Enligt polisens beräkningar samlades 2 500 personer till manifestationen den 6 maj. Foto: Sven Lindwall
Till startsidan
De tre skolprofilerna Alexander Skytte, Björn Dahlman och Linnea Lindquist deltog i demonstrationen i Stockholm. Foto: Sven Lindwall
Nedskärningar
Skolprofilerna Alexander Skytte, Björn Dahlman och Linnea Lindquist var på plats vid demonstrationerna i Stockholm.
– Det är självklart att vara här. Lärare och rektorer måste bråka mer om vi ska få ordning på det här, säger de.
LÄS MER:
Maria Wiman: Det ligger en hisnande urkraft i att kroka arm tillsammans
”Det dyraste ett land kan göra är att spara på sin skola”
Tusentals lärare i protest – ”Står inför en katastrof”
Rektor Linnea Lindquist har åkt från Göteborg för att delta i manifestationen vid Stockholms Stadshus och vid Mynttorget i Gamla Stan.
– Det är glädjande att det är så många som gör sina röster hörda här. Det mullrar bland lärare och skolledare och att vi säger ifrån tillsammans är ett måste, säger hon.
Läraren Björn Dahlman flikar in:
– Ja, jag hade gärna sett att det var fler skolledare här idag. För vi måste göra gemensam sak om vi ska få våra folkvalda att agera.
Enligt polisens beräkningar samlades 2 500 personer till manifestationen den 6 maj. Foto: Sven Lindwall
Kollegan Alexander Skytte, som också är krönikör på tidningen Ämnesläraren, glädjs åt en stridslysten stämning bland lärarkollektivet.
– Vi lärare är historiskt sett ett bråkigt släkte och jag tror det är dags för att vi ska bråka ännu mera; att vi ska bråka så mycket vi bara orkar. Förhoppningsvis leder manifestationerna till att fler får vetskap om läget i skolan och att politikerna agerar.
Och om de inte gör det?
– Då får vi bråka ännu mer, säger Alexander Skytte.
Madelene Evertsson med sina barn Eira, 9 och Idde, 6, var med under demonstrationen. Foto: Sven Lindwall
Björn Dahlman poängterar att de är här för hela samhällets skull.
– Det här handlar inte om våra löner eller personliga villkor. Det här handlar om att skolan är i så djup ekonomisk kris att det är svårt att bedriva bra undervisning. Det här är ett gigantiskt problem som angår alla, säger han.
Sveriges Lärare har som ett av sina krav att regeringen ska skjuta till 12 miljarder kronor för att täcka det ekonomiska underskottet i skolan i landet.
– Men det räcker inte. Vi måste också få bort ett gigantiskt systemfel i skolan. Konsekvenserna av det systemfelet syns i de 290 kommunbudgetar jag har läst. Det står klart och tydligt fast att kommunerna inte kan bedriva undervisning i det här läget. Vi måste göra större insatser än att bara tillföra pengar i ett akut läge nu. Det är liksom inget att snacka om, säger Linnea Lindquist.
Alexander Skytte:
– Hjälper inte protesterna, så måste vi ta till alla medel som står till buds. Kanske är det dags att strejka igen?
12 miljarder saknas – därför protesterar lärarna idag
Lärarna i stor enkät: Så slår sparkraven mot oss i skolan
Budgetkaoset bubblar över skolorna – här bantas det
Lärare hotas av uppsägning efter sparkraven
Fackliga ombud sökes: ”Kan påverka mycket”
Debatt ”Ägandet flyttas allt längre bort från klassrummet.”
Debatt ”Sätter fingret på sambandet mellan organisatoriska brister och individens ohälsa.”
Ledarkrönika Det finns bättre vägar än att låta barnen betala priset, skriver Anna Olskog.
Jag är lärare Johnnie Lindgren om vad han skulle göra som utbildningsminister för en dag.
Debatt Regeringen vill lägga ner utbildningen till specialpedagog – och debatten fortsätter.
Debatt ”Problemen är komplexa, men bottnar i hög grad i en skriande brist på resurser”
Debatt ”När Mohamsson talar om skolan låter det som ett fängelse med mattesal”
Debatt ”Att flytta specialpedagogiken bort från elevhälsan är ett högriskprojekt”
Debatt Specialpedagogens svar på regeringens förslag om ny utbildning till speciallärare.
Debatt Centerpartiet: ”Omöjligt att få igenom stora delar av sin skolpolitik.”
Granskning Ensamma och splittrade mellan olika skolor.
Granskning Utbildningsnämndens ordförande: ”Det är inte alls bra”
Granskning Checklista: Signaler att vara vaksam på.
Debatt ”Ni har missförstått både lärarrollen och demokratin”
Debatt Dags att införa en ”Lex” i skolan – en skyldighet att agera när elever far illa
Debatt ”Skolan behöver befrias från ideologi”
Debatt Svarar om att straffa elever: ”Tvärt emot rådande forskning, statens offentliga utredningar och Barnkonventionen”
Debatt Slår ett slag för didaktiken: ”Undervisning är som att balansera på en knivsegg”.
Debatt Hon vill se bättre förutsättningar för fackliga ombud: ”Avgörande roll”
Debatt "Måste göra det enda verkligt liberala: öka samarbetet över blockgränserna”
Debatt ”Bör ge huvudmän möjlighet att erbjuda No Excuses-modellen – och ge föräldrar friheten”
Krönika Nya läro- och kursplaner: ”Annars blir uppdraget omöjligt för lärare och elever.”
Debatt ”Som att ge alla samma skor oavsett storlek – och sedan hävda lika villkor”
Debatt ”Kompetensen, dimensioneringen och de fysiska miljöerna lirar tillsammans”
Debatt ”Lärarkåren är inte överens om vad utbildning är längre” skriver Martina Nordin
Debatt Elinor Keiriö Östlin, lärare i förskola, kräver ett arbetsliv som är hållbart.
Krönika ”Som nyexaminerad lärare förväntas vi klara allt.”
Krönika ”Man kan inte bara stapla arbetsuppgifter i bergsformation.”
Arbetsbelastning Sveriges Lärare: ”Guldläge att minska barn- och elevgrupper”.
Debatt Läraren vill lyfta sina barns lärare – och framgångsfaktorn i klassrummet.
Debatt ”Tillhör den grupp som i högre utsträckning saknar godkända betyg”
Förstelärare Sveriges Lärare protesterar mot tidsbegränsade tjänster.
Krönika Svindlande – snart kan jag lägga till polis på mitt CV!
Ledarkrönika Efter hoten mot Anna-Karin Hatt: ”Vi lärare kan inte rädda demokratin på egen hand – men utan oss går det inte.”
Debatt Johan Kant undrar om skolreformerna kommer att få önskad effekt
Arbetsbelastning ”Positivt att SKR uppmärksammar den växande administrationen”
Debatt ”Jag hoppas den politiska diskursen om digitala verktyg vänder snart”.
Debatt ”Analysen kommer fortfarande att krävas, men vi lämnar den än mer till eleverna”
Debatt ”Samhällets syn på yrkesprogram och vuxenutbildning gör saken värre”
Debatt Lärare kan inte arbeta hemifrån: ”Syns tydligt i lönekuvertet”.
Arbetsbelastning Kritiken: ”Man måste kunna hålla två tankar i huvudet samtidigt.”
Krönika Men här är vad som kan få nästa Talis-resultat att lyfta.
Debatt Kräver ny syn på skolan: ”Att utgå ifrån att lärandeuppdraget går att isolera är förödande”.
Debatt ”Våra elever behöver möta vuxna som tar sig tid att lyssna, som inte dömer”
Debatt ”Vi är läromedelsutvecklare, administratörer, logistiker, schemaläggare, lärare.”
Ledarkrönika ”Kommunerna kan inte friskriva sig från huvudansvaret – lagar ska följas. Punkt.”
Skolpolitik Simona Mohamsson "redo att frånta kommunerna huvudmannaskapet”.
Debatt Simona Mohamsson: ”Staten behöver återta det fulla huvudmannaskapet över skolan.”
Talis ”Svenska lärare trivs med sitt jobb – till priset av en ohållbar arbetsbelastning.”
Talis Världens största undersökning av lärares yrkesvillkor: Fler lärare ser positivt på sitt yrke.