Sva-eleverna som läser mer än alla andra fyror i Sverige

Klassläraren Renate Murken tillsammans med klass 4B på Rosendalsskolan i Linköping. Längst till vänster på översta raden står kollegan Lisa Andersson och längst till höger skolbibliotekarien Birgül Özbaris.

Rosendalsskolan i den utsatta stadsdelen Skäggetorp i Linköping blev storsegrare i Den stora läsutmaningen: klass 4A blev sexa och 4B vann hela tävlingen.
– När jag fick beskedet svämmade mitt hjärta över av stolthet, säger klassläraren Renate Murken. Det är så häftigt, alla i klassen är andraspråkselever.

Tävlingen anordnades för tredje året i rad. Och intresset för att delta bara ökar: denna gång var det 45 000 elever ­­– 40 procent av samtliga fjärdeklassare – som mellan 15 september och 1 december under den gångna höstterminen läste drygt en miljon timmar. Det är mer än 300 000 fler timmar än under tävlingen året dessförinnan.

Att det just är årskurs 4 som valts ut beror på att utredningar visar att barns läsintresse sjunker dramatiskt i tioårsåldern, vilket gör det till en avgörande ålder för att skapa framtida läsvanor.

Renate Murken berättar att de läste rätt mycket i klassen redan före tävlingen, men att det blev ännu ”lite mer” under hösten.

– Vi ökade den tysta läsningen på morgonen från 10 till 20 minuter och vi använde alla luckor som uppstår under dagen för att läsa ännu mer. Det krävs såklart en ordentlig planering för att få in skönlitteratur i undervisningen, det är inte bara något som sker lite hipp som happ. Dessutom sa vi att alla elever skulle läsa minst 15 minuter hemma varje dag.

Ni vann med ett nytt vinnarrekord: i snitt läste dina elever 1 timme och 28 minuter per dag. Ni måste ha haft ett antal riktiga storläsare i klassen?

– Jo, vissa är väldigt intresserade av att läsa och drog upp snittet.

Varför vann ni, tror du?

– Vi har ett väldigt bra skolbibliotek och en duktig skolbibliotekarie, hon kan alltid få fram de böcker som barnen vill läsa.

Hon är själv en storläsare

Men det handlar om en sak till, något som hon av blygsamhet inte vill göra så stor sak av. Hon är själv en storläsare.

– Det är väl så, att en läsande lärare får läsande elever, lite grann som att idrottande föräldrar ofta får idrottande barn.

Hon har läst enormt mycket för både sina barn och barnbarn och många av böckerna har hon nu tagit med sig till klassrummet.

– Jag tror att det kan smitta av sig när jag visar upp böcker som vi själva har läst där hemma.

Vilka böcker var mest populära under er rekordtermin?

– Det var flera, bland annat Pax-böckerna av Åsa Larsson och Ingela Korsell, böckerna om LasseMajas detektivbyrå av Martin Widmark och Helena Willis och massor av valfria böcker. Eleverna läste också fabler. Där fick de ihop många lästimmar eftersom de också läste högt för andra klasser och för vuxna på skolan.

Och vad läser ni nu?

– Nu läser vi ”Pojken och tigern” av Lars Westman och ”Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige” av Selma Lagerlöf när vi arbetar med Sveriges landskap.  Senare i vår ska vi läsa ”Legenden om Sally Jones” av Jakob Wegelius.

”De bara skrek rakt ut!”

När klassen nu studerar vikingatiden får alla även läsa ”Drakskeppet” av Maj Bylock, en bok som många uppskattar. Med tanke på att alla elever har annat modersmål än svenska jobbar de mycket med ordförståelse, berättar Renate Murken.

– De får skriva ner orden som de inte förstår och efteråt talar vi om de böcker som vi läst tillsammans.

Några timmar före vår intervju spelade hon upp en film i klassrummet från tävlingsledningen. Barnen hade inte en aning om hur det hade gått. När uppläsaren kom till vinnaren blev glädjen total:

– De bara skrek rakt ut!

Vinsten är en klassresa till Astrid Lindgrens Vimmerby. Den stora läsutmaningen är ett gemensamt initiativ från Adlibris, Bonnier Carlsen, Natur & Kultur och Rabén & Sjögren.

LÄS ÄVEN

Så fick hon sina fyror att läsa 1,5 timme om dagen

Nytt pris för lärare som arbetar läsfrämjande

Så väljer du böcker som funkar för alla

Här knäcker alla sexåringar läskoden

Forskaren: ”Lyssneläsning” får aldrig ersätta riktig läsning i skolan

Körling: Vetgirigheten får eleven att låna böcker från översta hyllan

Deras elever lyfter med rätt studieteknik