Hur utnyttjar du sista veckorna av terminen?

Lärarna Jenny Carlsson, Simone Svensson och Åsa Forsö berättar om hur de utnyttjar de sista veckorna på terminen

Nu är det snart dags för semester. Hur utnyttjar du de sista veckorna av terminen för att du och dina elever ska få ett så bra avslut som möjligt?

Jenny Carlsson, mellanstadielärare i NO, teknik och bild på Öxnehagaskolan i Huskvarna.

Jenny Carlsson.

Hur utnyttjar du de sista veckorna på terminen?

Jag avslutar längre arbetsområden och ”förpratar” höstens ämnesinnehåll för att ta reda på vad eleverna redan kan och vad de är nyfikna på. Det hjälper oss alla att vara redo inför nästa läsår. På min skola har vi ett gemensamt tema varje år och innan sommarlovet brukar vi göra någon aktivitet för att knyta ihop säcken. 

Vad är viktigt för dig att hinna bli klar med innan du går på sommarledighet?

Att känna att jag ”är klar” med terminen för att inte behöva avsluta något efter sommarledigheten. Och så ska klassrummet vara möblerat som jag vill ha det nästa läsår. Även arbetsmaterial ska vara undanstädat och material för nästa läsår ska finnas på plats. Då kan jag gå på ledighet och slappna av.

Hur brukar du säga hejdå till dina elever?

Sista veckan är vi ute mycket och bygger relationer inför nästa läsår. Vi lärare försöker få lite koll på hur elevernas sommar kommer se ut för att kunna fånga upp signaler på om det är något som någon elev är orolig över. Att säga hejdå handlar, för min del, om att visa eleven att den är viktig för mig.

Simone Svensson, lågstadielärare på Skorpedskolan i Örnsköldsviks kommun. 

Simone Svensson.

Hur utnyttjar du de sista veckorna på terminen?

Det handlar mycket om att avsluta och sammanfatta arbetet – och städa ut både elevernas och mina egna saker från det gångna läsåret. Sommarlovet hägrar men min kärlek till yrket är fortfarande så stor att jag inte riktigt vill att terminen ska ta slut. Därför skapar jag roliga stunder med eleverna.

Vad är viktigt för dig att hinna bli klar med innan du går på sommarledighet?

Jag städar alltid mitt skrivbord det sista jag gör. Samt flyttar över saker på min ”att göra”-lista till en ny lista, med det som fortfarande kommer att vara aktuellt i augusti. Ett måste är att tömma tankarna och skriva ner vad jag måste komma ihåg, då kan jag gå på ledighet med en avslappnad känsla.

Hur brukar du säga hejdå till dina elever?

På sommaravslutningen brukar jag göra en personlig grej till eleverna. Senast målade jag glassar med akvarell och satteen klubba ovanpå. Det räcker tycker jag, och det viktigaste är att eleverna känner att jag ser dem, ännu en gång. På så vis förmedlar man en god tanke för människor omkring sig.

Åsa Forsö, matematik- och svensklärare i årskurs 6 på Fröviskolan i Högsby.

Åsa Forsö.

Hur utnyttjar du de sista veckorna på terminen?

Det är ont om tid med det mesta och undervisning och bedömning sker in i det sista. Men förhoppningsvis blir det lite roligare uppdrag och matematikuppgifter för eleverna då, som jag har sparat. Om det går som tänkt i svenskan blir det mer självgående arbete, alltför att frigöra tid för mitt bedömningsarbete.

Vad är viktigt för dig att hinna bli klar med innan du går på sommarledighet?

Att röja och städa mitt skrivbord och i skåpen brukar kännas skönt för själen. Sedan finns det ju hur mycket som helst som jag tänker att jag borde vara klar med. Men jag försöker vara realistisk, ­prioritera och tänka att mitt arbete fortsätter till hösten.

Hur brukar du säga hejdå till dina elever?

Det är jobbigt att säga hejdå till sexor som ska börja sjuan, så jag brukar säga ”hejdå, vi ses”. Eleverna börjar i byggnaden på andra sidan skolgården i sjuan.”Hejdå” för mig betyder att visa uppskattning, men att försöka visa all min uppskattning under en avslutningsdag blir konstigt. Det pågår varje dag under hela läsåret.

LÄS ÄVEN

Hon prisas för projektet som fick eleverna att knäcka läskoden

Relationer­na som ställer till det för nya lärare

Så vill han förändra kursplanen i matematik

Skolor i utsatta områden erbjuds böcker – flera svarar inte