Johanna Jaara Åstrand, ordförande för Sveriges Lärare, talade under manifestationen. Foto: Filippa Ljung
						Till startsidan
					
					
                                Tusentals manifesterade mot Tidöpartiernas förslag om anmälningsplikt. Foto: Filippa Ljung
                        Yrkesetik
                        I Stockholm protesterar tusentals mot Tidöpartiernas förslag att offentliganställda ska anmäla papperslösa till myndigheterna.
– Vi ska ju lära ut, inte visa ut, säger David Gustafsson, ordförande Sveriges Lärare Stockholm.
                    
LÄS MER:
Jaara Åstrand: ”Har passerat anständighetens gräns”
Enkät – därför protesterar de mot anmälningsplikten
Det fortsätter att storma kring Tidöpartiernas förslag att offentliganställda ska anmäla papperslösa de möter i jobbet till polisen och Migrationsverket. En bred uppslutning av fackförbund och organisationer arrangerar en gemensam protest i Fatbursparken i Stockholm på söndagen, med Sveriges Lärare som en av ett femtiotal medarrangörer.
– Den här uppslutningen visar verkligen hur tondövt ett sådant här förslag är. Här sluter så många fackförbund upp, och så många organisationer. Då bör man ju som folkvald se att man har missat någonting. De ska ju lyssna på oss, säger David Gustafsson.
Åhörarna räknas i tusental när talarna avlöser varandra på podiet. Sveriges Lärares förbundsordförande Johanna Jaara Åstrand var först ut, och hon riktade hård kritik direkt mot statsminister Ulf Kristersson och uppmanade honom att backa från förslaget.
                        Johanna Jaara Åstrand, ordförande för Sveriges Lärare, talade under manifestationen. Foto: Filippa Ljung
”Jag vädjar till statsministern att inte dagtinga med sitt samvete för att klamra sig fast vid makten. Ingen ministerpost får vara så åtråvärd” sade hon i sitt tal.
– Att backa tycker jag vore det enda anständiga. Det är obegripligt att det har blivit en utredning av det här, säger hon till Vi Lärare.
Varför är Sveriges Lärare medarrangör till den här protesten?
– Det är en angelägen fråga både för lärarkåren och för Sverige som rättsstat. Om en angiverilag skulle stiftas skulle de det strida mot hela vår professions övertygelse och vara oförenlig med yrkesetiken. Vi alltid ska agera utifrån barnets bästa, det får det aldrig råda någon tvekan om, säger Johanna Jaara Åstrand.
David Gustafsson på Sveriges Lärare Stockholm ser förslaget om anmälningsplikt som ett första steg till ”någonting ännu värre”.
– Vad kommer hända med de som inte följer anmälningsplikten? Ska de då bli registrerade i sin tur, och anmälda? Det kan bli flera steg. Men jag tror att det kan landa i civil olydnad för väldigt många, som väljer att inte följa det här, säger han.
                        David Gustafsson och Amanda Möllenhoff, Sveriges Lärare Stockholm. Foto Filippa Ljung
Vi Lärare har tidigare skrivit om hur Lärarnas yrkesetiska råd uttryckligen uppmanar till civil olydnad i den händelse att anmälningsplikten blir en lag som omfattar lärare, för att upprätthålla yrkesetiken.
Är det någonting som ni i Sveriges Lärare Stockholm står bakom?
– Jag kan inte uppmana någon till det. Men jag själv kommer inte följa anmälningsplikten. Det är ingenting som ska ligga på mig som lärare, säger David Gustafsson.
Andra medarrangörer till manifestationen är bland andra SACO, TCO och Kommunal som tillsammans samlar mer än två och en halv miljon fackligt anslutna, samt Elevernas riksförbund, Amnesty international och Civil Rights Defenders.
LÄS MER:
Därför tar facket ställning mot anmälningsplikt
Debatt: ”Den här skrämseltekniken är farlig”
Lärarnas upprop mot angiveri: ”Ska inte slänga ut elever”
Regeringens angiverikris – skolministern lämnar besked till lärarna
Debatt ”Konsekvenser behövs” skriver huvudskyddsombuden Marina Nordin och Simon Sandström.
						Krönika ”Vi ska inte förenkla språket för våra barn – vi ska berika dem med det”.
                        
					Debatt ”Ägandet flyttas allt längre bort från klassrummet.”
					Debatt ”Sätter fingret på sambandet mellan organisatoriska brister och individens ohälsa.”
Ledarkrönika Det finns bättre vägar än att låta barnen betala priset, skriver Anna Olskog.
                        Jag är lärare Johnnie Lindgren om vad han skulle göra som utbildningsminister för en dag.
						Debatt Regeringen vill lägga ner utbildningen till specialpedagog – och debatten fortsätter.
						
                    Debatt ”Problemen är komplexa, men bottnar i hög grad i en skriande brist på resurser”
					Debatt ”När Mohamsson talar om skolan låter det som ett fängelse med mattesal”
					Debatt ”Att flytta specialpedagogiken bort från elevhälsan är ett högriskprojekt”
Debatt Specialpedagogens svar på regeringens förslag om ny utbildning till speciallärare.
						Debatt Centerpartiet: ”Omöjligt att få igenom stora delar av sin skolpolitik.”
						
                    Granskning Ensamma och splittrade mellan olika skolor.
					Granskning Utbildningsnämndens ordförande: ”Det är inte alls bra”
					Granskning Checklista: Signaler att vara vaksam på.
Debatt ”Ni har missförstått både lärarrollen och demokratin”
						Debatt Dags att införa en ”Lex” i skolan – en skyldighet att agera när elever far illa
						
                    Debatt ”Skolan behöver befrias från ideologi”
					Debatt Svarar om att straffa elever: ”Tvärt emot rådande forskning, statens offentliga utredningar och Barnkonventionen”
					Debatt Slår ett slag för didaktiken: ”Undervisning är som att balansera på en knivsegg”.
Debatt Hon vill se bättre förutsättningar för fackliga ombud: ”Avgörande roll”
						Debatt "Måste göra det enda verkligt liberala: öka samarbetet över blockgränserna”
						
                    Debatt ”Bör ge huvudmän möjlighet att erbjuda No Excuses-modellen – och ge föräldrar friheten”
Krönika Nya läro- och kursplaner: ”Annars blir uppdraget omöjligt för lärare och elever.”
                        
					Debatt ”Som att ge alla samma skor oavsett storlek – och sedan hävda lika villkor”
					Debatt ”Kompetensen, dimensioneringen och de fysiska miljöerna lirar tillsammans”
Debatt ”Lärarkåren är inte överens om vad utbildning är längre” skriver Martina Nordin
						Debatt Elinor Keiriö Östlin, lärare i förskola, kräver ett arbetsliv som är hållbart.
						Krönika ”Som nyexaminerad lärare förväntas vi klara allt.”
                        Krönika ”Man kan inte bara stapla arbetsuppgifter i bergsformation.”
                        
					Arbetsbelastning Sveriges Lärare: ”Guldläge att minska barn- och elevgrupper”.
					Debatt Läraren vill lyfta sina barns lärare – och framgångsfaktorn i klassrummet.
Debatt ”Tillhör den grupp som i högre utsträckning saknar godkända betyg”
						Förstelärare Sveriges Lärare protesterar mot tidsbegränsade tjänster.
						
                Krönika Svindlande – snart kan jag lägga till polis på mitt CV!
                        Ledarkrönika Efter hoten mot Anna-Karin Hatt: ”Vi lärare kan inte rädda demokratin på egen hand – men utan oss går det inte.”
                        
					Debatt Johan Kant undrar om skolreformerna kommer att få önskad effekt
					Arbetsbelastning ”Positivt att SKR uppmärksammar den växande administrationen”
Debatt ”Jag hoppas den politiska diskursen om digitala verktyg vänder snart”.
						Debatt ”Analysen kommer fortfarande att krävas, men vi lämnar den än mer till eleverna”
						
                    Debatt ”Samhällets syn på yrkesprogram och vuxenutbildning gör saken värre”
					Debatt Lärare kan inte arbeta hemifrån: ”Syns tydligt i lönekuvertet”.
					Arbetsbelastning Kritiken: ”Man måste kunna hålla två tankar i huvudet samtidigt.”
Krönika Men här är vad som kan få nästa Talis-resultat att lyfta.
                        Debatt Kräver ny syn på skolan: ”Att utgå ifrån att lärandeuppdraget går att isolera är förödande”.
						Debatt ”Våra elever behöver möta vuxna som tar sig tid att lyssna, som inte dömer”
						
                    Debatt ”Vi är läromedelsutvecklare, administratörer, logistiker, schemaläggare, lärare.”
Ledarkrönika ”Kommunerna kan inte friskriva sig från huvudansvaret – lagar ska följas. Punkt.”
                        
					Skolpolitik Simona Mohamsson "redo att frånta kommunerna huvudmannaskapet”.
					Debatt Simona Mohamsson: ”Staten behöver återta det fulla huvudmannaskapet över skolan.”