Lärarjobbet får matprofilen att vässa recepten

Hem- och konsumentkunskapsläraren Klara Ingemyr är aktuell med kokboken "100 små rätter". Foto: André de Loisted
Den här artikeln publicerades ursprungligen på en tidigare version av Ämnesläraren | Lärare i praktisk-estetiska ämnen

Matprofilen Klara Inge­myr, lärare i hem- och konsumentkunskap, har slagit igenom på bred front med sitt Instagramkonto ­”Tusen små rätter”. I dag har hon 53 000 följare och har blivit en mer pedagogisk receptskapare – tack vare sina elever.

Det var Alfred, Klara Ingemyrs man, som såg till att hennes Instagramkonto blev verklighet. För två år sedan tröttnade han på att äta kall mat varje kväll eftersom Klara Ingemyr alltid fotograferade sina maträtter före middagen, för att kunna skicka recept till familj och vänner.

– Men dessvärre får vi fortfarande äta mycket kall mat, säger hon skämtsamt och tillägger att hennes hjärna är uppkopplad på mat hela tiden. Från morgon till det att hon släcker sänglampan.

"Hjälper mig att bli mer pedagogisk"

I dag har hon 53 000 följare och Klara Ingemyr ser bara fördelar med sina dubbla roller som lärare på Fågelbacksskolan i Malmö och matprofil på Instagram.

– Hkk-lärarjobbet hjälper mig att bli mer pedagogisk. Exempelvis har jag blivit bättre på att skriva recept på Instagram. Och som lärare får jag direkt feedback från eleverna om vad som funkar och inte med de recept vi lagar, vilket är väldigt bra eftersom det blir mycket höftande när jag själv lagar mat.

Klara Ingemyr drivs av att testa nya smakvägar, gärna maxade med syra, sälta eller umami. Eller i form av nytolkningar av klassiska rätter.

I april släppte hon sin första kokbok, ”100 små rätter – och hur du kan kombinera dem”, som är en maffig historia vars titel är talande för innehållet. 

– Boken hjälper dig att kombinera smårätter till en hel middag, där flera mindre rätter kan delas av middagsgästerna, alltifrån snacksiga bites till rätter som kräver lite mer engagemang, säger hon. 

Vi kan bli bättre på matkultur

Klara Ingemyr har många matintresserade elever. Ett område som väcker engagemang i klassrummet är mat från olika kulturer.

– Jag tror att vi hkk-lärare kan bli bättre på matkultur. Det är otroligt spännande men det bör vara inkluderat i övrig undervisning, inte ett eget arbetsområde. Varför inte uppmärksamma det kinesiska nyåret med dumplings eller baka judiskt challahbröd samtidigt som man pratar om de olika kulturernas högtider, i stället för luciabak när det börjar närma sig jul. 

En annan viktig del i rollen som hkk-lärare är att inte prata om mat som rätt eller fel, osund eller sund, anser Klara Ingemyr.

– Man får vara ganska smooth när man arbetar med tonårselever. Mat kan trigga igång tankar och känslor av olika slag. Budskapet till eleverna ska snarare vara: ”här pratar vi respektfullt om mat”.

LÄS ÄVEN

Tina Nordström: En köttbulle rymmer massor av pedagogik

Debatt: Hkk – ett ohållbart litet hållbarhetsämne

En heldag om hkk-ämnets framtid

Egen köksträdgård lyfter hkk-undervisningen