
På Rådhustorget i Umeå protesterade lärarna mot de nya timplanerna.
Sveriges Lärare i Umeå demonstrerade på lördagen mot de nya timplanerna. Maria Cronqvist var en av talarna.
Timplaner
Sveriges Lärare demonstrerade mot de nya timplanerna på gymnasieskolorna i Umeå.
– Fler och fler invånare har nu också fått upp ögonen för hur beslutet slår mot lärare och elever. Det är hemskt att skolan monteras ner och i en ansedd studieort som Umeå dessutom, säger Maria Cronqvist.
Till höstterminen börjar de nya timplanerna gälla på gymnasiet – något som leder till att flera kurser på teoretiska program kortas ner och eleverna får mindre tid på sig att lära sig det som utbildningen kräver.
Då frigör gymnasieskolorna mer tid och kan lägga på lärarna ytterligare en undervisningsgrupp på 32 elever eller 200–300 timmar övrigt arbete.
– Det här ger orimliga arbetsförhållanden och leder till onödig stress. Det vi ser framför oss är en krympflation i teoretiska ämnen, en nedmontering. Samtidigt blir den här så kallade flexibiliteten ett sätt för skolledningen att helt sonika successivt kunna låta bli att ersätta lärare som exempelvis går i pension, säger Maria Cronqvist.
Maria Cronqvist är lärare på Dragonskolan, en gymnasieskola med plats för 2400 elever, där hon också verkar som arbetsplatsombud samtidigt som hon är förhandlingsombud för Sveriges Lärare i Umeå.
Tillsammans med Erik Forssell och Sofia Ekholm ansvarade Maria Cronqvist för lördagens demonstration med stöd av kollegor på Maja Beskowgymnasiet, Forslundagymnasiet och Midgårdsskolan.
– Jag är väldigt glad och stolt över att vi fick ihop protesten på Rådhustorget trots att vi är i slutet av terminen med allt vad det innebär samt Brännbollsyran som arrangerades i Umeå, säger Maria Cronqvist.
På Rådhustorget i Umeå protesterade lärarna mot de nya timplanerna.
Hon tycker det är en självklarhet att demonstrera.
– Nu är ju höstens nya timplaner på gymnasiet det som vi närmast kommer att drabbas av. Men samtidigt är hela skolan ansatt på olika sätt, och få större grepp tas för att stärka elever inför varje nytt stadium. Vi måste kämpa och göra våra röster hörda på alla nivåer, medlemmar och förtroendevalda. Det är ofattbart att en stor studentstad som Umeå inte tar ett helhetsgrepp om sin kommunala skola och samarbetar mer med oss yrkesprofessionella, säger Maria Cronqvist.
Det är många reflektioner om framtiden efter demonstrationen.
– Här i kommunen ska det exempelvis nu dessutom bli en förvaltning till för- och grundskola och en ny egen förvaltning för gymnasiet, eftersom skolledarna vill ha snabbare processer inom respektive förvaltning.
– Jag ser stora risker för vattentäta skott mellan dessa förvaltningar som också behöver samverka om sina elever mellan de olika stadierna. En satsning under självaste högstadietiden vore väl exempelvis bättre än att satsa efter?
– Det är viktigt att vi får jobba tillsammans, medarbetare, fackliga, politiker, gymnasiechefer och rektorer för att så många unga som möjligt ska klara först högstadiet och sedan gymnasiet så att de kan vara förberedda för högre studier eller arbete när de är 19 och vuxenlivet.
– Tjänstemän och politiker behöver använda sina kompetenta medarbetare inför sina beslut, fortsätter hon, och satsa på att elever med råge klarar varje steg, innan de tar nästa. Vi fackliga måste också ha på fötterna och vara i verksamhet, nära våra medlemmar, för när vi är för långt från verksamheten och för länge, så tappar vi både perspektiv och verklighetsförankring. Och vi behöver vara modiga. Och odla våra gemensamma trädgårdar, säger Maria Cronqvist.
Timplaner som rättvist motsvarar det undervisningen kräver. Det vill säga en timme/poäng för att säkerställa elevers och lärares rätt till en god utbildning.
Maxtak av undervisningsgrupper baserade på programmens särart. Idag hanteras flera yrkesprogram inte som det yrkesprogram de faktiskt är.
Den statliga utredningen (SOU 2025:26) visar på den komplexitet som högre studier har för såväl elever som lärare. Därför måste lärare garanteras tid till för- och efterarbete så som ämnen kräver.
LÄS MER:
Så slår utredningarna mot gymnasiets nya läroplan
Regeringens utredare: Lärares tid ska regleras
Svängningen: Öppnar för lag om undervisningstid
Nya siffror: Så mycket kan undervisningstiden minska
22 punkter – så ska lärare få mer tid till undervisning
Debatt Ulrica Björkblom Agah manar lärare att sluta jaga bekräftelse och att lita på eleverna
Hoten mot lärarna Polisen ser ingen hotbild mot skola eller elever
Debatt Läraren tvingas trolla när elever saknar grundläggande kunskaper
Debatt Barnläkaren Josef Milerad ser ett ruttnande system där elever far illa och lärare reduceras till handledare
Krönika ”Vi vill också hetsäta choklad ibland – eller ta en snus för den delen – utan att kölhalas offentligt.”
Debatt Uppmanar föräldrar att agera: ”Fråga hur många barn det är i gruppen”
Debatt SKR och Academedia nobbar regleringar: ”Ömsesidigt gisslantagande”
Krönika Vi vet att det är ett ensamjobb men när det blåser då behöver vi någon där, någon som är där för att var där för just oss.
Debatt Niels Paarup-Petersen presenterar rimliga förslag – men de räcker inte, skriver Marcus Larsson i en debattreplik.
Timplaner Maria Cronqvist, lärare på Dragonskolan och en av dem som planerade protesten mot de nya timplanerna i Umeå, kritiserade kommunen och gymnasiecheferna:– Lärare riskerar att bli utbrända!Här är hela hennes tal från demonstrationen.
Debatt Centerpartiet svarar Marcus Larsson om lobbyism och friskoleägare
Krönika Så fort jag kommer hem så händer något – jag transformeras till just den där föräldern.
Arbetsbelastning Koncernen går inte lärarna till mötes om reglerad undervisningstid.
Timplaner ”Det ger orimliga arbetsförhållanden och leder till onödig stress.”
Guider & tips ”Svenskan blir lidande – alla behöver utveckla sitt språk.”
Debatt ”Vårt kärnuppdrag att förmedla alla människors lika värde”
Timplaner Gymnasielärarna demonstrerar: ”Så orimligt och dåligt att det är provocerande”.
Krönika Vinstutredningens förslag borde varit på plats för 30 år sedan, skriver Per Kornhall.
Krönika ”Det behövs helt andra åtgärder som skulle kunna leda till hela klassrum av saliga korgossar.”
Debatt ”Spontanrasterna handlar inte om att hundratusentals elever drabbas av akut kissnödighet”.
Arbetsmiljö Fälldes i tingsrätten för brott mot grundlagen.
Debatt ”Liberalerna och Socialdemokraterna måste hantera de osannolika meningsfränderna Sverigedemokraterna och Centerpartiet.”
Debatt ”Anpassningar är ingen abstrakt fråga – det handlar om elevernas chans att lära sig”.
Ledare ”Nu ökar vi trycket på regeringen att införa statliga regleringar.”
Debatt Läraren Markus Åkesson får en klump i magen när hans egna barn ska börja skolan.
Yrkesutbildning Yrkesläraren om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Porträtt Vad döljer sig bakom en till synes helt vanlig lärare på Gotland?
Krönika ”Det heter glädjebetyg av en anledning – alla inblandade blir glada.”
Skolpolitik Socialdemokraternas nya skolpolitik öppnar för regleringar av undervisningstiden.
Arbetsmiljö Efter den fällande domen höjs krav på att Stockholms stad avskedar Engelbrektskolans rektor.
Krönika ”Vi måste på riktigt hjälpa varandra att sätta gränser – vilken annan yrkeskår skulle hålla på så här?”
Krönika ”Lösningen är alldeles komplett gratis!! Magi! Trolleri! Haveri!”
Föräldrakrav Kan straffas med böter eller fängelse i upp till sex månader.
Betyg Sveriges Lärares jurister och experter reder ut.
Hök25 Centerpartiet: ”När regeringen vill ha ändringar i avtalsrörelser får den också betala för detta”.
Arbetsmiljö Läraren efter domen: ”Jag är så lättad, det är så skönt att han blev dömd.”
Arbetsmiljö Rektorn riskerar dryga böter: ”Bevisningen är stark.”
Arbetsmiljö Utredaren: "Olämpliga personer tillåts arbeta nära barn och unga i skolan”.
Betyg Hotfulla mejl, drev på sociala medier och rädsla för att förlora jobbet ledde till sjukskrivning.
Hök25 ”Dessa framtida förhandlingar mycket väl kan sluta med att ingenting händer”
Arbetsbelastning Har listat sådant som lärare hanterar utöver sin undervisning – så mycket tjänar de.
Undervisning ”Arbetet med skolutveckling kommer att rinna ut i sanden”
Debatt ”Kampen för framtidens skola börjar i de yngsta barnens vardag”.
Krönika ”Gud skapade världen på sex dagar och på den sjunde dagen skapade han bedömningen.”
Debatt ”Dagens lärare drivs av samma starka vilja att göra skillnad i klassrummet – nu som då”.
Friskolor Sju av tio av gymnasieskolorna med mest rapporterad frånvaro är friskolor.
Gymnasieskola Vi Lärare har listat 892 gymnasieskolor – värst drabbas friskolorna.
Vi lärare Fredrik Öhlander kammade hem Fackförbundspressens journalistpriser.
Krönika ”Man måste känna sig som gud fader själv.”
Lärarlegitimation Skolverket kontrollerar inte registerutdrag – olämpliga att undervisa kan bli legitimerade.