
Tusentals anslöt till manifestationen – bbland dem massor av lärare. Foto: Filippa Ljung
Johanna Jaara Åstrand, ordförande för Sveriges Lärare, var en av talarna under manifestationen mot anmälningsplikten. Foto: Filippa Ljung
Yrkesetik
Johanna Jaara Åstrand talade vid den stora manifestationen mot anmälningsplikt i Stockholm på söndagen.
Hennes försvar av barns rättigheter och kritik av förslaget rev ner mängder med applåder.
LÄS MER:
Här manifesterar lärarna mot anmälningsplikt: ”Ska inte visa ut”
Enkät – därför protesterar de mot anmälningsplikten
Tusentals personer samlades till en manifestation på Södermalm i Stockholm på söndagen för att visa sitt motstånd mot Tidöpartiernas förslag om en plikt för offentliganställda att anmäla papperslösa till myndigheterna. Sveriges Lärare var en av flera fackliga medarrangörer till protesten.
– Uppslutningen idag ger hopp. Det visar hur otroligt angelägen den här frågan är, och hur massivt motståndet mot den här utvecklingen är, säger Johanna Jaara Åstrand.
I talet vänder hon sig direkt till Ulf Kristersson och ber honom att backa från förslaget.
– Att backa tycker jag vore det enda anständiga. Det är obegripligt att det har blivit en utredning av det här, säger hon till Vi Lärare.
Vilken kraft! Vänner – det finns hopp!
Jag heter Johanna. Jag är förbundsordförande för Sveriges Lärare, jag är vice ordförande för Education International och jag är lärare.
Jag är inte gränspolis. Jag anger inte.
Jag och mina lärarkollegor har genom vår yrkesetik förbundit oss att alltid skydda våra elever mot skada. Vi har också förbundit oss att aldrig sprida information vidare om det inte är för elevens bästa.
Mitt uppdrag som lärare är att se till att alla barn och elever får sin rätt till undervisning tillgodosedd.
Som lärare är det helt avgörande att jag kan ha en förtroendefull relation med mina elever. De ska osvikligt kunna lita på mig och vara trygg i att jag alltid vill deras bästa. De ska veta att vår relation handlar om en sak. Om deras lärande.
Det är vad lärare kan och ska göra. Det är vårt samhällsuppdrag och det är vad lärarprofessionen världen över står upp för och försvarar varje dag.
Tusentals anslöt till manifestationen – bbland dem massor av lärare. Foto: Filippa Ljung
Vår yrkesetik förbinder oss därför att verka emot tendenser och handlingar i skola och samhälle som kan skada eleverna och deras rättigheter. Förslaget om en anmälningsplikt riktad mot papperslösa barn är en sådan sak.
Sedan 2020 är Barnkonventionen lag i Sverige. Det innebär att i alla beslut och åtgärder som rör barn ska barnets bästa alltid beaktas och att alla barn som befinner sig i Sverige har samma rättigheter utan åtskillnad.
Ytterst ansvarig för det är statsministern. Min uppmaning till Ulf Kristersson och hans regering är att backa från det här förslaget. Blotta tanken på ett angiverisystem är ett lågvattenmärke. Det strider mot grundläggande principer som vi i Sverige hittills betraktat som självklara grundvärden för vår demokrati.
Min uppmaning till Ulf Kristersson och hans regering är att backa från det här förslaget.
Jag vädjar till statsministern att inte dagtinga med sitt samvete för att klamra sig fast vid makten. Ingen ministerpost får vara så åtråvärd.
Regeringen verkar väldigt fixerad på att skydda Sveriges gränser. Men den verkar glömma bort att det också finns en anständighetens gräns som Tidö-partierna med det här förslaget passerat.
Lärarnas yrkesetiska råd är tydliga:
Lärares ansvar är att entydigt ta ställning för den individuella elevens rätt till utbildning oavsett om eleven fått avslag på en ansökan om uppehållstillstånd eller inte.
Det är inte politik, det är lärarprofessionens ansvar och lärares yrkesetik.
Ingenting av det jag sagt handlar nämligen om partipolitik.
Ingenting av det jag sagt handlar ens om migrationspolitik.
Det jag säger är att barn har rätt till utbildning enligt internationella konventioner. Och det är därför uteslutet att lärare ska ha i uppdrag att ange barn som saknar uppehållstillstånd.
Det är viktigt för en rättsstat att värna om olika samhällsfunktioners och professioners integritet och roller. Vi har myndigheter som Migrationsverket och polisen. De har sina roller.
Men jag heter Johanna. Jag är lärare – inte gränspolis.
LÄS MER:
Därför tar facket ställning mot anmälningsplikt
Debatt: ”Den här skrämseltekniken är farlig”
Lärarnas upprop mot angiveri: ”Ska inte slänga ut elever”
Regeringens angiverikris – skolministern lämnar besked till lärarna
Debatt ”Utdaterad och naiv inställning till dagens informationssamhälle”
Debatt ”Psykisk ohälsa, privatekonomi, etik och moral och hundkunskap föreslås som ämnen”
Debatt ”Skärp er, SKR”, skriver Sveriges Lärarstudenters ordförande Adam Kedert.
Replik ”Likvärdighet kräver mer än kompetenta lärare”.
Debatt Regeringen kommer med elva förslag på bättre skola – läraren ser två förslag som saknas.
Debatt En lärare i New York fick ett tackbrev – har påverkat tusentals elever.
Debatt En av granskarna rider ut till försvar för texttriangeln.
Debatt ”Det handlar inte om att välja politisk sida. I alla krig finns det bara en sida, det är barnens”
Debatt ”I 79 kommuner har antalet elever i anpassad grundskola ökat med 100 procent”.
Debatt Betygsforskaren: ”Normrelaterade uppgifter och digital rättning ska avvisas”.
Krönika ”Dagens skolpolitiker resonerar som Bamse”, skriver Maria Wiman.
Förskola Tillfällig lösning på vikariebristen: ”Rätt organiserat kan det fungera utmärkt.”
Debatt ”Elevernas utbildning till entreprenörer beroende av regionerna.”
Debatt ”Påståendet att vi står för att 'handskrift och stavning ska prioriteras' vittnar om okunskap.”
Arbetsmiljö Här kan all tid som inte är ren undervisningstid användas som vikariat.
Hök25 Sveriges Lärares manifestation för regleringar: ”Folk ska orka jobba som lärare”.
Krönika Filippa Mannerheim: För SJÄLVKLART måste ett yrke ha ramar!
Debatt Uppropet: Därför ska du engagera dig.
Debatt ”Bristen på stöd, åratal av nedskärningar och politisk tafatthet har gått för långt”.
Hök25 Gruppledaren i SKR vill se regleringar i nya avtalet med lärarna.
Hök25 Avtalsstriden – manifesterar för regleringar: ”Politiker måste ta ansvar.”
Debatt ”Brist på respekt gäller inte bara elever, utan även vårdnadshavare”, skriver läraren Per Stiller.
Arbetsbelastning Pontus Bäckström: ”Etisk stress när elevbehov inte kan tillgodoses i ordinarie helklass”.
Debatt ”Om vi vill främja barns skrivande behöver vi broar mellan forskningsperspektiv – inte murar”
Läs och skriv Agneta Gulz skarpa ord om digital skrivträning.
Krönika ”Rektor Kaj – ett under av tålamod”, skriver Maria Wiman om Uppdrag gransknings ”Gängskolan”.
Debatt Lärarstudenten till SKR: ”Lärare det är det jag vill arbeta med resten av mitt liv”.
Hök25 Sveriges Lärare röstade nej till SKR:s nya slutbud: ”Frustrerande”.
Undervisning Lärarstiftelsens fokus: Frågor som handlar om undervisningen.
Fackligt ”Skapar stor oro för våra medlemmar”.
Hoten mot lärarna ”Vi vägrar vänja oss vid att rädsla blir en del av vårt arbetsliv”
Hoten mot lärarna Lärare och annan skolpersonal vittnar om att lärare och annan skolpersonal är rädda för att ingripa.
Jag är lärare Elina Larsson, lärare i hem- och konsumentkunskap, om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Vi lärare Ökar satsningen: ”En blandning av vetenskap och beprövad erfarenhet”.
På djupet Här är förslagen som Sveriges Lärares ordförande saknar i utredningskavalkaden.
Forskning Läraren Maja Sundqvist tar avstamp i forskningen när hon undervisar. ✔ Lärarens och forskarens tips.
På djupet Skolministern är fast besluten om att förändra svenska skolan.
På djupet Så här blir den nya skolan – om utredarna får som de vill.
Behörighet ”Behörigheten ska vara en faktor när det avgörs hur stort bidrag en huvudman kan få”.
Krönika ”Om jag fick välja skulle sådana där åsiktspaneler ryka dit pepparn växer.”
Debatt Lärarstudenten Josefine Svärd skriver om en skola som blir mer auktoritär: ”En tyst klass inte nödvändigtvis en trygg klass”.
Debatt Sökes: Bibliotekarie med ansvar för 2 000 elever – ”Sluta se skolbibliotekarier som glada bokälskare”.
Mentorskap Läraren om avlastningen: ”Jag har över 300 elever så jag har att göra ändå.”
Mentorskap Därför införde Norrevångsskolan i Eslöv heltidsmentorer.
Krönika ”Terminen har varit en golgatavandring – men nu skola vi hava lov”.
Hök25 Nytt steg i avtalsrörelsen – men: ”Vi står fortfarande långt ifrån varandra”.
Arbetsmiljö Slöjdläraren Eva Söderberg om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Ledare "På framtida generationers utbildning kan det sparas och snålas – det gör liksom inget.”
Porträtt Anna Sterlinger Ahrling och Philip Hjalmarsson om lärarlivet efter poddsuccén.
Debatt ”Ingen algoritm eller nationella prov kan ersätta lärarens förmåga”.