![](/contentassets/df7727cbc0034ec087aee1502b5f8ecc/tina-nordstrom-foto-peter-carlsson1.jpg?width=782&rmode=crop&rsampler=bicubic&compand=true)
Drömmen om ett eget provkök blev äntligen sann. Tina Nordström både skapar och slappnar av i sin lokal utanför Helsingborg. Foto: Peter Carlsson
Porträtt Tina Nordström växte upp i ett exklusivt restaurangkök, men avundades kompisarnas leverpastejmackor. Nu ger kocken och programledaren ut en bok i hem- och konsumentkunskap tillsammans med läraren Josefine Haamer von Hofsten.
Jag har mat i blodet och restaurangköket var mitt hem. Pappa stod och rullade köttbullar medan han förhörde mig på glosor. Uppe hos kallskänkan Kerstin fick man alltid smaka.
Tina Nordströms föräldrar drev Ramlösaparkens Wärdshus i Helsingborg, ett hårt arbete med ständigt sena timmar. Men trots att hon är uppvuxen i en krögarfamilj var mötet med skolans hemkunskapskök speciellt.
Mat handlar om så mycket mer än att tugga och svälja. Det handlar om återhämtning, självförtroende och att förebygga stress.
– Jag minns exakt hur salen såg ut, doften, de låsta skåpen med ingredienser. Hemkunskapen var som en annan kropp på skolan. Allt var roligt. Och man fick känna sig stor. Men jag tror inte att jag hade något direkt försprång. Det som lagades på värdshuset var tjusig mat, som pocherad sjötunga.
Vi gör intervjun på telefon, minutiöst inpusslad i Tinas hektiska schema. Ändå är hon totalt närvarande. Lyssnande, engagerad, snabb.
– Vårt kök hemma i huset användes nästan aldrig, säger Tina Nordström. Jag var fascinerad av kompisar som hade massor av mat hemma. Det kändes dödslyxigt. Jag drömde om en kyl full med leverpastejaskar. Min familj handlade aldrig i affärer. Pappa gjorde egen leverpastej i enorma formar.
Ålder: 47 år.
Familj: Maken Martin, barnen Albin, 14, och Elise, 11.
Bor: I Helsingborg.
Bakgrund: Restaurangutbildning på gymnasiet och arbete på flera finkrogar i Skåne. Deltog i Årets kock år 2000 och ledde under flera år succéprogrammet ”Mat” tillsammans med Tomas Tengby. Numera programledare för ”Sveriges yngsta mästerkock” och ”Hela Sverige bakar” i TV4.
Aktuell: Med böckerna ”Hem- och konsumentkunskap med Tina & Josse” (Bonnierförlagen Lära) samt ”Gott käk utan krångel” (Bonnier Fakta).
Hon skrattar. Berättar om farmor som bodde i huset bredvid och där Tina nästan alltid tillbringade kvällarna.
– Där kunde man få äta direkt ur ett glasspaket som hon delade på hälften. Jag tror att kontrasterna framför allt har gett mig en chosefri inställning till mat.
I början av augusti kom hennes nya bok ”Hem- och konsumentkunskap med Tina & Josse”, ett nytt läromedel för årskurs 7-9. Ambitionen har varit att göra ett material som är relevant i elevernas vardag och som ger lärarna ett handfast och inspirerande stöd.
– Jag har förstått hur helt olika förutsättningar skolorna kan ha, där somliga har brist på både personal och salar. Trots att vi verkligen behöver mer hem- och konsumentkunskap! För mat handlar om så mycket mer än att tugga och svälja, det handlar om återhämtning, självförtroende, att förebygga stress och vad vi behöver äta för att orka träna. Och en måltid är också ett samtal.
Drömmen om ett eget provkök blev äntligen sann. Tina Nordström både skapar och slappnar av i sin lokal utanför Helsingborg. Foto: Peter Carlsson
Boken vill inte ge pekpinnar, däremot både teoretisk och praktisk kunskap. Hur påverkas sömnen av vad vi äter innan vi går och lägger oss? Varför måste vi få i oss magnesium? Varför ska vi hälla bort kokvattnet innan vi mixar potatisen till mos?
Tina Nordström är noga med att framhålla sin medförfattare Josefine Haamer von Hofsten, som är både utbildad miljörättsjurist och legitimerad hem- och konsumentkunskapslärare.
Läromedlet riktar sig till årskurs 7–9 och är utgivet på Bonnierförlagen Lära.
– Det är hon som vet hur det funkar ute i skolorna. Hon har varit mitt bollplank och barnens coach i sex säsonger av ”Sveriges yngsta mästerkock”. Utan henne hade det varit svårt att göra boken.
Men hur kan man som lärare väcka elevernas nyfikenhet på mat i själva klassrumssituationen? Tina Nordström lyfter fram ledord som nyfikenhet, medskapande och experimentlusta. Eller med ett konkret exempel: ge alla elever samma recept på köttbullssmet med färs, ägg och ströbröd. Erbjud sedan ett smakbatteri av kryddor. Låt dem välja ett land eller region. Lime och citrongräs för Asien, spiskummin och gurkmeja för Mellanöstern. Smaka på varandras köttbullar, dela smakminnen under presentationen och prata om geografi.
Som lärare behöver man inte åka till månen. Du kan trycka in så otroligt mycket pedagogik i en köttbulle!
– Och vad händer om de måste dubbla receptet? Vips har du vävt in matematik. Som lärare behöver man inte åka till månen. Du kan trycka in så otroligt mycket pedagogik i en köttbulle! säger Tina Nordström med eftertryck.
På frågan om hon själv har en slumrande lärarådra blir det för ovanlighetens skull tyst i flera sekunder.
Förutom nytt läromedel är Tina Nordström aktuell med kokboken ”Gott käk utan krångel”. Foto: Peter Carlsson
– Bra fråga … jag har aldrig tänkt på det, men antagligen. Jag älskar att inspirera. Jag är bortskämd med att få vara luststyrd i mitt arbete, men vill alltid göra nytta. Jag tackar aldrig ja till något bara för att jobba upp mitt varumärke.
Tina Nordström säger sig alltid ha svårt att sitta stilla, men har ändå ”backat hem lite” jämfört med de första årens intensiva kändisskap. Barnen håller på att bli stora, 11 och 14 år.
– I början var det jobbigt att inte vara lika behövd. Men man får ta vara på de små stunderna, som när man skjutsar dem till olika ställen med bilen. Jag tycker om att ha stora barn. Livet är häftigt, hur det följer sin egen takt.
Hon skrattar.
– Och så har jag äntligen skaffat mig en riktig kökslokal, jag älskar att vara där och dra i mina lådor. Ibland åker jag dit bara för att få städa och dra på Orup på högsta volym.
Idrott och hälsa Forskaren: Formuleringar från den tiden återkommer än idag.
Panelen Tre praktisk-estetiska lärare svarar.
Krönika Slöjdläraren kräver tydligare kursplaner
Sen sist Skolministern: ”Fokus bör ligga på praktiska och hantverksmässiga färdigheter.”
Krönika ”Är det fel? Kanske. Men det är så vi människor fungerar.”
Reportage Idrottsläraren: Ett sätt att försöka ge våra elever ett rikt liv.
Praktiska tips Bildläraren: De blir mer engagerade.
Lektionstipset Hanna Lackmar om att arbeta i anpassad grundskola.
Uthållighetsraset Saxlarmet visade hur illa ställ det är.
Uthållighetsraset Så tränar hon sina elever på att inte ge upp.
Idrott och hälsa ”Sedan kan vi fortsätta längre ut i rymden nästa år!”
Vi lärare debatt Idrottsläraren: Katastrofalt dålig likvärdighet i ämnet.
Krönika ”Hinderbanan blir helt enkelt en metafor för livets gång.”
Vi lärare debatt Idrottsforskarna: Här är ansatsen vi tror är bättre än ett test av fysisk prestationsförmåga.
Kulturskolan Pianoläraren: En win-win.
Kulturskolan Ellen van Lokhorst: Misstron gentemot oss gör mig förbannad.
Vi lärare debatt Idrottsläraren: Vi kommer längre och längre ifrån själva kärnan i ämnet.
Anpassad grundskola Kulturskolläraren: Det är så roligt, så gör det bara!
Praktiska tips Här är de praktisk-estetiska lärarnas bästa knep.
Reportage Brassläraren om blåskrisen: ”Vill visa att de här instrumenten är fantastiska”.
Krönika Musikläraren: Om jag vill skapa nyfikna elever måste även jag vara det.
Forskning Här tvingade pandemin fram nya arbetssätt.
Forskning Forskaren om tre ideal som gör att utvecklingen går långsamt.
Lektionstipset Slöjdläraren om uppgiften som får kreativiteten att explodera
Forskning ”Vill smida medan järnet är varmt.”
Krönika Slöjdläraren om att äntligen få lov att prata om fakta igen.
Krönika Slöjdläraren: Jag hör inga resonemang alls kring fakta i de praktiska ämnena.
Musikal Dansläraren: Eleverna har lagt ner ett enormt arbete med produktionen.
Hållbarhet Slöjdlärarna: ”Eleverna tycker att det är väldigt roligt.”
Musik Musikläraren om Ludwig Göransson: Svårt att sticka ut i exceptionellt talangfull klass.
Krönika Musikläraren: Tack för din musik som både förtrollar, inspirerar och förenar oss.
Vi lärare debatt ”Helsingborg lyfts ofta fram som ett gott exempel, men jag har invändningar.”
Reportage Slöjdprofilen om unika satsningen: ”Brukar vara antingen eller”.
Panelen Här är uppgifterna i praktisk-estetiska ämnen elever tycker är svårast.
Krönika Slöjdläraren: Låt inte barnens händer förtvina och bli en ny slags blindtarm.
Krönika ”Jag åker INTE skridskor. ALDRIG!”
Undervisning ”Att ha någon att bolla med är fantastiskt.”
Krönika ”Är det något i vattnet som gör att svenska elever är särskilt bra på hkk?”
Lärarpriser ”Eleverna uppskattar att man bjuder på sig själv.”
Lektionstipset Bildläraren om uppgiften som får eleverna att tända på alla cylindrar.
Forskning Forskaren: En rik lärmiljö som skapar samspel med andra.
Nedskärningar ”Man känner sig lurad.”
Kulturskolan Sveriges Lärare: Vem ska då vilja arbeta i kulturskolan?
Idrott och hälsa Skolverket: Idrottande ungdomar är duktiga på planering.
Idrott och hälsa ”Jag möter också elever som helt enkelt inte vet hur man gör kullerbyttor.”
Vi lärare debatt Slöjdläraren: Vårt larm borde vara en tydlig signal för föräldrarna.
Distansundervisning Kulturskolläraren: Vilken utveckling de har haft!
Finmotorik ”Det är sorgligt, man blir beklämd.”
Jämställdhet ”Zlatans Volvo-reklam satte fart på inspirationen.”
Forskning Forskaren: De får stå tillbaka till följd av knappa resurser.