Tusentals anslöt till manifestationen – bbland dem massor av lärare. Foto: Filippa Ljung
Till startsidan
Johanna Jaara Åstrand, ordförande för Sveriges Lärare, var en av talarna under manifestationen mot anmälningsplikten. Foto: Filippa Ljung
Yrkesetik
Johanna Jaara Åstrand talade vid den stora manifestationen mot anmälningsplikt i Stockholm på söndagen.
Hennes försvar av barns rättigheter och kritik av förslaget rev ner mängder med applåder.
LÄS MER:
Här manifesterar lärarna mot anmälningsplikt: ”Ska inte visa ut”
Enkät – därför protesterar de mot anmälningsplikten
Tusentals personer samlades till en manifestation på Södermalm i Stockholm på söndagen för att visa sitt motstånd mot Tidöpartiernas förslag om en plikt för offentliganställda att anmäla papperslösa till myndigheterna. Sveriges Lärare var en av flera fackliga medarrangörer till protesten.
– Uppslutningen idag ger hopp. Det visar hur otroligt angelägen den här frågan är, och hur massivt motståndet mot den här utvecklingen är, säger Johanna Jaara Åstrand.
I talet vänder hon sig direkt till Ulf Kristersson och ber honom att backa från förslaget.
– Att backa tycker jag vore det enda anständiga. Det är obegripligt att det har blivit en utredning av det här, säger hon till Vi Lärare.
Vilken kraft! Vänner – det finns hopp!
Jag heter Johanna. Jag är förbundsordförande för Sveriges Lärare, jag är vice ordförande för Education International och jag är lärare.
Jag är inte gränspolis. Jag anger inte.
Jag och mina lärarkollegor har genom vår yrkesetik förbundit oss att alltid skydda våra elever mot skada. Vi har också förbundit oss att aldrig sprida information vidare om det inte är för elevens bästa.
Mitt uppdrag som lärare är att se till att alla barn och elever får sin rätt till undervisning tillgodosedd.
Som lärare är det helt avgörande att jag kan ha en förtroendefull relation med mina elever. De ska osvikligt kunna lita på mig och vara trygg i att jag alltid vill deras bästa. De ska veta att vår relation handlar om en sak. Om deras lärande.
Det är vad lärare kan och ska göra. Det är vårt samhällsuppdrag och det är vad lärarprofessionen världen över står upp för och försvarar varje dag.
Tusentals anslöt till manifestationen – bbland dem massor av lärare. Foto: Filippa Ljung
Vår yrkesetik förbinder oss därför att verka emot tendenser och handlingar i skola och samhälle som kan skada eleverna och deras rättigheter. Förslaget om en anmälningsplikt riktad mot papperslösa barn är en sådan sak.
Sedan 2020 är Barnkonventionen lag i Sverige. Det innebär att i alla beslut och åtgärder som rör barn ska barnets bästa alltid beaktas och att alla barn som befinner sig i Sverige har samma rättigheter utan åtskillnad.
Ytterst ansvarig för det är statsministern. Min uppmaning till Ulf Kristersson och hans regering är att backa från det här förslaget. Blotta tanken på ett angiverisystem är ett lågvattenmärke. Det strider mot grundläggande principer som vi i Sverige hittills betraktat som självklara grundvärden för vår demokrati.
Min uppmaning till Ulf Kristersson och hans regering är att backa från det här förslaget.
Jag vädjar till statsministern att inte dagtinga med sitt samvete för att klamra sig fast vid makten. Ingen ministerpost får vara så åtråvärd.
Regeringen verkar väldigt fixerad på att skydda Sveriges gränser. Men den verkar glömma bort att det också finns en anständighetens gräns som Tidö-partierna med det här förslaget passerat.
Lärarnas yrkesetiska råd är tydliga:
Lärares ansvar är att entydigt ta ställning för den individuella elevens rätt till utbildning oavsett om eleven fått avslag på en ansökan om uppehållstillstånd eller inte.
Det är inte politik, det är lärarprofessionens ansvar och lärares yrkesetik.
Ingenting av det jag sagt handlar nämligen om partipolitik.
Ingenting av det jag sagt handlar ens om migrationspolitik.
Det jag säger är att barn har rätt till utbildning enligt internationella konventioner. Och det är därför uteslutet att lärare ska ha i uppdrag att ange barn som saknar uppehållstillstånd.
Det är viktigt för en rättsstat att värna om olika samhällsfunktioners och professioners integritet och roller. Vi har myndigheter som Migrationsverket och polisen. De har sina roller.
Men jag heter Johanna. Jag är lärare – inte gränspolis.
LÄS MER:
Därför tar facket ställning mot anmälningsplikt
Debatt: ”Den här skrämseltekniken är farlig”
Lärarnas upprop mot angiveri: ”Ska inte slänga ut elever”
Regeringens angiverikris – skolministern lämnar besked till lärarna
Debatt ”Ägandet flyttas allt längre bort från klassrummet.”
Debatt ”Sätter fingret på sambandet mellan organisatoriska brister och individens ohälsa.”
Ledarkrönika Det finns bättre vägar än att låta barnen betala priset, skriver Anna Olskog.
Jag är lärare Johnnie Lindgren om vad han skulle göra som utbildningsminister för en dag.
Debatt Regeringen vill lägga ner utbildningen till specialpedagog – och debatten fortsätter.
Debatt ”Problemen är komplexa, men bottnar i hög grad i en skriande brist på resurser”
Debatt ”När Mohamsson talar om skolan låter det som ett fängelse med mattesal”
Debatt ”Att flytta specialpedagogiken bort från elevhälsan är ett högriskprojekt”
Debatt Specialpedagogens svar på regeringens förslag om ny utbildning till speciallärare.
Debatt Centerpartiet: ”Omöjligt att få igenom stora delar av sin skolpolitik.”
Granskning Ensamma och splittrade mellan olika skolor.
Granskning Utbildningsnämndens ordförande: ”Det är inte alls bra”
Granskning Checklista: Signaler att vara vaksam på.
Debatt ”Ni har missförstått både lärarrollen och demokratin”
Debatt Dags att införa en ”Lex” i skolan – en skyldighet att agera när elever far illa
Debatt ”Skolan behöver befrias från ideologi”
Debatt Svarar om att straffa elever: ”Tvärt emot rådande forskning, statens offentliga utredningar och Barnkonventionen”
Debatt Slår ett slag för didaktiken: ”Undervisning är som att balansera på en knivsegg”.
Debatt Hon vill se bättre förutsättningar för fackliga ombud: ”Avgörande roll”
Debatt "Måste göra det enda verkligt liberala: öka samarbetet över blockgränserna”
Debatt ”Bör ge huvudmän möjlighet att erbjuda No Excuses-modellen – och ge föräldrar friheten”
Krönika Nya läro- och kursplaner: ”Annars blir uppdraget omöjligt för lärare och elever.”
Debatt ”Som att ge alla samma skor oavsett storlek – och sedan hävda lika villkor”
Debatt ”Kompetensen, dimensioneringen och de fysiska miljöerna lirar tillsammans”
Debatt ”Lärarkåren är inte överens om vad utbildning är längre” skriver Martina Nordin
Debatt Elinor Keiriö Östlin, lärare i förskola, kräver ett arbetsliv som är hållbart.
Krönika ”Som nyexaminerad lärare förväntas vi klara allt.”
Krönika ”Man kan inte bara stapla arbetsuppgifter i bergsformation.”
Arbetsbelastning Sveriges Lärare: ”Guldläge att minska barn- och elevgrupper”.
Debatt Läraren vill lyfta sina barns lärare – och framgångsfaktorn i klassrummet.
Debatt ”Tillhör den grupp som i högre utsträckning saknar godkända betyg”
Förstelärare Sveriges Lärare protesterar mot tidsbegränsade tjänster.
Krönika Svindlande – snart kan jag lägga till polis på mitt CV!
Ledarkrönika Efter hoten mot Anna-Karin Hatt: ”Vi lärare kan inte rädda demokratin på egen hand – men utan oss går det inte.”
Debatt Johan Kant undrar om skolreformerna kommer att få önskad effekt
Arbetsbelastning ”Positivt att SKR uppmärksammar den växande administrationen”
Debatt ”Jag hoppas den politiska diskursen om digitala verktyg vänder snart”.
Debatt ”Analysen kommer fortfarande att krävas, men vi lämnar den än mer till eleverna”
Debatt ”Samhällets syn på yrkesprogram och vuxenutbildning gör saken värre”
Debatt Lärare kan inte arbeta hemifrån: ”Syns tydligt i lönekuvertet”.
Arbetsbelastning Kritiken: ”Man måste kunna hålla två tankar i huvudet samtidigt.”
Krönika Men här är vad som kan få nästa Talis-resultat att lyfta.
Debatt Kräver ny syn på skolan: ”Att utgå ifrån att lärandeuppdraget går att isolera är förödande”.
Debatt ”Våra elever behöver möta vuxna som tar sig tid att lyssna, som inte dömer”
Debatt ”Vi är läromedelsutvecklare, administratörer, logistiker, schemaläggare, lärare.”
Ledarkrönika ”Kommunerna kan inte friskriva sig från huvudansvaret – lagar ska följas. Punkt.”
Skolpolitik Simona Mohamsson "redo att frånta kommunerna huvudmannaskapet”.
Debatt Simona Mohamsson: ”Staten behöver återta det fulla huvudmannaskapet över skolan.”
Talis ”Svenska lärare trivs med sitt jobb – till priset av en ohållbar arbetsbelastning.”
Talis Världens största undersökning av lärares yrkesvillkor: Fler lärare ser positivt på sitt yrke.