Så väcker förskolan tvååringarnas matteintresse

”Kan vi gå till matematiktåget i dag?” är en vanlig fråga från barnen på Naturförskolan Solen i Göteborg, berättar förskolläraren Erika Sedig och barnskötaren Denise Ryding.

Hur kan man hjälpa 1–2-åringar att närma sig matematiken? På Naturförskolan Solen i Göteborg hittade arbetslaget svaret i närliggande Slottsskogen.
– Där finns ett trätåg med lok och vagnar. Vårt matematiktåg, säger förskolläraren Erika Sedig.

Eftersom förskolan Solen inte har en egen gård blir det dagliga utflykter – varje förmiddag. Då går de tillsammans till Göteborgs stora natur- och rekreationsområde Slottsskogen som ligger på lagom avstånd. De äldre barnen går hela vägen till skogen men fullt så långt orkar inte de allra yngsta ta sig. Gruppen med 1–2-åringar brukar därför i stället stanna vid ängar och gläntor närmare förskolan. På vägen går de förbi en stor lekplats där det står ett lektåg som lockar barnens uppmärksamhet. Intresset för tåget tog Erika Sedig och hennes kollega Denise Ryding fasta på när förskolans pedagogiska årshjul visade att det var dags att fokusera på matematik. 

Barnskötaren Denise Ryding och förskolläraren Erika Sedig.

– När vi satte oss ner för att planera såg vi flera möjligheter att använda just tåget, som barnen var så intresserade av. Där kunde de på ett meningsfullt och lustfyllt sätt bekanta sig med flera olika områden inom matematiken, som exempelvis
geometri, räkneord, placeringsord, jämförelseord, kroppsuppfattning och volym, förklarar Erika Sedig. 

Bekantar sig med matematiska begrepp

Erika och Denise deltar aktivt i leken och använder medvetet olika matematiska begrepp under tiden. Hur många får plats i loket samtidigt? Hur många vagnar finns det? Går det att klättra över eller krypa under? Kan man sitta nära eller långt borta från varandra? 

– Vi sätter ord på det som sker och försöker uppmuntra och utmana barnen vidare i deras utforskande och kunskapsutveckling, säger Erika Sedig.  

De har också tagit med sig egenhändigt tillverkade tågbiljetter som kan köpas eller sorteras efter färg. Just leken med biljetterna har fascinerat många. Erika berättar att ett barn som kom med sin pappa på morgonen direkt frågade: ”Ska vi sortera i dag?”

– Det visar att de tycker att det är kul, säger Erika Sedig. 

Ser geometriska former överallt

Hon berättar vidare att de även har tagit med sig urklippta cirklar och trianglar till parken för att kunna jämföra med olika geometriska  former utomhus. 

– Vi upplever att barnen har utvecklat sitt sinne för matematik och att de tar med sig sina kunskaper till andra platser och situationer. De ser geometriska former vart vi än går och använder matematiska begrepp i sitt språk när de leker. Framför allt visar de ett intresse för matematik. ”Kan vi gå till matematiktåget i dag?” är en fråga vi många gånger fått när vi tagit emot barnen på morgonen, säger Erika Sedig. 

Tips för matematikundervisningen med de allra yngsta

1. Håll det enkelt och gå inte för fort fram. Vi hade tänkt att arbeta med flera geometriska former, men begränsade oss. Det får inte bli för svårt. 

2. Nyttja leken och var en lekande pedagog. Det är i leken barnen lär sig allra bäst. 

3. Använd sång och drama för att göra det hela ännu mer spännande och intressant.

4. Våga frångå planeringen, utgå från barnen. Om de har fokus på annat än ni tänkt, hitta ingångar i det i stället. 

5. Skapa en kontinuitet, gå tillbaka och repetera. Vi har även många bilder från tåget som vi kan använda på samlingar för att räkna vagnar, leta efter cirklar med mera.  

6. Börja med att tillsammans bena ut vad matematik för de yngsta barnen i förskolan kan innebära. Tänk inte att matematiken behöver vänta. Genom att leka in grundläggande matematik och matematiska begrepp kan man som pedagog bidra till att skapa intresse redan från början.

Erika Sedig och Denise Ryding

Erika Sedig

Ålder: 44 år.

Gör: Förskollärare. 

Bor: I Göteborg. 

Bästa med yrket: Alla fantastiska möten! Att känna att jag har ett meningsfullt yrke och att jag får skratta, vara barnslig och kreativ. 

Denise Ryding

Ålder: 35 år.

Gör: Barnskötare.

Bor: i Göteborg.

Bästa med yrket: Att få vara med och uppleva allt det stora i det lilla, så som barnen ser på världen.

LÄS OCKSÅ:

Så väcker hon förskolebarnens intresse för teknik

Mis lådor väcker barnens matteintresse

Barn lär sig matte med hela kroppen

Lyssna på Förskolan här!