorglig, skriver redaktören Sara Djurberg.
Skolpolitik – Vi behöver se till att fritidshemmen har goda förutsättningar, säger skolministern.
Reportage På Svartedalsskolan i Göteborg går elever från grundskolan och den anpassade grundskolan på samma fritidshem.
Forskning Undervisningen i fritidshemmet har blivit alltför lik skolans, anser forskaren Alma Memišević.
Så gör vi Teaterstycket på engelska blev en arena för samverkan mellan lärare i fritidshem och klasslärare i Mörbylånga.
Aktuellt Fritidshemmens dag har firats i strålande sommarväder över hela landet. Möjligen samlades allra flest leksugna på Engelska skolan i Sundsvall: över 200 elever plus syskon och föräldrar.
Vi lärare debatt I en strävan efter erkännande har fritidshemmen de senaste åren utsatts för en systematisk ”skolifiering”. Men vet ni vad, nu får det räcka! skriver läraren i fritidshem Tony Jönsson.
Krönika Språkstörning passerar ofta obemärkt förbi, skriver läraren i fritidshem Sofia Grimm.
Pedagogiska tips Efter mycket planerande kunde eleverna på fritidshemmet Vintergatan 3 i Malmö äntliga öppna sitt spa.
Panelen Vilka möjligheter till vila och återhämtning finns det för eleverna på ert fritidshem? Vi bad tre lärare i fritidshem svara.
Forskning I skolan är det ett eget ämne – men teknik ingår också i fritidshemmets undervisning. Vad blir skillnaden?
Krönika Jag skulle vilja se att kommuner arbetar systematiskt med fritidshemmens likvärdighet på alla nivåer så att den enskilda fritidsläraren slipper dra en nitlott i fritidshemmets lotteri, skriver läraren i fritidshem Sofia Grimm.
Arbetsmiljö Fritidshemmen har nått en milstolpe: över en halv miljon inskrivna barn. Men att andelen behöriga lärare fortfarande är så låg är ett stort bekymmer, anser Sveriges Lärares ordförande Åsa Fahlén.
Motoriklarmet Barn pysslar mindre än tidigare – men inte på Broholmskolan i Lidköping. Där ser eleverna pysslet som en av veckans höjdpunkter, berättar läraren i fritidshem Jennie Nilsson.
Motoriklarmet Med en rad nya aktiviteter, inklusive det populära slöjdinslaget, har de äldre barnen på Fylstaskolan lockats tillbaka till fritidshemmet igen.
Så gör vi Anna Danielsson och Camilla Strand utgick från elevernas stora intresse för spelet Among Us när de skapade en egen variant av spelet på fritidshemmet.
Reportage Johanna Nordin, rektor på Dackeskolan i Tingsryd, har en bakgrund som lärare i fritidshem. När elever behöver hjälp med språkutveckling och sociala relationer väljer hon ibland en ovanlig metod: ordinerar närvaro på fritidshemmet.
Krönika Jag tänker mycket på flickor. Hur de gång på gång blir åsidosatta, hårdare korrigerade och hur vi vuxna i skolans värld förväntar oss att de ska vara bättre socialt skillade än pojkar, skriver läraren i fritidshem Irina Eriksson.
Krönika För mig är eleverna källan till energi som fyller på. Kramen man får i hallen, någon som glatt frågar vad som ska hända på fritidshemmet i eftermiddag eller samtalet på skolgården om Pokémon eller “Ronaldo eller Messi”, skriver läraren i fritidshem Sofia Grimm.
Forskning Pedagoger på fritidshem behöver släppa på kontrollen och själva delta mer i den musikaliska leken, anser Mona Persson Aronson, forskare i musikpedagogik vid Karlstads universitet.
Panelen Är det okej att säga ”nej, du får inte vara med”? Så här svarade fritidslärarna i panelen.
Reportage På Rösjöskolan uppmuntras barnen när de gör rätt i stället för att kritiseras när de gör fel.
Reportage Läraren i fritidshem Anne Fridjonsson sätter läsningen i centrum i fritidshemmet.
Krönika Efter drygt ett år som utbildad och yrkesverksam lärare i fritidshem vill jag lyfta upp det som inte syns på ytan. Det som gör att folk mår dåligt, blir sjukskrivna eller säger upp sig.
Pedagogiska tips Frida Flinck ville få till en lärorik lek om allemansrätten. Genom att skapa en trollvärld i skogen dit barnen kommer in via en magisk portal fångade hon deras intresse.
Forskning Genom att ta en lekroll kan läraren bidra till att utveckla leken, enligt forskarna Cecilia Wallerstedt och Niklas Pramling.
Fritidshem Furuparksskolans elever har designat sparkar som allmänheten kan låna och för varje kilometer de färdas går ett bidrag till Sunderby sjukhus i Luleå.
Pedagogiska tips – Det bästa med det här temat är att det engagerar på ett så brett plan, säger Tilda Pehrsson, lärare i fritidshem.
Lärarutbildning Den 49-åriga tidigare fritidsledaren Maria Söderlind Jonasson blev just färdig lärare i fritidshem – efter två års studier på distans.
Krönika En del tänker att lärare i fritidshem är de där positiva och extroverta ja-sägarna, de som kör på tills de stupar, de som kan ta alla elever under vingarna på skoltid och rädda situationer som egentligen ligger på andra professioners bord.
Krönika ”Du kan väl hitta en ny kompis att leka med?”, försöker personalen. Varför säger vi så? Som om barn hur enkelt som helst leker med alla andra barn, skriver läraren i fritidshem Sofia Grimm.
Forskning Vi är särskilt intresserade av hur lokala förutsättningar på olika skolor påverkar fritidshemmens verksamhet, säger forskningsledaren Helena Ackesjö.
Fortbildning Flerspråkighet, matematik på fritidspedagogiskt vis, relationell kompetens, ”lekens lotteri” och elevinflytande. Fritidshemmens rikskonferens bjöd på både teori och handfasta tips.
Lärarpriser Årets lärare i fritidshem 2023 har arbetat i fritidshemsverksamhet sedan han var 17 år och blivit känd för att lyfta fritidshemmet i debatten.
Forskning Nyutexaminerade lärare i fritidshem känner inte att deras unika kompetens tas tillvara på jobbet, visar en ny studie av forskarna Anne Kjellsdotter och Peter Erlandson.
Lärarpriser Fyra toppkandidater har utsetts bland de nominerade till ”Årets lärare i fritidshem” 2023.
Krönika Av någon anledning är det just fritidshemmet, där nästan hälften av skolans personal arbetar på vissa enheter, som ska klara sig själv. Jag har ofta undrat vem som ser den här gruppens behov på skolan, så att vi faktiskt kan få kvalitet, skriver läraren i fritidshem Sofia Grimm.
Timplaner Lågstadieelever får längre skoldagar, med mer svenska, enligt ett förslag från Skolverket som lämnats till regeringen. Line Isaksson, i Sveriges Lärares förbundsstyrelse, är kritisk.– Se till att fritidshemmet får vara en plats där eleverna kan lära sig och utvecklas i stället.
Arbetsmiljö Vi frågade tre lärare i fritidshem hur de är rustade för vintern när det gäller både arbetskläder och uteaktiviteter.
Krönika Det är ett spännande forskningsprojekt eftersom man här hoppas hitta argument som kan övertyga politikerna om fritidshemmets potential.
Sveriges lärare Alla lärare i fritidshem måste ha bra förutsättningar för att kunna utföra sitt jobb. Det är en av utgångspunkterna för Sveriges Lärares Nationella råd för lärare i fritidshem.
Reportage Erik Kjellander studerar till lärare i fritidshem och jobbar samtidigt. Utbildningen har fått honom att ifrågasätta hur verksamheten bedrivs.
Planeringstid Daniella Crona sitter i Nationella rådet för fritidshem och vill prioritera en fråga framför andra: mer tid för planering.
Pedagogiska tips Skolan erbjuder väldoftande rätter i matsalen – och ordnar mängder av organiserade aktiviteter på rasterna. Därför vinner Västerstrandsskolan i Karlstad utmärkelsen ”Årets Pep-skola”.
Forskning Hur blir tiden på fritidshemmet meningsfull för barnen? Det är när personalen lyckas hantera balansen mellan barnens och de vuxnas önskemål – som inte alltid är så enkla att förena.
Pedagogiska tips En upphittad symaskin gav eleverna på Apelskolans fritidshem mersmak för att sy.
Forskning Hur ska fritidshemmen hitta jämvikten mellan styrning och frivillighet? Frågan har blivit ännu svårare sedan ett tydligare undervisningsuppdrag infördes 2016.
Så gör vi Barnen blir så stolta när de får vara fritidsfixare, säger läraren i fritidshem Rebecca Loorents.