Marianne Eriksson: Därför är jag lärare i kulturskola

Marianne Eriksson är musiklärare och undervisar i fiol, altfiol och ensemble på Luleå kulturskola. Foto: Simon Eliasson

Marianne Eriksson är musiklärare på Luleå kulturskola.
Här berättar Marianne om varför hon är lärare – och vad hon skulle göra om hon var skolminister för en dag.

Därför är jag lärare:

– Efter musikgymnasiet i Boden gick jag på Framnäs folkhögskola som hade ett tätt samarbete med Musikhögskolan i Piteå. Jag fick en god bild av skolan och valde att stanna kvar i Norrbotten. Min målbild var att jobba i kulturskola och därför gick jag instrumental- och ensemblelärarutbildningen. 

– Min arbetsvecka har ett väldigt varierat innehåll – från de färskaste nybörjarna till gymnasieelever som jag har fått följa i nio år. Jag träffar elever enskilt, i mindre grupper och i större ensembler, och har stora möjligheter att tillsammans med eleverna lägga upp undervisningen efter deras egna förutsättningar och önskemål. Det är ett kreativt yrke på alla sätt och vis. 

Jag skulle ringa min kollega kulturministern och gemensamt lägga fram en proposition om en kulturskolelag.

Då känner jag extra glädje:

– När elever som varit väldigt osäkra på sig själva några år senare kliver fram och tar för sig. Att få se och vara en del av ­deras personliga och musikaliska utveckling gör att jag är fullständigt övertygad om hur otroligt viktigt vårt jobb är. 

Om jag var skolminister för en dag skulle jag …

  … ringa min kollega kulturministern och gemensamt lägga fram en proposition om en kulturskolelag. Kulturskolan behöver få en officiell plats inom utbildningsväsendet och tydligt ses som den grundutbildning inom konstnärliga ämnen som den är.