Deras elever lyfter med rätt studieteknik

Lärarna Kim Sjöberg och Caysa Jonassen på Kungshögsskolan i Malmö. Foto: André de Loisted.

Studieteknik är katalysatorn till motivation. Det tror lärarna Caysa Jonassen och Kim Sjöberg som vill hjälpa sina elever att utnyttja sin fulla kapacitet.

Om man är duktig i skolan. Ja, då är man smart. Så ser ofta både elever och deras omvärld på människans intelligens, konsta­terar lärarna Kim Sjöberg och Caysa Jonassen på Kungshögsskolan i Malmö. Men de tror att den inställningen kan få ödesdigra konsekvenser för ett barn.

Enligt de båda lärarna är det snarare elevens tro på att den kan lära som är nyckeln till framgång, vilket går att påverka med hjälp av rätt studieteknik. För en tid sedan gav de ut boken ”Studieteknik: övningar för att förstå och utveckla lärandet”.

– Det började med att jag hade många killar i årskurs fyra som hade det ganska lätt för sig. De var bra på att memorera, men när kraven ökade så räcker det inte med bra minne. Minne och förståelse är inte samma sak, säger mellanstadieläraren Caysa Jonassen.

Samtidigt finns det elever som lägger ner mycket tid på sina studier utan att det syns i resultatet, eftersom de saknar strategier och verktyg.

– Det sänker ju de eleverna, vilket gör att motivationen tryter. Och om man pluggar utan resultat, varför ska man då fortsätta? säger Kim Sjöberg som är låg- och mellanstadielärare.

Insikterna fick Caysa Jonassen och Kim Sjöberg att reflektera över sin egen undervisning.

– En dag när Kim och jag satt och pratade om våra elever stannade vi upp och bara tittade på varandra: ”Men vänta, vet eleverna hur man lär sig bäst egentligen? Har vi pratat om det?”

”Det måste vara lösningen”

Nej, kom de fram till. Nästa fråga de ställde sig var om de själva visste vilken studieteknik de använde när de studerade på högskolan. Det kunde de heller inte riktigt svara på och beslöt sig därför för att fördjupa sig i hjärnans minnesfunktioner och olika studietekniker.

– Anteckna! Det måste vara lösningen tänkte jag. Men jag märkte ganska snabbt att det inte är så det fungerar. Även anteckningar kräver studieteknik, säger Caysa Jonassen.

Kim Sjöberg fortsätter:

– Däremot fylldes bänkarna med många fina block och pennor. Och mycket, mycket text, som var rätt så innehållslös. 

Kim Sjöberg

Ålder: 36 år.

Bor: Klågerup.

Familj: Man, två döttrar och en son.

Undervisar på: Låg- och mellantadiet. Har arbetat som rektor.

Fritiden: Renoverar hus och läser.

Därför älskar jag att vara lärare: ”För att man får vara en del av elevers lärande och göra skillnad.”

På gång: Skriver på ett nytt läromedel.

Övrigt: Driver instagramkontot @oppetklassrum.se samt @studietrix.

De båda lärarna betonar att arbetet med studieteknik inte ska vara något som ligger ”uppepå” undervisningen. Den ska vara integrerad i allt man gör.

– Studieteknik handlar om repetition, att hålla fast vid kunskapen och göra den till sin egen. Ett sätt att använda anteckningar kan vara att be eleverna välja ut och skriva ner något av det de har lärt sig under dagen. I tio minuter. Därefter får de i uppgift att läsa igenom den texten igen när de kommer hem. Då har de plockat fram kunskapen två gånger. Dessutom får de syn på vad de inte kommer ihåg, säger Caysa Jonassen.

Aktiviteter och rörelse är viktigt för lärandet

De berättar om ytterligare en tabbe som de har lyckats åtgärda med hjälp av god studieteknik.

– Hur många gånger har man inte skickat hem eleverna med glosor i läxa utan att de vet hur man övar? Nu försöker jag visa dem olika sätt att öva på och låter varje elev försöka hitta ett sätt som passar dem, berättar Caysa Jonassen.

Vi kan inte ta för givet att alla elever har vuxna som har möjlighet att stötta dem

En annan viktig del i arbetet är hur man kan lägga upp sin vardag för att må bra, eftersom det bidrar till ett gott arbete i skolan. Här försöker de även föra en dialog med vårdnadshavarna.

– Vi pratar mycket om när och hur mycket tid man ska lägga ner på att plugga och att även aktiviteter och rörelse är viktiga för lärandet. Vi kan inte ta för givet att alla elever har vuxna som har möjlighet att stötta dem i skolarbetet. Men om man har fått hjälp med den här verktygslådan så känner eleverna en lättnad, de känner att de kan, säger Kim Sjöberg.

LEKTIONSBANKEN: Plugga glosor

Caysas och Kims tre tips

Caysas och Kims tre tips för hur eleverna kan öva på glosor – på olika sätt:

  1. Ha glosorna tillgängliga (gärna som kort med tillh­örande bild) för att det ska vara enkelt att ta fram och titta på dem under flera tillfällen, utspritt över tid.
  2. Beskriv ordets innebörd utan att använda själva ordet. Låt någon annan gissa vilket ord du beskriver.
  3. Sätt glosorna i ett sammanhang. Skriv eller placera dem i en mening.

LEKTIONSBANKEN: Plugga glosor

LÄS ÄVEN

Hur lär man eleverna att stava utan att döda lusten?

Barnen fastnar när de inte kan stava rätt

Hård kritik mot hyllat beteendespel

Paulas knep gör att ingen lämnas utanför på rasten

Så fick hon sina fyror att läsa 1,5 timme om dagen