Här framför symfoniorkestern Helenas elevers musik

Helena Appelros på Kunskapsskolan i Västerås är en av två musiklärare som hållit i projektet.

Den här veckan har Västerås symfoniorkester ett udda uppdrag: att spela musik komponerad av åttondeklassare till filmer som också gjorts av eleverna.
– Jag är helt uppfylld av de här dagarna, säger musikläraren Helena Appelros.

Man har svårt att tro att texten på affischen verkligen är sann: ”Film och musik av elever i årskurs åtta från Kunskapsskolan och Kristiansborgsskolan framförd av Västerås Sinfonietta”.

Men arrangemanget ”Film Music Junior Live” är i högsta grad verkligt – fyra föreställningar har ägt rum i veckan för flera av stadens elever i årskurs 8 och den 21 januari är det ”Grande Finale” för allmänheten i Västerås konserthus.

– Barnen var så nervösa innan, men oerhört stolta idag, säger Helena Appelros.

Men hur i hela friden kom allt detta till stånd?

– Det har varit en lång resa som började redan på vårterminen i sjuan.

Proffsigt samarbete

Det inleddes med att Västmanlandsmusiken gick ut med en fråga till skolor i regionen. Helena Appelros på Kunskapsskolan och hennes kollega Heidi Spång på Kristiansborgsskolan blev inspirerade och tackade ja till att hålla i projektet.

Redan på uppstartsmötet deltog inte bara projektledaren från Västmanlandsmusiken, Magnus Båge, utan också filmskaparen Ove Valeskog, dirigenten och kompositören Jonas Dominique samt musikproducenten och kompositören Daniel Engström.

– Resultatet blev väldigt proffsigt när vi hjälptes åt, skola och kulturskapare, säger Helena Appelros.

Varför ville de dra igång ett sånt här projekt med skolorna?

– Ett viktigt motiv var att väcka barnens intresse för klassisk musik.

Väl tillbaka i klassrummen väntade många timmars arbete. Först skulle alla elever använda delar av svensklektionerna till att skriva manus till filmer som skulle bli cirka fem minuter långa.

– Det finns inget om manusskrivande i läroplanen, men vi betonade att det handlar om att skriva dialog.

Fick de något tema att utgå ifrån?

– Vi var inne på det, men Ove tyckte att de kunde välja fritt.

Så vad blev det?

– Mycket skräckfilm förstås! Men även annat. 

Fick ni in manus som kändes helt omöjliga att filma?

– På Kristiansborgsskolan var det några elever som ville att filmen skulle innehålla ett matkrig, men där gick gränsen.

Nyttigt för eleverna att se

Sammanlagt valdes tio filmmanus ut i de två skolorna, några skräckfilmer men mest filmer om livet för en tonåring i skolmiljö. De elever som inte fick sina manus utvalda kunde ändå fortsätta att hjälpa till med produktionen, till exempel genom att vara skådespelare och hitta lämpliga inspelningsplatser.

– Förutom att vara i skolmiljön så valde vi att filma när ungdomarna exempelvis badade i Mälaren och åkte skateboard.

Så hur gick själva inspelningarna i augusti?

– Skådespeleriet var spännande, men vissa klagade på all väntan. Det var nyttigt för eleverna att lära sig att det kan ta en hel dag att spela in några minuter.

Sedan var det dags för musikskapandet. Även där kunde alla elever vara med.

– De som sysslar med musik på fritiden fick till längre och mer avancerade slingor, medan andra kunde skapa känslolägen med några enkla ackord.

En otrolig upplevelse

Som ett sista steg skulle de komma med förslag till arrangörerna om var musiken skulle komma in i filmerna utifrån tidskoder.

– I slutversionen ändrades en del slingor och tidpunkter när orkestern skulle börja spela. Men eleverna kände igen sin musik och upplevde att de fått vara med i produktionen hela vägen.

Din slutreflektion?

– En otrolig upplevelse för alla inblandade! Och ett verkligt roligt sätt för barnen att upptäcka klassisk musik och förstå musikens betydelse i film.

LÄS ÄVEN

DiMaria: Ett svek att vissa elever aldrig får spela på musiken

Därför blir hon provocerad av kreativitetshetsen i slöjden

Nytt beslut öppnar för kulturskola på skoltid

Debatt: Eleverna blir smartare när de arbetar med händerna