
Tusentals anslöt till manifestationen – bbland dem massor av lärare. Foto: Filippa Ljung
Johanna Jaara Åstrand, ordförande för Sveriges Lärare, var en av talarna under manifestationen mot anmälningsplikten. Foto: Filippa Ljung
Yrkesetik
Johanna Jaara Åstrand talade vid den stora manifestationen mot anmälningsplikt i Stockholm på söndagen.
Hennes försvar av barns rättigheter och kritik av förslaget rev ner mängder med applåder.
LÄS MER:
Här manifesterar lärarna mot anmälningsplikt: ”Ska inte visa ut”
Enkät – därför protesterar de mot anmälningsplikten
Tusentals personer samlades till en manifestation på Södermalm i Stockholm på söndagen för att visa sitt motstånd mot Tidöpartiernas förslag om en plikt för offentliganställda att anmäla papperslösa till myndigheterna. Sveriges Lärare var en av flera fackliga medarrangörer till protesten.
– Uppslutningen idag ger hopp. Det visar hur otroligt angelägen den här frågan är, och hur massivt motståndet mot den här utvecklingen är, säger Johanna Jaara Åstrand.
I talet vänder hon sig direkt till Ulf Kristersson och ber honom att backa från förslaget.
– Att backa tycker jag vore det enda anständiga. Det är obegripligt att det har blivit en utredning av det här, säger hon till Vi Lärare.
Vilken kraft! Vänner – det finns hopp!
Jag heter Johanna. Jag är förbundsordförande för Sveriges Lärare, jag är vice ordförande för Education International och jag är lärare.
Jag är inte gränspolis. Jag anger inte.
Jag och mina lärarkollegor har genom vår yrkesetik förbundit oss att alltid skydda våra elever mot skada. Vi har också förbundit oss att aldrig sprida information vidare om det inte är för elevens bästa.
Mitt uppdrag som lärare är att se till att alla barn och elever får sin rätt till undervisning tillgodosedd.
Som lärare är det helt avgörande att jag kan ha en förtroendefull relation med mina elever. De ska osvikligt kunna lita på mig och vara trygg i att jag alltid vill deras bästa. De ska veta att vår relation handlar om en sak. Om deras lärande.
Det är vad lärare kan och ska göra. Det är vårt samhällsuppdrag och det är vad lärarprofessionen världen över står upp för och försvarar varje dag.
Tusentals anslöt till manifestationen – bbland dem massor av lärare. Foto: Filippa Ljung
Vår yrkesetik förbinder oss därför att verka emot tendenser och handlingar i skola och samhälle som kan skada eleverna och deras rättigheter. Förslaget om en anmälningsplikt riktad mot papperslösa barn är en sådan sak.
Sedan 2020 är Barnkonventionen lag i Sverige. Det innebär att i alla beslut och åtgärder som rör barn ska barnets bästa alltid beaktas och att alla barn som befinner sig i Sverige har samma rättigheter utan åtskillnad.
Ytterst ansvarig för det är statsministern. Min uppmaning till Ulf Kristersson och hans regering är att backa från det här förslaget. Blotta tanken på ett angiverisystem är ett lågvattenmärke. Det strider mot grundläggande principer som vi i Sverige hittills betraktat som självklara grundvärden för vår demokrati.
Min uppmaning till Ulf Kristersson och hans regering är att backa från det här förslaget.
Jag vädjar till statsministern att inte dagtinga med sitt samvete för att klamra sig fast vid makten. Ingen ministerpost får vara så åtråvärd.
Regeringen verkar väldigt fixerad på att skydda Sveriges gränser. Men den verkar glömma bort att det också finns en anständighetens gräns som Tidö-partierna med det här förslaget passerat.
Lärarnas yrkesetiska råd är tydliga:
Lärares ansvar är att entydigt ta ställning för den individuella elevens rätt till utbildning oavsett om eleven fått avslag på en ansökan om uppehållstillstånd eller inte.
Det är inte politik, det är lärarprofessionens ansvar och lärares yrkesetik.
Ingenting av det jag sagt handlar nämligen om partipolitik.
Ingenting av det jag sagt handlar ens om migrationspolitik.
Det jag säger är att barn har rätt till utbildning enligt internationella konventioner. Och det är därför uteslutet att lärare ska ha i uppdrag att ange barn som saknar uppehållstillstånd.
Det är viktigt för en rättsstat att värna om olika samhällsfunktioners och professioners integritet och roller. Vi har myndigheter som Migrationsverket och polisen. De har sina roller.
Men jag heter Johanna. Jag är lärare – inte gränspolis.
LÄS MER:
Därför tar facket ställning mot anmälningsplikt
Debatt: ”Den här skrämseltekniken är farlig”
Lärarnas upprop mot angiveri: ”Ska inte slänga ut elever”
Regeringens angiverikris – skolministern lämnar besked till lärarna
Debatt ”I 79 kommuner har antalet elever i anpassad grundskola ökat med 100 procent”.
Debatt Betygsforskaren: ”Normrelaterade uppgifter och digital rättning ska avvisas”.
Debatt ”Elevernas utbildning till entreprenörer beroende av regionerna.”
Debatt ”Påståendet att vi står för att 'handskrift och stavning ska prioriteras' vittnar om okunskap.”
Debatt Uppropet: Därför ska du engagera dig.
Debatt ”Bristen på stöd, åratal av nedskärningar och politisk tafatthet har gått för långt”.
Hök25 Avtalsstriden – manifesterar för regleringar: ”Politiker måste ta ansvar.”
Debatt ”Brist på respekt gäller inte bara elever, utan även vårdnadshavare”, skriver läraren Per Stiller.
Debatt ”Om vi vill främja barns skrivande behöver vi broar mellan forskningsperspektiv – inte murar”
Läs och skriv Agneta Gulz skarpa ord om digital skrivträning.
Debatt Lärarstudenten till SKR: ”Lärare det är det jag vill arbeta med resten av mitt liv”.
Jag är lärare Elina Larsson, lärare i hem- och konsumentkunskap, om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Behörighet ”Behörigheten ska vara en faktor när det avgörs hur stort bidrag en huvudman kan få”.
Krönika ”Om jag fick välja skulle sådana där åsiktspaneler ryka dit pepparn växer.”
Debatt Lärarstudenten Josefine Svärd skriver om en skola som blir mer auktoritär: ”En tyst klass inte nödvändigtvis en trygg klass”.
Debatt Sökes: Bibliotekarie med ansvar för 2 000 elever – ”Sluta se skolbibliotekarier som glada bokälskare”.
Krönika ”Terminen har varit en golgatavandring – men nu skola vi hava lov”.
Hök25 Nytt steg i avtalsrörelsen – men: ”Vi står fortfarande långt ifrån varandra”.
Arbetsmiljö Slöjdläraren Eva Söderberg om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Ledare "På framtida generationers utbildning kan det sparas och snålas – det gör liksom inget.”
Porträtt Anna Sterlinger Ahrling och Philip Hjalmarsson om lärarlivet efter poddsuccén.
Debatt ”Ingen algoritm eller nationella prov kan ersätta lärarens förmåga”.
Arbetsbelastning ”Hoppas Skolinspektionen biter dem i ändan”.
Våld i skolan Läraren Paul Carlbark har sökt 150 jobb – misstänker att han blivit svartlistad.
Budgetpropositionen Regeringen satsar nära fyra gånger mer på ROT som på utbildning.
Behörighet Listan visar: Brist på behöriga lärare – trots stora överskott. Så ser behörigheten ut i din kommun.
Behörighet En av tre grundskollärare inom friskolejätten är obehöriga.
Behörighet Sveriges Lärare: Skärpta krav på lärarlegitimation och avskaffa undantag.
Behörighet Lediga förskollärartjänster utannonseras inte: ”Personlighet går före behörighet.”
Debatt Läraren: ”När vi larmar om en ohälsosam arbetsmiljö ses det som gnäll.”
Arbetsmiljö Uttryckte frustration över sin skola på Facebook – då tillrättavisades hon av sin rektor.
Replik Liberalerna svarar: ”Socialdemokraterna sätter aldrig skolan först – varken i Stockholm, SKR eller när de sitter i regering”.
Digitala nationella prov Arrangerade två krisövningar kring den nationella digitala provplattformen.
Debatt ”Mycket pekar på att det blir fyra förlorade år på utbildningsdepartementet.”
Elevhälsa Lärarens oro: ”Rädd att mycket trots allt kommer att landa på oss lärare.”
Krönika Eleven hade skrivit en och samma mening hundratals gånger i följd: ”Jag kan inte”, stod det. Jag kan inte. Jag kan inte. Jag kan inte.
Debatt ”Du som är politiker – ta chansen att investera i skolans framtid”, skriver Sveriges Lärare i Täby.
Debatt Kräver lagändring för att möjliggöra anonyma orosanmälningar för personal i förskola och skola.
Sett 2025 Fem lärare om AI – som hela tiden ligger steget före.
Debatt Sju lärare vill se en skola med skärm, skönlitteratur och pärm.
Arbetsbelastning ”Ren självbevarelsedrift gör att legitimerade och behöriga lärare väljer andra arbetsställen”
Sett 25 Facket kräver en nationell strategi där lärarna är med i utvecklingen.
Hoten mot lärarna Erkände i rätten: ”Ett skämt.” Hotade mentorn: ”Jag trodde jag skulle dödas.”
Hoten mot lärarna ”Ingen ska behöva bli sjuk eller skadas på grund av sitt jobb”.
Friskolor ”Valfrihet är värt att värna – men inte på bekostnad av kvalitet.”
Friskolor Minskad konkurrens och fortsatta vinstutdelningar bland farhågorna.
Friskolor Utredaren: ”Vinst eller statsbidrag ett val för aktören”.
Hök25 ”Ett hyckleri av sällan skådat slag”, skriver gymnasieläraren och förhandlingsombudet John Nilsson.
Krönika Men orka bry sig om statistik – SKR och Sobona ser uppenbarligen lite annorlunda på saken.
Hök25 ”Svarade inte upp på de grundläggande behoven”.