Jens Marklund: Därför är jag lärare i fritidshem

Jens Marklund är lärare i fritidshem på Norrbyskolan i Piteå. Foto: Simon Elisasson

Jens Marklund är lärare i fritidshem i Piteå.
Här berättar Jens om varför han är lärare – och vad han skulle göra om han var skolminister för en dag.

Därför är jag lärare i fritidshem:

– Min väg in till läraryrket började redan när jag själv gick på fritids. Jag såg mycket upp till en av fritidspedagogerna där, han var skämtsam, kunnig och snäll. När jag hoppade av gymnasiet blev han min handledare och att gå bredvid honom fick mig att börja läsa barn- och fritidsprogrammet. Cirkeln slöts när jag hade läst till lärare i fritidshem och vi blev kollegor.

”Min väg till läraryrket började när jag själv gick på fritids”.

– Som lärare i fritidshem har jag ­ynne­sten att följa eleverna hela skoldagen och på fritidshemmet. Jag kan möta dem där de är just då, den dagen. På fritids arbetar vi mycket med värdegrund, sociala förmågor och gruppdynamik vilket är värdefulla kompetenser, såväl för elevernas skolgång som för livet i stort.

Då känner jag extra glädje:

– När jag går runt på avdelningen och ser att i ett rum byggs det Eiffeltorn av kaplastavar samt ett helt lego-landskap. I ett annat rum pågår en spontan Melodifestival medan två elever sitter och läser bok i en soffa. I det tredje rummet jag går in i möts jag av äggkartong, vatten­färger, fjädrar, lim och kreativiteten sprudlar.

Jag är lärare i fritidshem

  • Namn: Jens Marklund.
  • Skola: Norrbyskolan, Piteå.
  • Undervisar i: Lärare i fritidshem.

– Med andra ord: När allt arbete vi har lagt ner på hösten med att arbeta ihop gruppen, när tryggheten och rutinerna sitter och jag kan gå runt och känna mig ”arbetslös”, då känner jag extra glädje.

Om jag var skolminister för en dag skulle jag …

– … driva fram att lärare i fritidshem ska ha rätt till åtta timmars planeringstid i veckan. Jag skulle också driva fram ­bestämmelser för gruppstorlekarna
på fritidshemmen.