
Enligt polisens uppskattning deltog 2 500 personer i manifestationen. Foto: Sven Lindwall
Sveriges Lärares ordförande Johanna Jaara Åstrand talade inför de 2 500 lärare som demonstrerade under lördagen. Foto: Sven Lindwall
Nedskärningar
Johanna Jaara Åstrand, ordförande i Sveriges Lärare, var avslutningstalare under lärarprotesterna i Stockholm.
Här är hela talet – ord för ord.
LÄS ÄVEN:
Skolprofilerna under demonstrationen: ”Vi måste bråka mer”
Maria Wiman: Det ligger en hisnande urkraft i att kroka arm tillsammans
Tusentals lärare i protest – ”Står inför en katastrof”
”Demonstranter, åhörare!
Rapporterna duggar tätt från hela landet om kommuner som gör besparingar på skolan. Inte minst här i Stockholm. Detta trots att så gott som alla politiska partier i valrörelsen för lite drygt ett halvår sedan skickade ut ett helt annat budskap till väljarna.
Då saknades inte superlativen om hur viktigt det är att satsa på skolan. Nu verkar de orden vara som bortblåsta. Men vikten av att satsa på skola och utbildning är lika stor idag som den var då- för att inte säga större.
Vi vet alla att en bra förskola och skola är nyckeln till framtiden för alla unga individer som växer upp. Och en förutsättning för deras förmåga att bidra till samhället i framtiden. Det samhället investerar i utbildning idag, ger mångdubbelt tillbaka i morgon.
När politikerna i stället försummar att investera i ungas skolgång, så riskerar det att följas av förödande konsekvenser här och nu och en skyhög kostnad i framtiden. Specifikationerna på den notan heter sociala problem, segregationoch utslagning, försämrad konkurrenskraft och välfärd, och minskad tillit och framtidstro. Allt detta vet vi. Allt detta vet politikerna.
Enligt polisens uppskattning deltog 2 500 personer i manifestationen. Foto: Sven Lindwall
Ändå kommer besluten om nedskärningar- nedskärningar som hade kunnat och kan undvikas. Vittnesmålen om underfinansiering i förskola och fritidshem, gymnasieskola, vuxenutbildning och särskola är alarmerande. Och för Stockholms grundskolor fattas som ni vet över en kvarts miljard kronor i år. Om inget görs hotar uppsägningar, omplaceringar, kvalitetsbrister, sjukskrivningar och skolmisslyckanden som vi sällan skådat.
Hittills är beskedet från kommunpolitikerna att det inte kommer några extra pengar – att kassan är tom. I stället hänvisar stadens s-politiker till regeringen som borde skjuta till pengar till kommunerna, menar man. Och visst borde regeringen göra det! Men det fritar inte politikerna i staden från ansvaret.
Vänner,
Vi lärare är trötta på politiker som skyller på varandra. Vi är helt ointresserade av det politiska spelet. Det vi bryr oss om är vad som konkret händer med eleverna. Med våra kolleger. Och med oss själva och vår arbetssituation. Det vi står inför nu riskerar bli en fullskalig katastrof.
Jag är den första att säga att regeringen inte tagit sitt ansvar och att deras vårbudget var en stor besvikelse. Men – politiker i Stockholm – nu är det ni som äger besluten. Är det verkligen värt att förstöra Stockholms skolor för att staden inte har fått inflationsuppräkning av staten? Är det verkligen värt att devalvera den unga generationens utbildning i stället för att ta inflationsförlusten fram tills konjunkturen vänder uppåt igen?
Demonstrationståget gick från Stadshuset till Mynttorget i Stockholm. Foto: Sven Lindwall
Stockholms stad har ett stort ekonomiskt kapital. Vore det inte bättre att nagga det i kanten i stället för att slå mot den unga generationens humankapital?
Åhörare och kollegor!
Det är förödande att så många kommuner väljer att spara på skolan. Förödande att så många politiker glömt vad de lovat.
Det vi kräver av våra politiker är att de vågar prioritera skolan – även när det kan innebära att något annat måste stå tillbaka. För vi vet hur viktig varendakrona är.
Vi lärare talar faktiskt inte i egen sak. Får barn och elever inte den undervisning och det stöd de behöver, ja då slår det mot hela landets framtid och välstånd.
Varje dag bygger vi lärare det framtida samhället. Varje dag finns vi där för barn och elever och deras behov samtidigt som vi bygger deras framtida liv. Det är därför vi säger vi ifrån mot nedskärningarna. Och då är det läge för kloka politiker att lyssna. Så, finansborgarråd Karin Wanngård och skolborgarråd Emilia Bjuggren, gör det: LYSSNA PÅ SVERIGES LÄRARE! Vi säger med enad röst att nedskärningarna på skola och utbildning måste upphöra.
Slagorden haglade under manifestationen. Foto: Sven Lindwall
Vi förväntar oss modiga, framsynta och kraftfulla politiker som vill och vågar sätta skolan först. Som investerar i utbildning och ett attraktivt läraryrke.
Politiker som sparar på skolan kommer i historiens ljus inte att ses som framgångsrika. Politiker som förstår värdet av kunskap och utbildning, som vågar investera för framtiden – de, däremot, kommer att ses som framsynta samhällsbyggare.
För fakta kvarstår: Det dyraste ett land kan göra är att spara på sin skola! Stort tack för att ni är så många som inser det och för att ni slutit upp idag.”
Sveriges Lärare protesterar mot att kommunen gjort nedskärningar i skolan på 200 miljoner kronor från 2017 till 2021 – och att det i budgeten för 2023 ska sparas ytterligare 46,4 miljoner kronor.
Dessutom ser Sveriges Lärare att budgeten för 2024 kommer bli ett stålbad för skolan och kräver att Örebro kommun:
12 miljarder saknas – därför protesterar lärarna idag
Lärarna i stor enkät: Så slår sparkraven mot oss i skolan
Budgetkaoset bubblar över skolorna – här bantas det
Lärare hotas av uppsägning efter sparkraven
Debatt ”Dagens lärare drivs av samma starka vilja att göra skillnad i klassrummet – nu som då”.
Debatt ”Utdaterad och naiv inställning till dagens informationssamhälle”
Debatt ”Psykisk ohälsa, privatekonomi, etik och moral och hundkunskap föreslås som ämnen”
Debatt ”Skärp er, SKR”, skriver Sveriges Lärarstudenters ordförande Adam Kedert.
Replik ”Likvärdighet kräver mer än kompetenta lärare”.
Debatt Regeringen kommer med elva förslag på bättre skola – läraren ser två förslag som saknas.
Debatt En lärare i New York fick ett tackbrev – har påverkat tusentals elever.
Debatt En av granskarna rider ut till försvar för texttriangeln.
Debatt ”Det handlar inte om att välja politisk sida. I alla krig finns det bara en sida, det är barnens”
Debatt ”I 79 kommuner har antalet elever i anpassad grundskola ökat med 100 procent”.
Debatt Betygsforskaren: ”Normrelaterade uppgifter och digital rättning ska avvisas”.
Krönika ”Dagens skolpolitiker resonerar som Bamse”, skriver Maria Wiman.
Förskola Tillfällig lösning på vikariebristen: ”Rätt organiserat kan det fungera utmärkt.”
Debatt ”Elevernas utbildning till entreprenörer beroende av regionerna.”
Debatt ”Påståendet att vi står för att 'handskrift och stavning ska prioriteras' vittnar om okunskap.”
Arbetsmiljö Här kan all tid som inte är ren undervisningstid användas som vikariat.
Hök25 Sveriges Lärares manifestation för regleringar: ”Folk ska orka jobba som lärare”.
Krönika Filippa Mannerheim: För SJÄLVKLART måste ett yrke ha ramar!
Debatt Uppropet: Därför ska du engagera dig.
Debatt ”Bristen på stöd, åratal av nedskärningar och politisk tafatthet har gått för långt”.
Hök25 Gruppledaren i SKR vill se regleringar i nya avtalet med lärarna.
Hök25 Avtalsstriden – manifesterar för regleringar: ”Politiker måste ta ansvar.”
Debatt ”Brist på respekt gäller inte bara elever, utan även vårdnadshavare”, skriver läraren Per Stiller.
Arbetsbelastning Pontus Bäckström: ”Etisk stress när elevbehov inte kan tillgodoses i ordinarie helklass”.
Debatt ”Om vi vill främja barns skrivande behöver vi broar mellan forskningsperspektiv – inte murar”
Läs och skriv Agneta Gulz skarpa ord om digital skrivträning.
Krönika ”Rektor Kaj – ett under av tålamod”, skriver Maria Wiman om Uppdrag gransknings ”Gängskolan”.
Debatt Lärarstudenten till SKR: ”Lärare det är det jag vill arbeta med resten av mitt liv”.
Hök25 Sveriges Lärare röstade nej till SKR:s nya slutbud: ”Frustrerande”.
Undervisning Lärarstiftelsens fokus: Frågor som handlar om undervisningen.
Fackligt ”Skapar stor oro för våra medlemmar”.
Hoten mot lärarna ”Vi vägrar vänja oss vid att rädsla blir en del av vårt arbetsliv”
Hoten mot lärarna Lärare och annan skolpersonal vittnar om att lärare och annan skolpersonal är rädda för att ingripa.
Jag är lärare Elina Larsson, lärare i hem- och konsumentkunskap, om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Vi lärare Ökar satsningen: ”En blandning av vetenskap och beprövad erfarenhet”.
På djupet Här är förslagen som Sveriges Lärares ordförande saknar i utredningskavalkaden.
Forskning Läraren Maja Sundqvist tar avstamp i forskningen när hon undervisar. ✔ Lärarens och forskarens tips.
På djupet Skolministern är fast besluten om att förändra svenska skolan.
På djupet Så här blir den nya skolan – om utredarna får som de vill.
Behörighet ”Behörigheten ska vara en faktor när det avgörs hur stort bidrag en huvudman kan få”.
Krönika ”Om jag fick välja skulle sådana där åsiktspaneler ryka dit pepparn växer.”
Debatt Lärarstudenten Josefine Svärd skriver om en skola som blir mer auktoritär: ”En tyst klass inte nödvändigtvis en trygg klass”.
Debatt Sökes: Bibliotekarie med ansvar för 2 000 elever – ”Sluta se skolbibliotekarier som glada bokälskare”.
Mentorskap Läraren om avlastningen: ”Jag har över 300 elever så jag har att göra ändå.”
Mentorskap Därför införde Norrevångsskolan i Eslöv heltidsmentorer.
Krönika ”Terminen har varit en golgatavandring – men nu skola vi hava lov”.
Hök25 Nytt steg i avtalsrörelsen – men: ”Vi står fortfarande långt ifrån varandra”.
Arbetsmiljö Slöjdläraren Eva Söderberg om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Ledare "På framtida generationers utbildning kan det sparas och snålas – det gör liksom inget.”
Porträtt Anna Sterlinger Ahrling och Philip Hjalmarsson om lärarlivet efter poddsuccén.