
Här är den praktisk-estetiska ämnesmodell Göran Lundborg argumenterar för i den här debattartikeln.
Läraren debatt Handens område i hjärnan är inte statiskt utan förändras ständigt beroende på hur aktiv handen är. Aktiva händer expanderar i hjärnan och engagerar allt fler nervcelIer: att aktivera händerna är att aktivera hjärnan, skriver Göran Lundborg, professor i handkirurgi.
De praktisk-estetiska ämnena fortsätter att vara ett hett diskussionsämne bland lärare och föräldrar. Många kan inte förstå varför barnen ska behöva lägga tid på ämnen som slöjd, bild, musik och hem- och konsumentkunskap – i vårt digitaliserade samhälle kan sådana ämnen upplevas som föråldrade och onödiga. Man menar att tiden istället borde läggas på ämnen som rör programmering och digitala verktyg för att göra det lättare för barnen att fungera väl i datorsamhället.
Här är den praktisk-estetiska ämnesmodell Göran Lundborg argumenterar för i den här debattartikeln.
Varför är det då viktigt att värna om de praktisk-estetiska ämnena? Jag tänker tillbaka på digitaliseringen av förskolan 2019 och den motivering som framfördes för den reformen: att göra barnen digitalt kompetenta.
Visst lever vi i ett digitaliserat samhälle – men vi lever också i ett kultursamhälle genomsyrat av konst, musik, arkitektur, design och matkultur där det handlar om aktivering av våra sinnen, stimulering av vårt estetiska tänkande och ett bejakande av vår kreativa förmåga. De praktisk-estetiska ämnena har här en stor och viktig uppgift: att utveckla barnens kulturella kompetens och att skapa förutsättningar för dem att förstå och bli delaktiga i allt det som kultursamhället erbjuder.
För mig är det viktigt att inte bara tala om huvudets intelligens utan också om handens intelligens. Våra händer är smarta och intelligenta – i människans mångtusenåriga utveckling fanns händerna färdiga långt innan hjärnan var fullt utvecklad. Händerna är läraktiga, de glömmer inte vad de en gång lärt sig vare sig det gäller att knyta skobanden eller att spela ett pianostycke utantill. Våra händer är kreativa – skapande händer är grunden för vår civilisation och vår kultur. Dagens samhälle skulle inte fungera utan alla dem som i sina yrken är beroende av sina händer
De praktisk-estetiska ämnen bygger mycket på en samverkan mellan hand och hjärna. Handens rörelser tar sin början i hjärnan i tankar som leder till ett flöde av nervimpulser till muskler i hand och arm. Men handen är också ett sinnesorgan med en oerhört väl utvecklad känsel. Upplevelsen av en handberöring uppstår i hjärnan. Man kan säga att handen både börjar och slutar i hjärnan.
Alla kroppsdelar finns representerade i vår hjärna i en kartbild där handen upptar ett mycket stort område. Men handens område i hjärnan är inte statiskt utan förändras ständigt beroende på hur aktiv handen är. Aktiva händer expanderar i hjärnan och engagerar allt fler nervcelIer: att aktivera händerna är att aktivera hjärnan. Hjärnans celler står i förbindelse med varandra genom kopplingar – synapser – som förstärks och blir flera när handens område blir aktivt – ett resultat av hjärnans plasticitet. Det uppstår ett rikt synaptiskt flöde som är gynnsamt för all form av inlärning – förstärkning och ökning i antalet synapser är grunden för våra minnesfunktioner och vår förmåga att ta till oss ny kunskap
I de praktisk-estetiska ämnena är handen en huvudaktör – handen i samspel med hjärnan. I dessa ämnen står våra sinnesfunktioner i fokus – känsel, syn, hörsel, lukt och smak. Aktivering av våra sinnen ger en intensiv aktivering av hjärnans synaptiska nätverk särskilt i samspel med kreativa handaktiviteter. I de praktisk-estetiska ämnena handlar det om träning av våra sinnen och vårt kreativa tänkande – en form av kulturell träning som förbereder barnen för att fungera väl i det kulturella samhället, att ge dem en kulturell kompetens som komplement till den digitala kompetensen.
Men det handlar också om träning av handens finmotorik och ”händighet” – händer som inte används tillräckligt förlorar sin finmotoriska förmåga och känslighet parallellt med att deras utrymme i hjärnan förminskas. Många lärare idag klagar över elevernas ”fingerblindhet” – deras försämrade finmotoriska förmåga. Ofta skylles detta på ensidigt arbete med skärmar i mobiler och datorer – handens motorik och känsel tränas inte tillräckligt i naturliga aktiviteter.
Det råder idag en stor insikt om vår jords ändliga resurser och behovet av återvinning och ett hållbart tänkande. Slöjd och hantverkskunskap spelar här en central roll.
I slöjden står handens skapande förmåga och kreativa möjligheter i centrum, samtidigt som kännedom om material och verktyg är viktigt för att klara framtidens ökade krav på hållbarhet och återbruk. I slöjden stärks självförtroendet – glädjen över att själv skapa något beständigt skänker tillfredsställelse och bidrar till ett välbefinnande i en tid som ofta präglas av psykisk ohälsa bland eleverna. Motoriken och känselinflödet från handen bidrar till ett rikt synaptiskt flöde i hjärnan som understöds av slöjdsalens kreativa miljö.
Bildämnet bygger på hand och öga i samverkan där det visuella inflödet i kombination med handens motorik och känsel aktiverar stora delar av hjärnan. I bildämnet skapas förutsättningar att förstå och ta till sig det flöde av visuella intryck som eleverna exponeras för i samhällets flöde av foto, film, design, konst, konsthantverk och arkitektur.
Musikämnet, särskilt hanteringen av musikinstrument, ställer stora krav på händernas finmotorik och känsel. I musiken aktiveras flera sinnen i ett multisensoriskt inflöde. Forskning visar att tidigt aktivt musicerande gynnsamt påverkar utvecklingen av hjärnan. Svensk musikindustri har genom åren skördat unika internationella framgångar, inte minst på grund av barnens tidiga exponering för musik i musikklasser och kommunala musikskolor.
Inom ämnet hem- och konsumentkunskap erbjuder köket en unik kreativ miljö där händernas aktivitet kombineras med ett samtidigt multisensoriskt inflöde från lukt-, smak- och känselsinnen. I köket råder jämställdhet: hem- och konsumentkunskapen lockar pojkar och män till köket – att vara stjärnkock har hög status i media bland såväl kvinnor som män.
Kulturen är en omistlig del av vårt samhälle – den berikar våra liv och sätter guldkant på tillvaron. Att värna om skolans praktisk-estetiska ämnen är att tidigt värna om barnens möjlighet att bli delaktiga i det kulturella samhället – att göra dem kulturellt kompetenta.
Göran Lundborg
Professor emeritus i handkirurgi vid Lunds universitet och författare till boken ”Handen i den digitala världen” som gavs ut 2019.
LÄS ÄVEN
Skriva för hand har stor betydelse för inlärningen
Hjärnforskare: Därför är skapandet nödvändigt i skolan
Åsikterna som uttrycks är skribentens egna.
Välkommen att göra din röst hörd i Läraren Debatt. Vi efterlyser debattinlägg om såväl skolpolitik som lärarnära professionsfrågor.
Skriv cirka 3 000 tecken, underteckna med namn, titel och gärna bostadsort. Mejla till debatt@lararen.se
På Läraren Debatt samlar vi den mest engagerande lärardebatten, lärarnas viktigaste frågor och de mest intressanta texterna.
Läs de senaste artiklarna på Läraren Debatt här.
Krönika Slöjdlärarens vittnesmål: ”Väldigt få saker blev som vi önskat”.
Idrott och hälsa ”Det krävs inte så mycket för att få eleverna att känna glädje.”
Musik ”Nu kan eleverna rabbla alla planeterna efter att de sjungit låten.”
Vi lärare debatt ”Vilket betyg som helst går att sätta på vilken elev som helst.”
Vi lärare debatt Idrottsforskaren: Varför kunde de inte enas om vilket ben de skulle stå på när de skrev betygskriterierna?
Vi lärare debatt ”Simtestet kan för många elever vara ett moment av ångest.”
Vi lärare debatt ”Lätt att göra fel när man inte får veta vad som är rätt.”
Krönika Slöjdlärarens lärdomar från terminen.
Vi lärare debatt Professorn om att de allra flesta forskare är idrottslärare i grunden.
Forskning Forskaren om resultatet: ”Förfärligt”.
Forskning Forskaren om hur ”anti-ansträngningskulturen” mattades av.
Forskning Forskaren: Skärmtiden har blivit ett ökat samhällsproblem.
Skolslöjdens dag Slöjdläraren: Manifestera den fantastiska möjligheten till skolslöjd som alla barn i Sverige får ta del av.
Kulturskolan Musikläraren: Lugnare stämning och elevinflytandet ökar.
Krönika ”En alltför abstrakt bild av slöjdämnet gör det svårt för eleverna att förstå vad de ska öva på.”
Vi lärare debatt ”Att berätta detta borde idag vara en av Sveriges Lärares viktigaste uppgifter.”
Lärarutbildning Slöjdläraren: ”Jag har haft mest nytta av de praktiska momenten.”
Forskning Forskaren: Skolverkets allmänna råd är rätt intetsägande.
Kulturskolan ”Lagreglering är vår viktigaste fråga.”
Kulturskolan ”Vi kan tydligt visa att bredden ökar.”
Forskning ”Skevt att elever inte ska få visa att de är duktiga i just idrottsämnet.”
Idrott och hälsa Idrottslärarens bästa tips.
Musik ”Får lok i klassen som är med och drar.”
Reportage Hemligheterna bakom framgångsrika satsningen i Växjö.
Krönika ”Jag är utbildad för att undervisa i slöjd, inte för att agera personlig assistent.”
Krönika ”Relationerna som idrottslärarna bygger med sina elever är ovärderliga.”
Läromedel ”Under sådana förhållanden är det extra viktigt att ha ett läromedel.”
Lektionstipset Bildlärarens uppgift förändrar elevernas syn på samhället.
Forskning Forskaren: Eleverna känner att de blir tagna på allvar.
Forskning Forskaren: En wow-upplevelse att se vad som hände när eleverna fick nya intryck.
Vi lärare debatt ”De förlorar den sociala träningen, konditionen och skärmarna vinner.”
Krönika Idrottsläraren: Ta bort formuleringen som skrevs in när digitaliseringshysteri rådde i Sverige.
Vi lärare debatt Uppmaningen efter flickornas betygsras i idrott och hälsa.
Betyg Idrottsläraren: ”Dessa telefoner är toxiska.”
Praktiska tips ”Tror att det skulle hjälpa många estetiskt inriktade elever som har svårt för matte.”
Krönika ”Denna dynamik ger alla elever en chans att delta och bidra.”
Vi lärare debatt ”Detta kan vara en hjälp att se på den här svåra balansen på ett annat sätt”
Undervisning Tre lärare i praktisk-estetiska ämnen svarar.
Reportage Slöjdläraren: Monotont arbete är grunden för mänsklig överlevnad.
Krönika Idrottsläraren: Är idrott och hälsa ett kunskaps- eller rörelseämne?
Lektionstipset Martin Laps om hur musiken lyfter med litteraturens hjälp.
Forskning Forskaren: Får läraren att se nya sidor av sina elever.
Krönika ”Hur kan jag hjälpa eleven att hushålla med sin energi?”
Krönika Redaktören tackar kulturskolan för en oförglömlig eftermiddag
Lärarlegitimation Bildläraren: Jag förstår verkligen de som ger upp.
Forskning Forskaren om hur man får eleverna att våga ge sig hän.
Krönika Slöjdläraren: Höger och vänster hand måste mötas för att lösa en uppgift.
Krönika Slöjdläraren vill backa bandet när det gäller skolans digitalisering.
Stoffträngseln Bildläraren: Vi drog en nitlott.
Digitala verktyg Slöjdläraren: Jag är övertygad om att det gynnar elevernas kreativitet och möjlighet till skapande.