![](/contentassets/aa95c7f448bb4b09a651bb06dfae904c/221024bildprojekt_9.jpg?width=782&rmode=crop&rsampler=bicubic&compand=true)
Linda Rahm hoppas att mötena med Amanda Ooms ska ge eleverna inspiration och visa hur roligt skapande kan vara och att allt inte handlar om bedömning. Här med eleven Melisa Pacolli. Foto: André de Loisted
Omar Adiguzel får goda råd av konstnären Amanda Ooms i arbetet med sitt självporträtt i kol. Foto: André de Loisted
Reportage På Pilevallskolan i Trelleborg har bildläraren Linda Rahm i två år samarbetat med konstnären Amanda Ooms. På så vis vill hon bygga broar mellan sina elever och en yrkesverksam konstnär och skådespelare med rötter i lokalsamhället.
Den här måndagseftermiddagens bildlektion med årskurs 9 på Pilevallskolan
i Trelleborg inleds med att skådespelaren och konstnären Amanda Ooms tänder ett stearinljus framme vid katedern. Hon frågar eleverna om de minns vad hon berättade sist de sågs, i aulan för en vecka sedan.
– Jo, jag förklarade då hur viktigt det är för mig att få till koncentration inför att jag ska skapa. Därför har jag denna ritual. Jag tänder alltid ett stearinljus innan jag sätter mig och målar eller skriver, säger Amanda Ooms.
Amanda Ooms delar med sig av sina tips på hur hon skapar koncentration när hon ska måla: hon inleder alltid med att tända ett ljus. ”Våga ta ditt skapande på allvar och skaffa dig en ritual som ramar in den här stunden som du bara har för dig själv.” Foto: André de Loisted
Hon tillägger att om hon sedan råkar vindla bort i tankarna, och glömmer att vara här och nu, då blir ljuset en påminnelse om att komma tillbaka i koncentration. Det hoppas hon dagens ljus kan vara för eleverna under den här lektionen också.
– Jag tänker att det är viktigt att ta sitt eget skapande på allvar. Att faktiskt tycka att det är värdefullt och lägga annat åt sidan ett tag, även om skapandet enbart är för dig själv.
Det var år 2020 som bildläraren Linda Rahm inledde ett samarbete inom sin undervisning med Amanda Ooms för första gången. Många av Pilevallskolans elever har ingen relation till konst och konstnärer med sig hemifrån, hon tyckte därför att det var extra viktigt att sätta bildämnet i ett sammanhang. Så hon skrev en projektansökan och sökte pengar från Kulturgarantin. Den blev beviljad.
– Jag vill få till möten mellan konstnärer och eleverna, att de ska få ställa frågor och få lyssna till hur en yrkesverksam konstnär tänker. Att det blev just Amanda beror på att hon har rötter i Trelleborg och sin pappa kvar här. På så sätt finns även en lokal förankring, säger Linda Rahm.
Jag ser det faktiskt som vår skyldighet, som ett sätt att sprida kulturen och inspirera unga människor. Det ingår i vårt uppdrag.
Amanda Ooms nickar och berättar att hon har varit mycket i krokarna på sistone. Hon har under de senaste månaderna haft ett samarbete med en konstnär och ställt ut på ett galleri på Österlen.
– För mig är det fantastiskt att få komma till en skola så här. Att vara ett exempel på att det även för någon som är uppväxt i Trelleborg går att ta sig vidare ut i världen och uppfylla de drömmar man har i sitt liv.
Amanda Ooms säger att hon önskar att fler kollegor inom kulturbranschen tog chansen att samarbeta med skolor.
– Jag ser det faktiskt som vår skyldighet, som ett sätt att sprida kulturen och inspirera unga människor. Det ingår i vårt uppdrag.
Den här terminen har även musiklärare Annika Borgshammar Stolt, relativt nyanställd på skolan, kopplats på i projektet. Redan i augusti, i samband med läsårsstarten, inledde de båda kollegorna sitt ämnesövergripande projekt som involverat hela högstadiet. I musikämnet har eleverna fått göra textanalys av bland annat Ulf Lundells låt ”Naken nerför gatan” som Amanda Ooms, enligt Ulf Lundell själv, var inspiration till.
– De gjorde analyser i grupp. Det blev fina resultat som också ofta berörde livsfrågorna, säger Annika Borgshammar Stolt.
Vid Amanda Ooms första besök på skolan förra veckan sjöng eleverna Ulf Lundells sång, presenterade sina analyser och fick genom mötet med Amanda Ooms veta mer om bakgrundshistorien till hur texten kommit till.
– Det visade sig att låten inte alls utgick från en kärleksrelation som många trodde. Texten beskriver en stark vänskap och att hjälpa någon som är på botten. Jag tänker att det kan ge eleverna insikt i att det nästan alltid finns en historia bakom musik, säger Annika Borgshammar Stolt.
Tillbaka till bildsalen. Grundskolans sistaårselever får lite extra tid med Amanda Ooms. Tidigare under terminen har de bland annat gjort bildanalyser av hennes konstverk ”Byta soldater”. Detta fick de också diskutera med henne under besöket i aulan förra veckan. Men denna måndag får de en helt egen Amanda Ooms-ledd bildlektion i halvklass. De ska göra självporträtt i kol, som Amanda Ooms själv arbetar mycket med.
– Senare ska dessa ställas ut på Trelleborgs museum, säger Linda Rahm.
Linda Rahm hoppas att mötena med Amanda Ooms ska ge eleverna inspiration och visa hur roligt skapande kan vara och att allt inte handlar om bedömning. Här med eleven Melisa Pacolli. Foto: André de Loisted
Hon berättar att även tanken med det är att samverka med samhället utanför skolans väggar. Många av eleverna har enbart varit på stadens museum genom skolan, aldrig med sina familjer. Nu kommer det att bli vernissage med deras kolmålningar samtidigt som en verksam konstnär ställer ut.
– Familjer kommer att bjudas in. Jag hoppas eleverna ska känna stolthet, säger Linda Rahm.
När lektionen är i full gång brinner stearinljuset stilla, kolkritorna raspar mot papper och de flesta är tysta. Amanda Ooms står böjd över Soltane Adiguzel. De tittar tillsammans noggrant i den lilla spegeln som står på bänken framför. Amanda Ooms överöser Soltane Adiguzel med komplimanger. Hon tar en kolpenna och förstärker blänket i ögonen något.
Amanda Ooms ger Omar Adiguzel inspiration och tycker att han ska våga markera sina ögonbryn mer. Bredvid sitter Soltane Adiguzel. Foto: André de Loisted
– Ser du vilka helt otroligt vackra ögon du har? Man bara sugs in i dem!
Soltane Adiguzel ler förläget, men lyssnar uppmärksamt. Hon tycker det här är kul, berättar hon. Att det sticker ut från den vardagliga bildundervisningen och blir något extra.
– Det var väldigt spännande att höra Amanda berätta om sitt liv och om bakgrunden till låttexter och målningar. Det fick mig att tänka, säger hon.
Amanda Ooms har gått vidare till Omar Adiguzel. Även han får komplimanger om sin unika skönhet. Den som Amanda Ooms uppenbarligen ser hos alla elever här och är noga med att förstärka och lyfta fram.
– Alla människor har ett behov av att bli sedda, jag försöker hinna med att ge något till alla elever när jag är här, säger hon.
Mohammad Hasan tycker lektionerna som besöks av Amanda Ooms bryter av i vardagen. Foto: André de Loisted
Omar Adiguzel skämtar på och verkar väldigt mån om vad Linda Rahm ska ge honom för bedömning på just denna prestation. Linda Rahm skrattar med, skojar med honom på hans egen varma jargong. Men, säger hon senare, det är just detta hon försöker komma bort ifrån. Så mycket i dagens skola är prestationsinriktat och varje moment ska bedömas, konstaterar hon. Det är lätt att tappa bort lusten i lärandet.
– Självklart ingår även detta projekt i betygsunderlaget men jag hoppas det ska ge eleverna mer än så. Att de ska upptäcka hur konst och musik faktiskt kan bli en viktig del av deras liv, ett verktyg bara för deras egen skull.
Så här kan du göra om du planerar ett liknande projekt på din skola:
Ålder: 47 år.
Bor: Trelleborg.
Aktuell med: Projekt tillsammans med musiklärarkollegan Annika Borgshammar Stolt och konstnären Amanda Ooms. Elevutställning tillsammans med Pilevallskolans åk 9 på Trelleborgs museum.
Därför blev jag lärare: På grund av mitt intresse för att arbeta med barn, ungdomar, utbildning och bildämnet.
Ålder: 58 år.
Bor: Stockholm.
Aktuell med: Samarbete med Pilevallskolan i Trelleborg, en stad där hon delvis växte upp och har gått i skola. Har bakgrund bland annat från Unga Klara, Stockholms stadsteater och en internationell filmkarriär. Har bott i bland annat London, Berlin, Brighton och Amsterdam. Hade huvudrollen i Jan Troells film ”Så vit som en snö”. Har gett ut flera romaner och har som konstnär ställt ut i bland annat Stockholm, Malmö, Brighton, London, Bryssel och Köln.
LÄS ÄVEN
Bildläraren vill få eleverna att släppa taget
Symfoniorkester framför musik komponerad av Helenas elever
DiMaria: Justin Hurwitz tack till musikskolan sätter fingret på något viktigt
Idrott och hälsa Forskaren: Formuleringar från den tiden återkommer än idag.
Panelen Tre praktisk-estetiska lärare svarar.
Krönika Slöjdläraren kräver tydligare kursplaner
Sen sist Skolministern: ”Fokus bör ligga på praktiska och hantverksmässiga färdigheter.”
Krönika ”Är det fel? Kanske. Men det är så vi människor fungerar.”
Reportage Idrottsläraren: Ett sätt att försöka ge våra elever ett rikt liv.
Praktiska tips Bildläraren: De blir mer engagerade.
Lektionstipset Hanna Lackmar om att arbeta i anpassad grundskola.
Uthållighetsraset Saxlarmet visade hur illa ställ det är.
Uthållighetsraset Så tränar hon sina elever på att inte ge upp.
Idrott och hälsa ”Sedan kan vi fortsätta längre ut i rymden nästa år!”
Vi lärare debatt Idrottsläraren: Katastrofalt dålig likvärdighet i ämnet.
Krönika ”Hinderbanan blir helt enkelt en metafor för livets gång.”
Vi lärare debatt Idrottsforskarna: Här är ansatsen vi tror är bättre än ett test av fysisk prestationsförmåga.
Kulturskolan Pianoläraren: En win-win.
Kulturskolan Ellen van Lokhorst: Misstron gentemot oss gör mig förbannad.
Vi lärare debatt Idrottsläraren: Vi kommer längre och längre ifrån själva kärnan i ämnet.
Anpassad grundskola Kulturskolläraren: Det är så roligt, så gör det bara!
Praktiska tips Här är de praktisk-estetiska lärarnas bästa knep.
Reportage Brassläraren om blåskrisen: ”Vill visa att de här instrumenten är fantastiska”.
Krönika Musikläraren: Om jag vill skapa nyfikna elever måste även jag vara det.
Forskning Här tvingade pandemin fram nya arbetssätt.
Forskning Forskaren om tre ideal som gör att utvecklingen går långsamt.
Lektionstipset Slöjdläraren om uppgiften som får kreativiteten att explodera
Forskning ”Vill smida medan järnet är varmt.”
Krönika Slöjdläraren om att äntligen få lov att prata om fakta igen.
Krönika Slöjdläraren: Jag hör inga resonemang alls kring fakta i de praktiska ämnena.
Musikal Dansläraren: Eleverna har lagt ner ett enormt arbete med produktionen.
Hållbarhet Slöjdlärarna: ”Eleverna tycker att det är väldigt roligt.”
Musik Musikläraren om Ludwig Göransson: Svårt att sticka ut i exceptionellt talangfull klass.
Krönika Musikläraren: Tack för din musik som både förtrollar, inspirerar och förenar oss.
Vi lärare debatt ”Helsingborg lyfts ofta fram som ett gott exempel, men jag har invändningar.”
Reportage Slöjdprofilen om unika satsningen: ”Brukar vara antingen eller”.
Panelen Här är uppgifterna i praktisk-estetiska ämnen elever tycker är svårast.
Krönika Slöjdläraren: Låt inte barnens händer förtvina och bli en ny slags blindtarm.
Krönika ”Jag åker INTE skridskor. ALDRIG!”
Undervisning ”Att ha någon att bolla med är fantastiskt.”
Krönika ”Är det något i vattnet som gör att svenska elever är särskilt bra på hkk?”
Lärarpriser ”Eleverna uppskattar att man bjuder på sig själv.”
Lektionstipset Bildläraren om uppgiften som får eleverna att tända på alla cylindrar.
Forskning Forskaren: En rik lärmiljö som skapar samspel med andra.
Nedskärningar ”Man känner sig lurad.”
Kulturskolan Sveriges Lärare: Vem ska då vilja arbeta i kulturskolan?
Idrott och hälsa Skolverket: Idrottande ungdomar är duktiga på planering.
Idrott och hälsa ”Jag möter också elever som helt enkelt inte vet hur man gör kullerbyttor.”
Vi lärare debatt Slöjdläraren: Vårt larm borde vara en tydlig signal för föräldrarna.
Distansundervisning Kulturskolläraren: Vilken utveckling de har haft!
Finmotorik ”Det är sorgligt, man blir beklämd.”
Jämställdhet ”Zlatans Volvo-reklam satte fart på inspirationen.”
Forskning Forskaren: De får stå tillbaka till följd av knappa resurser.