
Enligt polisens beräkningar samlades 2 500 personer till manifestationen den 6 maj. Foto: Sven Lindwall
De tre skolprofilerna Alexander Skytte, Björn Dahlman och Linnea Lindquist deltog i demonstrationen i Stockholm. Foto: Sven Lindwall
Nedskärningar
Skolprofilerna Alexander Skytte, Björn Dahlman och Linnea Lindquist var på plats vid demonstrationerna i Stockholm.
– Det är självklart att vara här. Lärare och rektorer måste bråka mer om vi ska få ordning på det här, säger de.
LÄS MER:
Maria Wiman: Det ligger en hisnande urkraft i att kroka arm tillsammans
”Det dyraste ett land kan göra är att spara på sin skola”
Tusentals lärare i protest – ”Står inför en katastrof”
Rektor Linnea Lindquist har åkt från Göteborg för att delta i manifestationen vid Stockholms Stadshus och vid Mynttorget i Gamla Stan.
– Det är glädjande att det är så många som gör sina röster hörda här. Det mullrar bland lärare och skolledare och att vi säger ifrån tillsammans är ett måste, säger hon.
Läraren Björn Dahlman flikar in:
– Ja, jag hade gärna sett att det var fler skolledare här idag. För vi måste göra gemensam sak om vi ska få våra folkvalda att agera.
Enligt polisens beräkningar samlades 2 500 personer till manifestationen den 6 maj. Foto: Sven Lindwall
Kollegan Alexander Skytte, som också är krönikör på tidningen Ämnesläraren, glädjs åt en stridslysten stämning bland lärarkollektivet.
– Vi lärare är historiskt sett ett bråkigt släkte och jag tror det är dags för att vi ska bråka ännu mera; att vi ska bråka så mycket vi bara orkar. Förhoppningsvis leder manifestationerna till att fler får vetskap om läget i skolan och att politikerna agerar.
Och om de inte gör det?
– Då får vi bråka ännu mer, säger Alexander Skytte.
Madelene Evertsson med sina barn Eira, 9 och Idde, 6, var med under demonstrationen. Foto: Sven Lindwall
Björn Dahlman poängterar att de är här för hela samhällets skull.
– Det här handlar inte om våra löner eller personliga villkor. Det här handlar om att skolan är i så djup ekonomisk kris att det är svårt att bedriva bra undervisning. Det här är ett gigantiskt problem som angår alla, säger han.
Sveriges Lärare har som ett av sina krav att regeringen ska skjuta till 12 miljarder kronor för att täcka det ekonomiska underskottet i skolan i landet.
– Men det räcker inte. Vi måste också få bort ett gigantiskt systemfel i skolan. Konsekvenserna av det systemfelet syns i de 290 kommunbudgetar jag har läst. Det står klart och tydligt fast att kommunerna inte kan bedriva undervisning i det här läget. Vi måste göra större insatser än att bara tillföra pengar i ett akut läge nu. Det är liksom inget att snacka om, säger Linnea Lindquist.
Alexander Skytte:
– Hjälper inte protesterna, så måste vi ta till alla medel som står till buds. Kanske är det dags att strejka igen?
12 miljarder saknas – därför protesterar lärarna idag
Lärarna i stor enkät: Så slår sparkraven mot oss i skolan
Budgetkaoset bubblar över skolorna – här bantas det
Lärare hotas av uppsägning efter sparkraven
Fackliga ombud sökes: ”Kan påverka mycket”
Debatt Uppropet: Därför ska du engagera dig.
Debatt ”Bristen på stöd, åratal av nedskärningar och politisk tafatthet har gått för långt”.
Debatt ”Brist på respekt gäller inte bara elever, utan även vårdnadshavare”, skriver läraren Per Stiller.
Debatt Lärarstudenten till SKR: ”Lärare det är det jag vill arbeta med resten av mitt liv”.
Behörighet ”Behörigheten ska vara en faktor när det avgörs hur stort bidrag en huvudman kan få”.
Krönika ”Om jag fick välja skulle sådana där åsiktspaneler ryka dit pepparn växer.”
Debatt Lärarstudenten Josefine Svärd skriver om en skola som blir mer auktoritär: ”En tyst klass inte nödvändigtvis en trygg klass”.
Debatt Sökes: Bibliotekarie med ansvar för 2 000 elever – ”Sluta se skolbibliotekarier som glada bokälskare”.
Krönika ”Terminen har varit en golgatavandring – men nu skola vi hava lov”.
Hök25 Nytt steg i avtalsrörelsen – men: ”Vi står fortfarande långt ifrån varandra”.
Debatt ”Ingen algoritm eller nationella prov kan ersätta lärarens förmåga”.
Arbetsbelastning ”Hoppas Skolinspektionen biter dem i ändan”.
Budgetpropositionen Regeringen satsar nära fyra gånger mer på ROT som på utbildning.
Behörighet En av tre grundskollärare inom friskolejätten är obehöriga.
Behörighet Lediga förskollärartjänster utannonseras inte: ”Personlighet går före behörighet.”
Debatt Läraren: ”När vi larmar om en ohälsosam arbetsmiljö ses det som gnäll.”
Arbetsmiljö Uttryckte frustration över sin skola på Facebook – då tillrättavisades hon av sin rektor.
Digitala nationella prov Arrangerade två krisövningar kring den nationella digitala provplattformen.
Elevhälsa Lärarens oro: ”Rädd att mycket trots allt kommer att landa på oss lärare.”
Krönika Eleven hade skrivit en och samma mening hundratals gånger i följd: ”Jag kan inte”, stod det. Jag kan inte. Jag kan inte. Jag kan inte.
Debatt ”Du som är politiker – ta chansen att investera i skolans framtid”, skriver Sveriges Lärare i Täby.
Debatt Kräver lagändring för att möjliggöra anonyma orosanmälningar för personal i förskola och skola.
Sett 2025 Fem lärare om AI – som hela tiden ligger steget före.
Debatt Sju lärare vill se en skola med skärm, skönlitteratur och pärm.
Sett 25 Facket kräver en nationell strategi där lärarna är med i utvecklingen.
Hoten mot lärarna Erkände i rätten: ”Ett skämt.” Hotade mentorn: ”Jag trodde jag skulle dödas.”
Hoten mot lärarna ”Ingen ska behöva bli sjuk eller skadas på grund av sitt jobb”.
Friskolor ”Valfrihet är värt att värna – men inte på bekostnad av kvalitet.”
Friskolor Minskad konkurrens och fortsatta vinstutdelningar bland farhågorna.
Friskolor Utredaren: ”Vinst eller statsbidrag ett val för aktören”.
Hök25 ”Ett hyckleri av sällan skådat slag”, skriver gymnasieläraren och förhandlingsombudet John Nilsson.
Krönika Men orka bry sig om statistik – SKR och Sobona ser uppenbarligen lite annorlunda på saken.
Hök25 ”Svarade inte upp på de grundläggande behoven”.
Digitala nationella prov Lotta Edholm: ”Ett misslyckande för att lärare har utsatts för ett stort merarbete.”
Arbetsmiljö Anklagelserna: Härskarteknik, förminskande av personal och undanglidande av ansvar.
Digitalisering Han har tittat på föremålens påverkan på undervisningen: ”Svårt lämna skärmarna.”
Krönika ”Sluta gnäll, din surkorv. Ryck upp dig och bli en education manager!”.
Debatt ”Pengar och makt är ett nollsummespel, om en grupp får ökat inflytande sker det på bekostnad av någon annan grupp”.
Debatt ”Mina elever har fått väsentligt färre timmars undervisning i det ämne de testas i”
Lärarlön Ett par tusenlappar skiljer – barnskötare nästan ifatt förskollärare.
Arbetsbelastning Arbetsmiljöverket i nytt lärarlarm: ”Allvarligt”.
Hök25 Läget ”fortfarande låst” mellan Sveriges Lärare och SKR och Sobona.
Krönika ”Det är liksom skillnad på elevinflytande och elevdiktatur.”
Hök25 Sveriges Lärare ”Mycket kan hända innan avtalet är tecknat”.
Förskola ”Extremt upprörande”, säger Helena Lückner på Sveriges Lärare om den nya arbetsuppgiften.
Slutreplik Hanna Garberg besvarar Skolledarnas oro för regleringar av lärares arbetstid.
Anmälningar Huvudskyddsombudet själv nära bli ett ”ärende” efter språkmissen i klassrummet.
Friskolor Utredningsförslaget kräver ekonomiska muskler av små huvudmän – vill se undantag.
Replik ”Kroka arm med oss i regleringsfrågan” skrev Hanna Garberg – nu svarar skolledarna.
Digitala nationella prov Uppdatering stoppade digitala proven: ”Fanns en oro”.